Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorteken tot broeden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voorteken tot broeden?

    Hallo, alvast bedankt voor het doornemen van mijn misschien domme vraag..

    Is het een voorteken tot broedplannen wanneer ik zie dat mijn koppeltjes heel vaak in en uit het nestkastje gaan?

    Misschien belangrijk om weten is dat ik zelf reeds nestmateriaal in het nestkastje gedaan heb..

  • #2
    niemand zin om mij van antwoord te dienen?

    Opmerking


    • #3
      Zebravinkjes slapen ook vaak in nestkastjes ,,dus al gaan ze er regelmatig in ,dan wil dat helemaal nog niet zeggen dat ze van plan zijn om te gaan broeden.

      Opmerking


      • #4
        eerste eitje

        hallo,

        vanmorgen nestjes gecontroleerd.. een eerste eitje was te zien bij het koppeltje die veel in en uit het nestkastje ging.

        nu zit ik met enkele vragen:
        • het nestkastje is al wat vuil, moet ik dit nog wat proberen proper te maken of laat ik het best zo nu?
        • het nestmateriaal ligt volgens mij niet zo mooi in een kuipvormpje zoals ik het gemaakt had, ze hebben dit wat bewerkt, moet ik hier met wat nieuw nestmateriaal een kuipvorm maken in het nestje of laat ik dit ook beter zo?
        • heeft het gevolgen in het gedrag van mijn koppeltje wanneer ik het eitje eens eruit neem om te kijken of het bevrucht is?


        sorry voor de vele vragen, maar wat raad kan ik wel gebruiken..

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jante
          hallo,

          vanmorgen nestjes gecontroleerd.. een eerste eitje was te zien bij het koppeltje die veel in en uit het nestkastje ging.

          nu zit ik met enkele vragen:
          • het nestkastje is al wat vuil, moet ik dit nog wat proberen proper te maken of laat ik het best zo nu?
          • het nestmateriaal ligt volgens mij niet zo mooi in een kuipvormpje zoals ik het gemaakt had, ze hebben dit wat bewerkt, moet ik hier met wat nieuw nestmateriaal een kuipvorm maken in het nestje of laat ik dit ook beter zo?
          • heeft het gevolgen in het gedrag van mijn koppeltje wanneer ik het eitje eens eruit neem om te kijken of het bevrucht is?


          sorry voor de vele vragen, maar wat raad kan ik wel gebruiken..
          Ik geef nu een antwoord op alle vragen tegelijk:
          - Laat je vogeltjes eens doen, ze beslissen zelf wel of het te vuil gaat worden of dat het nest niet goed zit.
          - en je kan pas kijken als je koppel al 5 dagen zit te broeden dan pas ga je kunnen zien als je eieren bevrucht zijn.


          groetjes

          Opmerking


          • #6
            tweede eitje + probleem!!

            hallo! alvast bedankt voor de reacties!

            nu heb ik een probleem ondervonden en hoop ik dat ik dit goed aangepakt heb..

            zonet heb ik mijn broedkooien gekuist, vogels voorzien van dagelijks vers water en eten, ik heb tevens nestcontrole gedaan bij het koppeltje die zoals ik al aangaf een eerste eitje had gelegd.
            ik zag dat het eitje in het nestje bijna heel verstopt zat onder het nestmateriaal.. wat heb ik gedaan: kuipje van het nestje uitgenomen, eitje uitgevist en gelegd in potje met zaad, voor alle zekerheid controle gedaan op andere eitjes, en er was zowaar een tweede eitje in het nestje, nu volledig verstopt onder het nestmateriaal, ook dit eitje heb ik uitgevist en in het potje met zaad gelegd.. toen heb ik wat nestmateriaal toegevoegd, en een mooi nestje gemaakt met mooie kuipvorm. hierna heb ik de twee eitjes teruggelegd in het nestje en het kuipje teruggedaan in het tralienestkastje..

            hierna zag ik dat het mannetje meteen al nestmateriaal in zijn bek had, dus ik hoop dat ik geen slechte actie ondernomen heb ivm dit probleem..

            reacties zijn meer dan welkom!

            Jan

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jante
              hallo! alvast bedankt voor de reacties!

              nu heb ik een probleem ondervonden en hoop ik dat ik dit goed aangepakt heb..

              zonet heb ik mijn broedkooien gekuist, vogels voorzien van dagelijks vers water en eten, ik heb tevens nestcontrole gedaan bij het koppeltje die zoals ik al aangaf een eerste eitje had gelegd.
              ik zag dat het eitje in het nestje bijna heel verstopt zat onder het nestmateriaal.. wat heb ik gedaan: kuipje van het nestje uitgenomen, eitje uitgevist en gelegd in potje met zaad, voor alle zekerheid controle gedaan op andere eitjes, en er was zowaar een tweede eitje in het nestje, nu volledig verstopt onder het nestmateriaal, ook dit eitje heb ik uitgevist en in het potje met zaad gelegd.. toen heb ik wat nestmateriaal toegevoegd, en een mooi nestje gemaakt met mooie kuipvorm. hierna heb ik de twee eitjes teruggelegd in het nestje en het kuipje teruggedaan in het tralienestkastje..

              hierna zag ik dat het mannetje meteen al nestmateriaal in zijn bek had, dus ik hoop dat ik geen slechte actie ondernomen heb ivm dit probleem..

              reacties zijn meer dan welkom!

              Jan

              beste,

              Je kan beter van het nest en eitjes afblijven .
              Bij mij doen ze het ook vaak dat ze de eitjes onder bouwen, maar als ze in een broed kooi zitten kan je toch gewoon stoppen met nest materiaal geven ?

              Als ze buiten zitten of nog met andere vogels dan moet je ze gewoon gaan doen , anders heb je kans dat ze het nest niet meer willen en gaan ze een ander bouwen.

              groetjes

              Opmerking


              • #8
                eieren onderstoppen

                als een zebra vink de eieren onder nestmateriaal stopt is er teveel nestmateriaal niks meer geven dus .
                en verder zoals gezegt laat de vogels het zelf doen na 5 -7 dagen kun je met een schouwlampje zien of er eieren bevrucht zijn .dan de vogels met rust laten je ondekt van zelf wel of er jongen zijn

                arjan

                Opmerking

                Working...
                X