PDA

Bekijk Volledige Versie : Voliere van mijn grote textorwevers

p.zwartepoorte
05-10-2009, 21:09
dit is mij voliere waar nu 15 textor in huisvest worden
en komen als het goed is ook fluweelwever bij in de toekomst
hij is 4m lang en 2m hoog en 2,2 diep
http://img410.imageshack.us/img410/4296/dsc00730j.jpg (http://img410.imageshack.us/i/dsc00730j.jpg/)
http://img410.imageshack.us/img410/916/dsc00739ugg.jpg (http://img410.imageshack.us/i/dsc00739ugg.jpg/)

Henk3
06-10-2009, 09:20
Maar hebben deze vogels nu ook nog behoefe om tegen de zon beschermd te worden, zodat ze als ze dat willen in de schaduw kunnen gaan zitten?

p.zwartepoorte
06-10-2009, 16:36
dat hoef niet want het zijn vogels uit afrika dus daar is ook de hele dag zon maar in de zomer als het goed heet is dan kalk ik het wit wat ze gebruiken om de kassen te blinderen voor de warmte
paul

gerard 6
06-10-2009, 17:04
Hallo

Ik denk, dat zelfs vogels die uit Afrika komen in de warmste dagen (in de zomer) best wel behoefte hebben aan wat schaduw.:eek: .
Of dacht je dat ze in Afrika geen schaduw zoeken.

p.zwartepoorte
06-10-2009, 17:19
van die man waar ik ze van heb heeft zelf rond de 160 stuk zitten wevers textor fluweel roodbek wever zwartkop wever jackson en goudwever en 20 jaar ervaring met kweken
ik heb zelf de voliere na gebouwt hoe hij ze ook heeft en hij heeft er geen last mee en als ze last van hebben dan kan ik altijd nog verandere ;)

tropen kweker
06-10-2009, 17:45
ziet er erg mooi uit allemaal!

vogelpark ruinen heeft ze ook geloof ik... die kweekt ook elk jaar wel jongen.

kris

p.zwartepoorte
06-10-2009, 17:53
kris
dankje ja dat klopt alleen ze hebben te weinig poppen zitten voor de mannen als ik volgend jaar poppen genoeg heb dan gaan ze via de werk groep wevers na ruinen toe

mozkan
06-10-2009, 20:17
Mooie hoor hopelijk kweek je er ook goed mee.

p.zwartepoorte
06-10-2009, 20:43
dat zou wel goed komen wat ik heb zitten is allemaal nakweek 15 stuks
5 mannen en 10 poppen
ze maken in ieder geval mooi bolnesten van gras
en ze leggen alleen maar 2 eieren het zou niet zo gaan als zebravinken

marnix1994
06-10-2009, 20:52
waarom heb je maar 5mannen en 10 popen??

p.zwartepoorte
06-10-2009, 21:50
eigelijk is het mooiste 5 poppen en 1 man want een man maakt en nest daar zorgt dat er een pop in gaat broeden zit die pop te broeden dan bouwt hij weer een nest voor een andere pop en zo maar door als de eerst pop de jongen uit gevlogen zijn dan sloopt hij dat en begint op die plek weer een nest te bouwen voor een andere pop of de zelfde pop het zijn kolonie broeders dus je moet een grote groep hebben om reseltaat te boeken want als je maar 1 koppel hebt dan blijft die man vervelen bij die pop of sloopt de eieren of jongen want hij wil maar bouwen om zo veel mogelijk poppen te hebben maar als je maar 1 pop hebt schiet het niet op
je kan de kans hebben dat het goed gaat of als de pop zit te broeden de man weg halen dat zou ook kunnen een vrouw uit belgie doet dat wel met haar zwartkop wevers de man weg halen en met reseltaat
bij andere soorten wevers kan het wel koppel gewijs maar het mooiste is meerder poppen
voor meerder uitleg van andere wever soorten zie deze site
http://www.ploceidae.eu
vr gr paul

Ton Koek
06-10-2009, 22:38
eigelijk is het mooiste 5 poppen en 1 man
Dat is een inkopper....
waarom heb jij dan 5 mannen?

vogelfreak
07-10-2009, 08:44
hey

het zijn mooie vogels nu weet ik ook eindelijk de naam ervan zag ze een keer in een natuur programma

veel succes gewenst met deze soort

p.zwartepoorte
07-10-2009, 16:56
5 poppen per man is het mooiste maar wegens dat het hele uitgeven is als je gelijk 15 koopt en aan gezien dat ik eerst wil weten of die 5 mannen in het kweek periode hoop herrie maken wat ze wel doen volgens de kweker maar ik heb eigelijk 4 mannen zitten en 1 man is van dit jaar en is pas over 2 jaar vruchtbaar die is nog niet op kleur dus ook niet vruchtbaar
paul

Ton Koek
07-10-2009, 21:20
Jaja. Dus je koopt er 15 omdat dat voordeliger is, maar je weet zelf dat je dan niet de beste verhouding man/pop hebt.
12 poppen en 3 mannen is ook 15 volgens mij....

Maar goed, ieder zijn manier. Hopelijk wordt het niet als "beste manier" opgevat door beginnende weverhouders.

p.zwartepoorte
07-10-2009, 21:46
wat je zegt klopt maar ja toen wist ik dat niet en aangezien dat ik nu wel weet dat de verhouding 1,5 moet zijn of wel meerder poppen dan mannen ik wou meer poppen bij kopen aan gezien dat die kweker net alle overtollige poppen en mannen verkocht heeft na belg die jij ook ken van het het andere forum ton ;) dus dan moet ik wel met het gene doen wat ik nu heb
gr paul

Marx
08-10-2009, 09:23
Hoi Paul, als je er 2 mannen afhaalt en die om en om voor de kweek inzet hou je wat meer oog op onverwantschap. Verder klopt je verhouding dan beter en kunnen de jongen uit opeenvolgende jaren met een redelijke onverwantschap weg naar andere liefhebbers. Dan is slechts 1/5 verwant en dan alleen halfbroer en halfzus.

p.zwartepoorte
08-10-2009, 16:36
ik heb ook niet gezegt dat moet 1,5 het is het mooiste om te hebben als er maar meer poppen hebt voor de mannen
en ik heb geen plaats voor om die mannen weg te vangen en dan om en om te paren dat is ook niet echt goed voor de vogels
ik doe ook alleen de nakweek vogels weg dus ik heb ook geen last met verwantschap
paul

Ton
08-10-2009, 18:39
is het bij deze wever soort ook zo, dat je buiten het broedseizoen niet kan zien wat man of pop is ? een tijdje terug kocht ik 7 napoleon wevers, en daar bij zag je ook geen verschil, pas als de mannen gaan kleuren zie je wat je koopt. dus je kan beter een groot aantal kopen, en daar de overtollige mannen uithalen.

p.zwartepoorte
09-10-2009, 18:49
bij somige kan je na de kweek niet meer zien wat man en pop is maar wist wat ik had zitten en de textor gaat eind okt de rui in dan krijgen ze rustkleur en na pasen komen ze weer op kleur dan gaan ze weer kweken
bij napoleon is het zeker moeilijk te zien

Ton Koek
09-10-2009, 21:26
Poppen van de napoleonwever hebben een zeer fijne flantekening die doorloopt tot in de staart, bij mannen loopt die tekening niet of maar zelden zover door.
Ook kun je scherp kijken naar de vleugels, poppen hebben daar geen gele veertjes, mannen heel vaak wel.
Tot slot, de oogstreep is bij de mannen bijna altijd geler dan die van de poppen.

Veel is terug te vinden op www.ploceidae.eu (http://www.ploceidae.eu) (klik op soorten en dan op soortbeschrijving).