PDA

Bekijk Volledige Versie : Wond

JohanPG
11-11-2009, 19:25
Mijn Catharina parkiet zit regelmatig met het gedeelte boven zijn snavel (zijn neus ongeveer) over de stok te schuren. Ik zag gisteren dat het nu zelfs al een beetje open is, weet iemand waarom hij dit doet? Vind het geen prettig gezicht en zou er graag wat aan doen..

andre 44
11-11-2009, 19:49
kan zijn dat er schurft zit komt bij grasparkieten ook wel eens voor

gebbinkjes
11-11-2009, 20:18
misschien heeft hij een wondje op de een of andere manier opgelopen,gewoon uierzalf opstrijken en als het schurft is helpt uierzalf ook.

Ton Koek
11-11-2009, 20:28
Meestal komt het inderdaad door schurftmijt.
De zalf liefst een paar keer per dag aanbrengen, een week lang is meestal afdoende, de mijt stikt dan. Normaal herstelt de neusdop zich weer vanzelf.

JohanPG
11-11-2009, 20:54
Super bedankt! Klinkt als een goede oplossing, ik ga er meteen mee beginnen.
En is dit iets waar de andere vogels mee 'besmet' kunnen worden? Wat kan ik doen om het de volgende keer te voorkomen?

Ton Koek
11-11-2009, 22:56
Deze mijt is eigenlijk altijd wel latent aanwezig. Alleen een vogel die om een of andere reden even iets verzwakt is, krijgt er last van. Dat zie je vaak bij jonge vogels, maar ook de rui kan de aanleiding zijn, even een iets mindere conditie en weerstand.
Het kàn overgedragen worden, dus wel de andere vogels even goed in de gaten houden.

JohanPG
12-11-2009, 18:48
Bedankt Ton Koek. Is er iets om te vóórkomen dat de anderen het overgedragen krijgen?