PDA

Bekijk Volledige Versie : chinese kwartel man mét een voorkeur

mees69
28-11-2009, 19:35
De afgelopen zomer viel het mij op dat mijn chinese dwergkwartel man (wildkleur) alleen het wildkleur hennetje besteeg, maar het grijze hennetje niet.
Ondanks aandringen van het hennetje zelf. Hebben kwartel mannen een voorkeur voor wildkleur?

Iemand ervaring?

Mees

Marx
28-11-2009, 19:46
Waarschijnlijk wel. Een dier kiest zijn partner deels op het oog. Dus sommige soorten zullen zeker rekening houden met het uiterlijk. Daarnaast moet je niet vergeten dat dwergkwartels in paren leven en 1 haan dus eigenlijk 1 hen hoort te hebben. Misschien dat deze haan dus alleen gekoppeld is aan de wildkleur hen en dus de andere negeert?;)

Tori no Hime
29-11-2009, 14:57
Hier zitten ook 2 hennetjes bij 1 haan (maar allemaal wildkleur). 1 hennetje lijkt wel een sterkere band te hebben met de haan, maar hij paart met allebei (veelvuldig).

Heb je beide hennetjes tegelijk bij de haan gezet, of kwam de grijze er later bij?

mees69
29-11-2009, 20:59
Ik heb de grijze hen er inderdaad later bij gezet.
Ik had altijd begrepen dat het beter was (gelet op het vurige karakter van de haan) om 2 hennetjes te nemen. Had ik dus verkeerd begrepen?

Mees

Tori no Hime
29-11-2009, 23:06
Ik heb de grijze hen er inderdaad later bij gezet.
Ik had altijd begrepen dat het beter was (gelet op het vurige karakter van de haan) om 2 hennetjes te nemen. Had ik dus verkeerd begrepen?
Dat werd vroeger (paar jaar geleden) inderdaad door veel mensen gezegd, maar nu de laatste tijd lees je op Internet steeds meer mensen die pleiten voor een paartje in plaats van een triootje. Ach, zolang de vogels gelukkig lijken te zijn en er geen problemen zijn, hou ik ze gewoon met zn drietjes ;)

Maar ik denk dat het in jouw geval niet zozeer de kleur van het hennetje is, maar meer dat ze er als laatste bij kwam.

Jorik
02-12-2009, 22:04
Ik heb zelf ook 1 koppel Chinese Dwergkwartels en daar gaat het hardstikke goed mee :D Dit jaar zelf een nestje gehad alle 6 eieren zijn uitgekomen :)
Mijn mannetje ik niet meer heel dominant ... en er zijn mannen die dat wel heel erg zijn , en dan zou ik 2 of 3 hennen erbij doen ;)