Mededeling

Collapse
No announcement yet.

schuiven voor broedkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • schuiven voor broedkooien

    hoe of waarvan hebben jullie je schuiven gemaakt voor de broedkooien.
    ik weet dat er schuiven in de handel zijn maar aangezien ik de kooien op maat wil maken passen deze schuiven niet.
    nu ga ik dus over op tropen en deze zijn een stuk kleiner dan kanaries dus als ik bv een lade eruit haal moet deze opening klein genoeg zijn dat de vogel niet ontsnappen kan.
    nu hoorde ik van iemand die heeft geen opstaande kantjes aan zijn lades aleen een vlakke plaat met een voorkantje eraan zou dit werken?
    wat is jullie ervaring met lades?

  • #2
    het nadeel aan alleen een voorkantje is dat bij het uitschuiven er altijd nog zaad en pelletjes eraf vallen en ze blijven liggen op de grond van de kooi, waardoor ze moeilijker te verwijderen zijn. Het beste is toch een schuif met een boord rond om rond.

    mvg

    Opmerking


    • #3
      voor het probleem met de lades is wel weer een oplossing, namelijk:

      een soort van klepje maken voor de lades, die je naar beneden kunt doen als je de lades eruit haalt.
      net zoiets als die klepjes voor de voerbakjes aan de traliefronten.


      even over die schuiven, ik neem aan dat je schuiven bedoelt waarmee je de broedkooien groter of kleiner kunt maken? zo ja, kun je het best een dunne plaat gebruiken welke niet giftig is voor de vogels.

      Kris
      Groet'n uut Drenthe

      Opmerking


      • #4
        De schuiven kun je misschien van wit plexiglas maken, dat kun je zo op maat zagen/slijpen.

        Ik heb in 1 van mijn broedkooien een dunne plaat op de bodem met aan de zijkanten een latje van 1 cm hoog. Dan heb je dus in principe een hele lage lade van iets meer dan 1 cm hoog. Daar komt geen vogel doorheen.

        Met alleen een latje aan de voorkant heb je inderdaad het probleem dat de helft dan van de plaat afschuift als je hem er uit trekt.

        Opmerking


        • #5
          ik heb ook als zitten denken aan trespa maar dit is eigenlijk niet te schroeven op de kopse kant.
          maar als ik een plexiglas plaatje pak met daarop een latje van een 1 cm dan zit je als gauw aan 1,5 cm zouden de vogels hier niet onderdoor schieten.

          Opmerking


          • #6
            1,5 centimeter lijkt mij heel krap voor een vogel, maar je weet het maar nooit.

            Als je het echt zeker wil weten zal je denk ik toch echt iets met een latje moeten doen die er voor zit als je de lade er uit haalt.

            Opmerking


            • #7
              anderhalve centimeter, daar gaat geen vogel door hoor. let maar op als je bij je kooien staat. een vogel zal altijd naar de hoogste plek vluchten. maar opletten blijft geboden.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking

              Working...
              X