PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitgevlogen zwak jong

Minivogel
02-11-2009, 21:23
Hallo,

Kan iemand mij misschien helpen? Vandaag zijn mijn 2 zebravinkjes uitgevlogen. Vannacht trof ik het eerste aan, het kleinste. En vandaag ook het andere kuiken, de grotere broer. Ik heb de dierenarts gebeld (weet veel van duiven), want het kleinste kuiken lijkt me niet in orde. Het is zwakjes. Vannacht viel het me al op toen ik zag dat het uitgevlogen was. Ik zag vannacht (vlak voordat ik ging slapen) dat het eerste is uitgevlogen. Of uit het nestje gevallen, dat sluit ik niet uit. Ik vond het echter meteen een heel kleintje. Het hipte een beetje op mijn hand toen ik het er even uit had gepakt, want het zat wat rustig. Ik zag aan het kontje viezigheid hangen, geel met zaadjes erin van de bodem. Ik trok het ergste ervan weg en zette het weer neer om nog meer stress te voorkomen. Even afwegen, maar hoe krijg ik antibiotica in het snaveltje en zou het van dat vocht niet diarree krijgen en de boel verergeren? ''Laat het maar aan de ouders over, hopelijk leeft het morgen nog'', dacht ik. Ik liet het in het korfje gaan, stopte het erin en het ging zich nestelen, met het gezichtje naar de opening toe en daarna ging ik slapen.

Vanmorgen zat het nog levend op de grond. En het nestgenootje zat erbij. Dat was dus ook uitgevlogen nu. Het is ook rustig, maar hipt wel weg als ik het aanraak. Het is wat groter dan zijn zwakkere soortgenootje. De laatste leeft nog, maar heeft nog een vies kontje en lijkt toch wat zwakker dan in de nacht te zijn nu. Het was uit het korfje gekomen. Ik weet niet of het eruitgevallen of eruitgesmeten is of dat het toch zelf gevlogen heeft (maar dan is het gevallen, want het is te zwak om te vliegen). Het nestgenootje blijft netjes bij hem zitten. De ouders gillen als ik aan de jongen kom. Ik zag bij het beste van de 2 vogeltjes ook een vies kontje, heb ik er ook afgehaald. Maar het lijkt het verder goed te maken. Misschien zijn ze allebei ziek, misschien ook hangt dat vuil eraan door de bodem (poepen en dan blijft het bodemvuil eraan hangen omdat de poepjes nu niet vallen) en is er niets mis met de darmpjes, ik weet het niet. De ouders bekommeren zich er wel, ik hoor het ''zagend geluid'' en dan komen ze ze voeden. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zwakkere kuiken nog zou leven als de ouders het niet gevoed zouden hebben vanmorgen. Maar mogelijk redden ze het toch niet of het zwakste haalt het niet. Het heeft wel regelmatig de oogjes open, maar zit vaak ineengedoken. Het kopje niet in de rug gestoken. Ik weet niet of het morgen nog leeft. De arts (via de assistente) zei dat ze maar weinig konden doen. Warm zetten en vocht toedienen, maar ja, hoe krijg ik dat in dat snaveltje? En dan moet ik het scheiden van de ouders, dat is ook niet zo goed. Ik heb het dus maar laten zitten en hoop er het beste van. Het is echt maar een kleintje. Het is 2/3 van de grootte van de ouders en ongeveer de helft aan gewicht, schat ik. Ik laat het maar aan de ouders over. Het ''wiebel-wabbelt'' wat op de bodem. Het is zwak. Van de andere kant zit er toch ook nog aardig wat leven in als ik de oogjes geopend zie en het zie bewegen met het kopje. Het is jammer als het doodgaat, het is nog zo jong. Het grootste van de 2 kuikens miept zachtjes. Herkenbaar van het eerste nestje. Ze hebben geen vochtige voeding. Gewoon het zaad en droog eivoer en krachtvoer en (droge) insectenpaté en het grit en maagkiezel zijn ook aanwezig.

Is er iets wat ik kan doen of gaat het kuiken toch dood?

Groetjes,

Minivogel

kevin
03-11-2009, 09:19
gewoon hopen op het beste denk ik
er is niet veel aan te doen en laat het maar aan de ouders over

Henk3
03-11-2009, 10:06
Als de leeftijd daar is gaan de jongen het nest uit. Je schrijft niet hoe oud de jongen zijn. Je kon ze ook wel ff terugplaatsen misschien. Er kan ook een andere oorzaak zijn dat de jongen te vroeg het nest verlaten en dat kan bloedluis zijn. Het is geen pretje om in een nest te moeten zitten en al die bijtende rotbeestjes aan je hebt zitten te bloedzuigen. Dat moet je dus nazien.
Verder als een vogeltje ontlasting aan zijn uitlaat heeft, dan moet je dat er met lauw water vanaf wassen maar nooit trekken. Het kan dan zomaar zijn dat je iets stuk trekt en dan overleeft ie het zeker niet.

Maar de ouders voeren nog en zolang zij dat blijven doen, zijn je jonge vogels ook nog in leven. Jonge vogels kunnen niet direkt al goed vliegen.

Hou wel je hok goed schoon.

Animal
03-11-2009, 11:15
Het gebeurt wel vaker dat jonge zebravinken de eerste dagen op de bodem van de kooi verblijven.
Bij mij kropen ze dan zelfs wel eens onder de kwartels.
Ze zijn altijd gewoon goed groot geworden.

Ton Koek
03-11-2009, 11:38
En zeker nooit vocht toedienen! Dat is een heel slecht advies.
De oudervogels laten begaan en niet steeds een vogel oppakken (stress) is het beste.

populier
03-11-2009, 20:15
En proberen of ze op een laag geplaaste zitstokje of een randje van een bakje of iets dergelijks gaan zitten, als het maar van de vloer is anders hou je die vieze kont.

Zelf zet ik altijd een parkietentrappetje neer, kunnen ze zelf bepalen hoe hoog ze gaan zitten of ze hippen gewoon naar een hogere zitstok

Succes met die kleintjes

medaar
03-11-2009, 20:36
laat ze bij avond . met rust blijf van die jongen af. Laat ze maar doen. komt wel oke. medaar.

Minivogel
04-11-2009, 21:01
Dank jullie wel voor de adviezen! Het jong heeft het helaas niet gered. Het lag gisteren dood in de kooi. Heeft echter van tevoren een mooi poepje laten zien, dus dat was een geruststelling voor het andere jong. De kontjes zijn dus vuil door het poepen en meteen aan de bodemtroep plakken. Het andere jong maakt het goed. Ik heb er een stokje door gestoken, maar het gaat er nog niet op zitten. Maar de ouders geven het jong eten en het ziet er verder goed uit. En jullie geruststellende postings laten me dan toch ook denken dat het jong over een paar dagen dan wel op de stok zit en het goed maakt.

Ze zijn op 16 oktober uit het ei gekomen. Wat me opviel is dat de ouders maar weinig eivoer gebruikt hebben en wel veel zaad. De vorige keer was dat andersom. Ik vraag me dan toch af of het kuiken dat doodging te weinig bouwstoffen gekregen heeft en daarom te klein was? Ik heb dat kleintje teruggezet die nacht, juist omdat het al minder kans had. Bloedluis, komt dat ook voor in een binnenkooi? Of alleen buiten? Ze zitten binnen sinds ze aangeschaft zijn (ouders).

Bedankt voor de tips! Het jong heeft het helaas niet gered, maar ik neem de tips over voor toekomstige nestjes.

Groetjes,

Minivogel

HJ de Graaf
04-11-2009, 23:17
Wellicht overbodig of niet van toepassing.

maar zitten de vogels buiten? of onverlicht? zo ja probeer dan geen jongen te krijgen in deze periode van het jaar, de dagen zijn erg kort, en dat betekend lange nachten dus minder voer en energie voor de jongen waardoor ze ook minder sterk en dus kleiner zijn wat resulteert in meer uitval.

mvg

Minivogel
16-11-2009, 19:02
Hallo,

Ze zitten binnen, dus lekker warm en 's avonds en begin nacht verlicht, :). Het kuiken dat over is maakt het goed. Is op de stok gaan zitten en ziet er verder goed uit. Het gaat over enkele weken samen met zijn iets oudere broer en zus naar een volière met nachtverblijf en binnenverblijf van een goede vriend. Zo voorkom ik overbevolking, de jonge vogeltjes zijn zo beter af en hij is er blij mee.

Groetjes,

Minivogel