PDA

Bekijk Volledige Versie : hoeveel zaad?

Ilovediamantduifjes
07-09-2009, 21:08
Ik heb ergens opgevangen dat een Kanarie genoeg heeft aan 5 gram (1 theelepel) zaad, toch buiten het broedseizoen. Klopt dit? Is er ook zo'n minimum hoeveelheid voor Zebravinken en Diamantduiven? Ik zou dat wel handig vinden :D ;)

Ton Koek
07-09-2009, 22:34
Die 5 gram is een gemiddeld getal, je kunt daar nooit blindelings van uitgaan. Net al de ene mens meer eet dan een ander. Daarnaast zijn ook grote en kleine kanaries.
Uitproberen met welke hoeveelheid de vogel in topconditie komt is het best.

Animal
08-09-2009, 10:00
Bij mij eten alle vogels net zo veel als ze zelf willen.
Heb je een volliere met meerdere vogels dan kun je het nooit zo afmeten ,want dan loop je wel eens de kans dat er een paar vreetzakken zich rond eten ,en andere schuwere vogels niks hebben.
Ook als je eens een keer ,om wat voor reden dan ook ,geen tijd hebt om te voeren ,zitten je vogels helemaal zonder eten.

tropen kweker
08-09-2009, 16:41
maar als je altijd onbeperkt zaad voorzet, heb je kans (gróóóóte kans) dat de vogels alleen de lekkerste zaadjes eruit pikken en de rest laten voor wat het is....

Ton
08-09-2009, 18:46
ieder doet het op zijn manier het voeren. ik geef gemiddeld 5 tot 7 gram zaad per vogel per dag. elke dag geef ik ze nieuw voer. is misschien wat meer werk, maar het verkomt dat ze alleen de lekkerste zaden eten, en dat je weinig tot geen afval hebt. een flinke kanarie, die zal meer eten dan een tijgervinkje, dus het is wel gemiddeld. je moet zelf goed zien, dat er niet te veel zaad overblijft. ik werk met een maatschepje, zodat ik goed kan doseren. ik heb ook 2 voerplekken, zodat alle vogels goed terecht kunnen. aangezien zaad best wel duur is en blijft, ook een reden om het zo te doen.

Antoni Hopmann
08-09-2009, 20:12
Rantsoeneren zal altijd een heikel onderwerp blijven.
Een enkele vogel in een kooi kan je en moet je wel rantsoeneren,anders wordt
hij te vet.
In de kweek ligt het even anders. In de broedkooi of anderszins wordt niet streng gerantsoeneerd,daar in deze tijd het eetpatroon van de vogels
wijzigt.
Ofschoon soms wordt aanbevolen de opgroeiende jongen in uitvliegkooien/rennen/volieres te rantsoeneren,ben ik daar niet echt een voorstander van. Ik voer enigszins ruim zo in de trant zoals Ton aangeeft ca.6 gram en daarnaast nog voldoende eivoer.
Om er een beetje controle over te hebben voer ook ik elke dag.Het beetje voer dat overblijft wordt weggegooid en worden er schone bakken/bakjes
met vers zaad aangeboden.

Ilovediamantduifjes
09-09-2009, 18:35
Bedankt voor de tips:D . Ik geef m'n duifjes nu ongeveer 6-7 gram per vogel. Ze zijn ook groter dan Kanaries :rolleyes: Plus elke week een bakje eivoer, fruit of (waar ze bijzonder dol op zijn) gepelde haver:D 's Avonds zit er nog een beetje zaad in het potje, en 's ochtends is het volledig leeg op enkele restjes na. :D

XaNaX
09-09-2009, 19:20
ieder doet het op zijn manier het voeren. ik geef gemiddeld 5 tot 7 gram zaad per vogel per dag. elke dag geef ik ze nieuw voer. is misschien wat meer werk, maar het verkomt dat ze alleen de lekkerste zaden eten, en dat je weinig tot geen afval hebt. een flinke kanarie, die zal meer eten dan een tijgervinkje, dus het is wel gemiddeld. je moet zelf goed zien, dat er niet te veel zaad overblijft. ik werk met een maatschepje, zodat ik goed kan doseren. ik heb ook 2 voerplekken, zodat alle vogels goed terecht kunnen. aangezien zaad best wel duur is en blijft, ook een reden om het zo te doen.

Tot gisteren deed ik net hetzelfde. Maar ik was al enige tijd aan het denken dat er iets niet klopt in deze logica, vooral wat betreft het 'enkel eten van de lekkere zaden'. Ik heb al gemerkt dat dat voor elke vogel anders ligt. Dus al voer je elke dag mooi afgemeten, kan je niet vermijden dat de ene vogel enkel het ene zaad eet, en een andere vogel net dat wat die andere niet graag eet.
En het kan er hier speciaal aan toe gaan, maar ik zie toch een bepaalde hiërarchie in eten, ook al zijn er 3 voederplaatsen of twee... Mijn witte pop (kanarie) blokkeert alles aan de ene voederplek, m'n agaat grijze man alles aan de andere voederplek. En dan is er nog gedoe om het voederplekje van de kwartels, ook door de kanaries. En de anderen... die wachten tot de drukte over is...
Dus ben nu aan het uitproberen met een ... gadver... hoe noemt het ook alweer.. Zo'n systeem dat je opvult en dat langzaam het voederbakje rondom opvult.

Eivoer (twee maal in de week) groenvoer (meermaals per week), graszaad, meelwormen (kwartels), gierst,...worden steeds ergens anders gedropt. Om het variërend te houden.

Ik kijk deze manier eens even aan. En als er om één of andere manier een probleem komt, pas ik me weer aan aan m'n vorige systeem. En zal ik ook niet te beroerd zijn om dat hier mede te delen.
Wat ik wel al vermoed, is dat er meer eten 'verloren' gaat. Maar in mijn geval is dat niet zo erg. Ik geef minder zaad aan de kwartels, die ruimen onder de voederplek wel alles verder op. (tot nu toe)

Aanpassing : voor vogels in een kooi vind ik het 'rantsoeneren' een prima zaak. Daar kan je echt zien of de vogel echt alles eet. Zoniet... nog even wachten met opnieuw bijgeven, en de dag erop wat minder geven.

bert3660
09-09-2009, 19:59
Ik ben pas begonnen en ik heb beide systemen getest zonder er bij na gedacht te hebben.

In de volière geef ik altijd een fles of een bakje vol.
Daar kan je niet afmeten hoe veel en wat.
Want als de ene vogel meer eet als de andere heeft die andere weer minder :p .
In de broed kooien begon ik zo :
Ik begon met de voederbak half vol te doen toen ik de eerste vogeltjes had.

Toen ben ik per dag eens gaan kijken wat er verloren ging van zaad en dat was veel.

Nu ben ik overgestapt op 7 gram voor zebravinken,japanse meeuwen.
Bij de jongen tel ik dan 10 gram per jong meer.
En deze krijgen 2 x per dag vers eivoer.
Mijn kanaries zitten allen apart en krijgen één koffie lepeltje per dag.

Wat ik ontdekten was dat de eerste dagen nog altijd de lekkerste zaadjes werden op gegeten.
Maar na enkele dagen aten ze allen zaadjes op en alles gaat lekker nu.

Ik geef 2 tot 3 keer per week eivoer of universeel voer en groenvoer en de kwartels krijgen pinkies en meel wormen.

Alles word meestal opgegeten.

Dit was ook mijn mening dus ik zeg niet dat dit bij iedereen goed gaat.

Groetjes

JohanPG
19-10-2009, 19:17
Ik mijn vogels altijd een bakje vol voer. De volgende dag blaas ik alle gepelde zaadjes eruit en dan kijk ik hoeveel er nog in zit. Als er nog genoeg in zit laat ik het staan, soms vul ik een beetje bij, en als hij bijna leeg is gaat het oude zaad er even uit, nieuw zaad er in en het oude weer bovenop.

gerard 6
19-10-2009, 19:39
Ik mijn vogels altijd een bakje vol voer. De volgende dag blaas ik alle gepelde zaadjes eruit en dan kijk ik hoeveel er nog in zit. Als er nog genoeg in zit laat ik het staan, soms vul ik een beetje bij, en als hij bijna leeg is gaat het oude zaad er even uit, nieuw zaad er in en het oude weer bovenop.

Ben ik even blij dat ik niet bij jullie hoef te eten.:whisle: :hmmmm

Marx
19-10-2009, 19:48
Ik voer al mijn vogels net zoveel als ze op kunnen. Dus gewoon om de dag bakjes leeg en weer vol gooien. Ik gooi dus steeds ook de resten zaad weg. Ik denk dat ze vast en zeker het lekkerste zaad eten maar ze doen het daar wel erg goed op dus ik laat het zo gaan ;) Mozambiquesijzen zijn erg opgefokt van karakter dus vet worden doen ze hier niet. De mannen zingen het vet er wel af en de poppen jagen dan op hun man waardoor ze lekker slank blijven :D

Ton
22-10-2009, 19:13
voor elke vogel is het anders, en iedereen hier doet het ook anders, dat is het mooie van een democratie, je bent vrij om te doen, wat je kan en wil. ook zo zal je in de voliere of kweekbak moeten kijken, wat voor vogels je hebt, hoe ze eten en wat ze eten, daar observeer je de boel voor toch ? dus voor ieder zal het anders zijn, echter een beginner kan uit onze informatie veel halen, en het naar zijn goeddunken toe passen. daar is het forum voor.

JohanPG
31-10-2009, 22:02
Ben ik even blij dat ik niet bij jullie hoef te eten.:whisle: :hmmmm

Over het algemeen gaat het weg, maar soms blijft er gewoon veel over en dan kunnen ze het best nog eten toch.. Of is dit slecht ofzo?

Animal
01-11-2009, 00:07
Over het algemeen gaat het weg, maar soms blijft er gewoon veel over en dan kunnen ze het best nog eten toch.. Of is dit slecht ofzo?

Is natuurlijk ook gewoon goed om het zo te doen.
Als je wat ruimer voert blijft er geregeld wat over.
Ook is het voordeel van ruim voeren ,als je soms om de een of andere reden niet kunt voeren(bijvoorbeeld te laat thuis ,overwerken ofzo) ,dat dat helemaal niet zo erg is,omdat er toch nog genoeg in de voerbakken zit.
Vooral in een gemengde volliere kun je eigenlijk niet eens afgepast voeren. Er zijn ook prima voerbakken (automaten) waar ze een paar dagen mee vooruit kunnen.

frank4
01-11-2009, 00:56
tja gerantsoeneert voeren doe ik ook als ze in een TT kooi zitten.
Het doen gelijk een kennis van me lijkt ook handig
Die voert in een bak witzaad zoveel ze willen en in een 2e alle andere zaden appart en dit ongeveer afgemeten.
Die laat wel zijn eigen zaad mengen want zo bieden ze 't niet aan.
En ik moet zeggen zijn vogels (postuurkanaries) knoeien amper met zaden.
Ik voor een mengeling uit de winkel en hier eten ze eerst het andere zaad op en verspillen zo een deel witzaad omdat ze er gaan in zoeken.

groetjes frank4

Kenzo
03-11-2009, 17:21
Hier krijgen ze onbeperkt voer.
De eetbakjes zijn altijd vol, en onderaan staat zo een speciaal bakje waar 250gram zaad in gaat, staat nooit leeg, dit in geval ik eens een nachtje ongepland niet thuis kom, of zeer laat enzo.

Dan krijgen ze nog andere onkruidzaden, trosgierst, af en toe wat groente/fruit.

gebbinkjes
03-11-2009, 17:37
ik geef altijd volle losse bakjes die op een plankje staan op de bodem,alles wat ze eruit gooien moeten ze eerst van de grond opeten voor ze nieuw zaad krijgen,doe dit al jaren en het werkt hier prima de vogels eten zo alle zaden op.

m.vr.gr. Harry

Ilovediamantduifjes
03-11-2009, 18:37
ik geef altijd volle losse bakjes die op een plankje staan op de bodem,alles wat ze eruit gooien moeten ze eerst van de grond opeten voor ze nieuw zaad krijgen,doe dit al jaren en het werkt hier prima de vogels eten zo alle zaden op.

m.vr.gr. Harry

Hoe werkt dit dan? Geef je ze alleen eten als er geen eten meer op de grond ligt?

Kenzo
03-11-2009, 19:25
Hoe werkt dit dan? Geef je ze alleen eten als er geen eten meer op de grond ligt?
Hij bedoelt dat ze pas 'verse zaadjes' krijgen als ze de gemorste zaadjes (op de grond dus) ook hebben opgegeten ;)

Ilovediamantduifjes
03-11-2009, 20:28
Hij bedoelt dat ze pas 'verse zaadjes' krijgen als ze de gemorste zaadjes (op de grond dus) ook hebben opgegeten ;)

Aha ;) Maar moet je zo altijd kijken ofdat er nog zaad op de grond ligt of zo?