PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinese Dwergkwarteltjes overleden

JohanPG
07-10-2009, 16:11
Hallo,

ik heb twee maanden geleden van mijn tante twee dwergkwartels gehad.
Het waren allebei haantjes en het ging altijd wel goed. Als bodem heb ik gewoon een betonvloer met daarop van dat naar anijs ruikende zand.

Ik zou van het voorjaar graag kuikens willen en sowieso vond ik twee kwartels wel wat weinig, dus heb ik maandag, éindelijk had ik ze gevonden in de buurt, twee hennetjes opgehaald.
Ik heb op forums wel eens gelezen dat het dan vechten kon worden tussen de haantjes, maar het leek wel of de haantjes samen de hennetjes aanvielen! Ze stormden er iedere keer keihard op af.
Vanochtend waren allebei de hennetjes overleden, eentje lag binnen eentje lag buiten.

Ik zou vrijdag nog twee hennetjes halen, maar ik wil wel graag eerst weten wat de oorzaak geweest kan zijn.
De voliere waar ze vandaag kwamen was wel verwarmd volgens mij, die van mij niet. Kan dat een oorzaak geweest zijn?
Of zou het door de haantjes komen? En zou het dan met 1 haantje wel goed gaan?

rupicola
07-10-2009, 17:21
Tja, dit is eigenlijk om moedeloos van te worden, aangezien alle antwoorden omtrent problemen met deze kwarteltjes in meervoud op verschillende (zo niet alle) vogelforums te vinden zijn, maar goed;

De Chinese dwergkwartel is van nature monogaam!

1 haantje leeft dus samen met 1 hennetje!

Daarnaast heeft een dergelijk paartje minimaal 1 à 2 vierkante meter ruimte nodig, welke is voorzien van enige dekking in de vorm van beplanting.

Kleine (onkruid) zaden, wat fijngesneden groente/fruit en af en toe wat dierlijk voedsel behoren tot het standaard menu.

Haantjes die agressief zijn jegens eigen kuikens dienen te worden uitgesloten van kweek. Dit is namelijk afwijkend en vooral ongewenst gedrag!

zie ook de vele andere topics over deze soort!

succes

kevin
07-10-2009, 17:21
jah, er zijn 2 dingen verkeerd:
als je nieuwe kwartels, dat is ook zo bij kippen, zet worden ze gepikt van diegene die het al bewonen omdat dat hun teritorium is, dus de hennen zijn gewoon doodgejaagd door de haantjes,

en 2 haantjes bij hennen loopt ook verkeerd af, er kan maar 1 haantje zijn

JohanPG
07-10-2009, 17:33
Oke sorry sorry dat ik het gevraagd heb hoor..

Maar ik haal er dus sowieso een haantje weg, maar wat kan ik er verder aan doen om te zorgen dat ze niet doodgejaagd worden? Of is hier behalve meteen een compleet koppel te kopen niets aan te doen?

kevin
07-10-2009, 17:56
dat haantje weg is al een goed idee,
het overgebleven haantje, samen met een nieuw hennetje kun je koppelen in een andere vlucht/kooi, waar het voor hen allebei onbekend terein is waar er niemand baas is

Jacoliene
07-10-2009, 18:34
Ik heb dat ook gehad met mijn C. kwartels. Ik heb toen eerst het hennetje een paar dagen de volière laten ''verkennen'' en een paar dagen later pas het haantje er in gedaan, ik heb er verder nooit meer last van gehad en heb nu zelfs kuikentjes rondlopen! :D

JohanPG
16-10-2009, 17:32
Ze lopen er vanaf morgen een week, maar ze zitten heel de dag in het nachthok.
Kan ik het risico nemen om het haantje er bij te zetten, of toch nog even wachten?

Marx
16-10-2009, 17:36
Ze lopen er vanaf morgen een week, maar ze zitten heel de dag in het nachthok.
Kan ik het risico nemen om het haantje er bij te zetten, of toch nog even wachten?

Dus je gaat toch weer voor meerdere kwartels dan een paartje? Schiet lekker op met jou. Er wordt duidelijk gezegd 1 haan op 1 hen en ZE lopen er nu een week?

Jacoliene
16-10-2009, 17:59
Het is idd niet zo slim om meerdere koppeltjes in 1 volière te doen... :rolleyes:

DimitriD
16-10-2009, 18:35
Hoe groot is de voliere ?
Er kunnen gerust meerdere dwergkwartels bij elkaar hoor.
Het klopt dat chinese dwergkwartels van nature monogaam zijn, maar in gevangenschap worden ze vaak met met meerdere bij elkaar gezet.
Dus 1 haan en 2 à 3 hennen kan. Dit is in elk geval beter dan 2 hanen en 2 hennen (of het moet een erg ruime voliere zijn, dan kan dit laatste ook).
Ofwel per paar ofwel extra hennen, is de boodschap.
Ik zou toch nog even wachten en ervoor zorgen dat de hennen ook het buitenhok goed verkennen; dit zou ik doen door het binnenhok nu een aantal dagen af te sluiten (evt. enkel onderaan voor de kwartels).
Nog even terugkomend op het monogaam van nature : groenvinken zijn van nature ook monogaam, maar ik kweek al jaren met 1 man en 2 à 3 poppen in een voliere. Ik heb jaarlijks enkele nesjte met 4 à 5 jongen bij alle poppen.
En ik ben zeker dat dit bij andere vogels ook wel het geval zal zijn.

JohanPG
16-10-2009, 20:08
Dus je gaat toch weer voor meerdere kwartels dan een paartje? Schiet lekker op met jou. Er wordt duidelijk gezegd 1 haan op 1 hen en ZE lopen er nu een week?

Met zé bedoel ik twee hennetjes, hier komt één haantje bij.
Volgens mij zou dit goed moeten gaan.

JohanPG
16-10-2009, 20:09
Hoe groot is de voliere ?
Er kunnen gerust meerdere dwergkwartels bij elkaar hoor.
Het klopt dat chinese dwergkwartels van nature monogaam zijn, maar in gevangenschap worden ze vaak met met meerdere bij elkaar gezet.
Dus 1 haan en 2 à 3 hennen kan. Dit is in elk geval beter dan 2 hanen en 2 hennen (of het moet een erg ruime voliere zijn, dan kan dit laatste ook).
Ofwel per paar ofwel extra hennen, is de boodschap.
Ik zou toch nog even wachten en ervoor zorgen dat de hennen ook het buitenhok goed verkennen; dit zou ik doen door het binnenhok nu een aantal dagen af te sluiten (evt. enkel onderaan voor de kwartels).
Nog even terugkomend op het monogaam van nature : groenvinken zijn van nature ook monogaam, maar ik kweek al jaren met 1 man en 2 à 3 poppen in een voliere. Ik heb jaarlijks enkele nesjte met 4 à 5 jongen bij alle poppen.
En ik ben zeker dat dit bij andere vogels ook wel het geval zal zijn.

Bedankt voor de tip. Is het niet te koud om ze 's nachts buiten te laten zitten?

DimitriD
16-10-2009, 20:25
Ik ga ervan uit dat het binnenhok niet verwarmd is.
Dus zal het daar 's nachts nu een +/- 10 graden is. Buiten is het +/- 5 grade,/
Als het over enkele maanden echt koud wordt zal het in dit binnenhok toch ook maar max. 5 graden zijn, dus ze zullen hier toch aan moeten wennen.
Als ze een week in het binnenhok zitten, zullen ze buiten ook wel verdragen.
Je kan ze best "buiten zetten" als er droog weer verwacht wordt en in de loop van de voormiddag.
Na een dagje rondwandelen kennen ze de voliere wat en zullen ze bij regen ook een droger plaatsje opzoeken, als dat te vinden is in het buitendeel natuurlijk.

JohanPG
16-10-2009, 20:33
Het buitendeel is overdekt, dus droog zitten zet wel. Ik zal het even proberen dan! Zet ik ze morgen ochtend buiten, hebben ze sowieso al een hele dag :)