Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichturen in de rustperiode

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Lichturen in de rustperiode

    Op hoeveel lichturen kunnen europese cultuur vogels de rustperiode door komen?

    Dit in verband met de korter worden van de dagen en ik 's ochtends als het nog donker is al weg moet om te gaan werken, en 's avonds in het donker ook weer thuis kom.

    Nu zou ik mijn voliere willen verlichten om zo de vogels 's avonds bij thuiskomst nog te kunnen verzorgen.

    Hoe pakken jullie dit probleem aan?

  • #2
    wekker.

    Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
    Op hoeveel lichturen kunnen europese cultuur vogels de rustperiode door komen?

    Dit in verband met de korter worden van de dagen en ik 's ochtends als het nog donker is al weg moet om te gaan werken, en 's avonds in het donker ook weer thuis kom.

    Nu zou ik mijn voliere willen verlichten om zo de vogels 's avonds bij thuiskomst nog te kunnen verzorgen.

    Hoe pakken jullie dit probleem aan?
    een uur vroeger opstaan. suskewiet.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door medaar
      een uur vroeger opstaan. suskewiet.
      Ook dan is het nog donker.

      Opmerking


      • #4
        als je vogels binnen zitten dan kan je je dag ook verschuiven, zo deed ik dat eerder ook altijd vogels kregen pas om 10 uur licht en dat brande dan 9 uur dus tot 19 uur.

        zit je helemaal buiten dan wordt het lastiger weet niet hoe laat je weggaat of thuis komt maar hoe minder je hoeft bij te lichten hoe beter. zelf heb ik alles op 9,5 uur zitten in de winter.

        stel je bent om 6 uur thuis dan zou ik licht instellen van 8:30- tot 18:30 dan heb je max. 10 uur op. zelf heb ik slechte ervaring met meer dan 10 uur licht inde winter.

        naast het langer worden van de dagen telt namelijk ook het totaal aantal lichturen mee wat een vogel heeft gehad waardoor hij/of zij broeds wordt.



        mvg

        Opmerking


        • #5
          Cultuurvogels minimaal 10 uren licht geven. Vergeet niet dat ze in donker ook niet kunnen eten! Ik heb wel eens de proef op de som genomen, door een deel van mijn kanaries de winter door te laten komen zonder kunstlicht, en een deel met 10 uur licht. En dat onder gelijk voederregiem, temperatuur ed. Het verschil in het kweekseizoen was opmerkelijk. De eerste ronde brachten de vogels met licht hun jongen beter groot, maar in de 2e ronde was er eigenlijk geen verschil meer. De rui daarentegen was voor de vogels met licht op zijn minst een week langer. Wat het beste is, moet iedere liefhebber zelf maar uitmaken. Geen vogelverblijf is immers gelijk.

          sportgroeten
          Jan

          Opmerking


          • #6
            buiten

            ik heb ook mijn vogels buiten zitten, en ik red het net, met voeren. ik ben om half 5 thuis s`middags, dan ga ik gelijk voeren en schoon water geven. er brand bij mij wel een flinke lamp in de tuin, zodat de vogels wel wat kunnen zien s`avonds. in mijn nachthok brand een klein lampje, ook daar kunnen ze s`winters eten, tot een uur of 6.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              wekker kopen.

              In de winter nooit licht geven bij avond. Vroeg opstaan. En dan gaan werken. Want je kweekt vogels in de zomer . medaar

              Opmerking


              • #8
                bij mij brand het licht van 8 uur smorgens tot 10 uur en savonds van 15 uur tot 17 uur .de vogels zitten meestal in de buitenren (overdekt en afgeschermd) ze gaan toch alleen maar in het nachthok om te eten in de vlucht wordt er niet gevoedert..het is natuurlijk wel oppassen dat je savonds in de voliere komt dat de vogels niet schrikken ..als de vogels binnen zitten kun je mischien het licht een uurtje langer laten branden als je elke dag op het zelfde momment eten geeft worden ze het toch gewoon..bij mij zitten ze soms te wachten tot ik bij voeder ook al is de eetbak nog vol .

                Opmerking


                • #9
                  Hoeveel uur zou ik de vogels maximaal mogen (bij)verlichten, in de rustperiode?

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        en welke tl lampen moet je gebruiken, die gewone van de doe het zelf?

                        Opmerking


                        • #13
                          dus als ik goed lees ,

                          mijn systeem van 8u30 tot 17u30 ( momenteel zoals de zons op en ondergang ) zou volgens jullie zeggen te kort zijn , want dit houdt 9 uren in ???

                          ( en ik ben op zoek naar het dimmer systeem , op kapaza gevonden )

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb dus het dimmer systeem , aangekocht , en geinstalleerd ,

                            maar nu heb ik de optie om de zonsopgang en ondergang in te stellen ,

                            van 10sec tot 1uur ,

                            dus mijn vraag is wat is beste voor een vogel ?

                            nu heb ik , zonsopgang 15 min tot volledige verlichting in werking ga

                            en zonsondergang kleine 30min tot alles gedoofd is ...

                            Opmerking


                            • #15
                              zin of onzin lichturen in de winter

                              hallo
                              ik zal een voorbeeld geven hoe ik het doe,wat een ieder er ook van vind moeten ze zelf maar weten.
                              opmerkingen als vroeger opstaan daar kan je zo weinig mee,ben zelf om half zeven op en weg of nog eerder.
                              mijn vogels tropen,europese,insecteneters,en vroeger kwartels,zitten op 15 uur licht het hele jaar door,alleen met het voeren en wel of geen nestmateriaal maak ik het verschil.
                              woon nu 7 jaar waar ik nu woon met voor het 4,e seizoen deze voliere kijk maar op vogelarena.
                              en heb meer dan duizend vogels gekweekt,zilverbekken,loodbekken,goulds,groenlinge n,binzen,spitststaarten,kwartels,goudbuikjes,oranj ekaakjes,blauwfazantjes,en zo kan ik nog wel even door gaan.
                              met bijna ieder jaar wel een kampioen tropen erbij zelfs zilverbekken van 93 punten.
                              en dat alles verlicht met gewone tl buizen wel geregeld door tijdklokken.
                              mvg wim

                              Opmerking

                              Working...
                              X