Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kuif zebravinken gaan dood ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kuif zebravinken gaan dood ?

    Beste,

    Ik had 4 kuif zebravinken bij een kweker gehaald.
    Formaat en dergelijke speelde toen nog geen rol voor mij.

    Nu is al 1 wildkleur kuif na 2-3 maanden dat ik ze gehaald heb gestorven in de zomer.

    Nu alweer is mijn witte kuif man dood. Deze heeft 2 jongen gehad waar van 1 kuif jong maar deze heeft het ook niet gered?

    Nu heb ik nog 1 wildkleur en 1 witte pop kuif zitten.

    Is het zo dat deze zwakker zijn dan de gewone zebravink ?
    Verder zie ik niks speciaals aan de zebravinken die dood zijn gegaan met een kuifje?

    Wie kan mij helpen ? Want ik wou door gaan met de kuifjes te kweken en de rest weg te doen maar als het zo blijft door gaan kan ik beter de kuifjes op ruimen ...

    Groetjes

  • #2
    De kuiffactor vererft dominant. Bij kuif x kuif kan het voorkomen dat de lethaalfactor zijn werk doet en dat een gedeelte van de jongen in het ei afsterft..... Worden er kuiven geboren dan kunnen daar ook vogels bij zijn met de dubbele kuiffactor. Mijn ervaring is dat dit nu niet direct de sterkste vogels zijn. Ze zijn vaak klein van stuk en worden niet erg oud.
    Maar gekuifden die geboren worden uit kuif x niet-kuif (of andersom) kunnen uitgroeien tot sterke en gezonde zebravinken.
    Ik zou ze niet te snel opruimen. Zet de gekuifden tegen een mooie forse partner (liefst met een brede schedel) en selecteer op kuiven met goede vorm en goede lengte van de veren.

    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
      De kuiffactor vererft dominant. Bij kuif x kuif kan het voorkomen dat de lethaalfactor zijn werk doet en dat een gedeelte van de jongen in het ei afsterft..... Worden er kuiven geboren dan kunnen daar ook vogels bij zijn met de dubbele kuiffactor. Mijn ervaring is dat dit nu niet direct de sterkste vogels zijn. Ze zijn vaak klein van stuk en worden niet erg oud.
      Maar gekuifden die geboren worden uit kuif x niet-kuif (of andersom) kunnen uitgroeien tot sterke en gezonde zebravinken.
      Ik zou ze niet te snel opruimen. Zet de gekuifden tegen een mooie forse partner (liefst met een brede schedel) en selecteer op kuiven met goede vorm en goede lengte van de veren.

      Hans.
      Hallo,

      Danku voor de mooie uitleg!

      Hij was vrij klein van formaat, de overige 2 die ik nog heb zitten zijn vrij goed van formaat.

      Ok ik hoop dat ze het uit houden tot maart april.

      Wanneer kan ik beginnen met kweken van : kanaries,zebravinken,kwartels,japanse meeuwen en diamantduifjes ?

      Ze zitten nu allemaal gescheiden en in een binnen ruimte die onverwarmd is.

      Enkel de witte kuif pop is wat ligt bevedert op zijn vleugels, dit komt waarschijnlijk door te veel wit op wit zeker ?
      Hoe kan ik dit verbeteren ?

      De wildkleur grijze man heeft zijn oranje wang maar die loopt door naar achter, wat kan ik hier aan doen ?

      groetjes

      Opmerking


      • #4
        Je kunt het beste met de kweek beginnen rond maart/april

        Tegen de witte kuifzebravink met de doorschijnende vleugels kun je het beste een vogel zetten met wat langere bevedering.

        Let bij kuifzebravinken ook op dat ze alle tenen/nagels bezitten. Dit is een fout die bij kuifzebravinken vaker voorkomt en ook door vererft.

        In de wildkleurman met doorlopende wangen kan de zwartborstfactor inzitten. bij deze mutatie lopen de wangen uit. Deze factor vererft recessief. Een foto zou meer duidelijkheid kunnen geven.

        Je moet je realiseren dat de kweek van kuifzebravinken niet de makkelijkste is.
        De percentages kuif die je uit een paring kuif x niet kuif krijgt is veel lager dan de theoretische 50%.
        En de kuiven die je er dan uit krijgt varieren van 1 opstaand veertje, een bergje rommelige veren, puntkuif tot een rozet.

        De soort kuif wil overigens niets zeggen over de nakweek van deze kuiven. Ik heb rozetzebravinken gekweekt uit puntkuiven en puntkuiven uit rozetten.

        Goede kuifzebravinken kweken is een uitdaging maar wel een hele leuke.
        Succes met je kweek!
        Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

        http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

        Opmerking

        Working...
        X