Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mutatie bonte kauw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mutatie bonte kauw

    Vanmiddag heb ik gewoon in het wild een bonte kauw gezien die ruim meer als 50 procent wit had. De kop was helemaal wit en ook verder veel witte veervelden.Zelfs de vleugelpennen en staartpennen waren gedeelltelijk wit.
    Ik heb helemaal geen verstand van de kweek met europese cultuurvogels en heb dus geen idee of deze mutatie bekend is.
    Ik zou hier dan ook graag meer informatie over krijgen.
    Ik heb een fotootje gemaakt met mijn mobiele telefoon maar heb geen idee hoe ik deze er af krijg op de computer. Binnenkort ga ik terug met een goede camera om te kijken of hij/zij er nog is.
    Wie weet meer van deze kleurslag???

    Groet,

    Herman

  • #2
    Ook hier zie ik regelmatig bonte kauwen. Van een enkel wit veertje tot inderdaad zo'n 50% wit.
    Het lijkt wel of er de laatste jaren steeds meer bonte kauwen bijkomen. Ik denk dat dit komt omdat de kauw niet zo heel veel natuurlijke vijanden heeft.
    www.vogeltuin.webnode.nl

    Opmerking


    • #3
      Een bonte kraai of kauw is volgens mij helemaal niks byzonders.
      Er is zelfs een spreekwoord over ongeveer zo " een bonte kraai maakt nog geen winter"
      ,,dus ze zijn er al heel lang.

      Opmerking


      • #4
        De bonte kraai is ook een soort. Denk dat ze die bedoelen want die komt in het najaar wel eens deze kant op

        Opmerking


        • #5
          Ze zijn er al in het wit.
          Bijgevoegde Bestanden
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Hier vliegt ook een bonte kauw rond, heb er toevallig een paar maanden geleden een foto van gemaakt.

            Ergens op Internet heb ik gelezen dat het inderdaad een mutatie kan zijn en dat er op bepaalde plaatsen in Nederland populaties zijn waar het veel in voor komt.

            Maar op het station zie ik ook weleens kauwen met witte veren en dan zou het in plaats van een mutatie ook een voedingsprobleem kunnen zijn. Die kauwen daar eten niet zo gezond dus het kan best zijn dat ze bepaalde voedingsstoffen te kort krijgen.

            De kauw op de foto eet volgens mij wel gezond en ik heb verder nog geen enkele kauw hier gezien met zoveel wit, dus ik denk dat het hier wel om een mutatie gaat.

            Die helemaal witte vind ik trouwens ook wel erg mooi!
            Bijgevoegde Bestanden

            Opmerking


            • #7
              Hoi Tori, je kan meteen zien of het dat voedingsprobleem is aan de veren. Een kraai of kauw met veren die half zwart en half wit zijn is altijd een vogel die gebreken heeft in zijn voeding. De vogels met helemaal witte veren en helemaal zwarte veren zijn of gewond geweest (in littekens zit vaak geen pigment meer) of hebben een werkelijke bontfactor of een andere pigmentstoornis die witte veren geeft. De zgn patatkraaien en kauwen herken je dus direct aan het feit dat elke veer die wit heeft ook zwart heeft. Dat is nooit het geval bij een bont dier. Dan is het wit OF zwart en nooit samen in een veer

              Opmerking


              • #8
                jaja

                Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                Hoi Tori, je kan meteen zien of het dat voedingsprobleem is aan de veren. Een kraai of kauw met veren die half zwart en half wit zijn is altijd een vogel die gebreken heeft in zijn voeding. De vogels met helemaal witte veren en helemaal zwarte veren zijn of gewond geweest (in littekens zit vaak geen pigment meer) of hebben een werkelijke bontfactor of een andere pigmentstoornis die witte veren geeft. De zgn patatkraaien en kauwen herken je dus direct aan het feit dat elke veer die wit heeft ook zwart heeft. Dat is nooit het geval bij een bont dier. Dan is het wit OF zwart en nooit samen in een veer
                klopt wa je zegt. het eten. wanneer je alle dagen het zelfde moet eten. Ik zou ook eens een ander pakje aandoen. susekewiet.

                Opmerking


                • #9
                  Het kan best een mutatie zijn hoor. Als het dominant vererft is 1 op de twee nakomelingen ook bont enz enz. Bij een dominante vererving is in de natuur het heel goed mogelijk om een mutatie in stand te houden. Bij bvb recessief is dat natuurlijk veel moeilijker( bijna onmogelijk)

                  De foto daar twijfel ik ook over. is niet echt bont. ze bestaan nochtans wel

                  Opmerking


                  • #10
                    Geef marx zeker gelijk, het optreden van bont heeft 90 % te maken met een tekort aan een voedingselement.
                    Dit door toedoen van de vogel zelf ( altijd hetzelfde eten )
                    of door een genetische aandoening waardoor de vogel een bepaald element een bepaalde tijd niet kan opnemen.
                    In de merendelen van de gevallen is dit niet erfelijk, en al zou dit erfelijk zijn gaat dit meestal in de natuur verloren door de partnerkeuze.
                    Soms is de bontfactor maar zeer beperkt, zie maar naar de witte ( bonte ) goudvink.
                    Hier zijn de splitvogels ( bonte ) herkenbaar aan een witte nagel of wit pluimpje.
                    Bij merels zie je dit verschijnsel ook met regelmaat opdijken.
                    Bij andere kleine zangvogels zie je dit minder, mss ( mijn gedacht ) door een kleurverschil met je soortgenoten loop je veel meer kans om op het menu te komen van verschillende roofvogels.
                    Deze vogels springen uit de hoop.


                    Dit is mijn mening maar, ben nooit te oud om bij te leren

                    Groeten
                    Bart

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik zit op dit moment met het zelfde probleem, 1 van mijn 7 kapoetsen heeft sinds kort ook witte veren in de kop.

                      Vitaminen tekort bij patatkauwen kan ik me voorstellen.

                      Maar mijn kapoetsen krijgen van alles en naar mijn idee ontbreekt ze aan niets.

                      Waarom krijgt deze pop toch witte kopveren.

                      Op de vogelbeurs in Zwolle zag ik ook een popje zitten met een witte kop en op MP worden ze wel eens aangeboden als zijnde "bonte kapoetsensijzen".

                      Op dit moment zitten ze erg in de rui en ik heb het idee dat ze met de dag witter wordt.

                      Heeft iemand een verklaring?
                      Bijgevoegde Bestanden
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Gelukkig maar, ik zit niet te wachten op bonte nakomelingen.

                          Volgend jaar gaan al mijn kapoetsen naar een goede vriend van mij, hij is amerikaanse sijzenkweker, en dan mag hij het lekker proberen er nog iets mee te kweken, want ze hebben bij mij dit jaar weing gedaan.

                          Bedankt voor het antwoord Marc.
                          Groeten Michael

                          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                            Hier vliegt ook een bonte kauw rond, heb er toevallig een paar maanden geleden een foto van gemaakt.

                            Ergens op Internet heb ik gelezen dat het inderdaad een mutatie kan zijn en dat er op bepaalde plaatsen in Nederland populaties zijn waar het veel in voor komt.

                            Maar op het station zie ik ook weleens kauwen met witte veren en dan zou het in plaats van een mutatie ook een voedingsprobleem kunnen zijn. Die kauwen daar eten niet zo gezond dus het kan best zijn dat ze bepaalde voedingsstoffen te kort krijgen.

                            De kauw op de foto eet volgens mij wel gezond en ik heb verder nog geen enkele kauw hier gezien met zoveel wit, dus ik denk dat het hier wel om een mutatie gaat.

                            Die helemaal witte vind ik trouwens ook wel erg mooi!
                            Rond het station welk jij waarschijnlijk bedoelt, vliegen al jaren kauwen rond met wit in de bevedering, volgens mij is het allemaal familie van elkaar. Ik heb daar een paar jaar gewerkt en ik heb daar - vooral in de winter - veel mooie vogels gezien.

                            Hans.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                              Rond het station welk jij waarschijnlijk bedoelt, vliegen al jaren kauwen rond met wit in de bevedering, volgens mij is het allemaal familie van elkaar. Ik heb daar een paar jaar gewerkt en ik heb daar - vooral in de winter - veel mooie vogels gezien.

                              Hans.
                              Station Groningen?

                              Ik zal de volgende keer eens opletten of de veren helemaal wit zijn of dat er ook zwart bij zit. Bedankt voor die tip Marc, dat wist ik nog niet

                              Opmerking

                              Working...
                              X