Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoeveel zaad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoeveel zaad?

    Ik heb ergens opgevangen dat een Kanarie genoeg heeft aan 5 gram (1 theelepel) zaad, toch buiten het broedseizoen. Klopt dit? Is er ook zo'n minimum hoeveelheid voor Zebravinken en Diamantduiven? Ik zou dat wel handig vinden
    Matsje <3

  • #2
    Die 5 gram is een gemiddeld getal, je kunt daar nooit blindelings van uitgaan. Net al de ene mens meer eet dan een ander. Daarnaast zijn ook grote en kleine kanaries.
    Uitproberen met welke hoeveelheid de vogel in topconditie komt is het best.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Bij mij eten alle vogels net zo veel als ze zelf willen.
      Heb je een volliere met meerdere vogels dan kun je het nooit zo afmeten ,want dan loop je wel eens de kans dat er een paar vreetzakken zich rond eten ,en andere schuwere vogels niks hebben.
      Ook als je eens een keer ,om wat voor reden dan ook ,geen tijd hebt om te voeren ,zitten je vogels helemaal zonder eten.

      Opmerking


      • #4
        Groet'n uut Drenthe

        Opmerking


        • #5
          voor en tegen

          ieder doet het op zijn manier het voeren. ik geef gemiddeld 5 tot 7 gram zaad per vogel per dag. elke dag geef ik ze nieuw voer. is misschien wat meer werk, maar het verkomt dat ze alleen de lekkerste zaden eten, en dat je weinig tot geen afval hebt. een flinke kanarie, die zal meer eten dan een tijgervinkje, dus het is wel gemiddeld. je moet zelf goed zien, dat er niet te veel zaad overblijft. ik werk met een maatschepje, zodat ik goed kan doseren. ik heb ook 2 voerplekken, zodat alle vogels goed terecht kunnen. aangezien zaad best wel duur is en blijft, ook een reden om het zo te doen.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #6
            Voor en tegen

            Rantsoeneren zal altijd een heikel onderwerp blijven.
            Een enkele vogel in een kooi kan je en moet je wel rantsoeneren,anders wordt
            hij te vet.
            In de kweek ligt het even anders. In de broedkooi of anderszins wordt niet streng gerantsoeneerd,daar in deze tijd het eetpatroon van de vogels
            wijzigt.
            Ofschoon soms wordt aanbevolen de opgroeiende jongen in uitvliegkooien/rennen/volieres te rantsoeneren,ben ik daar niet echt een voorstander van. Ik voer enigszins ruim zo in de trant zoals Ton aangeeft ca.6 gram en daarnaast nog voldoende eivoer.
            Om er een beetje controle over te hebben voer ook ik elke dag.Het beetje voer dat overblijft wordt weggegooid en worden er schone bakken/bakjes
            met vers zaad aangeboden.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Fijn

              Bedankt voor de tips . Ik geef m'n duifjes nu ongeveer 6-7 gram per vogel. Ze zijn ook groter dan Kanaries Plus elke week een bakje eivoer, fruit of (waar ze bijzonder dol op zijn) gepelde haver 's Avonds zit er nog een beetje zaad in het potje, en 's ochtends is het volledig leeg op enkele restjes na.
              Matsje <3

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                ieder doet het op zijn manier het voeren. ik geef gemiddeld 5 tot 7 gram zaad per vogel per dag. elke dag geef ik ze nieuw voer. is misschien wat meer werk, maar het verkomt dat ze alleen de lekkerste zaden eten, en dat je weinig tot geen afval hebt. een flinke kanarie, die zal meer eten dan een tijgervinkje, dus het is wel gemiddeld. je moet zelf goed zien, dat er niet te veel zaad overblijft. ik werk met een maatschepje, zodat ik goed kan doseren. ik heb ook 2 voerplekken, zodat alle vogels goed terecht kunnen. aangezien zaad best wel duur is en blijft, ook een reden om het zo te doen.

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik mijn vogels altijd een bakje vol voer. De volgende dag blaas ik alle gepelde zaadjes eruit en dan kijk ik hoeveel er nog in zit. Als er nog genoeg in zit laat ik het staan, soms vul ik een beetje bij, en als hij bijna leeg is gaat het oude zaad er even uit, nieuw zaad er in en het oude weer bovenop.
                    Groeten,
                    Johan

                    http://johanhendriks.webklik.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
                      Ik mijn vogels altijd een bakje vol voer. De volgende dag blaas ik alle gepelde zaadjes eruit en dan kijk ik hoeveel er nog in zit. Als er nog genoeg in zit laat ik het staan, soms vul ik een beetje bij, en als hij bijna leeg is gaat het oude zaad er even uit, nieuw zaad er in en het oude weer bovenop.
                      Ben ik even blij dat ik niet bij jullie hoef te eten.
                      mvg Gerard 6

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik voer al mijn vogels net zoveel als ze op kunnen. Dus gewoon om de dag bakjes leeg en weer vol gooien. Ik gooi dus steeds ook de resten zaad weg. Ik denk dat ze vast en zeker het lekkerste zaad eten maar ze doen het daar wel erg goed op dus ik laat het zo gaan Mozambiquesijzen zijn erg opgefokt van karakter dus vet worden doen ze hier niet. De mannen zingen het vet er wel af en de poppen jagen dan op hun man waardoor ze lekker slank blijven

                        Opmerking


                        • #13
                          anders

                          voor elke vogel is het anders, en iedereen hier doet het ook anders, dat is het mooie van een democratie, je bent vrij om te doen, wat je kan en wil. ook zo zal je in de voliere of kweekbak moeten kijken, wat voor vogels je hebt, hoe ze eten en wat ze eten, daar observeer je de boel voor toch ? dus voor ieder zal het anders zijn, echter een beginner kan uit onze informatie veel halen, en het naar zijn goeddunken toe passen. daar is het forum voor.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                            Ben ik even blij dat ik niet bij jullie hoef te eten.
                            Over het algemeen gaat het weg, maar soms blijft er gewoon veel over en dan kunnen ze het best nog eten toch.. Of is dit slecht ofzo?
                            Groeten,
                            Johan

                            http://johanhendriks.webklik.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
                              Over het algemeen gaat het weg, maar soms blijft er gewoon veel over en dan kunnen ze het best nog eten toch.. Of is dit slecht ofzo?
                              Is natuurlijk ook gewoon goed om het zo te doen.
                              Als je wat ruimer voert blijft er geregeld wat over.
                              Ook is het voordeel van ruim voeren ,als je soms om de een of andere reden niet kunt voeren(bijvoorbeeld te laat thuis ,overwerken ofzo) ,dat dat helemaal niet zo erg is,omdat er toch nog genoeg in de voerbakken zit.
                              Vooral in een gemengde volliere kun je eigenlijk niet eens afgepast voeren. Er zijn ook prima voerbakken (automaten) waar ze een paar dagen mee vooruit kunnen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X