Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ik snap er niks van

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ik snap er niks van

    van de vererving.
    het is allemal chinees voor mij.
    ik heb al op diverse sites en in diverse topics gekeken, maar bij alles staan die rare codes, rr1//rr2 ofzo, en die snap ik niet. wat betekenen die codes? en welke codes staan voor welke kleur? of moet je combinaties hebben?

    kan iemand die genetica voor mij vertalen naar normaal, begrijpbaar nederlands?

    alvast bedankt

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door veertje_feather
    van de vererving.
    het is allemal chinees voor mij.
    ik heb al op diverse sites en in diverse topics gekeken, maar bij alles staan die rare codes, rr1//rr2 ofzo, en die snap ik niet. wat betekenen die codes? en welke codes staan voor welke kleur? of moet je combinaties hebben?

    kan iemand die genetica voor mij vertalen naar normaal, begrijpbaar nederlands?

    alvast bedankt
    die code's staan voor genen/chromosomen. Zoals je waarschijnlijk weet heeft een vogel net als de mens de chromosomen in paren liggen. De uiteindelijke kleur wordt bepaald door beide chromosomen in het chromosomenpaar. Het ene chromosoom komt van de vader, de andere van de moeder.
    De codering wordt gebruikt om (voor degene die het snappen) het overzichtelijk te houden. In dit geval rr1//rr2. Dit betekend dat het ene chromosoom rr1 'bevat' en het andere rr2.
    rr is de codering van de informatie die op het chromosoom ligt, in de vorm van een gen. Ik zou zo niet weten waar rr voor zou staan, het is maar een voorbeeld.
    rr1 is anders dan rr2. De vogel is dus heterozygoot, met andere woorden, het zal bijvoorbeeld de kleur horend bij rr1 hebben, maar de kleur die hoort bij rr2 vererven.

    Dan nu gewoon heel practisch:
    Je hebt geslachtsgebonden recessieve vererving:
    voorbeeld japanse meeuw: gepareld en ino
    je hebt autosomale recessieve vererving:
    voorbeeld: roodbruin
    zwartbruin is dominant over roodbruin. Als we een zuivere zwartbruine kruisen met een zuivere roodbruine krijgen we allemaal jongen die zwartbruin zijn, maar split voor roodbruin. Koppelen we 1 van deze jongen aan een roodbruine, dan krijgen we 50% zwartbruine en 50% roodbruine.
    Koppelen we 2 van die split jongen aan elkaar dan krijgen we 25% zuivere zwartbruine, 25% zuivere roodbruinen en 50% splitten (kleur zwartbruin split voor roodbruin).

    Nou zeg maar tot hoever je het snapt

    Opmerking


    • #3

      Opmerking

      Working...
      X