PDA

Bekijk Volledige Versie : distelvink X Kanarie

woestijnvink
08-10-2009, 20:36
beste lezers ,

ik zoek advies omtrent het kruisen van distels met kanaries ,

ik heb thuis 4 tal mannetjes zitten van 09 , en ik heb bij 3 mannetjes elk 2 kanarie poppen gezet in apparte kweekkooien reeds nu al voor de kweek van 2010 .

agaat split geel pop , agaat split rood pop , intensief rood mozaiek pop , en groenkleurige mozaiek poppen .

Deed ik er goed aan om dit nu al te doen ?

en hoe kan ik de zang van de jongen zuiver houden zonder dat ze het geroep van de pop horen ?

moet ik dan tijdens de kweek ook levend voer geven ?

ik heb 1 koppeltje distels ook in kweekbak gestoken , zijn er bepaalde afmetingen die moeten worden gerespecteerd ?
nu is het 60*30*30 open , de metalen kweekkooien , niet de houten gesloten ...

ook een ciniman09 met een raza espagniol pop 08 in een open kweekkooi ... ?
en een raza 08 man met een barmsijscabaret pop 08 ...?
en een raza 08 man met een sijspop 09 ... ?
zijn hier zaken waarmee ik rekening moet houden ???

is er ook een bepaalde hoeveelheid licht die belangrijk is ? of voor puur natuur gaan ?

zijn er bepaalde producten , zaden , eivoers , die de vogels vruchtbaarder maken ?

dit was het zoal , dank je bij voorbaat ...

Ton Koek
08-10-2009, 22:42
Deed ik er goed aan om dit nu al te doen ?Eh... eerlijk gezegd, nee. Kanaries zouden nu de rustperiode moeten hebben, nu bij elkaar zetten kost de poppen zoveel energie dat een kwwekseizoen bij voorbaat erg zwaar wordt.
Ik zou ze scheiden en de de kanaries nog minstens twee maanden rust gunnen. In december beginnen met licht opvoeren van 10 naar 14 uur en als de poppen interesse tonen voor wat nestmateriaal pas gaan koppelen.

ik heb 1 koppeltje distels ook in kweekbak gestoken , zijn er bepaalde afmetingen die moeten worden gerespecteerd ?Moeten niet, er zijn in Nederland helaas nog geen regels op dit gebied.
Ik vind het zelf vreselijk klein voor putters. Minstens 100 cm en hoger en dieper zou meer geschikt zijn, vind ik.

Wat voedsel betreft; zodra de poppen broedrijp worden kun je ze wat vaker eivoer geven. Levend voer is niet nodig, daar worden de mannen waarschijnlijk veel te fel van. Deze soorten zijn van nature vaak al bijna te fel voor kanaries.

naruch
09-10-2009, 07:53
het beste is om de putters en kanarie poppen in een vlucht bij elkaar zetten, kunnen ze aan elkaar wennen en hebben ze toch de brood nodige rust.

je kunt ze in de kweekkooien zetten in jan/feb. ( kunnen ze helemaal aan elkaar wennen)

je moet wel opletten de kanarie poppen zijn eerder klaar dan de puttermannen.

veel putterkanarie kwekers doen eerst een ronde kanaries met de poppen, maar zetten de putterman erbij om de jongen groot te brengen, de ronde erna is de putterman ook klaar voor de kweek.

2 jaar geleden heb ik een majorputter onder een kanarie pop laten groot brengen ( uit nood).
het bleek later een man te zijn, wat was het geval met deze man, deze moest niets hebben van een putterpop.

maar voor de bastaard kweek is het een perfecte vogel.

barmsijscabaret
09-10-2009, 09:59
Eh... eerlijk gezegd, nee. Kanaries zouden nu de rustperiode moeten hebben, nu bij elkaar zetten kost de poppen zoveel energie dat een kwwekseizoen bij voorbaat erg zwaar wordt.
Ik zou ze scheiden en de de kanaries nog minstens twee maanden rust gunnen. In december beginnen met licht opvoeren van 10 naar 14 uur en als de poppen interesse tonen voor wat nestmateriaal pas gaan koppelen.

Ik denk dat woestijnvink de alom geprezen techniek bedoelde om zo snel mogelijk bastaardkoppels samen te zetten om hen aan elkaar te laten wennen. Deze tactiek pas ik ook toe met koppels waarvan de pop geen kanarie is. Voor bastaarden met kanariepop is mijn ervaring dat deze tactiek overbodig is.

Voor hybriden putter x kanarie gebruikte ik vroeger een agaat witte pop. Hieruit kwamen af en toe mannen met een witzilver masker, deze mannen werden aanvaard bij de KBOF, maar niet bij de AOB. Het kan zijn dat dit nu veranderd is. Tijdens de kweek werd er "levend" voer verstrekt onder de vorm van diepvriespinkies, maar dit is geen must.

Wat betreft je kruisingen van raza met europesen staat er in mijn lesboek Hybriden van de KBOF uitgave 2006 bij de "lijst niet meer te aanvaarden hybriden": alle kruisingen met postuurkanaries. Dus als je ze kweekt is het louter voor de zang, niet voor deelname aan kampioenschappen van de KBOF. Bij de COM worden ze volgens mij wel aanvaard, ik zag er al Sijs x Kanarie met glosterkuifjes.

Bij bastaarden met kanarie en europesen onderling ga ik steeds voor de natuurlijke cyclus zoals wij die hier kennen in België & Nederland. Enkel voor hybriden van kruisbek x kanarie breng je best de pop wat eerder in stemming door extra lichturen.

woestijnvink
09-10-2009, 13:21
Jullie zijn zeker en vast al bedankt voor de moeite ,
maar eerlijk gezegt , raak ik er niet veel wijzer uit , excuzeer .

beetje contradictisch ...

maar soit , dus tot nu toe hoor ik de kanarie poppen hun rust te geven ?
mag ik ze dus samen zetten 4tal poppen 08 in 1 kweekbak 80*40*40 ?
tot december/januarie ???

wat als ik de licht uren niet opvoer ?

en wat met de kanarie poppen van 09 ? mogen deze blijven bij de mozambiquesijs van begin 09 ? deze 'de poppen' zijn al heel mooi op kleur en postuur ( tot zelfs voedsel doorgeven aan elkaar ) ...

de cini man 09 en de raza pop 08 is puur voor op zang , en ook de vogel zo klein mogelijk te houden ... (zijn hier nog opmerkingen voor ? )

Ps: alle vogels die ik kweek , kweek ik voor zang , nooit TT's (te veel jaloezie onderling) .

dank bij voorbaat

Serinus
09-10-2009, 18:54
Hallo,

Allereerst wil ik je graag het boek van Aloïs van Mingeroet adviseren; "Kruisingen kweken en tentoonstellen".
Hier haal je een schat aan informatie uit!

Verder; "er leiden vele wegen naar Rome" en het ligt maar juist aan de omstandigheden waaronder je de kweek opzet.

Graag wil ik je het volgende ter overdenking geven.
Mozambiquesijs x kanarie.
Eerst er voor zorgen dat je kanarie poppen neemt die voldoende oud zijn, dus geen popjes die in de "lente/zomerkweek" van 2009 zijn geboren.
Als je je lichturen opvoert naar een uur of 16 per dag komen je kanariepopjes écht wel in de broedstemming.
Je kunt dan gewoon in de winter deze Hybriden kweken.

Putter x kanarie
Laat de beoogde koppels maar rustig de hele winter bij elkaar zitten.
De Putter en de kanariepopjes moeten tóch aan elkaar wennen.
En de (rust) winterperiode is daar de uitgelezen tijd voor.
Verzorg de vogels goed en werk langzaam naar de kweek toe, niet té vroeg in het jaar beginnen.
Je merkt vanzelf wel wanneer de Putter broedrijp begint te worden.
Geef in aanloop van de kweek steeds wat meer dierlijke eiwitten en voer wat de Putter stimuleert om de popjes te gaan voeren, bijvoorbeeld eivoer, vogelmier.
Je zult zien dat de kanarie popjes ook gauw genoeg dol zijn op "levend voer"!

Algemeen; zorg voor vogels die oud genoeg zijn, aan elkaar gewend zijn, goed in conditie zijn en "stimuleer" de vogels waar nodig.

Dat is wat ik je als "raad" wil geven.

Verder;
nooit TT's (te veel jaloezie onderling)kom, kom, zoals met álles wat je doet; in je leven kom je mensen tegen die je ál het goede gunnen en je komt er tegen die je "niets" gunnen.
En dan zijn er nog vele gradaties daar tussen.....
En dat ervaar je ook bij de "TT's".
In het algemeen huldig ik het princiepe, "je krijgt terug, wat je er in stopt".......

Succes, groeten, Serinus.

medaar
09-10-2009, 20:06
Hallo,

Allereerst wil ik je graag het boek van Aloïs van Mingeroet adviseren; "Kruisingen kweken en tentoonstellen".
Hier haal je een schat aan informatie uit!

Verder; "er leiden vele wegen naar Rome" en het ligt maar juist aan de omstandigheden waaronder je de kweek opzet.

Graag wil ik je het volgende ter overdenking geven.
Mozambiquesijs x kanarie.
Eerst er voor zorgen dat je kanarie poppen neemt die voldoende oud zijn, dus geen popjes die in de "lente/zomerkweek" van 2009 zijn geboren.
Als je je lichturen opvoert naar een uur of 16 per dag komen je kanariepopjes écht wel in de broedstemming.
Je kunt dan gewoon in de winter deze Hybriden kweken.

Putter x kanarie
Laat de beoogde koppels maar rustig de hele winter bij elkaar zitten.
De Putter en de kanariepopjes moeten tóch aan elkaar wennen.
En de (rust) winterperiode is daar de uitgelezen tijd voor.
Verzorg de vogels goed en werk langzaam naar de kweek toe, niet té vroeg in het jaar beginnen.
Je merkt vanzelf wel wanneer de Putter broedrijp begint te worden.
Geef in aanloop van de kweek steeds wat meer dierlijke eiwitten en voer wat de Putter stimuleert om de popjes te gaan voeren, bijvoorbeeld eivoer, vogelmier.
Je zult zien dat de kanarie popjes ook gauw genoeg dol zijn op "levend voer"!

Algemeen; zorg voor vogels die oud genoeg zijn, aan elkaar gewend zijn, goed in conditie zijn en "stimuleer" de vogels waar nodig.

Dat is wat ik je als "raad" wil geven.

Verder;kom, kom, zoals met álles wat je doet; in je leven kom je mensen tegen die je ál het goede gunnen en je komt er tegen die je "niets" gunnen.
En dan zijn er nog vele gradaties daar tussen.....
En dat ervaar je ook bij de "TT's".
In het algemeen huldig ik het princiepe, "je krijgt terug, wat je er in stopt".......

Succes, groeten, Serinus. ken je alois????? was een snotneuze?,,, anno1975.( ikke de notteneuze) .was in aalter . die was top kweker van zebravinken . de top toen he. Bij uitkorving vroeg ik hem zeer beleefd, wa denk je daar van. Hie wa brol is da. dus da vergeet ik nooit. nooit. nooit. en jullie loper daar in. grgrgr

Serinus
09-10-2009, 20:16
Hallo,

Medaar;
ken je alois????? was een snotneuze?,,, anno1975.( ikke de notteneuze) .was in aalter . die was top kweker van zebravinken . de top toen he. Bij uitkorving vroeg ik hem zeer beleefd, wa denk je daar van. Hie wa brol is da. dus da vergeet ik nooit. nooit. nooit. en jullie loper daar in. grgrgrTsja, Medaar, ik weet niet wat daar toen tussen jullie gebeurd is, maar misschien dat jullie elkaar toen niet goed begrepen hebben?
Ik vind het soms óók wel eens moeilijk om iemand goed te begrijpen, wat er gezegd wordt, en hoe het bedoeld is.......;)
Ik heb dhr van Mingeroet een paar keer gesproken, niet lang, niet inhoudelijk over vogels, maar hij kwam me niet onsympathiek over.
Maar goed, ik kan niet zeggen dat hij geen verstand van vogels heeft, integendeel zelfs.....
En dat boek is wel heel zeker een aanrader voor iemand die adviezen zoekt in de Hybridenkweek, en dáár ging het hier om.

Groeten, Serinus.

woestijnvink
09-10-2009, 23:34
waar kan ik dit boek vinden ?

barmsijscabaret
12-10-2009, 13:06
Ps: alle vogels die ik kweek , kweek ik voor zang , nooit TT's (te veel jaloezie onderling) .

dank bij voorbaat

Misschien wel in jouw streek woestijnvink, maar niet te snel veralgemenen aub. Dit weekend nog een vogeltje meegegeven met een lid van onze vereniging (kan er maximum 36 vervoeren) en ja hoor, hij snoepte me de kampioenstitel af in de C-reeks. En misschien raar, maar dit gaf me zeker evenveel voldoening.

Dan nog het allerleukste aan de afgelopen tt: Bij het inkooien iemand tegengekomen die m'n vader kent door de tt's en aan wie hij af en toe een hybride geeft om mee te spelen (en die ons nu telkens klopt met één van die vogeltjes in de vrije klas :) ). Die had daar een oude vogel bij om mee te spelen ... eentje die ik binnenkort mag lenen om te kweken. Dus je ziet, tt's zijn soms handige plaatsen om contacten te leggen en bij onze verenigingen in de streek verlopen ze meestal in de beste verstandhouding.

woestijnvink
12-10-2009, 17:32
Misschien wel in jouw streek woestijnvink, maar niet te snel veralgemenen aub. Dit weekend nog een vogeltje meegegeven met een lid van onze vereniging (kan er maximum 36 vervoeren) en ja hoor, hij snoepte me de kampioenstitel af in de C-reeks. En misschien raar, maar dit gaf me zeker evenveel voldoening.

Dan nog het allerleukste aan de afgelopen tt: Bij het inkooien iemand tegengekomen die m'n vader kent door de tt's en aan wie hij af en toe een hybride geeft om mee te spelen (en die ons nu telkens klopt met één van die vogeltjes in de vrije klas :) ). Die had daar een oude vogel bij om mee te spelen ... eentje die ik binnenkort mag lenen om te kweken. Dus je ziet, tt's zijn soms handige plaatsen om contacten te leggen en bij onze verenigingen in de streek verlopen ze meestal in de beste verstandhouding.

Waar woon je ? ;)

barmsijscabaret
13-10-2009, 08:54
Het Hageland & De Kempen :)