Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tentoonstelling en temperatuur etc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Tentoonstelling en temperatuur etc

    Ik had ineens een vraagje dat in me op kwam. Ik doe zelf niet aan tentoonstellingen maar zeg nooit nooit. Stel dat ik vogels kweek die ik dan bv buiten heb zitten. Die moeten wennen aan een TT-kooi en dat doe je dan binnen? Dan gaan ze naar de TT en wat is daar dan de temperatuur? Buitentemperatuur of binnentemperatuur? En dan ben je daar geweest en heb je dus afgerichte vogels die in een heel klein kooitje gewend zijn bij kamertemperatuur (denk ik dan). Hou je die dan de rest van de winter binnen? In misschien een ruime broedkooi?

    Ik vraag dat omdat ik evt als ik ooit een vogel in zal zenden ik die vogel wel zijn leven terug wil kunnen geven thuis en evt weer voor de kweek wil inzetten. Dat gaat niet als hij binnen moet zitten terwijl ik die soort buiten heb. Neem bv een nachtegaal. Puur hypothetisch want daarmee zou ik nooit een TT bezoeken. Die zitten hier buiten en het TT seizoen is nu. Wat doe je met die vogels na de TT? Kan ze moeilijk in de buitenvlucht van 30 kuub zetten met nachtvorst na een TT-kooitje in een verwarmd? zaaltje.

    Hoe doen jullie dat?

  • #2
    Hallo,
    er zijn vogelverenigingen ,als die tt houden ,de mogelijkheid hebben om ook vogels in een onverwarmde ruimte tentoon te stellen,dit moet men uiteraard wel zelf aan geven.
    verder kun je zelf na afloop van de tt ,waar niet de mogelijkheid is om ze koud te laten zitten ,de vogels zelf weer langzaam laten wennen aan koude temperaturen en ze dan weer naar buiten doen.
    als de temp binnen 20 graden is dan de ruimte waar je de vogels hebt staan na afloop van een tt iedere dag 2 graden de temp laten zakken tot dat deze gelijk is aan de buiten temp.
    sukses m.vr.gr. Harry
    m.vr.gr. Harry

    Opmerking


    • #3
      Hou je die dan de rest van de winter binnen? In misschien een ruime broedkooi?
      Dat is gebruikelijk ja. De meeste kwekers hebben binnen ook wat vluchtjes waar dergelijke vogels in gaan.

      Het is bijna altijd 19 of 20 graden tijdens de keuring, de kerumeesters zin geen sneeuwmannen en -vrouwen.

      Denk je aan je Mozambiquesijzen?
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
        Dat is gebruikelijk ja. De meeste kwekers hebben binnen ook wat vluchtjes waar dergelijke vogels in gaan.

        Het is bijna altijd 19 of 20 graden tijdens de keuring, de kerumeesters zin geen sneeuwmannen en -vrouwen.

        Denk je aan je Mozambiquesijzen?
        Bv. Stel dat ik die buiten laat opgroeien volgend jaar. Dan zou ik ze dus moeten uitvangen en naar binnen moeten halen om ze te trainen. Dan kan ik ze in november na een TT dus niet meer buiten zetten en zal ik ze binnen moeten houden. Ik vind dat wel lastig zelf. Nu ga ik mijn mozambiquesijzen niet zomaar op een TT zetten hoor. Ik zie niet waarom die van mij mooi zouden zijn. Ze zijn gewoon lukraak bij elkaar gezet. Maar wie weet kweek je ooit een hele speciale grote vogel en wil ik dat eens meemaken. Zeg nooit nooit.

        Opmerking


        • #5
          Hallo,

          Marx;
          wie weet kweek je ooit een hele speciale grote vogel
          http://www.bec-info.com/Pagina-Bec/T...elling-Bec.htm
          The proof of the pudding is in the eating

          Opmerking


          • #6
            Serinus, geldt er een maximummaat voor Mozambiquesijzen? Hoe werkt dat dan met de diverse ondersoorten?
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Ik heb er geen verstand van. Ik dacht dat net als bij veel andere soorten groter beter was. Maar dat is dus niet zo gelukkig. Ik heb wel hele mooie jongen gekweekt dit jaar. Echt mooie fiere vogels die heel tam en speels zijn en daarnaast goed diep doorgekleurd. Maar hun pennen zijn nog niet weg dus die zijn nog in babykleur. Hoe moet dat dan of mag je ook 2 jarige vogels op show uitbrengen? Dan zijn ze pas van die jeugdpennen af nl. Zelfs de jongen van april hebben hun jeugdpennen immers nog. Zou niet weten hoe binnen 1 jaar een totaal doorgeruide vogel te hebben? Ik ga sowieso geen pennen trekken om een TT te kunnen doen met een vogel.

              Opmerking


              • #8
                De meeste vogels mag je ook als tweejarige spelen ja.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Hallo,

                  Ton Koek;
                  Serinus, geldt er een maximummaat voor Mozambiquesijzen? Hoe werkt dat dan met de diverse ondersoorten?
                  The proof of the pudding is in the eating

                  Opmerking


                  • #10
                    Dus ik kan ook een jonge blauwe mozambique uitbrengen? Die staan in een categorie begrijp ik? Neem aan dat ik dan het jong met de minste geeltinten inschrijf?
                    Stel dat ik nu weer een jonge gele krijg, dus mottle of bont, hoe schrijf ik die dan in? Of mag die niet ingeschreven worden? Er liggen nl 5 eieren waaruit heel misschien nog zo'n jong kan komen op dit moment.

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo,

                      Marx;
                      Dus ik kan ook een jonge blauwe mozambique uitbrengen
                      tsja, bij de NBvV kun je deze inschrijven onder die naam, ja.
                      dus mottle of bont, hoe schrijf ik die dan in?
                      http://www.nbvv.nl/vraagprogramma doe je best!

                      Dan nog even een vraagje, Marx.
                      Je schrijft;
                      Maar hun pennen zijn nog niet weg dus die zijn nog in babykleur.
                      The proof of the pudding is in the eating

                      Opmerking


                      • #12
                        Ok, dat is vreemd. Mijn jongen zijn meer beige als ze jong zijn. Als ze volwassen zijn hebben ze een veel donkerdere soort pennen met een gelere zoom erom. OF mijn jongen zijn gewoon anders dan hun ouders, dat kan ook

                        Ik zal er eens op letten.

                        Ik wist helemaal niet dat die blauwe een kleurslag waren. Ik had ze nog nooit gezien voordat ik er zelf een had. Vind het wel mooi overigens maar smaken verschillen nu eenmaal. Ik begreep van een kweker dat blauw dominant is dus dat ga ik eens uittesten. Hij kreeg in elk nest met blauw x onverwant wildkleur 50% van die blauwe jongen.

                        Ik zal het wel zien want voorlopig ben ik niet van plan ze op een TT uit te brengen. Wie weet na dit seizoen een keer een mooie vogel trainen. Ik zie wel. Ik vraag me af ik het aan kan zien om een vogel weken in zo'n klein kooitje te zetten. Ben bang dat ik erop terug kom en de vogel weer lekker loslaat

                        Opmerking


                        • #13
                          Een uitzonderlijk grote Mozambiquesijs is een "uitzonderlijk grote Mozambiquesijs" voldoet, dus, niet aan de eisen die voor deze soort gelden en een goede keurmeester zal dan ook punten in mindering brengen.
                          Dat kan dus alleen als de kerumeester in zijn hoofd een persoonlijke idelale grootte heeft. Als er geen standaardeisen zijn, kan een vogel daar ook niet aan voldoen of niet aan voldoen, toch?

                          Misschien een schone taak voor de ESSB weggelegd?
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo,

                            Ton Koek;
                            Als er geen standaardeisen zijn, kan een vogel daar ook niet aan voldoen
                            klopt als een bus Ton.
                            Maar een uitzonderlijk grote Mozambiquesijs is in mijn ogen uitzonderlijk groot.
                            Dus groter dan de normale "bandbreedte" om het zo maar eens te zeggen.
                            Ik denk dat Marx dit ook op die manier bedoeld heeft, dus groter dan een "Mozambiquesijs", (correct me if I am wrong).

                            Een goede keurmeester zal zo'n uitzondering(!) minder punten moeten geven, omdat deze niet voldoet aan de "normale" maat als Mozambiqusijs.
                            Vaak zal de vraag in dat geval rijzen; "is dit geen kruising"?

                            Groeten, Serinus.
                            The proof of the pudding is in the eating

                            Opmerking


                            • #15


                              Groeten, Serinus.
                              The proof of the pudding is in the eating

                              Opmerking

                              Working...
                              X