Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lam vleugeltje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • lam vleugeltje

    ik heb hier een kanarie pop met een lam vleugeltje. het vleugeltje hangt naar beneden. ze wil en kan er niet mee vliegen. dan stort ze naar beneden. [ze heeft wel gewoon gevlogen] ze zat alleen maar op de grond. waarschijnlijk is ze ergens van geschrokken. het is niet gebroken want als ze een tijdje niks heeft gedaan dan hangt de vleugel netjes tegen het lijfje aan. maar doordat ze alleen maar op grond zat heb ik haar naar binnen gehaald. in een ruime kooi waar ze naar de stokjes kan wippen als het moet. nou lees ik overal dat je het ook kan verbinden. alleen dan kan ze dus helemaal niet meer vliegen. wat is verstandig. zo laten in een beperkte ruimte met rust of toch verbinden. heb wel het mannetje bij haar gezet voor wat gezeldschap. alleen ze komen uit de buiten voliere. kunnen ze straks als het beter gaat weer naar buiten of is het verstandig om ze tot het voorjaar binnen te houden. ik heb begrepen dat het in iedergeval 2 weken rust nodig heeft. de kooi is ongeveer 80 cm lang 45 cm breed en 90 hoog.

  • #2

    Opmerking


    • #3
      nee legnood is het niet. het is nog een vrij jonge vogel. ze heeft nu de hele nacht stil gezeten. en dan gaat het weer iets beter. dan gebruikt ze iets meer haar vleugels. ik denk zelf gewoon zoveel mogelijk rust houden. alleen dan zit ik dus nog met de vraag of ze straks weer naar buiten kunnen.

      Opmerking


      • #4
        Hou maar binnen. Die vleugels kan goed wel gebroken zijn. Ik heb hier twee jonge Mozambiquesijzen gehad met een gebroken vleugel. Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen overigens.
        Een daarvan vloog binnen 10 dagen weer normaal en die is verkocht voor een prikkie. Je zag er haast niks aan maar ik ben wel eerlijk. De andere blijft hier en vliegt niet meer ok. Haar vleugel staat wat omhoog helaas. Dus die vogel van jou moet eerst maar eens laten zien dat ze uberhaubt weer leert vliegen anders moet ze in een ruime broedkooi wonen. Verder is het nu koud buiten en warm binnen. Ik denk dus dat ze beter binnen kan blijven als je haar nu 2-3 weken binnen moet houden. Je kan haar echter ook buiten in een kooi zetten. Dat deed ik dus altijd. Kooi in de voliere of in het nachthok? Kan ze zo weer los als ze kan vliegen. Mijn pop kan in ieder geval nooit in een voliere want ze komt ongeveer 1 meter ver. Ik gebruik haar nu om andere vogels tam te maken. Zij is uit mijn eerste nest en zeer tam naast het feit dat ze niet graag vliegt. Ik zet er dus drukke mannen bij die dan binnen 2 dagen helemaal kalm zijn. Nu heb ik haar inmiddels gekoppeld en die twee kan ik met de hand bijna aanraken omdat die pop zo kalm is. Ze kan wel makkelijk de 80 cm tussen de stokken vliegen hoor.

        Opmerking


        • #5
          dank je voor je antwoord. maar hoe kan ik nu zien of hij gebroken is. heb dus het mannetje wel bij haar. wel net zo gezellig. of kan ik hem er beter uit halen. en in de voliere zet ik het hok niet. daar [is mijn ondervinding met andere vogels] dat er behoorlijk op gereageerd wordt. ze worden er helemaal nerveus van. dus onnodig vladderen met alle gevolgen van dien. dus ik houd haar eventueel met man lekker binnen. vindt het nog wel gezellig ook. bij ons zit dus bijna alles buiten. en ach in de zomer kan de kooi ook wel buiten staan met mooi weer. maar hopelijk geneest het vleugeltje zodat ze zich toch redelijk kan redden. met rust dan staat het mooi naast haar lichaampje maar owee als ze wat gedaan heeft wat niet goed ging. toenet zat ze op de grond en kon niet op een stokje komen zo gauw. dus dan probeert ze het wel en dan hangt hij weer naar benden. dus heb ik haar maar geholpen

          Opmerking


          • #6
            Het klinkt als gebroken en helaas kan je niks doen op rust geven na. Spalken ed geeft enorme stress en dit soort vogels kan prima leven met een slechtere vleugel. Gespalkt zijn ze alle evenwicht kwijt en rollen ze over de grond als ze schrikken. Dat is echt verschrikkelijk. Als je dat doet moet je haar enorm veel rust geven en een kooi met handdoeken op de bodem en 2 lage stokken waar ze heel makkelijk op kan hupsen. Nu ook rust geven want ze mag niet schrikken en vallen. Hoe kalmer hoe meer kans dat het recht geneest. Meestal leren ze daar goed mee omgaan en heel vaak ook weer prima vliegen. De man erbij laten kan wel. Hij is nu niet broeds en wie weet zitten ze in april samen te nestelen binnen. Heel leuk en kan je er lekker met je neus opzitten in je huiskamer. Daar zijn kanaries kalm genoeg voor.

            Naar buiten zou ze hier niet meer gaan dit jaar. Nu binnen is de winter binnen blijven wat mij betreft.

            Opmerking


            • #7
              nou max het gaat steeds beter met het popje. ze is een stuk vrolijker en bewegelijker. ze "vliegt" al behoorlijk van stok naar stok. en gebruikt daar haar vleugels goed bij. het hangt nu ook niet meer. ze wou zelfs badderen in het waterbakje. het is zo'n bakje waar ze alleen met hun kopje in kunnen. en ze probeerde om er zover mogelijk in te komen. jammer dat het zo koud wordt anders had ik ze overdag wel in het nachthok gedaan om te kijken of het vliegen beter gaat. maar het nachthok is niet verwarmt. maar de rust heeft haar echt heel goed gedaan. ben blij dat ik haar niet in gezwachteld had.
              groetjes en bedankt voor je antwoorden.

              Opmerking

              Working...
              X