PDA

Bekijk Volledige Versie : tijd verlichting

josmo
17-11-2009, 19:00
ik heb nu dus een electronische dimmer een tlbak en een daglicht lamp.
deze zijn nu allemaal aangesloten nu heb ik al wat zitten te klooien met de dimmer maar nu kwam ik uit bij het volgende
hoe zijn bij jullie de tijdsindelingen zowel zomer als winter?

Ton
17-11-2009, 19:37
mijn vogels zitten buiten, dus bij mij gaat 4 uur s`middags het licht aan, en rond half 7 gaat het uit. s`morgens gaat hij bij mij niet aan. dat laat ik zo de hele winter door. als er wisseling is van winter naar zomertijd, of andersom, je klok niet verzetten. mensen hebben er al last van. uurtje langer licht of donker, vogels snappen dat al helemaal niet.

tropen kweker
17-11-2009, 20:24
bij mij gaat de klok om 6 uur 's morgens aan, omdat ik om half 7 de vogels voer.
ook krijgen ze zo op donkere dagen genoeg tijd om 's ochtens te eten.
's avonds gaat de klok niet aan.

Kris:cool:

Barend
17-11-2009, 22:53
ik heb nu dus een electronische dimmer een tlbak en een daglicht lamp.
deze zijn nu allemaal aangesloten nu heb ik al wat zitten te klooien met de dimmer maar nu kwam ik uit bij het volgende
hoe zijn bij jullie de tijdsindelingen zowel zomer als winter?

Bij mij gaat het licht aan om 9.oouur en als er voldoende buiten(zon)licht is gaat het uit, komt er een bui dan gaat het weer aan, dit werkt via en lichtcel.
het licht gaat weer uit om17.00uur
naarmate ik dichter naar het broedseizoen kom ga ik de dagen verlengen.

succes.

Ton Koek
18-11-2009, 01:32
Ik heb Afrikaanse tropen binnen, daar gaat het licht aan om 8 uur en uit om 22.00 uur, het hele jaar door. Voor de nacht een klein lampje in zo'n zoutkristal, geeft net genoeg schijnsel als er een van de stok af zou gaan. Die gaat om half 21.30 uur aan en om half 9 uit.

josmo
18-11-2009, 02:08
TON KOEK het gaat hier ook om afrikaanse tropen trouwens.
verwarm jij bij ton zo ja toto hoeveel,en broeden ze bij jou het gehele jaar.
omdat je je licht tot 22 uur aanlaat en dit altijd zo houd.

BAREND dat met die lichtcel dat is me te ingewikkeld mischien in de toekomst nu eerst maar eens even de dimmer uitvogelen.
en naar hoe laat verleng je de dagen in de broedtijd.

TROPENKWEKER dus als ik het goed begrijp gaat aleen bij jou het licht aan van de ochtend tot de middag en als het buiten donker word sávonds is dat in de volaire ook zo.

TON dus bij jou brand het licht aleen sávonds tot half 7 en dit word niet veranderd houden je vogels dan niet altijd de wintertijd aan.

micheltje
18-11-2009, 07:59
Hier gaat de verlichting aan om 9.00 uur en weer uit om 19.00 uur.
Verwarmen doe ik niet.
De meeste vogels zitten hier op zolder waar het overdag tussen de 17 en 20 graden is.
Vanaf begin februari voer ik de verlichting langzaam op naar 14,5 uur.

Ton Koek
18-11-2009, 10:33
Ik heb geen verwarming in de vogelkamer, het is er nu 11 graden. In de winter soms 3 of 4.
Ze broeden op dit moment, het vochtige najaar dus.

Patriick
18-11-2009, 13:09
s Morgen om 7 uur gaat het licht aan en s avonds om 21 uur gaat ie weer uit.
En s nachts een klein dimlampje zodat ze nog op de stok kunnen komen.

Barend
18-11-2009, 14:26
[QUOTE=josmo;73610]

BAREND dat met die lichtcel dat is me te ingewikkeld mischien in de toekomst nu eerst maar eens even de dimmer uitvogelen.
en naar hoe laat verleng je de dagen in de broedtijd.

wat die lichtcel betreft die zit bij mijn lichtdimmer(klok)

de tijd doe ik om de twee dagen ongeveer 10min verlengen , dan heb ik genoeg licht in febr , dan zit ik op zo'n 14 uur licht

populier
18-11-2009, 14:43
Bij mij hetzelfde als Ton Koek, 8:00 aan 22:00 uit.

Bij mij zijn het ook Africaanse tropen, maar ik verwarm tot 18 graden.

tropen kweker
18-11-2009, 14:58
nee sorry, vergeten te vermelden, het licht gaat om 9 uur weer uit.;)

kingfisher
18-11-2009, 14:59
Hier gaat het licht aan om 6.45 en uit om 21.00 met een dim tijd van 20 minuten en dan blijft een gloeilamp branden op ongeveer 5% mocht er eentje van stok afvallen.
Zomer en winter hetzelfde en temperatuur tussen de 15 en 20 graden alleen s'zomers kan het oplopen tot soms 30 graden wegens een plat dak maar dan broeden ze niet,mijn kweek is nu tot ongeveer eind maart/april.
Mv,
Kingfisher

Ton
18-11-2009, 19:41
vogels merken geen verschil tussen zomer en wintertijd. bij mij brand het licht alleen als de dagen te kort zijn om goed te voeren, buiten he, dus vandaar dat ik het licht om 4 uur aan laat gaan. dan heb ik tijd genoeg om te voeren, en kunnen de vogels nog eten, voor ze gaan slapen. om half 7 s`avonds gaat het weer langzaam uit.

josmo
18-11-2009, 23:11
oke dus de meeste zitten rond 7 a 9 uur smorgen en rond de 9 a 10 uur sávonds.
TON KOEK jij verwarmt dus geheel niet bij, ook niet als het gaat vriezen.
ik lees dat jou temperatuur ook wel eens rond de 3 a 4 graden ligt.
hoe gaat dit dan met jou broedsels als het in eens te koud word?
en je houd je licht altijd dezelfde lengte aan dan broeden ze lijkt me meerdere keren per jaar in plaats van aleen nu of niet?

ik heb nu trouwens ook twee nachtlampjes gekocht deze gaan aan als het donker word en uit als het lichter word.

Ton Koek
19-11-2009, 01:02
De broedtijd van deze Afrikaanse prachtvinkjes is niet zozeer aan de hoeveel lichturen gebonden, in Afrika zijn die verschillen tussen zomer en winter niet zo groot als bij ons.
Vochtigheid is (volgens mij) de trigger, vochtigheid betekent in Afrika de regentijd en dan is er ineens heel veel voedsel. Bij ons is het nu heel vochtig, dus vandaar dat veel vogels nu gaan broeden; er komt een tijd van overvloed.

Met de temperatuur hebben ze geen problemen hier, nooit gehad. Ook niet toen ze buiten zaten. In het nest is het prima op temperatuur. Alleen soorten die erg vroeg van het nest jongen af gaan zijn dan erg lastig.

(Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring, ik zeg niet dat mijn manier beter zou zijn die van een ander.)

josmo
19-11-2009, 02:38
inderdaad doet iedereen het op zijn eigen manier.
aleen ik luister naar wat veel mensen doen en hun ervaringen en haal daar voor mijn de nuttige dingen uit.
er zijn hier mensen op het forum die veel meer ervaring hebben met tropen als ik,ik heb aleen maar ervaring met kanaries.
ik ben nog een beetje een balans aan het zoeken tussen wel en niet verwarmen en de hoeveelheid en de lengte van het licht.
ik houd wel van de manier waarop jij deze hobby beoefend.
ik heb namelijk nog een andere hobby namelijk japanse koi(sierkarpers)hier zijn ook ontzetttend veel verschillende manier van houden.
er zijn mensen bij die van gekheid niet weten wat ze allemaal aan het water toe moeten voegen en het water moeten verwarmen er zijn er zelf bij die er ozon op zetten om het water klinisch en kleurvrij te maken het afweersysteem heeft niets meer te doen(tot het fout gaat)
hier heb ik ook een tussenweg in gevonden dus bij de vogels zal dit mijn ook lukken door veel te kijken-lezen en vragen.
je kunt het zo gek maken als je wilt lijkt me,of zover je jezelf gek laat maken.

winterkoning
19-11-2009, 09:23
Met de temperatuur hebben ze geen problemen hier, nooit gehad. Ook niet toen ze buiten zaten. In het nest is het prima op temperatuur. Alleen soorten die erg vroeg van het nest jongen af gaan zijn dan erg lastig.

(Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring, ik zeg niet dat mijn manier beter zou zijn die van een ander.)

Ton , hier hetzelfde hoor
jij zit nu toch alleen binnen met de pieten?
wel eens aan warmte matjes gedacht gedurende de paar dagen tussen ouder niet meer op nest en het uitvliegen?
ik had vroeger mijn bodems voorzien van vloerverwarming per kooi !!!!!!! in de broedtijd.(juist om dat probleem op te vangen).
(eigenlijk waren het twee platen die ik in alle kooien kon schuiven,onder de eigenlijke bodem).

daarvoor nog had ik dan gewoon een donkerstralertje in de kooi naast /onder/boven nest geplaatst ,om zo wat warmte te verkrijgen gedurende die paar dagen van "kritieke fase".
werkte beide super,verder nooit verwarmd gehouden de tropen (de soorten zoals hier geschetst).

verder heb je gelijk met de relatie vocht en leven, is 1 van de triggers tot succesvole kweek,daarvoor gebruikte ik een ouderwets plantenspuitje ,om gedurende een week lang meerdere malen per dag de kooi/beplanting te bevochtigen. werkte goed.

zo wat van mijn manieren uit de oude kwekersdoos, ik zeg niet dat het de manieren zijn,ik zeg dat het wel succesvol was bij mij.

groetjes

Marx
19-11-2009, 10:42
Hier precies zoals bij Ton en Michael. 08:00 uur gaan de lampen aan en om 22:00 uur gaan ze weer uit. Ik heb geen nachtlampje maar er brand eerst nog wel een uur een spaarlampje van 8 watt zodat ze vogels een uur hebben om op stok te komen. Nu fladderen ze hier ook niet 's-nachts.;)

De temperatuur is ongeveer 15 graden. Ik broed ook nu dus er liggen op dit moment jongen in de kamer. Bij mij is de kamer van de vogels gewoon een kamer in mijn huis, dus geen schuur of aanbouw oid. Dus vandaar dat de temperatuur ook vrij hoog is.

In de lente stoppen ze met broeden als het goed is en dan gaan alle lampen weer uit en zitten ze op natuurlijk licht en een deel gaat naar buiten.

josmo
19-11-2009, 13:03
ja buiten zitten ze dan op natuurlijk licht maar binnen dan toch niet.

Marx
19-11-2009, 13:44
ja buiten zitten ze dan op natuurlijk licht maar binnen dan toch niet.

Mijn vogels zitten in een kamer met een raam dat bijna de hele breedte van de kamer loopt. Dat raam heeft avondzon en de zon gaat daar dus onder. Dus ze hebben dan een hele verlichte kamer met puur natuur licht. Vanaf 16:30 uur staat de zon vol op de broedkooien die wel schaduw hebben door hun diepte uiteraard. De broedkooien staan allemaal op dat raam gericht.

Marx
19-11-2009, 13:48
Kijk, hier zie je hoeveel licht van buiten in mijn broedkooien komt. De vogels genieten elke avond (als de zon er is) duidelijk van die warme stralen. Is het weer goed dan staat de raam ook open met een gaaspaneel ervoor ;)
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/IMG_4753-1.jpg

josmo
19-11-2009, 14:24
dat is inderdaad wel ideaal marx.
leuke foto trouwens.

josmo
19-11-2009, 15:11
ik heb ton al een mailtje gestuurd omdat deze dezelfde dimmer heeft.
maar mischien dat een van jullie het weet.
ik heb de dimmer aangesloten en alles ingesteld maar de verlichting springt niet aan terwijl ik hem van 8 uur s'morgens tot 22 uur savond heb ingesteld.
ik heb geen idee meer.
ik heb geon al gebeld maar die zegt dat het mischien aan het restlicht kan liggen deze moet eigenlijk op minimaal 05% ingesteld worden maar dit heb ik nu gedaan maar nog steeds geen licht.

Ton
19-11-2009, 19:34
dat is moeilijk vanaf hier te zeggen waarom het niet werkt. je zal het via de beschrijving hebben gedaan , neem ik aan. wat het zou kunnen zijn, is je hebt 2 uitgangen, 1 voor gloeilampen, en 1 voor tl`s, heb je dat misschien verdraait ?

josmo
19-11-2009, 19:52
ik heb je eenmailtje terug gestuurd ton.
ik hoop dat het zo werkt zoals ik het nu gedaan heb.
ik houd jullie op de hoogte.
de 2 daglampen die ik heb aangesloten geven trouwens wel schiterend licht.

RobK
20-11-2009, 00:17
Als morgenochtend om 8 uur de klok aanspringt zal het hele systeem zoals gewenst gaan werken.

Als je het apparaat overdag installeert dan het "aanspringmoment" op een later moment bepalen dan de klok aangeeft. Als alles éénmaal werkt kan je het aanspringmoment op het juiste tijdstip instellen.

Groet,

Rob.

josmo
20-11-2009, 09:25
ik ben te ongeduldig geweest hij is vnmorgen gewoon aangesprongen.
werkt dus perfect.
eerst de lampen langzaam aan en daarna de tl's aan als de lampen op volle sterkte zijn daarna gaan de lampen zoals beschreven weer netjes uit.

Ton
20-11-2009, 19:26
ik ben blij voor je Josmo. er is niets vervelender, dan als je iets koopt, en je krijgt het niet goed voor elkaar. gelukkig dat het werkt :wave

josmo
20-11-2009, 23:00
ja ton ik dacht al dat ie stuk was.
maar ja ik ben ook eg ongeduldig als ik ergens mee bezig ben wil ik ook dat het meteen werkt maar ja dat gaat niet altijd