PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogels verdwijnen in volière..

Jill
01-09-2009, 20:24
Hallo iedereen,
Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort maar ik heb het er maar op gewaagd.

Nu verdwijnen er bij mij vogels, tot nu toe 2.
Eerst mijn diamantvink pop en nu mijn glosterpop.
Ik heb de buitenren gecontroleerd op ondergrondstunnels van dieren, op gaten in de draad, plafond en onderaan, nergens een gat waar 1 van mijn vogels doorheen kan.

Het nachthok en de buitenren zijn beide voorzien van een sluis dus ze kunnen niet weggevlogen zijn.

Van de vink liggen er pluimen in de ren, deze was nog niet in de rui, maar van de gloster pop niet, nergens zijn de vogels terug te vinden en ik begin me wel wat zorgen te maken over wat het volgende zal zijn.
Ik wil er iets aandoen maar dan moet ik eerst weten wat het zou kunnen zijn...

Heeft iemand van jullie zoiets al eens meegemaakt?
Of heeft er iemand een idee van wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Jill

medaar
01-09-2009, 20:58
Hallo iedereen,

Ik heb de buitenren gecontroleerd op ondergrondstunnels van dieren, op gaten in de draad, plafond en onderaan, nergens een gat waar 1 van mijn vogels doorheen kan.

Het nachthok en de buitenren zijn beide voorzien van een sluis dus ze kunnen niet weggevlogen zijn.

Van de vink liggen er pluimen in de ren, deze was nog niet in de rui, maar van de gloster pop niet, nergens zijn de vogels terug te vinden en ik begin me wel wat zorgen te maken over wat het volgende zal zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Jill wil je eens wat meer uitleg geven ik snap het niet. jammer ze den medaar.

Serinus
01-09-2009, 21:38
Hallo Jill,

Ik zou eens gaan kijken of er geen ratten zitten, of een wezeltje o.i.d........

Is er soms "onrust" in de kooi, 's nachts, een hoop gefladder of zo?
Dit probleem kun je beter even seriues nemen en goed uitzoeken wat er aan de hand is.
Als je last van bovengenoemde rovers hebt, heb je een seriues probleem!

Succes, groeten, Serinus.

marnix1994
01-09-2009, 21:42
Als je last van bovengenoemde rovers hebt, heb je een seriues probleem!

wat bedoel je hier mee??

Mvg Marnix

Serinus
01-09-2009, 21:49
Hallo,

Ik zie dat ik "serieus" verkeerd geschreven heb, "seriues" moet dus "serieus" zijn.
Maar ik denk dat je meer bedoeld met wat ik bedoel met "serieus" zonder dat het onduidelijk voor je is wat "seriues" wil zeggen.....
Gewoon verkeerd geschreven dus....

Ik bedoel hiermee te zeggen, dat het een heel karwei kan zijn om een wezeltje en/of ratten buiten de volière te houden.
Verder is het in zoverre serieus dat deze bandieten een hele slachting kunnen uitvoeren onder je vogelbestand.

Zo bedoelde ik dat.

groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
01-09-2009, 22:42
Hallo iedereen,

Alvast bedankt!

Groetjes,
Jill

Hallo Jill !
Wat voor vogels heb je in de voliere behoudens de 2 die verdwenen zijn.
Verblijven er ook de raskippen en de andere dieren?
Wat is de maaswijdte van het gaas ? Waaruit bestaat de bodem ?
Er moet ergens toch iets zijn. Hetzij van binnenuit of van buiten,waardoor het mogelijk is,dat er vogels verdwijnen.

Ton
02-09-2009, 18:38
ik heb het ook een keer gehad. 2 jaar geleden had ik 3 koppels europese kanaries, en ik kwam thuis van mijn werk, ging de vogels verzorgen. en merkte op dat ik een popje miste. alles nagekeken, waar ze zou zijn, maar nooit meer wat gevonden. ik heb er weken mee rondgelopen, ik snapte er geen bal van, ben zelfs op mijn knieen door de voliere gekropen, om te zien of ze ergens op de grond lag, half vergaan of zo, en te checken op holen van ratten of zo. maar niets gevonden. blijft mij nog steeds een raadsel.

Jill
02-09-2009, 19:22
er is een deel net voor het nachthok met tegels op een betonnen vloertjes
de rest is grond want er staan 3 haagplanten in, en een rietplant

de kwartels zijn er al een tijdje uit
en kippen bij in een voliere is helemaal uit den boze lijkt het mij

dan heb je de kortste keren heel je hok vol bloedluizen

de gaasgrootte is de kleinste dat er van volieredraad is deze frames staan dan nog eens op boordstenen
er zit in:

mijn diamantvink man
padda's
gould's
japanse meeuwen
en kanaries

de diamantvink zat te broeden, (en ze zat niet dood in 1 of andere nest)
de glosterpop zag niet al te best

nu hebben we een gat ontdekt waar de vogels niet doorkunnen
we hadden er toch maar een plankje voor gedaan, nu lag dat plankje deze ochtend om ver, we vermoeden dus een dier dat langs daar binnengaat, nu hebben we dat gat gedicht en terug het plankje ervoor gezet en nu afwachten, voor de rest heb ik nog niets gevonden want ik heb vandaag de grond schoongemaakt.

Antoni Hopmann
02-09-2009, 19:40
er is een deel net voor het nachthok met tegels op een betonnen vloertjes
de rest is grond want er staan 3 haagplanten in, en een rietplant

de kwartels zijn er al een tijdje uit
en kippen bij in een voliere is helemaal uit den boze lijkt het mij

dan heb je de kortste keren heel je hok vol bloedluizen

de gaasgrootte is de kleinste dat er van volieredraad is deze frames staan dan nog eens op boordstenen
er zit in:

mijn diamantvink man
padda's
gould's
japanse meeuwen
en kanaries

de diamantvink zat te broeden, (en ze zat niet dood in 1 of andere nest)
de glosterpop zag niet al te best

nu hebben we een gat ontdekt waar de vogels niet doorkunnen
we hadden er toch maar een plankje voor gedaan, nu lag dat plankje deze ochtend om ver, we vermoeden dus een dier dat langs daar binnengaat, nu hebben we dat gat gedicht en terug het plankje ervoor gezet en nu afwachten, voor de rest heb ik nog niets gevonden want ik heb vandaag de grond schoongemaakt.

Dat gat is het Jill, zonder meer. Als de voliere niet al te groot is,zou ik
toch betontegels gebruiken i.p.v. aarde.
Knaagdieren als muizen,ratten enz. graven hele holen om bij voedsel,zoals vogels en granen te komen.
Het raadsel is in ieder geval opgelost.Je weet waar binnen wordt gekomen.

Jill
02-09-2009, 20:01
Dat gat is het Jill, zonder meer. Als de voliere niet al te groot is,zou ik
toch betontegels gebruiken i.p.v. aarde.
Knaagdieren als muizen,ratten enz. graven hele holen om bij voedsel,zoals vogels en granen te komen.
Het raadsel is in ieder geval opgelost.Je weet waar binnen wordt gekomen.

daar zat ik ook al aan te denken
zou ik dan eventueel een laag wit zand over de tegels kunnen doen?
of gewoon enkel tegels?

dave1
02-09-2009, 20:35
je kan er gewoon zand overheen doen. heb ik hier ook betontegels op de grond met zand erover na een bezoekje van een rat. ben 4 weken bezig geweest dat kreng te vangen.

medaar
02-09-2009, 21:13
je kan er gewoon zand overheen doen. heb ik hier ook betontegels op de grond met zand erover na een bezoekje van een rat. ben 4 weken bezig geweest dat kreng te vangen. ik 6 weken op zoek naar die stomme ratte. de kleine buur jongen was bij het voeren zijn rat-je kwijt. die zegde da na 3 weken, wist genoeg ze. dus botvinken kweek in grote volie naar de kl.... die is maar 8m. x 5m. x 3.3m en voledig toe boven, zijkanten , en veel planten en bloemen erin. En ik maar zoeken, dus kap ik alles er uit ,alle bloemen weg en planten. en een gaatje gevonden en dan, de oorlog. Na 3 uren was rat naar de ratten hemel. maar kweekjaar ook in die volie. heb daar maar 8 jongen van 6 popjes. in andere volie, met 4 popjes, 24 botvinken. jammer ze doodt jammer. den medaar.

Antoni Hopmann
02-09-2009, 22:47
daar zat ik ook al aan te denken
zou ik dan eventueel een laag wit zand over de tegels kunnen doen?
of gewoon enkel tegels?

Hallo Jill !
Ik doe schelpenzand over de betontegels en ververs dat wekelijks.

In het binnenhok,waar het altijd droog is,heb ik beukensnippers.

Voeren doe ik ook in het binnenhok.

In ieder geval succes toegewenst

girlits
02-09-2009, 23:31
Zou aan de buitenkant bij het gat een laagje wit zand neergooien mooi glad strijken .Kun je mischien sporen vinden van de dader, hij komt vast weer terug.Dan weet je mischien wie of wat het is.
groeten eddie

Ton
03-09-2009, 18:40
of er een flinke klem plaatsen :mad:

runningsimon
05-09-2009, 20:25
hoi,

ik heb het zelfde probleem gehad, er verdwenen enkele kwartels, dan werden het kanaries en zo voort, op het einde van de rit had ik er nog 7 over ( van de 40 ) en natuurlijk 2 fazanten he. toen zagen we plots een groot gat, dus wij er glas ingedaan en toch bleven er verdwijnen. dus ik en mijn vader op een zaterdag stenen gaan halen voor in de voliere. zijn we toch wel het zand aan het uitschuppen en plots... onder het nachthok van de fazanten een rat.
mijn vader het kotje afgebroken en dan... de rat gedood. opgeruimd staat netjes, dus wij er stenen in geegd en dan wit zand en ook wat houtschors

hierop vind je fotos, helemaal vanonder
http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000001146.html

Antoni Hopmann
06-09-2009, 10:54
Met steen en betontegels hebben de snoodaards het toch wat moeilijker.
Maar blijf attent.

Jill
07-09-2009, 16:53
nu vonden we deze morgen een lutino gould pop met 2 puntjes op haar kopje
ze zat op de grond en we konden ze zo pakken
we hebben de pop direct binnen gezet, want het is hier 's morgens toch maar frisjes.
de pop is gestorven

nu ben ik bang dat dit weer een slachtoffer is van het roofdier
het gat is gedicht dus langs daar kan het niet
er komen wel muizen in de voliere
ik heb er met zo'n kooivalletje al 4 op 2 dagen kunnen vangen
toen er eerder slachtoffers vielen kon ik geen enkele muis vangen
3 dagen geen slachtoffers, deze dagen kan ik muizen vangen
nu er weer een slachtoffer is heb ik weer geen muizen kunnen vangen

ze hebben me verteld dat het wel eens een wezel zou kunnen zijn
ik heb vandaag dan een loopval gekocht, om het dier te vangen

ik heb een hele boel kippen en deze zijn al eens aangevallen geweest door ratten, zelfs al eens gedood geweest

ik zit sinds vandaag met kuikens, en durf ze niet eens buiten te zetten in het kuikentuinhuis

ik wil de stuk grond om toveren tot een betonnen vloer, maar krijg men ouders maar niet overtuigd

dus heb ik uit wanhoop de duurste vogels al vast gezet in broedkooien
vind ik wel erg, juist nu dat het nog eens stralend weer is,
maar liever zo dan nog enkele vogels naar de hemel

en bedankt voor al jullie reacties
alle tips blijven welkom

ohja misschien hebben jullie hier iets aan
vrienden van me hebben me verteld als je ratten hebt, dat je dan een nylonkous met daarin mensenhaar moet hangen, enzo de ratten moet afschrikken, je moet wel op tijd het haar vervangen want het moet de mensengeur blijven hebben

groetjes
Jill

Josly
07-09-2009, 19:19
Wanneer het ratten zijn enkele dagen 24 uur op 24 uur in de nabije omgeving muziek maken. ( radio plaatsen )
Op gepast voor lawaaihinder!

Jill
07-09-2009, 21:06
Wanneer het ratten zijn enkele dagen 24 uur op 24 uur in de nabije omgeving muziek maken. ( radio plaatsen )
Op gepast voor lawaaihinder!

komen ze dan ook niet meer terug?
buren die zullen daar overdag niet veel van zeggen, maar "s nachts
dat is een andere zaak, maar hoeft dat luid te zijn?

Josly
07-09-2009, 21:36
komen ze dan ook niet meer terug?
buren die zullen daar overdag niet veel van zeggen, maar "s nachts
dat is een andere zaak, maar hoeft dat luid te zijn?

Als het hoorbaar is op de plaats zelf ( voliére, nachthok en of kweekruimte ) is dit voldoende.
Deze ratten zie je nooit meer terug in deze omgeving.

Jill
07-09-2009, 21:57
Als het hoorbaar is op de plaats zelf ( voliére, nachthok en of kweekruimte ) is dit voldoende.
Deze ratten zie je nooit meer terug in deze omgeving.

dan gaan ze waarschijnlijk verder naar de kippenhokken :s
en dat riskeer ik niet graag
maar het is wel een goede tip, bedankt!

Serinus
07-09-2009, 21:59
Hallo,

Oké, je zult mij niet horen zeggen dat ik zéker weet dat de voorgestelde middeltjes niet werken tegen een ratten/muizen/wezelprobleem.....

Wat ik je wél wil adviseren; zorg dat álle(!) mogelijkheden om in de volière te komen zijn opgespoord en goed zijn dichtgemaakt.
Zorg dan dat álle nesten/gangen in de volière zijn opgespoord en verwijderd.
Ga dan het ongedierte te lijf met klemmen en/of vergif.
Zoals ik al eerder vertelde; je hebt een serieus probleem als dat soort ongedierte bij je vogels komt.
Zorg er dan voor dat het rigoreus wordt opgeruimd, weg er mee.

Ratten verjaag je niet, muizen en wezels óók niet, die komen écht wel terug als er wat te halen is.
Dus zorg dat er niks te halen is, hou alles schoon en proper.
Ga het probleem te lijf en zorg dat ze geen mogelijkheid/reden hebben om terug te komen.

Josly
07-09-2009, 22:54
Hallo,

Oké, je zult mij niet horen zeggen dat ik zéker weet dat de voorgestelde middeltjes niet werken tegen een ratten/muizen/wezelprobleem.....

Wat ik je wél wil adviseren; zorg dat álle(!) mogelijkheden om in de volière te komen zijn opgespoord en goed zijn dichtgemaakt.
Zorg dan dat álle nesten/gangen in de volière zijn opgespoord en verwijderd.
Ga dan het ongedierte te lijf met klemmen en/of vergif.
Zoals ik al eerder vertelde; je hebt een serieus probleem als dat soort ongedierte bij je vogels komt.
Zorg er dan voor dat het rigoreus wordt opgeruimd, weg er mee.

Ratten verjaag je niet, muizen en wezels óók niet, die komen écht wel terug als er wat te halen is.
Dus zorg dat er niks te halen is, hou alles schoon en proper.
Ga het probleem te lijf en zorg dat ze geen mogelijkheid/reden hebben om terug te komen.

Wat u aanhaalt klopt als een bus . De bodem in mijn kweekboxen bestaat uit stenen tegels en de 2 grote voliére's is de grond tot op een diepte van ongeveer 60cm uitgegraven en een laag van 10cm glasscherven en steengruis. Daarbovenop terug de aarde en de beplanting en is nog een uitstekende drainage bij hevige slag regen. Rondom zijn de voléire's voorzien van voliére draad tot 60cm in de grond en daarna de wanden en het dak voor beschutting.
Wat het verjagen van die ratten is echt gebeurd. Met infrarood camera is een week lang een vijver geobsedeerd waar muskus ratten vertoefden . na een paar dagen deze methode toegepast te hebben zijn er nooit meer ratten te bespeuren in de omgeving van de vijver.

janita
08-09-2009, 11:40
Een hermeleintje dat kan het wezen die kunnen zich heel klein maken,als die het is heb je een probleem.mvg Jannie

Jill
08-09-2009, 20:17
ik had gisteren alle vogels uitgevangen in de ren, en ze in het vlieggedeelte in het nachthok gezet.
ik heb dan een val gezet, nog niets gevangen.
maar dat had ik ook nog niet verwacht, ik ga zolang ik niets vang alles binnenlaten zitten, morgen ga ik heel de ren omspitten en de rietplant eruit halen, misschien zit daar wel een holletje in dat ik nog niet gezien heb..

allemaal al bedankt voor de reactie!

Mark Honsbeek
10-09-2009, 15:11
en ?

al gevonden wat het was ?

Jill
10-09-2009, 18:51
en ?

al gevonden wat het was ?

Ik heb nog niets gevonden.
De muizen zijn er ook nog steeds niet.
En door al het pluimvee dat ik hier heb kunnen ze niet allemaal plots weg zijn gegaan natuurlijk.
De vogels blijven binnen tot ik het gevonden heb.
Maar een wezel vangen zou niet zo evident zijn..

Jill

Jill
13-09-2009, 17:44
Gisteren lag er een kanarie dood in het nachthok.
Dit in het uitvlieggedeelte.
Deze vogel was gezond.
Want ik breng steeds meer en meer tijd door in de volière.
Ik ga altijd met schrik naar de volière en nu was het weer van dat.

Ik weet er geen raad meer mee.
Beste kanarievogel dat ik hier heb, sta je te fluiten in de volière ze doen lekker mee.
Binnenkort heb ik er gewoon geen meer.

We laten vandaag iemand komen op professionelere vallen te zetten.
Want zo is het echt wel genoeg geweest.
Nu het zelfs binnen niet meer veilig is!

Weet er iemand wel lokaas ik kan gebruiken in mijn val?

Groetjes,
Jill