Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voliere met vorst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voliere met vorst

    Allen,

    ik heb onderstaande vraag ook al op een ander forum gesteld, maar wil graag reacties uit meerdere hoeken ontvangen

    Ik heb een voliere gebouwd, waar ik in het voorjaar vogels in wil zetten. Mijn idee was om er zebravinken, binsenastrildes en bichenowastrildes in te zetten. De voliere zit aan een houten blokhut vast, waarin ik het nachthok heb gemaakt. 's Winters zal het in de blokhut vermoedelijk ook wel gaan vriezen, want het is verder niet geisoleerd. Met andere woorden, als het buiten 10 graden vriest zal het binnen in de blokhut ook wel onder het vriespunt zijn... Bijverwarmen zal ook lastig worden, want de warmte gaat dan snel verloren (immers niet geisoleerd) en dan stook ik me een ongans.

    Zal dat een probleem zijn voor de genoemde vogels?
    Mocht het wel een probleem zijn, wat voor type vogels (welke soorten) kan ik er dan het beste in zetten? Ik heb namelijk niet de ruimte om vogels in huis te nemen.

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Groeten van een beginnend voliere liefhebber

  • #2
    hallo,

    de zebravinken zullen nog wel gaan, maar vooral die bichenows zijn niet
    altijd bestand tegen al te erge kou...


    zorg sowieso dat je je vogels bij iemand haalt die onverwarmd kweekt, dus geen verwarming.
    Groet'n uut Drenthe

    Opmerking


    • #3
      Ik denk dat het wel goed gaat als je ze goed geacclimatiseerd hebt, en het is heel belangrijk dat ze tochtvrij zitten. Zolang ze maar tochtvrij zitten, kunnen ze wel wat vorst hebben, is mijn ervaring.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Spitsstaarten kunnen heel wat hebben, als je die in het voorjaar (april of mei) buiten zet, zijn ze tegen de winter normaliter prima gewend.

          Ook gouldamadines worden tegenwoordig vaak buiten gehouden. Als je ze koopt van iemand die ze onverwarmd houdt, kunnen die ook.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door koningkoos
            Allen,

            ik heb onderstaande vraag ook al op een ander forum gesteld, maar wil graag reacties uit meerdere hoeken ontvangen

            Ik heb een voliere gebouwd, waar ik in het voorjaar vogels in wil zetten. Mijn idee was om er zebravinken, binsenastrildes en bichenowastrildes in te zetten. De voliere zit aan een houten blokhut vast, waarin ik het nachthok heb gemaakt. 's Winters zal het in de blokhut vermoedelijk ook wel gaan vriezen, want het is verder niet geisoleerd. Met andere woorden, als het buiten 10 graden vriest zal het binnen in de blokhut ook wel onder het vriespunt zijn... Bijverwarmen zal ook lastig worden, want de warmte gaat dan snel verloren (immers niet geisoleerd) en dan stook ik me een ongans.

            Zal dat een probleem zijn voor de genoemde vogels?
            Mocht het wel een probleem zijn, wat voor type vogels (welke soorten) kan ik er dan het beste in zetten? Ik heb namelijk niet de ruimte om vogels in huis te nemen.

            Alvast bedankt voor de reacties!

            Groeten van een beginnend voliere liefhebber
            Als je niet kan/wilt verwarmen Koos,blijft het houden van de soorten vogels,
            die je wilt altijd een probleem.
            Zorg er in ieder geval voor, dat het nachthok goed is geisoleerd.
            Je hebt nog geen vogels begrijp ik,dus aan de slag zou ik zeggen.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Ik heb altijd soorten die prima tegen de vorst kunnen. Japanse nachtegalen hebben echt nergens last van bv. Die zijn net zo vrolijk in de sneeuw als in de zomer.
              Bij de door jou genoemde soorten heb ik ook kleine twijfel. Maar een blokhut is wel droog en tochtvrij. Dat is al heel wat. Ik zou echter ook eens kijken of ik niet een compartiment kon maken van plaat dat je wel isoleert. Mooie geisoleerde deur erin, ergens een oud raam met dubbel glas scoren en dan dat compartiment in je blokhut. Denk dat je het dan heel makkelijk iets kan verwarmen zonder veel energieverlies.

              Opmerking


              • #8
                Haha, leuk om te zien, al die verschillende reacties

                Maar jullie maken het mij, de beginnende vogelhouder, niet makkelijk...
                Gelukkig heb ik nog tot het voorjaar de tijd om te bepalen welke vogels ik in mijn voliere wil. Heb vooralsnog dus een lichte voorkeur voor australische vinken, maar ben er niet aan gebonden (europese cultuurvogeltjes zou ook zomaar kunnen...).

                Vooralsnog lijkt het erop dat het dus erg belangrijk is dat de vogels onverwarmd gekweekt moeten zijn. De zebravinken, spitsstaarten en binsenastrildes lijken dus een optie te zijn (al deelt niet iedereen dezelfde mening )

                Persoonlijke vragen:
                Marx en Antoni: ik heb in het binnenhok dikke multiplex platen tegen de houten blokhut wanden aangeschroeft en daarmee een binnenhok gecreerd. Het binnenhok hangt een halve meter van de grond af, waardoor de koude niet direct vanaf de grond zal komen. Wellicht dat dit dus ook al ietwat isoleerd?

                Ennuh Marx, welke soorten vogels heb jij nog meer?

                Met hulp van jullie, de experts, hoop ik in het voorjaar goede keuze te maken in mijn vogelbestand en daar langere tijd van te kunnen genieten.

                Opmerking


                • #9
                  wat voor soorten

                  ik zou de binzen af laten vallen die kunnen zeer slecht tegen kou maar vooral vocht.
                  als je de vogels in het voorjaar koopt en ze zitten er het hele jaar door in dan is het in de meeste gevallen geen probleem.
                  je zal zien in het begin hebben ze het wat moeilijk en daarna gaan ze beter in conditie komen.
                  ook voer in winter is zeer belangrijk,bijv meer voer en vettere zaden geven bijv gepelde en gebroken tarwe witzaad etc.
                  ik zou de wanden wel isoleren maar tegen de binnewand aan dan.
                  ook drie dezelfde paren erin zetten of van ieder paar 1,ook zijn veel prachtvinken niet geschikt voor een gezelschapsvoliere,bandvinken,rijstvogels,diamantv inken mussen deze zijn niet zo geschikt ervoor.
                  ook wat suiker door het water dan bevriest het wat mindersnel.
                  bij mij zitten ze in een houten tuinhuis van ongeveer 10 meter zo goed als onverwarmd.
                  mvg wim

                  Opmerking


                  • #10
                    Wim, dank voor je reactie!

                    Ik heb inmiddels al van meerderen begrepen dat Binsen het moeilijk kunnen hebben met de kou. Van bichenows had ik dit echter ook begrepen, maar toen ik vorige week bij iemand met een voliere kwam zag ik dat hij bichenows onverwarmd (met de sneeuw buiten het hok) had zitten. Deze hadden blijkbaar weinig last van de kou.

                    De keuze voor vogels blijft nog altijd een lastige. Mocht er iemand zijn die leuke ideeen heeft voor 3 koppeltjes, dan hou ik mij van harte aanbevolen! Het moeten in ieder geval vogels zijn die dus tegen de kou kunnen...

                    Opmerking


                    • #11
                      voliere aan blokhut vast

                      Hallo, ik heb (net als je van plan bent te maken, als ik het goed begrijp) een voliere aan de blokhut vast zitten. In de blokhut heb ik een binnenhok. Wat verwarming betreft heb ik in de blokhut een klein elektrisch kacheltje tegen de vorst. Dat brandt alleen als het buiten echt vriest (via een thermostaat), en houdt dan de temperatuur in de blokhut op een graad of 5. Dat is genoeg, mits je er voor zorgt dat het in de blokhut niet tocht, en ook niet vochtig is. Het dak van de blokhut heb ik aan de binnenkant geisoleerd met tempexplaten (goedkoop en gemakkelijk te verwerken, bovendien geeft dat enige reflectie, want die platen zijn wit. Zie bijgaande foto van de voliere met blokhut.
                      Wat vogels betreft: bichenows doen het er prima, evenals diamantvinken, bruinborstrietvinken, mozambiquesijsjes, roodkoppapegaaiamadines, driekleurpapegaaiamadines, spitsstaarten, kanaries, ceresamadines enz. Het belangrijkste is dat de vogels de tijd hebben om aan de buitentemperatuur te wennen (dus in het late voorjaar naar buiten, en dan gewoon laten wennen).
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Opmerking


                      • #12
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
                          Hallo, ik heb (net als je van plan bent te maken, als ik het goed begrijp) een voliere aan de blokhut vast zitten. In de blokhut heb ik een binnenhok. Wat verwarming betreft heb ik in de blokhut een klein elektrisch kacheltje tegen de vorst. Dat brandt alleen als het buiten echt vriest (via een thermostaat), en houdt dan de temperatuur in de blokhut op een graad of 5. Dat is genoeg, mits je er voor zorgt dat het in de blokhut niet tocht, en ook niet vochtig is. Het dak van de blokhut heb ik aan de binnenkant geisoleerd met tempexplaten (goedkoop en gemakkelijk te verwerken, bovendien geeft dat enige reflectie, want die platen zijn wit. Zie bijgaande foto van de voliere met blokhut.
                          Wat vogels betreft: bichenows doen het er prima, evenals diamantvinken, bruinborstrietvinken, mozambiquesijsjes, roodkoppapegaaiamadines, driekleurpapegaaiamadines, spitsstaarten, kanaries, ceresamadines enz. Het belangrijkste is dat de vogels de tijd hebben om aan de buitentemperatuur te wennen (dus in het late voorjaar naar buiten, en dan gewoon laten wennen).
                          Niet alleen een prachtige voliere aan de mooie blokhut,Jeroen.
                          Ook nog eens een tuin met veel afwisseling.
                          Dat zou iedereen wel willen.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            Jeroen, dank voor je reactie! Super tips en daarnaast ook nog een een mooie foto!

                            Ik denk dat ik het dak ook maar ga isoleren, evenals een klein electrisch kacheltje tijdens de vorst. Tocht en vochtvrij is de blokhut wel. Nogmaals dank voor de tips!

                            Opmerking


                            • #15
                              Vergeten we allemaal niet al het plastic ook weer los te halen nu het niet meer vriest? We willen geen kasplantjes kweken toch?
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X