PDA

Bekijk Volledige Versie : Pinkies voeren?

Axel
26-11-2009, 20:35
Hallo beste brave vogelliefhebbers,

Wie kan mij vertellen of je het best levende (verse), bevroren of verpoppte pinkies kan voeren?
Ik mijn vogels graag pinkies gaan bijvoeren maar hoeveel en in welke toestand, ik heb geen idee.
Het is trouwens al een flinke zoektocht om die beesten te vinden. Jaja bij iedere hengsportzaak kan ik ze vinden maar kan ik ze dan ook zo uit de bak voeren? Hoe kan ik deze evt zelf invriezen? Moet ik ze eerst wassen? Is het beter om ze te laten verpoppen? Wie o wie?
Volgend jaar wil gaan proberen te kweken met mijn vogels (twatwa) moet ik ze dan nu al pinkies gaan voeren of alleen tijdens de kweek?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
vast bedankt!!

Axel:friendlyghost:

Axel
26-11-2009, 21:28
Winterkoning,

Bedankt voor het advies. Inderdaad ik moet ff checken of moeder het wel wilt. Bedankt voor de info.

Axel:)

medaar
26-11-2009, 23:59
Winterkoning,

Bedankt voor het advies. Inderdaad ik moet ff checken of moeder het wel wilt. Bedankt voor de info.

Axel:)
kweek zo min botvinken. diepvries voer.
top insect
paanderstraat 75 b 8760 meulebeke.
tel 32 051 487 253 fax 32 051 487 254
www. topinsect
kost 7€ per doos is 1 liter of 450 gram.
buffaloos zijn duurder is 9€.
vinken groetjes medaar.

populier
27-11-2009, 10:54
Topinsect is het enige merk die ze produceren, het is een Belgisch bedrijf dat via de Nederlandse winkels besteld kan worden.

Geon Schrijver in Rijnsburg heeft ze zeker, ik dacht 8,40 per pak.

Ik heb ze zelf via de plaatselijk dierenwinkel besteld, was wel 10 euro kwijt,maar dus geen benzinekosten.

Zoals WK al zei geen levende verstrekken, de darminhoud van levende pinkies zijn niet goed voor je vogels en twa's zijn te kostbaar daarvoor.

Wat ik zelf doe is de bevroren pinkies in de hakselmachine doen daar ik heb ondervonden dat de vogels slecht hele pinkies opnemen.

Voor dat je ze verstrekt kan je ze ook gewoon in door de midden knippen.

Ik ga volgend jaar ook voor het eerst proberen te kweken met twa's (1-3 Sipa's)
en ben ook benieuwd of ze de pinkies opnemen.

Je moet wel ver voor de kweekperiode ze gaan verstrekken door het eivoer, omdat ze dit moeten leren eten.

Afgelopen jaar 4 perupaapjes gekweekt bijna volledig op pinkies dus ik denk dat ze voor twa's ook onmisbaar zijn voor een goede kweek.
Wat je wel levend kan geven zijn buffalowormen.
Maar ook die moet je ze leren eten.

Axel
27-11-2009, 20:07
Michael,

Is het goed om reeds nu al te gaan proberen met de pinkies of kan ik daar beter nog even mee wachten? Hoe oud zijn jou vogels(twa's)? Ik hoop dat het lukt ,want er is zo weinig normale aanbod.

Axel

medaar
27-11-2009, 20:28
Topinsect is het enige merk die ze produceren, het is een Belgisch bedrijf dat via de Nederlandse winkels besteld kan worden.

Geon Schrijver in Rijnsburg heeft ze zeker, ik dacht 8,40 per pak.

Ik heb ze zelf via de plaatselijk dierenwinkel besteld, was wel 10 euro kwijt,maar dus geen benzinekosten.

Zoals WK al zei geen levende verstrekken, de darminhoud van levende pinkies zijn niet goed voor je vogels en twa's zijn te kostbaar daarvoor.

Wat ik zelf doe is de bevroren pinkies in de hakselmachine doen daar ik heb ondervonden dat de vogels slecht hele pinkies opnemen.

Voor dat je ze verstrekt kan je ze ook gewoon in door de midden knippen.

Ik ga volgend jaar ook voor het eerst proberen te kweken met twa's (1-3 Sipa's)
en ben ook benieuwd of ze de pinkies opnemen.

Je moet wel ver voor de kweekperiode ze gaan verstrekken door het eivoer, omdat ze dit moeten leren eten.

Afgelopen jaar 4 perupaapjes gekweekt bijna volledig op pinkies dus ik denk dat ze voor twa's ook onmisbaar zijn voor een goede kweek.
Wat je wel levend kan geven zijn buffalowormen.
Maar ook die moet je ze leren eten.
laten ontdooien , die pinkys, en nooit knippen.
want de botvinken zuigen ze , weet zeker, zelf bij zeer warm weer.(dippen ze in het water). en dan pas voeren ze.

ik kweek al jaren. nu alleen nog botvinken.
levende, meelwormen, en bufaloos kweek ik zelf. (oude koel cel) .
Wat verwarming erin, en het lukt, ook in broedkas.

topinsect zoveel ik wil. aan 7€ per liter. heb er 10 dozen in diepvries.
woon wel in westvlaanderen.

groetjes medaar.

populier
27-11-2009, 20:47
De twa kweek begint omstreeks Maart, dus je hebt tijd zat.

Je kan het altijd even proberen, maar ik heb het idee dat het nu niet echt de tijd is voor het opnemen pinkies.

Mijn twa's zijn rond de drie jaar wat de ideale leeftijd schijnt te zijn voor kweken met twa's.

Lester Lievens
29-11-2009, 15:01
Ik ga volgend jaar ook voor het eerst proberen te kweken met twa's (1-3 Sipa's) en ben ook benieuwd of ze de pinkies opnemen.

Voor twa's en andere dergelijke zuurrestant-gevoelige zaadeters uit warm-tropische origine :

Kijk eerst na : eiwit-vetbalans van voedseldieren. Pinkies = vetter dan buffalo, meelworm is nog vetter dan pinkies.

Bovendien : Niet alleen louter energiehuishouding t.o.v. eiwitfractie is hier van belang.
Tevens speelt een rol : hoe vetter de voedseldieren :
1. des te trager de stofwisseling / vertering (tevens des te moeilijker afvoer van zuurresidu’s)
2. des te meer vetoplosbare vit., ook vooral meer hormonaal gerelateerde D3 (dus ook grotere kans op verstoorde cortisol-aanmaak en des te vlugger afwijkend voedstergedrag)

Voor hormonaal-hevige vogels als twa’s (die daarnaast zuurrestant-gevoelig zijn), naast zachtvoer en groen, wat insecten betreft beter in hoofdzaak opteren voor buffalo’s, aangevuld met pinkies. Met meelwormen is bij twa-twa voorzichtigheid geboden, om meerdere redenen, zeker wanneer dit soort vogels
1. gehuisvest is op 18°C en meer
2. relatief klein gehuisvest is (in kweekkooien)

De rest moet de kweker zelf ondervinden.

populier
29-11-2009, 18:23
Hallo Lester,

Bedankt weer voor de uitleg, we hebben het al gehad over jicht en dergelijke, Ik zal ook uitkijken met het verstrekken dus van dierlijk voer dus.

Meelwormen geef ik al nooit en de andere met mate.

Huisvesting van de twa's is bij mij broedkooien van 180x60x60 en een vlucht van 250x100x100.

Dus genoeg uitvlieg ruimte om niet te vervetten.

Axel
29-11-2009, 23:44
Hallo allemaal,

Ben net terug van een weeendje weg. Bedakt voor alle info. Super zoals dat hier gaat.

Axel

Lester Lievens
30-11-2009, 09:22
Ik zal ook uitkijken met het verstrekken dus van dierlijk voer dus.

Bij twa's vooral attentie doen op balans tussen vetfractie en eiwitfractie van voedseldieren :

% eiwit benutbaar

Lester Lievens
30-11-2009, 10:34

Michael
Bij twa's vooral attentie doen op balans tussen benutbare eiwitfractie en vetfractie van aangeboden voedseldieren (afhankelijk van subspecies en voedingsbodem) - deze balans heeft invloed op vele niveau's van stofwisseling :

--------------% eiwit ---------------- % vet
meelworm-----17,5 à 18,0 ------------ 12,5 à 13,0
pinkies--------15,5 à 16,0 ------------ 11.5 à 12,0
buffalo--------17,5 à 18,0 ------------ 7,5 à 8,0

Ter overweging :
Na verrekening geeft buffalo de betere coëfficiënt, vooral voor zaadeters als twatwa's. Kleine aanvullingen met pinkies om de andere dag (tijdens kweek.) Geeft aan azende moeders iets groter "comfortgevoel". Bezorgt ook nestjongen vlugger "volle vetkussentjes" links en rechts van stuit. Hoewel "net-iets-te-veel-comfortgevoel" dan weer verraderlijk kan uitdraaien in te hoge driftreflex bij pop en zuurstapeling bij jongen. Vetbalans jongen dus goed observeren. Tijdens 1e deel rui enkel minimaal buffalo - tijdens 2e deel rui zeer weinig tot geen insekten.

De rest is aan jou. Succes.

Lester Lievens
30-11-2009, 10:36

Michael
Bij twa's vooral attentie doen op balans tussen benutbare eiwitfractie en vetfractie van aangeboden voedseldieren (afhankelijk van subspecies en voedingsbodem) - deze balans heeft invloed op vele niveau's van stofwisseling :

--------------% eiwit ---------------- % vet
meelworm-----17,5 à 18,0 ------------ 12,5 à 13,0
pinkies--------15,5 à 16,0 ------------ 11.5 à 12,0
buffalo--------17,5 à 18,0 ------------ 7,5 à 8,0

Ter overweging :
Na verrekening geeft buffalo de betere coëfficiënt, vooral voor zaadeters als twatwa's. Kleine aanvullingen met pinkies om de andere dag (tijdens kweek.) Geeft aan azende moeders iets groter "comfortgevoel". Bezorgt ook nestjongen vlugger "volle vetkussentjes" links en rechts van stuit. Hoewel "net-iets-te-veel-comfortgevoel" dan weer verraderlijk kan uitdraaien in te hoge driftreflex bij pop en zuurstapeling bij jongen. Vetbalans jongen dus goed observeren. Tijdens 1e deel rui enkel minimaal buffalo - tijdens 2e deel rui zeer weinig tot geen insekten.

Lester Lievens
30-11-2009, 10:39

Michael
Bij twa's vooral attentie doen op balans tussen benutbare eiwitfractie en vetfractie van aangeboden voedseldieren (afhankelijk van subspecies en voedingsbodem) - deze balans heeft invloed op vele niveau's van stofwisseling.

Ter overweging :
Na verrekening van analysewaarden geeft buffalo de betere coëfficiënt, vooral voor zaadeters als twatwa's. Kleine aanvullingen met pinkies om de andere dag (tijdens kweek.) Geeft aan azende moeders iets groter "comfortgevoel". Bezorgt ook nestjongen vlugger "volle vetkussentjes" links en rechts van stuit. Hoewel "net-iets-te-veel-comfortgevoel" dan weer verraderlijk kan uitdraaien in te hoge driftreflex bij pop en zuurstapeling bij jongen. Vetbalans jongen dus goed observeren. Tijdens 1e deel rui enkel minimaal buffalo - tijdens 2e deel rui zeer weinig tot geen insekten.

populier
30-11-2009, 14:28
Hallo Lester,

Wederom hartelijk dank door deze uitleg, ik ga dit zeker meenemen in de start met het kweken van twa,s. Persoonlijk geef ik al liever bufalloos dan pinkies, dus dat komt goed uit.

Je hebt het "om de andere dag pinkies geven" dwz. de andere dag buffaloos geven tijden de kweek?

Van het weekend mijn 2 koppels treurpaapjes eivoer met pinkies gegeven, de vogels veranderde direct.
De mannen werden in 'no time' hitsig, zingen, schudden met de vleugels, jagen.
De poppen hadden meteen interesse voor de nesten.
Niet te geloven hoe ze veranderen van het ene bakje eivoer/pinkies.
Ik stop er ook gelijk mee.

Nog even een andere vraag: Wat zijn de symtomen van ijzerstapelingsziekte?

Alvast bedankt.

Lester Lievens
30-11-2009, 19:06
Wederom hartelijk dank door deze uitleg,

geen probleem, trouwens ooit zal ik je ook wel eens iets vragen.

Je hebt het "om de andere dag pinkies geven" dwz. de andere dag buffaloos geven tijden de kweek?

Dat moet de kweker zelf uitmaken. Onze vogels (goulds e.a.) krijgen tijdens de kweek constant buffalo, de eerste 8-10 dagen na het kippen tot 10-12% van het zachtvoerrantsoen, daarna beduidend minder (de helft en minder). Van belang is spaarzaam en voorzichtig met pinkies om te springen, wil men "ongelukjes" vermijden.

Van het weekend mijn 2 koppels treurpaapjes eivoer met pinkies gegeven, de vogels veranderde direct. De mannen werden in 'no time' hitsig, zingen, schudden met de vleugels, jagen. De poppen hadden meteen interesse voor de nesten.

Dat ze van 1 portie pinkies direct hitsig worden, lijkt me uitzonderlijk. Wellicht zullen ze reeds "zeer hormonaal bereid en klaar" zijn geweest.

Maar anderzijds is het zoals eerder gezegd : dat soort vogels krijgt wegens de al te gerieflijke verhouding tussen eiwit-vet (in pinkies) meestal spontaan een soort "behaaglijk comfortgevoel", wat hen meestal aanzet tot voortplanting. Van dan af is het oppassen geblazen dat ze zichzelf niet "over het paard tillen".

Nog even een andere vraag: Wat zijn de symtomen van ijzerstapelingsziekte?

Geen ervaring daar mee. Zal dat thuis moeten navragen. Veronderstel dat eventuele symptomen niet direct zeer specifiek zijn. Vermoed wel dat de leverfunctie dan gebrekkig wordt. En wanneer de grootste klier van het lichaam het laat afweten en geen afvalstoffen meer opruimt, of als één van de vele andere taken van de lever niet meer naar behoren kan worden uitgevoerd, dan kan er in het lichaam op velerlei niveau's vanalles gebeuren wat niet deugt.
Van tijdelijk 10 % buffalo's en pinkies in hun kweekrantsoen krijgen vogels geen ijzerstapelingsziekte, wel van al te kunstmatig prutsvoer dat ééntonig wordt verstrekt, dan is het wellicht niet uitgesloten dat vogels op den duur ijzerstapelings-gevoelig worden, bvb te lange tijd aan een stuk "zwaar" universeelvoer verstrekken deugt nooit. Ik veronderstel ook dat de ene kweekpopulatie er gevoeliger voor is dan de andere, maw dat het vooral ook erfelijk bepaald is. Dus alweer : kweek alleen de sterkste vogels, en laat zwakke individuen die de populatiesterkte belasten, altijd "spontaan gaan".

populier
30-11-2009, 19:54
Wederom bedankt Lester,

Bij de treurpaapjes was het hitsig worden(e.d) mede ook de oorzaak van een temperatuur stijging in de kweekruimte.(van 18 naar 20 graden).

Maar het is waar wat je zegt dat dit soort vogels snel te triggeren zijn om in een andere "behaaglijk comfortgevoel" te geraken.

En de vraag over het ijzerstapelings probleem was van toepassing op andere vogels, insecteneters in dit geval.

Ik had het idee dat mijn Warblerpop wat door de poten op de zitstok zat de laastste tijd.

Aangezien ik nogal gefocust ben op jicht en andere gewrichtsproblemen, begon ik me dus zorgen te maken of ik de vogels wel de juiste voeding gaf.

Axel
30-11-2009, 22:09
Michael,

De buffalo's die jij je vogels geeft zijn dat de buffalo's die je normaal in de dieren winkel kunt kopen of zijn die net als de pinkies apart gekweekt? Sorry hoor voor deze misschien domme vraag maar toen ik jonger was hield ik reptielen en die eten de buffalo's uit de reptielenzaak. Het gaat mij erom dat je anders misschien wel je vogels vergiftigd.
En als ik de vogels deze wil leren eten moet ik ze dan gewoon levend in een bakje geven of gemixt met eivoer om het ze aantrekkelijker te maken omdat ze het eivoer al kennen.
Ik begrijp van Lester dat je dus beter buffalo's kunt voeren dan pinkies ivm allemaal waardes en ivm agressie/felheid van je pop. Je moet hier wel goed mee uitkijken als je het mannetje en de pop bij elkaar zet, want die wijfjes kunnen nogal pittig zijn. Er zijn er al meer een goede man kwijt geraakt door een te felle pop!!

Axel

populier
01-12-2009, 13:45
Hallo Axel,

De buffalootjes zijn idd. levende die je o.a. bij de reptielenwinkel kan kopen.

Wat ik zo lees bij Lesters schemaatje is dat het idd. verstandiger is om buffaloos tijdens de kweek te gebruiken.

Ik zelf geef ze af en toe gemengd door het eivoer.

De poppen kunnen tijdens de kweek erg fel tegen de mannen zijn/worden en ik heb het idee dat de meeste mensen de mannen weghalen na een paar paringen. Ik heb een man en een pop al sinds de zomer samen in een broedkooi zitten, maar die is ook aan de grote kant(180x60x60).

http://www.youtube.com/watch?v=NhvN1duxUws&feature=channel (http://www.youtube.com/watch?v=NhvN1duxUws&feature=channel)

In het midden zit een tussenschuif, mocht de pop te fel worden tijdens de kweek gaat de schuif ertussen.

Axel
01-12-2009, 14:23
Michael,

Ik heb even naar het linkje gekeken maar dat is wel een mooie ruimte zeg. Uiteindelijk wil ik daar ook naar toe alleen zit met de ruimte. De poppen zitten in kweekkooien van 1.00 x 0.80 x 0.80 en ik moet zeggen ze doen het er goed in. Ik heb poppen zitten die harder fluiten en vaker fluiten dan de mannetjes. Wel eens waar niet wat de mannetjes fluiten maar goed het blijft leuk. Mijn mannetjes zitten in zangkooien, want die probeer ik zoveel mogelijk geprikkeld te houden voor de zang. Dus zodra het kan hangen ze buiten of gaan ze mee naar het park, laat ze maar wennen aan van alles om hun heen. Tegen de tijd dat het broedseizoen er is, volgend jaar hang ik ze met de deurtjes open tegen de kweekkooien en ik heb al een beetje getest ze gaan er gewoon doorheen. Wel eerst met een bakjevoer in de zangkooi en het water in de andere lege kooi.
Er zijn er die natuurlijk goed uitkijken met hun mannetjes, want ze kosten nogal een flinke duit. Er zijn mensen die kweken zonder levendvoer te verstrekken maar daar heb je toch ook poppen die voor de kill gaan. En natuurlijk heb je de koppels die het perfect doen mannetjes en poppen die hele nesten samen opvoeden en waarvan de man zelfs de pop bijvoerd.
Laten we maar duimen voor volgend broedjaar.

Axel

populier
01-12-2009, 14:47
Hallo Axel,

Bij mijn koppel die samen zitten, fluit ook alleen de pop maar, toevallig vanmorgen liet de man weer wat tonen horen, het is volgens de vorige eigenaar een kweekman en zingen kan hij niet, nou dat klopt wel.
Maar daar gaat het bij mij niet om, ik wil ze kweken.

Kweekkooien van 100x80x80 is een hele mooie maat.

En dat "overspringen" van de mannen moet je goed wennen ver voor de kweektijd.

Dat gaat bij mij een probleem worden, omdat mijn man ook nog eens erg schuchter is.

Het mooiste is om "tamme" mannen te hebben, en dat kan alleen maar als je ze in surinaamse/braziliaanse kooien houd en veel met de vogels bezig bent.

Persoonlijk vind ik die kooien te klein en moet je uitkijken dat je vogels niet vervetten want dat komt de kweek niet ten goede.

Ik heb ook twee van die draadkooien aangeschaft en daar wil ik het ook mee gaan proberen, deze kan je ook in het midden scheiden met een schuif en kan je de man dus aan de anderkant plaatsen na de paring.

Het ligt dus allemaal aan het karakter van de vogels of ze wel of niet bij elkaar kunnen tijdens de kweek.

We gaan idd. duimen voor het volgende seizoen en in de tussentijd goed observeren.

P.Wijlaars
11-06-2010, 10:51
laten ontdooien , die pinkys, en nooit knippen.

.
Geld dat voor alle vogels. ik heb namelijk wel pinky,s geknipt maar alleen om ze er even aan te laten wennen.