Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongelukjes met ringen, wie nog meer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ongelukjes met ringen, wie nog meer?

    Ik heb inmiddels een hekel aan ringen gekregen. Het is zo erg dat ik de vogels liever niet meer ring. Ik ben er niet goed in en het is een drama elke keer. Ik heb nu dit jaar al 2 vogels de vernieling in geholpen met ringen en ik durf het niet meer met mijn meest waardevolle jongen. En nee, ik bedoel geen geld maar voor mij van belang in de doelen die ik heb.

    Ik heb 1 keer een teen gebroken blijkbaar want dat jong heeft een scheef teentje. In mijn huidige nesten is er echter iets veel ergers gebeurd. Het ringen ging prima en de jongen lagen netjes geringd en zonder gedoe bij de ouders. De volgende dag was er echter een jong met een voet die op een ballon leek zo dik. Er was een blaas ontstaan. Een blaar gevuld met gelig vocht die om de hele voet zat. De dag erna was dat open en zat er een wondje. Weer enkele dagen later werden een aantal tenen zwart. Nu mist het jong bijna zijn hele voet. En er is echt niks mis gegaan met ringen want hij schoof er zo over met een beetje spuug. Ik krijg het idee dat dit jong een enorme reactie op of de spuug of de ring heeft gehad. Komt iemand dit bekend voor? Een enorme gele blaar om de voet na ringen? Alsof het met het pootje in heet water was geweest.

    Triest, 2e vogel dit jaar door ringen beschadigd. Ik heb een nest na dat nest niet meer durven ringen. Nu moet ik over de drempel om het volgende nest wel weer te ringen maar ik durf niet meer goed.

    Ben benieuwd of iemand weet waar ik fout ben gegaan. Het was een 2009 ring met daarom ventielslang en tijdens het ringen zelf was alles goed gegaan. Heeft de moeder er aan lopen trekken?

  • #2
    Je bent de fout in gegaan, door mozambieken te nemen.

    Vind ik persoonlijk vogels die het moeilijkst te ringen zijn doordat de jongen altijd de pootjes stevig dichtknijpen..

    Bij kapoetsen even rustig op het gewrichtje drukken en ze strekken de tenen, bij mozambieken niet. (Mijn ervaring)

    Ik ring de Mozambieken ook niet meer.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door populier
      Je bent de fout in gegaan, door mozambieken te nemen.

      Vind ik persoonlijk vogels die het moeilijkst te ringen zijn doordat de jongen altijd de pootjes stevig dichtknijpen..

      Bij kapoetsen even rustig op het gewrichtje drukken en ze strekken de tenen, bij mozambieken niet. (Mijn ervaring)

      Ik ring de Mozambieken ook niet meer.
      OK, dank je Michael. Ik werd heel onzeker en heb eerder met de putters en de rest nooit problemen gehad. Maar die mozambiquesijzen zijn een regelrecht drama voor mij. Ik denk dus dat ik er ook mee stop. Ik kweek voor mezelf en wie mij niet geloofd koopt ze maar lekker niet dan. Ik weiger nog langer vogels te verminken omdat ze die pootjes dicht knijpen, de ring er half af weten te wurmen en dan dikke tenen hebben etc etc. Dit zijn dus inderdaad krengen om te ringen en zo extreem klein ook. Ze moeten hier al met dag 5 anders kan ik het vergeten.

      Ik vind ook dat ze zo weinig been hebben. Die ring gaat niet ver genoeg en dus krijg ik die achterteen er niet door met gemak. Gevolg, knak! Leuk zo'n vogel met zo'n geknikte teen en nu een met een voet af. Ik vind het vreselijk dat dit gebeurd is en hoop dat dat jong zich nog kan redden als het morgen of overmorgen uitvliegt. Ik durf niet meer te kijken omdat hij dan springt voor hij klaar is dus ik vrees voor wat ik ga zien als hij uit het nest komt

      Opmerking


      • #4
        O ja, even voor de duidelijkheid, ik ben dus wel heel voorzichtig en wurm die teen er uiterst zacht door met een veertje van een kanarie. Dus zeker geen gewrik en gedoe en toch gezeik.

        Opmerking


        • #5
          Dat je baalt en twijfelt nu kan ik me goed voorstellen.Als je het toch nog eens wil proberen, ring de vogels op dag 7 of 8 met een wat grotere maat, dan zijn de pootjes ook al wat steviger.

          In plaats van speeksel een heel klein beetje plantaardige olie gebruiken helpt ook nog wel eens.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
            Dat je baalt en twijfelt nu kan ik me goed voorstellen.Als je het toch nog eens wil proberen, ring de vogels op dag 7 of 8 met een wat grotere maat, dan zijn de pootjes ook al wat steviger.

            In plaats van speeksel een heel klein beetje plantaardige olie gebruiken helpt ook nog wel eens.
            Hoi Ton, daar zat ik al aan te denken. 2,5 is heel klein voor deze vogels. Zeker bij mij aangezien ze echt max dag 5 kunnen en dat is in mijn ogen erg vroeg. Ik zou liever 2,7 gebruiken.
            Helaas was dit de eerste keer met spuug want die tip stond op dit forum. Eerst deed ik olijfolie en dat ging veel makkelijker alleen schoof er dan door de glibberigheid wel eens een ring af in de nacht. Spuug doe ik sowieso niet meer want ik heb het vermoeden dat die poot een wondje kreeg (wat ik gemist heb) en dat mijn spuug die blaar heeft gegeven. Spuug bevat enzymen voor vertering. Dus alleen speeksel heeft al een verterende werking. Wat ik dus vermoed is dat ik met dat veertje bij die achterteen een heel klein wondje heb gemaakt dat door de spuug vreselijk is geworden. Die blaar leek echt op een slangenbeet en dat lost ook weefsel op.

            Dus als het de spuug is dan is het probleem wel opgelost. Ik ga even nadenken over wat ik ga doen. Of groter ringen of nog een keer proberen met olijfolie en geen spuug, of heel misschien maar niet meer ringen maar dat is wel jammer ivm bewezen EK wat ook goed is voor de vogelhouderij.

            Opmerking


            • #7
              ringen

              wie er problemen mee heeft dan laat je de ouders maar zien,en anders moeten ze maar naar de vogelhandel gaan daar zijn ze ook niet geringd ,
              toch beter als jonge vogels naar de knoppen helpen.

              Opmerking


              • #8
                ringen of niet

                ik denk dat je gewoon vol moet houden,en anders moet je eens een ervaren ringer advies vragen.
                ik ring al zeker 25 jaar vogels van napoleons tot lachduiven.
                natuurlijk is niet alles even makkelijk te ringen.
                wat te denken van bijv goudbuikjes met 2 mm ringen.
                ik gebruik al zolang ik ring gewoon spuug gaat het beste zonder bijeffecten.
                ook op tijd ringen moet je zeker in de gaten houden.
                hoe beter gevoerd hoe sneller je moet ringen.
                ook tegen de avond ringen is het beste bij probleem ouders.
                het ongeringd zijn van vogels is geen bewijs van eigen kweek vogels ook al heb je de ouders zitten,het is wel een kwestie van geloven of niet.
                ik gebruik ook fietsventiel als dat nodig is,maak de ringen van te voren zwart met een merkstift of gooi kleine stukjes alumilliumfoli in het nestje dan zijn ze even bezig om het te verwijderen en na verloop van tijd stoppen ze er meestal mee.
                wil het echt niet lukken of een teentje is gebroken dan tape je het teentje aan de ring het is meestal de achterteen en laat je het een weekje zitten
                dan maak je het los en het is weer genezen.
                als u een beetje in de buurt woont dan wil ik het ook nog wel een keertje voordoen.
                vaak bij schade aan de jonge vogels dan zijn de ouders de schuldige.
                mvg wim

                Opmerking


                • #9
                  wat je ook kunt doen is de poten insmeren met uiezalf dat doe ik ook met die hele kleine ringen werkt bij mij goed aleen met 2mm heb ik een probleem maar dat los ik op door mijn dochter deze kleine rot ringen om de goudbuiken te doen heeft kleine vingers gaat haar heel gemakelijk af sta er elk keer versteld van hoe ze het doet

                  Opmerking


                  • #10
                    The proof of the pudding is in the eating

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo,

                      WK;
                      maar serinus heb jij wel eens last van gehad die situatie die marx schetst??(spuug of ring en het krijgen van " blazen/blaren " daardoor).
                      op deze manier
                      The proof of the pudding is in the eating

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi Winterkoning, het is gewoon een wildkleur jong van wildkleur onverwante ouders die al heel wat jongen hebben gegeven. Dat nest heeft niks met de mutaties te maken dus die problemen ook niet.

                        Opmerking


                        • #13
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking


                          • #14
                            Hoi Serinus. Ik heb wel gewone maar bij mij is bij bepaalde koppels een enorm verschil in grootte. Een piepkleine man en een grote pop is waar het nu verkeerd ging.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                              misschien heeft het daar wat mee te maken marx,omdat jij ze toch plat laat liggen ofzoiets????
                              ik probeer ook alleen maar mee te denken.
                              Ik leg ze inderdaad op een handdoekje en dan schuif ik de ring er met een kromme pincet met kartels (zodat ik goed grip heb op de ring) om en dan hoef ik het jong niet vast te houden. Maar het ringen ging heel soepel dus ik begrijp die blaar gewoon niet. Ik krijg de ringen er dus makkelijk om vaak hoewel soms de poot al groot is of het been nog wel erg kort. Die blaar kwam gewoon opzetten dus terwijl ringen vrij soepel verliep.

                              Opmerking

                              Working...
                              X