Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke kleuren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • welke kleuren?

    ik heb een vraagje:

    wat krijg is als ik een wit popje en een witte man bij elkaar zet of omgekeert?? (toch gewoon witte jongen?)

    en wat krijg ik als ik een bruin popje bij een bruine man zet of omgekeert??(toch gewoon bruine jongen?)

    sorry dat ik mss deze dome vraag stel maar ik vroeg het mij af!

    Mvg

  • #2
    kan niemand mij helpen?

    Opmerking


    • #3
      licht ook aan de vererving.
      als 1 van de 2 een andere kleur vererft dan krijg je dus een andere kleur erdoor.

      Opmerking


      • #4
        Bij wit x wit krijg je steeds witte jongen ongeacht de splitfactoren die ze verbergen. Het enige wat eventueel zou kunnen veranderen is de snavel- en pootkleur als je split geelsnavels tegen elkaar zou zetten, maar je veertjes blijven steeds wit. Wit maskeert alles van bevedering.

        Bruin x Bruin ligt anders. De grondkleur blijft bruin, maar je kan eventueel split isabellen tegen elkaar zetten en dan is een percentage van je vogels isabel bruin en die zien er anders uit dan een gewone bruine. Zijn ze beiden split zwartwang kan je er zwartwang bruin uitkweken enz.... Het enige waar je zeker kan van zijn is dat je hieruit geen grijzen gaat kweken of dominante factoren.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
          Bij wit x wit krijg je steeds witte jongen ongeacht de splitfactoren die ze verbergen. Het enige wat eventueel zou kunnen veranderen is de snavel- en pootkleur als je split geelsnavels tegen elkaar zou zetten, maar je veertjes blijven steeds wit. Wit maskeert alles van bevedering.

          Bruin x Bruin ligt anders. De grondkleur blijft bruin, maar je kan eventueel split isabellen tegen elkaar zetten en dan is een percentage van je vogels isabel bruin en die zien er anders uit dan een gewone bruine. Zijn ze beiden split zwartwang kan je er zwartwang bruin uitkweken enz.... Het enige waar je zeker kan van zijn is dat je hieruit geen grijzen gaat kweken of dominante factoren.
          Na mijn weten geeft wit X wit niet altijd witte jonge!
          Ik heb zelf wit kuif x wit gezet en hier kwamen 2 wild kleuren mannen uit.
          Deze kuif witte heer en pop kwamen ook uit 2 witte koppels.

          Toen heb ik na de verkoper een e-mail gestuurd dat ik dacht dat de witte nergens split voor waren en hij gaf mij een degelijke uitleg:
          Het is zo dat hij zegt dat wit niet split is voor een kleur maar hij maskeert wel een kleur.
          Dus ergens onder die witte veren( ga je niet zien natuurlijk) moet vermoedelijk een andere kleur zijn die jaren lang word mee gegeven aan jongen.
          Zo kan je witte jonge krijgen en in ene keer een andere kleur jong of jonge.

          groetjes

          Opmerking


          • #6
            technisch verhaal

            zo is het mij ooit uit gelegt de kleuren in dit voorbeeld zijn fictief

            een man heeft 2 x chromosomen en een pop een x en y

            als de man eerste x de wit te kleur is is de 2de x de verborgen factor deze kan dus bijvoorbeeld wildkleur zijn, de pop heeft 1 x deze geeft de keur de y is "loos"
            dus als de x van de man en de y van de pop samen gaan komt er een pop uit die is dus in dit voorbeeld wit of wildkleur , gaan de x van de man en van de pop samen komt er dus een man uit die dus ook wit of wildkleur kan zijn in dit voorbeeld, de verborgen kleur is dus de split kleur .

            arjan

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door bert3660
              Het is zo dat hij zegt dat wit niet split is voor een kleur maar hij maskeert wel een kleur.
              Dus ergens onder die witte veren( ga je niet zien natuurlijk) moet vermoedelijk een andere kleur zijn die jaren lang word mee gegeven aan jongen.
              Zo kan je witte jonge krijgen en in ene keer een andere kleur jong of jonge.
              Mooi verhaaltje ... maar als wit steeds een kleur maskeert ... kan je bij de jongen eveneens nooit andere kleur zien. Als bovenstaande klopt ben jij in het bezit van een uniek koppel witten.

              Er vanuit gaande natuurlijk dat deze witten afgesloten zaten in een kweekkooi zonder andere zebravinken in de buurt en het popje enkele dagen voordien ook niet uit een vluchtje werd gevangen. Ik ga er ook vanuit dat je weet dat er bijna onherkenbare combinaties bestaan als pastel isabel masker en dat deze popjes bijna wit lijken.

              In mijn logica kan er uit een koppel witten dus nooit iets anders komen dan witten. Mijn logica kan natuurlijk verkeerd zijn

              Opmerking


              • #8
                Als je een wit koppel hebt krijg je er alleen maar witte vogels uit. Het kan niet dat er grijzen of bruinen uit komen. Die wildkleur vogels komen dus niet uit een koppel wit.

                Kweek nu zelf al jaren witte zebravinken en heb daar nog nooit een andere kleur uit gekregen. Terwijl als ik een witte man x een bont grijze pop doe ik 2 kleuren eruit krijg. Wit en Bont grijs. En uit die witten krijg ik geen bonten als ik ze tegen elkaar zet.

                Dit heeft allemaal te maken wat barmsijscabaret al zei over dat witte zebravinken een kleur maskeren. Hieruit blijkt ook dat er uit wit x wit geen andere kleuren kan kweken.

                Als jullie het nog niet geloven koop dan het nieuwe zebravinken boek van de NZC, staat genoeg in over de witte zebravink.

                mvg,
                sibrand rinzema
                Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

                Opmerking


                • #9
                  ok allemaal bedankt!! is het ook zo bij bruine ?? ja toch?

                  Mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                    Mooi verhaaltje ... maar als wit steeds een kleur maskeert ... kan je bij de jongen eveneens nooit andere kleur zien. Als bovenstaande klopt ben jij in het bezit van een uniek koppel witten.

                    Er vanuit gaande natuurlijk dat deze witten afgesloten zaten in een kweekkooi zonder andere zebravinken in de buurt en het popje enkele dagen voordien ook niet uit een vluchtje werd gevangen. Ik ga er ook vanuit dat je weet dat er bijna onherkenbare combinaties bestaan als pastel isabel masker en dat deze popjes bijna wit lijken.

                    In mijn logica kan er uit een koppel witten dus nooit iets anders komen dan witten. Mijn logica kan natuurlijk verkeerd zijn
                    Toch heb ik uit mijn koppel dat bestaat uit : Kuif witte heer x witte pop een wild kleur man gekweekt!
                    Van deze persoon van ik bijna heel zeker dat alles uit de kweek kooien komt.

                    groetjes

                    Opmerking


                    • #11
                      Groeten,

                      Arjan

                      Opmerking

                      Working...
                      X