PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Harlekijntjes

Hans de Vries
04-10-2009, 16:16
Op 2 oktober in de buitenvlucht geboren; 6 prachtige en gezonde Harlekijnkwarteltjes. Ik zou ze 'even snel'op de plaat vastleggen maar het zijn
net kikkers in een kruiwagen. Ze vliegen alle kanten op.
In tegenstelling tot wat mijn Chinese hennen doen laat de Harlekijn hen de haan niet bij de kuikens komen; ze vliegt hem direct naar de keel...

Hans.
http://i4.photobucket.com/albums/y137/HansdeVries/P1050657a.jpg

rupicola
04-10-2009, 16:39
Een kwartelhennetje met kuikens is mijns inziens een van de mooiste aspecten van de vogelhobby!

en in dit geval ook nog eens een hele mooie soort . . . . proficiat!

kevin
04-10-2009, 17:29
hele mooie prestatie aangezien harlekijnkwartels niet zo snel broeden, en 6 is al een mooi resultaat

ik heb zelf 2 koppels zitten, ik zou graag weten hoe ze bij jou gehuisvest zijn
en wat ze te eten krijgen, want ik zou graag volgend jaar graag met ze aan
natuurbroed doen;)

tropen kweker
04-10-2009, 18:01
gefeliciteerd hans!:)

mooie soort kwartels, en mooie ukkies:D

ik verwacht er binnenkort ook weer een paar:D , maar dan chineesjes

groeten,

kris

Ton Koek
04-10-2009, 18:53
Ik vind ze een stuk mooier dan kikkers in een kruiwagen.... :)

Proficiat.

Hans de Vries
05-10-2009, 14:47
Bedankt voor de reacties!

@ Kevin
Ik houd ze in een volière van 5 meter met een goede onderbegroeiing van o.a
hedera en zuring. Ze maakten een nest van wat dor plantenmateriaal.
Wat de voeding betreft, zo sober mogelijk. Normaliter om de dag een handje onkruidzaden. Nu er jongen zijn aan het eind van de middag wat eivoer wat door de vogels in de broedkooien niet is opgegeten. Als ze een dag of 5 zijn af en toe wat ontdooide diepvries-pinky's en op de leeftijd van 14 dagen wat buffalowormpjes. En verder wat er aan vliegjes, muggen en spinnetjes de volière binnenkomt.
Maar ze hebben wel concurrentie want er woont ook nog een koppel Chinezen met wat oudere jongen in de volière.
Ik ben overigens wel van plan om in de koude maanden met vorst de kwartels binnen te halen. Vorige winter zaten ze buiten maar dat gaat te veel ten koste van de conditie.

Hans.

carolina
05-10-2009, 18:49
wat ongelofelijk leuk om te zien hoor. en gefeliciteerd dat het gelukt is. en nog wel 6 stuks.

kevin
05-10-2009, 18:59
Ik ben overigens wel van plan om in de koude maanden met vorst de kwartels binnen te halen. Vorige winter zaten ze buiten maar dat gaat te veel ten koste van de conditie.

Hans.

bedankt voor de uitleg,
ik hou ze 's winters wel buiten en geef je wat meer energierijk eten, zoals meel en eivoer

azantinga
09-10-2009, 20:04
Hoi Hans,

Leuk om te zien die leuke jongen kwartels.
Een maand of 2 geleden heb ik voor mijn haan ook weer een hen kunnen vinden. (helaas wel een vogel uit de broedmachine). Omdat het een jongen vogel was had ik voor dit jaar geen verwachtingen meer. Maar tot mijn grote verbazing vond ik eerst 8 eieren verspreid in de volière. En vorige week was ik mijn hen ineens kwijt. Maar ze blijkt dus te zitten te broeden in een kruik op zeven eieren. Nog een weekje geduld en dan weet ik ook of ze bevrucht zijn.:)

kevin
10-10-2009, 09:25
azatinga; hopelijk wordt het wat, want het begint toch al wat de verkoelen.

ja, dat is wel een probleem soms om aan hennen te raken van deze soort,
en dan meestal zijn ze uit een broedmachine

Hans de Vries
10-10-2009, 10:27
Hoi Hans,

Leuk om te zien die leuke jongen kwartels.
Een maand of 2 geleden heb ik voor mijn haan ook weer een hen kunnen vinden. (helaas wel een vogel uit de broedmachine). Omdat het een jongen vogel was had ik voor dit jaar geen verwachtingen meer. Maar tot mijn grote verbazing vond ik eerst 8 eieren verspreid in de volière. En vorige week was ik mijn hen ineens kwijt. Maar ze blijkt dus te zitten te broeden in een kruik op zeven eieren. Nog een weekje geduld en dan weet ik ook of ze bevrucht zijn.:)

Succes Arjan, we horen wel hoe het afloopt.

Hans.

azantinga
17-10-2009, 11:57
Het is helaas niet goed afgelopen.
Gisteren zijn de eieren uitgekomen. En helaas ga ik naar het werk als het nog donker is.
Er lagen drie jongen in de voliére. Ze waren al mooi opgedroogd maar zijn toch verkleumd.
Van de overige eieren was 1 ei aangepikt. Helaas was de hen al van de eieren afgestapt.

Hans de Vries
17-10-2009, 19:21
Jammer, maar volgend jaar beter, toch?
Bij mij zijn nog 5 van de zes jongen in leven. Ze zien er goed uit, de eerste pennetjes zijn er goed door gekomen. Toch denk ik er over om ze komende week naar binnen te halen. Daar voelen ze zich duidelijk prettiger.

Hans.

vogelfreak
18-10-2009, 15:25
hey hans

leuk die ukkies

ik heb sins kort een koppel japanse kwartels

voor bij mijn bbtjes onderin(maar er is iets bij geweest want de man had overal bloed dus ik heb de man apart gezet(ik dacht eigelijk dat de hen het gedaan zou kunnen hebben)
die zat ook helemaal onder het bloed

Hans de Vries
18-10-2009, 21:48
Hey Roy,

Ik loop wellicht een beetje achter.... vertel eens wat 'bbtjes' zijn....:confused:

Hans.

rupicola
18-10-2009, 22:31
ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de waren aard van die ´bbtjes´!

Als deze afkorting staat voor hetgeen ik vermoed, nl.Bonte Boertjes, dan is de oorzaak van de schade aan de kwartels meteen duidelijk!

Hopelijk heb ik het mis!

Hans de Vries
19-10-2009, 10:17
Nog een gokje; bodembewonertjes.....:D

vogelfreak
19-10-2009, 12:06
hans fout:)
ruplicola goed:)

het zijn bonte boertjes

maar kunnen die kwartels verwonden?

maar daar heb ik geen sporen bij gevonden(van bloed)

maar wel bij de andere kwartel(hen) die heeft geen wonden

Hans de Vries
19-10-2009, 12:44
hans fout:)
ruplicola goed:)

het zijn bonte boertjes

maar kunnen die kwartels verwonden?

maar daar heb ik geen sporen bij gevonden(van bloed)

maar wel bij de andere kwartel(hen) die heeft geen wonden

Rupicola heeft het antwoord al gegeven......