Mededeling

Collapse
No announcement yet.

is dit kalk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • is dit kalk

    hoi ik heb een vraag!!
    is dit ook kalk!! wij zijn naar zee geweest, ik heb die dingen gevonden op het strand.
    is dat het zelfden als je koopt bij de dierenwinkel. die dingen voor de vogels.ik weet niet meer hoe het heet, mijn vraag is kan ik dit aan de vogels geven groetjes hetty
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Skelet

    Sepia, het skelet van een inktvis, is een goede kalkvoorziening voor de vogels. Het best wel eerst een paar dagen in een emmer water leggen om het veelvuldig aanwezige zout wat te minimaliseren. Iedere dag het water vervangen.

    Je kan er gemakkelijk twee gaatjes doorheen prikken om het met een touwtje of ijzerdraadje (afhankelijk van het type snavel van je vogels) aan het gaas of rooster te bevestigen.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Bevestiging

      Tip: Pak een wasknijper, maak er een gaatje in aan de kant waar je knijpen moet, bevestig daar een stukje ijzerdraad aan en buig het andere eindje om zodat je die aan het gaas kan hangen. Nu heb je de perfecte manier om die Sepia op te hangen.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Als u een Kromsnavel heeft dan is sepia niet goed! want dat is te zout voor ze dan moet u een kalksteen in de dierenwinkel kopen.

        J & M
        MVG joopie & mutz

        Opmerking


        • #5
          bedankt voor jullie goede advies, hetty

          Opmerking


          • #6
            ik zou ze persoonlijk niet geven aan mijn vogels, ze kosten niet veel geld in de winkel, dus waarom een risico nemen

            mvg

            Opmerking


            • #7
              kalk

              hallo gewoon een week of wat in een emmer zetten regelmatig water verschonen en kijken of er geen kleur op het wateroppervlak komt benzine of stookolie wat er in kan zitten.
              dat goed drogen .
              ikzelf voer sepia op de volgende manier je stopt ze in een stevige zak en slaat ze met een hamer in stukken zodat je kleine brokjes en poeder overhoud
              de brokjes doe je bijv door het eivoer of door het zaad.
              het poeder bewaar je in een koffie bus en af en toe doe je een vijf grams schepje door het ei en universeelvoer.
              sommige vogels eten er niet van als je het ophangt en met den duur word het vuil en stoffig en eten ze erhelemaal niet meer van
              mvg wim

              Opmerking


              • #8
                Hoi Wim

                U zij dat u het stuk slaat maar het is toch zo dat sepia is om de snavel te onderhouden?

                MVG J&M
                MVG joopie & mutz

                Opmerking


                • #9
                  Nee hoor sepia is er voor om de vogel in zijn kalkbehoefte te voorzien, wordt vaak aan geknabbelt net voor het leggen van de eieren.

                  Sepia is te zacht voor het slijten van de snavel.

                  Wel ophangen zoals op de foto, met die kant in de kooi, aan de schil hebben de vogels niets.

                  Groeten Michael.
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door hetty
                    hoi ik heb een vraag!!
                    is dit ook kalk!! wij zijn naar zee geweest, ik heb die dingen gevonden op het strand.
                    is dat het zelfden als je koopt bij de dierenwinkel. die dingen voor de vogels.ik weet niet meer hoe het heet, mijn vraag is kan ik dit aan de vogels geven groetjes hetty
                    Ik kwam eens op het strand en toen lagen er zo veel van die sepia's,
                    dat ik een plastic zak vol mee naar huis heb genomen, Hetty.
                    In een emmer water gedaan, de andere dag nog een keer en toen alles
                    goed afgeboend met een stevige borstel en weer gespoeld.
                    Alle sepia's te drogen gelegd. Toen ze droog waren heb ik een aantal in de
                    kooien en de voliere opgehangen.
                    Later alles weer weggehaald. Veel werk,maar ze bleven toch een nare
                    lucht verspreiden.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      ik kook ze 3 keer uit, geen probleem mee, mijn vogels eten ze graag.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door krien
                        ik kook ze 3 keer uit, geen probleem mee, mijn vogels eten ze graag.
                        Moet je toch wel een aardige kookpot en vuur hebben Krien, voor een flinke plastic zak met sepia.
                        En dan nog 3 x koken en dan drogen. Ga gewoon even langs bij Geon bij jou om de hoek.
                        Is nog goedkoper ook.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          nee hoor Anthony, grote pan, als water kookt vuur uit, 5 minuten laten staan, even roeren en afgieten, drogen hoeft pas als je klaar bent, gewoon buiten, vogels zijn er trouwens verzot op als ze nog nat zijn.kan aadje schrijver niet tegenop[.

                          Opmerking


                          • #14
                            ik ben weer wat wijzer geworden!!! bedankt anthony

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X