Mededeling

Collapse
No announcement yet.

inteelt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • inteelt

    Hallo,
    is het niet zo dat we binnen honderd jaar zeer veel inteelt zullen hebben in ara's of andere vogels? Als je bedenkt dat ze ongecontroleerd koppellen dan bestaat toch een grote kans dat je inteelt krijgt. Dat je de broer en zus perongeluk bij 2 verschillende kwekers koopt.
    Bestaat er dan niet het gevaar binnen 100 jaar dat er veel inteelt is en dat de kwaliteit van de vogels inorm achteruit gaat en dat er vaak dooie jongen zullen zijn?
    Zou het dan ook niet handig zijn om een programma'tje te maken waar kwekers hun koppels kunnen invoeren met hun over grootouders, grootouders, jongen ... Dan link je via het programma met de vogels die andere kwekers kweken enz.
    groeten,
    corneel
    www.vogelskweken.be

  • #2
    niemand iets op in te brengen?
    www.vogelskweken.be

    Opmerking


    • #3
      kans

      hoe groot is de kans, dat je broer en zus, bij 2 verschillende kwekers koopt ? nu worden ara`s niet door veel mensen gekweekt denk ik, maar degene die ze kweken, die ringen denk ik wel. en dan zou je daar aan kunnen zien wat broer en zus zijn, toch ?
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Ik zat er toevallig laatst ook aan te denken dat door de importstop op een gegeven moment er geen vers bloed meer in de vogelssport te vinden is.

        Als je kijk naar bijvoorbeeld: de kleine cubavink, op dit moment wordt je op MP er dood met gegooid.

        Allemaal ongeringt maar zeker Onverwant!, ye right, ze verkopen gewoon broer en zus.

        De mensen die echt onverwant maken buiten beschouwing gelaten.

        Als dit zo jaren door gaat worden ze steeds kleiner, dode jongen onbevruchte eieren enz.

        En dat met natuurlijk alle vogels.

        Heel veel mensen ringen hun vogels niet, het wordt dan erg moeilijk om te werken met zo'n registratieprogamma.

        En mooi idee maar niet haalbaar, naar mijn idee
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          inteelt,

          Hallo,
          als ieder kweker nu eens verstandig wordt en niet meer ongeringde vogels koopt maar alleen juist geringde vogels dan zijn er toch geen problemen meer en weet je altijd waar die vogel vandaan komt en ik neem aan, dat de serieuze kweker die de duurdere vogels kweek ,van zijn bestand wel stambomen heeft over de afstamming van zijn vogels.
          bovendien als er alleen geringde vogels verkocht mogen worden dan zouden de verenigingen daar ook profijt van kunnen krijgen omdat dan waarschijnlijk het leden aantal zal groeien.
          m.vr.gr. Harry
          m.vr.gr. Harry

          Opmerking


          • #6
            groot gelijk.

            Oorspronkelijk geplaatst door populier
            Ik zat er toevallig laatst ook aan te denken dat door de importstop op een gegeven moment er geen vers bloed meer in de vogelssport te vinden is.

            Als je kijk naar bijvoorbeeld: de kleine cubavink, op dit moment wordt je op MP er dood met gegooid.

            Allemaal ongeringt maar zeker Onverwant!, ye right, ze verkopen gewoon broer en zus.

            De mensen die echt onverwant maken buiten beschouwing gelaten.

            Als dit zo jaren door gaat worden ze steeds kleiner, dode jongen onbevruchte eieren enz.

            En dat met natuurlijk alle vogels.

            Heel veel mensen ringen hun vogels niet, het wordt dan erg moeilijk om te werken met zo'n registratieprogamma.

            En mooi idee maar niet haalbaar, naar mijn idee
            Is bij de botvinken op termijn ook zo. Je moet alle vogels ringen, omdat je na 3jaar niet meer weet . wie is wie.IK ring ze allen moet wel.( de wet) en heb een boekje waar alles in staat. Maar zit in miene kop. Ik weet wie wat is, zie da,en weet het. je moet je vogels ringen.Enne inteeld , is soms van moeten voor kleur,????. JE moet altijd met 2 kweeklijnen werken. puur natuur en kleur. oja den vinkensuskewiet weet niks he. ben den medaar.

            Opmerking


            • #7
              www.vogelskweken.be

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw

                  Ik ben het volledig eens met Harry: ELKE eigen kweek vogel zou VERPLICHT gering moeten worden.
                  Dat is niet allen goed voor de verenigingen die die ringen mogen uitgeven, maar mogelijk ook een rem op diefstal. Zeker als we gaan werken zoals in de postduiven wereld: elke ring heeft een eigendomsbewijs.
                  Dus u kunt wel een vogel met mijn kweek nummer in bezit hebben, maar zal dan bij controle ook het eigendomsbewijs moeten kunnen tonen.

                  En even terzijde: goed gestuurde inteelt heeft geen schadelijke effecten. Het is foutieve selectie die dat veroorzaakt.


                  Wessel van der Veen.

                  dat is zeker een goed idee

                  maar ik vind dat je bijvoorbeeld als je een kweekprogramma gebruikt(weet de naam effe niet meer

                  als je dan bijvoorbeeld je bestand kan opsturen en dat alles online wordt bewaard dat je dan per soort bijvoorbeeld 2 ring nummers kan controleren van de man en de pop zodat je dan kan zien of ze verwant zijn(en hoeveel %)
                  mvg roy (vogelfreak)
                  kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    dat zou idd handig zijn als je stamboom via een kwekersprogramma op de site zou kunnen zetten.
                    Dus iedereen zou hun eigen stambomen erop kunnen zetten. Als je dan vb. een vogel koopt in limburg en een vogel in oost vlaanderen dan zou je verwantsschap kunnen berekenen.

                    Ik zou dit dan ev. op m'n site zetten die ik aan het maken ben. (www.breeders.be of nl) Zouden jullie er aan deelnemen, zouden jullie de moeite doen om je vogels bij te houden op de site. En wat zouden andere doen volgens jullie?
                    groeten,
                    Corneel
                    www.vogelskweken.be

                    Opmerking


                    • #11
                      kijk hier een naar: http://www.dobermannvereniging.nl/mo...=1&w=h%&o=NAAM
                      dit is een voorbeeld van een stamboom van alle dobbermans. Je kan gemakkelijk hun stamboom bekijken en inteelt berekenen. Zou dit niet handig zijn als dit zou bestaan bij de vogels?
                      dit is alleszins een voorbeeld dat het lukt en zo zijn er nog voorbeelden van geiten, katten ...
                      groeten,
                      Corneel
                      www.vogelskweken.be

                      Opmerking


                      • #12
                        http://www.raadvanbeheer.nl/
                        The proof of the pudding is in the eating

                        Opmerking


                        • #13
                          de meeste kwekers maken zelf toch ook een stamboom (of ben ik fout) dus waarom zouden ze dat dan niet doen op het internet?
                          www.vogelskweken.be

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo,

                            Corneel;
                            dus waarom zouden ze dat dan niet doen op het internet?
                            tegenargumenten.
                            Groeten, Serinus.
                            The proof of the pudding is in the eating

                            Opmerking


                            • #15
                              Het is maar de vraag of inteelt echt een bedreiging vormt voor het voortbestaan van bepaalde soorten vogels in gevangenschap. Dat voortbestaan wordt m.i. eerder bedreigd door een gebrek aan goede kwekers.

                              In de natuur komt bij sommige vogels erg veel inteelt voor (denk aan bepaalde eilandsoorten)maar ook bij populaties die het vasteland bewonen is dmv. ringonderzoek gebleken dat er veel inteelt plaatsvind. Deze populaties bestaan ondertussen al 100 duizenden jaren, dus we kunnen ons afvragen of en in hoeverre inteelt bij vogels in gevangenschap eigenlijk wel zo schadelijk is.
                              Veel liefhebbers praten elkaar na als het gaat om het zogenaamde belang van bloedverversing, lijnenteelt, onverwant maken etc.,maar wie heeft er nu echt onderzocht wat er gebeurt als je vogels een paar generaties lang in gaat telen? En dan heb ik het niet over de gevolgen van inteelt bij mensen, honden, katten of paarden, dus laten we afspreken die niet als voorbeeld aan te gaan halen.

                              Heb zelf de proef op de som genomen en een vogelsoort(merel) 4 generaties extreem ingeteeld. Steeds broer x zus of moeder op zoon. De 4e generatie bestond toen uit zeer vitale forse vogels. Een vogelvriend van mij maakte het nog bonter en past al een jaar of 14(zo'n 10 generaties) zware inteelt in zijn kweekbestand zonder zichtbare schadelijke gevolgen. Verder weet ik van kleine aantallen vogels van verschillende zeldzame soorten die al jaren gekweekt worden en die allemaal afstammen van 1 enkel ouderkoppel...

                              Interessant zou zijn om eens iets te horen van mensen die ook positieve ervaringen hebben met verregaande inteelt bij vogels om zodoende een beter inzicht te krijgen in deze materie.

                              Opmerking

                              Working...
                              X