PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuwe voliere

henkied
21-11-2009, 11:36
hallo we gaan binnenkort verhuizen en daar wil ik een nieuwe voliere bouwen.
wie weet een leuke site met allemaal voorbeelden van voliere´s.
er komt tevens een nachthok bij die ik wat wil verwarmen .
maar dan kom ik op het volgende een vorstbeschermer of verwarming

nu is mijn vraag waar kun je de vorstbeschermer weghalen .
en wat is goedkoper als je het tegenelkaar opweegd.

heb al veel gelezen hier over olieradiatoren e.d

maar wou het toch nog eens vragen .

wat ik in de voliere wil hebben is het het volgende
kanaries
zebravinkjes
groenlingen
binsen

en nog wat ander klein spul.(suggesties)

nu het volgende wou graag ook wat kwartels op de bodem hebben . wat is daarvoor het beste geschikt als bodembedekker , denk aan houtsnippers of wat anders.

alvast iedereen bedankt voor jullie reacties;)

Marx
21-11-2009, 11:51
Als je de binsen weg laat en vervangt door bv barmsijsjes hoef je niet te denken aan een vorstprobleem. Gewoon een goed tochtvrij droog nachthok met evt nestkasten voor de zebravinken. Ik zou dan wel voor 1 geslacht gaan voor de zebravinken. Eigenlijk zou ik ze meteen weglaten en zeggen, neem kanaries, groenlingen en andere vogels die niet als de konijnen kweken. :D

Er zijn genoeg leuke vogels te krijgen. Mocht je toch graag tropen willen dan moet je wel verwarmen. Besef je ook dat je met bv groenlingen speciale ringen nodig hebt. Als je groenlingen bij kanaries zet en de kanarieman let even niet op dan heb je een kruising groenling x kanarie. Die moet ook een speciale ring voor europese cultuurvogels. Ik zou zelf alle jongen in de nesten van de kanaries dan ringen met de correcte ringen zodat je bij evt kruisingen geen probleem hebt.

Ikzelf vind een groenling bv wat grof om bij binsen te zetten. Ik zou zeggen alles klein of alles grof. Het hangt natuurlijk wel een beetje af van hoe groot die voliere wordt en of er planten in komen. Kanaries vreten je planten kaal, binsen hebben heel graag planten. Goed afwegen dus en de juiste keuzes maken anders zitten de vogels elkaar in de weg ;)

kingfisher
21-11-2009, 15:59
Marx,voor zover ik weet mag je vogels waar geen ringplicht voor bestaat niet ringen met correcte ringen(neem aan dat je cultuurringen)bedoelt.
Enige oplossing zou zijn wat omslachtig is dubbel ringen en als het een kruising blijkt te zijn de gewone ring afknippen of andersom als het een gewone kanarie blijkt te zijn.
Makkelijker is gewoon deze vogels gescheiden houden of een van beide soorten
Mvg,
Kingfisher.

henkied
21-11-2009, 16:27
oke bedankt . dan word het dus geen groenlingen erbij.

en verder weet iemand een leuke site waar ik ideeen kan opdoen voor de bouw .
a:: en wat voor grondlegsel kan ik het best gebruiken .(ook i.v.m kwartels)
b:: en qua warmte een vorstbeschermer ?

wat kan ik nog meer bij kanaries indoen dan.

ook eleganten of turquisine's ?

kingfisher
21-11-2009, 16:41
Hallo Henkied,turquisines of eleganten heb ik nooit problemen mee gehad bij plaatsing met andere vogels ook zelfs niet met goudbuikjes of napoleonnetjes.
Wel opletten dat je voliere dan groot genoeg is.
Voor bodembedekking kun je verschillende ondergronden gebruiken,belangrijkste is dat je er oplet dat het niet te vochtig wordt want daar kunnen kwartels slecht tegen.
Ik had gewoon zand als bodembedekking en een apart stukje met wat grasplaggen waar ze gek op zijn en die ik regelmatig kon vervangen (ik kon geen grasveld aanleggen zoveel ruimte had ik niet:D )
Veel schuilplekken in de vorm van een dakpan of bossen gras en dat soort dingen.
Ben even van de kleinere soorten kwartels uitgegaan als chinese en harlekijn .
Californische,bobwhites of virginische is een ander verhaal die gaan 's nachts op stok.
Ik had een nachthok van 210x180x120 en verwarmde bij met een vorst beschermer van een gewone bouwmarkt en dat ging bij mij goed en verwarmde tot een graad of 7 bij verder was het nachthok goed geisoleerd en overdags sprong de verwarming eigenlijk niet vaak aan ook niet bij -8 of zo.
Dat is zo als ik het deed,en voor mij werkte het, regelmatig natuurbroed chinezen,eigenlijk elk seizoen.
mvg,
Kingfisher

henkied
21-11-2009, 16:54
hallo kingfisher

ik wou mijn voliere eigenlijk op de bestaande bestrating maken.een idd het gaat om de kleine kwartel. (mocht dat doorgaan)
dus geen snippers of iets dergelijks.
of iets in de trent van split ofzo.

Ton Koek
21-11-2009, 17:21
Op vogelarena.com staan een heleboel volières van de leden.

Als je aan oude exemplaren van het blad Onze Vogels kunt komen, daar staan er ook elke maand een of twee in (volière van de maand).

Marx
21-11-2009, 17:40
Marx,voor zover ik weet mag je vogels waar geen ringplicht voor bestaat niet ringen met correcte ringen(neem aan dat je cultuurringen)bedoelt.
Enige oplossing zou zijn wat omslachtig is dubbel ringen en als het een kruising blijkt te zijn de gewone ring afknippen of andersom als het een gewone kanarie blijkt te zijn.
Makkelijker is gewoon deze vogels gescheiden houden of een van beide soorten
Mvg,
Kingfisher.

Is dat zo? Dat wist ik niet. Ik heb dat wel altijd zo gedaan. Toen ik groenlingen had ringde ik mijn Timbrado's met dezelfde ringen. :confused: Wat zou de achterliggende gedachte zijn dan? Een vogel zonder ringplicht kan je bij wijze van spreken nog een 24 karaats gouden ring om doen. Niemand die er naar kijkt en niemand die er iets van kan en zal zeggen. Wat is er mis met een kanarie met een groenlingring om? Ik geloof je meteen, als je tenminste zeker van je zaak bent. Maar als het al werkelijk zo is dan kan er toch geen haan naar kraaien in de praktijk? Je bent toch niet strafbaar met een geringde kanarie? Ongeacht de ring die hij om heeft. Hoe willen ze het anders doen met mensen die kanaries en wildzang hebben? Ringen afknippen vind ik te ver gezocht. Dat kan altijd nog mochten er problemen zijn denk ik dan. Zegt de AID, foei, een kanarie met een groenlingring. Zeg je O sorry, ik knip hem er wel af en dan is alles weer goed.

Dus ik begrijp niks van de hele redenatie die daar achter zou kunnen zitten?

kingfisher
21-11-2009, 17:43
hallo kingfisher

ik wou mijn voliere eigenlijk op de bestaande bestrating maken.een idd het gaat om de kleine kwartel. (mocht dat doorgaan)
dus geen snippers of iets dergelijks.
of iets in de trent van split ofzo.

Mijn voliere staat/stond ook op bestaande stoeptegels dus niet op de volle grond alleen de buitenren staat op trottoirbanden en dus wel op de volle grond met een zandlaag van ongeveer 60 cm.
Houtsnippers vindt ik persoonlijk te grof en kunnen gaan schimmelen en split lijkt me te scherp aan de poten.

Mvg,
kingfisher

kingfisher
21-11-2009, 17:52
Is dat zo? Dat wist ik niet. Ik heb dat wel altijd zo gedaan. Toen ik groenlingen had ringde ik mijn Timbrado's met dezelfde ringen. :confused: Wat zou de achterliggende gedachte zijn dan? Een vogel zonder ringplicht kan je bij wijze van spreken nog een 24 karaats gouden ring om doen. Niemand die er naar kijkt en niemand die er iets van kan en zal zeggen. Wat is er mis met een kanarie met een groenlingring om? Ik geloof je meteen, als je tenminste zeker van je zaak bent. Maar als het al werkelijk zo is dan kan er toch geen haan naar kraaien in de praktijk? Je bent toch niet strafbaar met een geringde kanarie? Ongeacht de ring die hij om heeft. Hoe willen ze het anders doen met mensen die kanaries en wildzang hebben? Ringen afknippen vind ik te ver gezocht. Dat kan altijd nog mochten er problemen zijn denk ik dan. Zegt de AID, foei, een kanarie met een groenlingring. Zeg je O sorry, ik knip hem er wel af en dan is alles weer goed.

Dus ik begrijp niks van de hele redenatie die daar achter zou kunnen zitten?

Voor mij is het ook geen probleem ,denk ook niet dat je strafbaar bent,en 100 %zeker ben ik ook niet zeg ik je eerlijk.
Staat ook volgens mij nergens duidelijk vermeld maar ik heb het ooit eens ergens meegekregen.
Kijk wat iemand met zijn ringen doet op de manier waarover we het nu hebben is zoals jij al zegt in de praktijk oncontroleerbaar.
Maar ik zoek liever de problemen niet op,misschien iemand die het wel precies weet?

Mvg,
Kingfisher

Marx
21-11-2009, 22:47
beste kingfisher,vrij binnenkort (onder het genot van een bakkie koffie) zal ik je dat wel uitleggen hoe het precies zit met die ringen kwestie(zoals hierboven geschetst),maar je hebt het bij het juiste eind.

mvg

Fijn, veel plezier samen zo achter de schermen. Ik hoop dat jullie maar veel informatie mogen uitwisselen die niemand anders mag horen :hide: Zal wel iets te spannend zijn voor hier :D Hahaha.

Hij heeft overigens geen gelijk maar ik zie dat je dat al weg hebt gehaald snel. In mijn qoute staat gewoon het originele bericht. Ben benieuwd hoe het bericht er straks weer uit zal zien.

Ton Koek
21-11-2009, 23:24
In de regeling staat het heel duidelijk:
De aanvrager brengt de ontvangen pootring voor een gefokte vogel behorend tot soorten die zijn opgenomen in bijlage A bij de basisverordening uitsluitend aan op een gefokte vogel van de soort
waarvoor hij de ring heeft aangevraagd.

Zwartkopje
21-11-2009, 23:53
In de regeling staat het heel duidelijk:
De aanvrager brengt de ontvangen pootring voor een gefokte vogel behorend tot soorten die zijn opgenomen in bijlage A bij de basisverordening uitsluitend aan op een gefokte vogel van de soort
waarvoor hij de ring heeft aangevraagd.

Is denk ik de oude regeling. Je hoeft niet meer de ring specifiek aan te brengen aan een soort. Je moet alleen aangeven welke soorten je mogelijk gaat ringen.

Zwartkopje
21-11-2009, 23:57
Voor wat betreft het "probleem" Je bent in overtreding alleen betwijfel ik of je er last van zou krijgen. Maar je zou er eventueel problemen mee kunnen krijgen.

Ton Koek
22-11-2009, 00:50
Het staat in de nieuwe regling zo op de site van de bond.

(Tekst geldend op: 01-07-2009)

Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere
merktekens

Marx
22-11-2009, 11:01
heeft niks mee vanachter schermen te doen marx, het is alleen zo dat jij zóóóóóó voorspelbaar ben, en je gelijk wilt hebben, uiteraard heb je ook nu weer geen gelijk, en uiteraard heeft kingfisher wel gelijk, net zoals ton koek, net zoals zwartkopje.

m.a.w als aanvrager van ring verplicht jij jezelf om de vogels te ringen,met de ringen die je ervoor hebt aangevraagd.
uiteraard geldt dit voor de europese ringen en soorten, echter als jij de groenling ring wilt gebruiken voor een kanarie ...................dan mag dat .................maar dan moet je hem daar wel voor aangevraagd hebben.

zoooooooooooooooooooooo en daarom wilde ik dat kingfisher elders uitleggen,want zoals zovaak er zijn mensen (zoals jij) die het altijd beter weten.

Nee hoor, jij wilde het Kingfisher achter de schermen uitleggen om een punt naar mij te maken.:D Iets dat je zoooooo belangrijk vind dat ik het bijna eng vind. Natuurlijk staat er in de regels dat het niet mag. Maar in de praktijk mag het wel en daar gaat het om. Er is nl niks strafbaars aan een kanarie met een groenlingring. En dat weet jij ook best. Ik kan prima lezen hoor, maar ook zelf nadenken.;)

Het was me weer een waar genoegen Jan.

Marx
22-11-2009, 11:15
Hoi Henk, waarom ga je niet eens kijken bij andere mensen in de buurt naar wat zij in de volière hebben en of dat je bevalt? Ik zou zelf niet kunnen kiezen op basis van plaatjes en verhalen. Een vogel zien is meteen een goede test of het dier en zijn gedrag je aanspreekt. Ik had een tijd geleden putters. Ik vond ze mooi, interessant en mooi klinken. Toen ik ze gekocht had vielen ze meteen tegen omdat ze zo schuw waren. Na een jaar kweken en verzorgen bleken ook de door mij gekweekte jongen erg schuw. Afknapper en ik heb ze maar meteen verkocht na het broedseizoen. Toen nam ik Japanse nachtegalen en Mozambiquesijzen. Dat bevalt mij zoveel beter. Heerlijke vogels, rustig, interessant, erg mooi in de volières en zeker niet hysterisch of wild. Ik vind een putter nog steeds mooier maar ik heb veel liever de soorten die ik nu heb.

Dus als ik jou was zou ik me orienteren op de soorten die je bij iemand ziet en waar je soort van liefde op het eerste gezicht mee voelt. Dat is een totaal andere ervaring als erover lezen of plaatjes kijken op internet.

Wat de voliere betreft zou ik zelf persoonlijk lekker creatief doen. Werken rondom bestaande elementen in de tuin? Extra lang voor vliegruimte? Leuke hoek erin om zo onder een mooie schaduwboom uit te komen? Langs een muur voor beschutting? Gewoon net kijken waar in je tuin de mooiste plaats is en welke vorm daar past. Ik geniet heel erg van de hoogte van mijn voliere. Ipv de standaard 2 meter heb ik gekozen voor 3,5 meter hoog. Dat geeft de vogels een extra dimensie omdat je ze ook van onder kan zien en niet alleen heen en weer van de zijkant. Misschien dat dat iets leuks is? Vangen is nog steeds geen probleem want een net heeft een steel he? ;)

kingfisher
22-11-2009, 12:04
beste kingfisher,vrij binnenkort (onder het genot van een bakkie koffie) zal ik je dat wel uitleggen hoe het precies zit met die ringen kwestie(zoals hierboven geschetst).

mvg
Heb de rest van de berichten gevolgd en zat er dus toch niet helemaal naast verder heb ik geen commentaar op wel of geen gelijk zal me worst wezen:D
En dat kopje koffie,liever niet heb liever cola of id,jij bedoelt waarschijnlijk eindhoven maar dan zal je me moeten aantikken want ik weet nog steeds niet hoe je eruitziet maar dat ik je ken weet ik wel zeker.
Maar als sinterklaas voor me zou staan zou ik ook zeggen,hallo winterkoning:p
Mvg,
Kingfisher

RobK
22-11-2009, 12:18
Hier onder de link naar de "Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens"

http://www.nbvv.nl/downloads/Regeling-afgifte-en-kenmerken-gesloten-pootringen_vanaf%201%20….pdf

Artikel 10

1. Door de aanvrager van de in artikel 8, eerste lid, erkende organisaties ontvangen gesloten pootringen worden uitsluitend aangebracht op in Nederland in gevangenschap geboren en gefokte vogels.

2.

De aanvrager brengt de ontvangen pootring voor een gefokte vogel behorend tot soorten die zijn opgenomen in bijlage A bij de basisverordening uitsluitend aan op een gefokte vogel van de soort waarvoor hij de ring heeft aangevraagd.

3.

Een aanvrager is niet gerechtigd van erkende organisaties ontvangen gesloten pootringen aan derden te verschaffen.

Gerechtvaardigde conclusie is dan ook dat vogels die niet op dergelijke lijsten staan, niet mogen worden geringd met deze speciale ringen. Als je een kanarie, geringd met een speciale europese cultuurring, op de tentoonstelling speelt en je wint een prijs dan word je gediskwalificeerd. Ongetwijfeld zullen er nu mensen opstaan en zeggen dat dat op hun afdelingstentoonstelling niet is gebeurd, in Apeldoorn op de bondsshow van de N.B.v.V. ben ik daar persoonlijk getuige van geweest.

(Dit is een deel van de regeling zoals die vanaf 1-juli-2009 in Nederland van kracht is. Hoe de regeling in België is, weet ik niet.)

Groet,

Rob.

Ohja, nog even dit; als er verder op onvriendelijke manier wordt gebakkeleid dan sluit ik dit topic zonder verdere medelingen (tsjoep dus).

RobK, moderator VogelCafe.

Zwartkopje
22-11-2009, 12:45
@ Wk even voor de duidelijkheid. Is de zin "en je gelijk wilt hebben, uiteraard heb je ook nu weer geen gelijk, en uiteraard heeft kingfisher wel gelijk, net zoals ton koek, net zoals zwartkopje."
ironisch bedoeld?

Verder wat ik nu vanuit deze zin niet begrijp is het volgende: in het verleden (?) moest je bestelling zo opstellen dat je inderdaad de ring moest verbinden aan een soort. Dus 2,5 (ik zeg nu maar even wat zonder even de echte maten erbij te zoeken) 1-10 voor barmsijs 11-20 voor kleine putter etc. Je mocht dan nr 6 dus alleen voor de barmsijs gebruiken, ook al was het in de dezelfde reeks(1-20). Dit was vervelend omdat je bijv 20 ringen moest bestellen voor mogelijk maar 10 jongen(voorbeeldje).

Nu had ik begrepen dat je vanaf juli 15 ringen kan bestellen maar dat je alleen aan moet geven dat je ze voor barmsijs en putter gaat gebruiken.
M.a.w. een ring kan meerdere bestemmingen hebben.
Klopt de zin in de wet dan wel?(vandaar mijn suggestie of ie niet uit de vorige kwam)

henk
22-11-2009, 18:09
Voor Zwartkopje,

Als je inderdaad strikt naar de letter kijkt zou het niet kunnen.
De bonden hebben op deze regeling aangedrongen.
De toelichting bij het besluit van de minister luidt:
"Het (gedeeltelijk) loslaten van de koppeling tussen ring en vogelsoort betekent dat de aanvrager voor vogels behorende tot andere soorten dan de soorten die vermeld zijn in bijlage A niet langer per soort behoeft aan te geven hoeveel pootringen hij of zij wenst te verkrijgen. Met onderhavige wijziging wordt het mogelijk dat pootringen aangevraagd worden per diameter. De aanvrager geeft aan hoeveel pootringen hij of zij wenst te ontvangen met welke diameter. Achter de diameter beschrijft de aanvrager voor welke soorten de pootringen van een debestreffende diameter bedoeld zijn. Dat kan één soort zijn, maar kan ook gaan om meer soorten, waarvoor in de bijlage een gelijke diameter is voorgeschreven"

En om het verhaal helemaal compleet te maken. Als je in de loop van het jaar nieuwe vogels aanschaft (zeg barmsijsjes), waarvoor je geen ringen hebt aangevraagd, dan mag je de ringen voor sijzen gebruiken (aannemende dat je die in je bezit hebt). Voorwaarde is evenwel dat het ministerie van LNV dan moet weten dat je ook barmsijsjes hebt. Je moet dan een bestelling doen voor 0 (nul) ringen.

Je snapt dat als er nu een controle wordt uitgevoerd de controlerende ambtenaren precies weten, welke jonge vogels ze bij jou kunnen aantreffen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Henk

girlits
22-11-2009, 21:37
Henk ik denk dat je bedoeld dat de ambtenaren dan precies weten welke oude vogels je hebt.Je kunt dan geen jonge vogels hebben waar je geen ringen voor hebt aangevraagd.Als je deze wel hebt, bijv, gekocht kan men aan de hand van ringnr achterhalen waar ze wegkomen en of diegene ze wel aangemeld heeft. leve het digitale tijdperk :D

groeten eddie

Robin
23-11-2009, 19:49
Wonderlijk dat een in weze vrij simpel ringen systeem door veel mensen zo divers en ingewikkeld uitgelegd wordt. Een NL ring(waar verder nog een breuknaad op aangebracht of diameter op vermeld staat) is voor Europese Cultuurvogels en dus niet voor tropische vogels of kanaries. Daar zijn 'gewone' ringen voor waar dus geen NL op vermeld staat.
Als je 10 NL ringen voor sijzen en 10 NL ringen voor barmsijzen besteld dan mag je tegenwoordig bijv. 15 van die ringen voor de sijzen gebruiken en 5 voor de barmsijzen of omgekeerd. Als je maar voor beide soorten(met dezelfde ringmaat) ringen besteld hebt, zodat de opsporingsinstanties enig idee hebben wat ze voor soorten bij je kunnen verwachten. Dus geen NL ringen gebruiken voor niet Europese soorten en ook geen oude ringen gebruiken, ringen verkopen of weggeven enz. Gewoon de jonge Europese Cultuurvogels in 2010 straks ringen met NL ringen van 2010 en de rest met gewone ringen.

Het lijkt mij allemaal zo logisch.

Marx
23-11-2009, 20:59
Dat is ook logisch Robin, tot je een kanariepop in je gezelschapsvolière op eieren hebt zitten terwijl er naast een kanarie ook een putter in die kooi zit.;) Dan zie je aan de eieren noch de jongen wat het zijn. Nu kan je beter niet zo kweken maar hoeveel ongeringde bastaarden niet uit een gezelschapsvolière komen?
Om dat op te vangen kan je dus 2,7 is het? bestellen onder vermelding putterbastaard en daarmee alles ringen. Wat geen putterbastaard blijkt valt totaal buiten de wet want daar gelden geen wetten voor. Voor het ringen gelden wel regels maar die zijn alleen van toepassing op de cultuurvogels. Natuurlijk mag je er geen kanaries mee ringen officieel. Doe je dat wel dan is er echter niks aan de hand omdat dat geen strafbaar feit oplevert en niet te handhaven is. Ja je kan niet naar een TT. Maar dat doen mensen die niet weten wie de vader van hun jonge vogels kan zijn sowieso meestal niet.

Je ondervangt wel het hele probleem van oeps-bastaarden zonder daar iemand mee te schaden noch een wet mee te breken. Desnoods als je echt heel netjes wil zijn haal je de ringen er zoals eerder geopperd af. Maargoed, dat vind ik dus echt zwaar overdreven want niemand heeft ooit een kanarie op ring gecontrolleerd als die niet op een TT verschijnt tenminste. Jaartal is voldoende en zelfs kweker staat er zo op ;)

Marx
24-11-2009, 09:03
Hoi Winterkoning, ik bedoelde niet dat je die hybrides met putterringen moet ringen want dat mag uiteraard niet. Je ringt ze uiteraard met de ringen aangevraagd voor kanarie x putter zodat er niks aan de hand is.

naruch
24-11-2009, 10:41
ik heb dit jaar controle gehad van de a.i.d.,( ongeveer 2 maanden geleden)

de man stelde zich netjes voor en legemiteerde zich.
hij zei dat de controle bij mij was omdat ik in 2008, meer dan 100 ec-ringen had besteld, en daardoor controle kreeg.

na dat de kweekhokken en kweekvluchten waren geinspecteerd, vond hij het goed alles was prima in orde, ik heb niet 1 vogel uithoeven vangen.

wel vroeg hij mij of hij de nieuwe regelgeving over de ringen moest uitleggen.
daar hebben we nog een tijdje over gebabbeld.

hij wenste mij succes met de komende kweek en vertrok.

maw. men doet alsof de a.i.d. een boeman is, maar als je alles in orde hebt hoef je, je geen zorgen te maken. deze mensen doen ook alleen hun werk.

Zwartkopje
24-11-2009, 19:10
Helemaal gelijk!