PDA

Bekijk Volledige Versie : Kiemzaad

wdonker
04-10-2009, 18:32
Hallo
ik heb twee zakken kiemzaad gekocht 1 voor kanarie's en 1 voor tropen
Nu vertelde de verkoper dat je het alleen goed moet spoelen met lauw water meer info kreeg ik eigenlijk niet
mijn vraag is klopt het wat hij vertelde ,
Volgende vraag is ik wil het kiemzaad 1 keer per week gaan geven moet ik dan steeds de hoeveelheid dat ik gebruik spoelen of kun je alles te gelijk spoelen
Ik ben er een beetje huiverig van om er aan te beginnen:D daarom hoor ik het heel graag van jullie wat te doen groetjes Wim
ps mijn vogels zitten in kweekhokken vandaar dat ik aan 1 keer per week dacht:eek:

Animal
04-10-2009, 22:23
http://www.vogelproblemen.nl/Kiemzaad.html

Hier staat een goede beschrijving hoe je kiemzaad kunt gebruiken.

wdonker
04-10-2009, 22:43
hoi

ik krijg alleen maar rode kruisjes verder niks:mad:

Ton Koek
05-10-2009, 00:35
Alleen de hoeveelheid die je wil voeren spoelen, als het nat geweest gaat het ook al beginnen met kiemen anders.

Ook tijdens het kiemen regelmatig spoelen. Ook kun je een heel klein scheutje azijn in het water doen, dat vermindert de kans op bederf aanzienlijk.

Animal
05-10-2009, 10:33
hoi

ik krijg alleen maar rode kruisjes verder niks:mad:

Ik zie ook geen foto's meer ,,maar er staat wel een beschrijving hoe je het het best kunt doen.

Hans de Vries
05-10-2009, 14:30
Over dit onderwerp is al meer geschreven, kijk hier eens:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=379&highlight=Kiemzaad

dik
05-10-2009, 15:44
Alleen de hoeveelheid die je wil voeren spoelen, als het nat geweest gaat het ook al beginnen met kiemen anders.

Ook tijdens het kiemen regelmatig spoelen. Ook kun je een heel klein scheutje azijn in het water doen, dat vermindert de kans op bederf aanzienlijk.

Ton Quinoa zaad zeer snel kiemen 3 uur in het water en de kiemtjes zie je al dus s'morgen in het water en s'avond geven
hoog eiwit gehalte 16.2 %

gr Dik

Bennie
10-10-2009, 19:15
HALLO
ik maak mijn kiemzaad als volgt

laat de hoeveelheid ongeveer 5 uur in lauw waterstaan
spoel het dan goed
doe het in een oude doek zodat het vochtig blijft
spoel het een paar keer totdat er kleine kiemen komen
spoel het dan met water en azijn laat het uitlekken
en zet het dan in de koelkast
zo blijft het een dag of 4 goed

Antoni Hopmann
10-10-2009, 21:24
Ton Quinoa zaad zeer snel kiemen 3 uur in het water en de kiemtjes zie je al dus s'morgen in het water en s'avond geven
hoog eiwit gehalte 16.2 %

gr Dik

Ja,idd. Dat Quinoa(spreek uit Kiena)-zaad,dat Van der Aart Diervoeders levert is een wonderlijk iets.
Hier kon ik het nergens krijgen.
Ik raad eenieder aan even te Googlen. Heel bijzonder.

schulpen
10-10-2009, 22:24
In de meeste reformwinkels verkopen ze het ook.

Antoni Hopmann
10-10-2009, 22:35
Nee hier niet dus.
Bovendien bestel ik mijn spullen graag bij een dierenspeciaalzaak.
Lekker thuis laten bezorgen toch. Ben al genoeg tijd kwijt aan mijn hobby.

Ton
11-10-2009, 13:52
het kiemzaad moet je veelvuldig goed spoelen, daar het anders een bron van bacterieen is.

eerst zet je het kiemzaad 24 uur in het water, in de koelkast, daarna elke dag veel spoelen, zogauw er kiemen komen is het gereed voor gebruik. je kan ook een hele zak vol in het water zetten, en laten kiemen. het is namelijk goed in te vriezen, en dan kan je elke dag pakken wat je nodig hebt.

Antoni Hopmann
11-10-2009, 14:05
het kiemzaad moet je veelvuldig goed spoelen, daar het anders een bron van bacterieen is.

eerst zet je het kiemzaad 24 uur in het water, in de koelkast, daarna elke dag veel spoelen, zogauw er kiemen komen is het gereed voor gebruik. je kan ook een hele zak vol in het water zetten, en laten kiemen. het is namelijk goed in te vriezen, en dan kan je elke dag pakken wat je nodig hebt.

Gewoon Quinoazaad gebruiken Ton. Niks 24 uur in het water. Gewoon elke dag vers. Kiemt heel snel. Voor mij geen gedoe meer. Even Googlen en je weet alles.-0-

dik
11-10-2009, 23:24

Ton 12 uur in het water is genoeg als je teminste het raapzaad is en alleen geschoond is en niet gepoests /geen olie er bij is gevoegt

dan is het binnen 36 uur goed

of wat antoni zeg Quinoa zaad binnen 3 uur de eerste kiemtjes

groetjes Dik

Jeroen H
12-10-2009, 12:13
Hallo,
Voeren jullie kiemzaad heel het jaar door even veel?

En omdat er bij de link op de eerste pagina stond dat je moest oppassen niet teveel te geven, hoeveel voeren jullie per dag?

In de zomer liet ik elke dag 5 gram kiemzaad kiemen. Voor zo'n 10 vliegende vogels en 2 kwartels.

M.v.g. Jeroen

Ton
13-10-2009, 19:14
ik geef alleen kiemzaad als er jongen zijn, verder niet.

Ton
17-11-2009, 19:41
er zijn vele wegen die naar rome leiden. elke kweker heeft zo zijn manier. en wat jij goed vind, gebruik je.

populier
18-11-2009, 14:55
Kiemzaad lijkt mij bedoeld om te kiemen, door het te kiemen krijgt het zaad toegevoegde waarde(vitaminen enz.)

Het "dood" koken van kiemzaad heeft niks extra's

Maar ja als die kweker er 68 op stok krijgt doet hij het wel goed.

populier
18-11-2009, 17:28
Volgens mij heet dat "wellen" en dat is echt wat anders als kiemen.

Het lijkt mij niet dat een zaadje binnen een half uur koken een kiem(worteltje) kan produceren.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit:D

Zwartkopje
18-11-2009, 19:45
Vraagje. Wordt bedoeld kiemzaad koken of het gekiemde zaad koken??

Wat ik wel eens hoor is dat men zaad kort kookt waardoor het makkelijker opneembaar wordt(vgl gekookt eten bij ons en rauw voedsel) Dit geeft men dan aan koppels met jongen(tropen)

Overigens; gebruiken jullie verschillend zaad?

micheltje
18-11-2009, 20:43
Ik ben eens bij een lezing geweest van een kweker van afrikaanse prachtvinken en hij vertelde ook dat hij het kiemzaad(ongekiemd) kookt.
Er zou bij dit proces vitamine (geloof E) en zetmeel vrijkomen.
Ik ga het komend kweekseizoen zelf ook proberen.
Het geeft minder risico's en is ook makkelijker.

Zwartkopje
18-11-2009, 23:35
Als ik dit lees is het Quinoazaad helemaal niet zo geschikt voor vogels!
http://www.food-info.net/nl/national/verslag-quinoa.htm

populier
19-11-2009, 11:30
Hallo Chris,

Ik ga het eens proberen en laat het zeker weten of het is gelukt.

Maar over welke zaden hebben we het dan?

De kiemzaad zakken met:
- vishennep
- rode dari
- witte dari
- raapzaad
- radijszaad
- zwart slazaad
- kadjang idjoe
- tarwe.

(bron:Vogelproblemen.nl)

Ton Koek
19-11-2009, 13:25
Als ik dit lees is het Quinoazaad helemaal niet zo geschikt voor vogels!Ik zie niet echt nadelen eerlijk gezegd, wat vind jij in dat artikel dat het ongeschikt voor vogels zou maken?

Zwartkopje
19-11-2009, 13:52
Ik zie niet echt nadelen eerlijk gezegd, wat vind jij in dat artikel dat het ongeschikt voor vogels zou maken?
"Deze componenten maken het zaad minder aantrekkelijk voor vogels."

"Ten tweede is quinoa eiwit vergeleken met melkeiwit " Lijkt mij niet handig als men juist vaak verklaard dat vogels dat niet kunnen verwerken

"Veel plantaardige levensmiddelen bevatten stoffen die de activiteit van proteolytische enzymen remmen en zo de verteerbaarheid van eiwitten verminderen. Ook in quinoa zijn, kleine hoeveelheden, van de protease remmers aanwezig. "