Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedmachine kuikens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broedmachine kuikens

    Vandaag kunnen mijn kuikentjes uit hun ei komen. Ze zitten in een broedmachine. Hoe pak ik het verder aan als ze uit hun ei zijn? Ik geloof dat ik ze moet laten opdrogen in de broedmachine, maar hoe warm moet het in de kuikenmoeder zijn? Ik had hier een mooi staatje voor, maar ben het helaas kwijt.
    Wie kan mij helpen?
    Net is het eerste kuiken uit zijn ei gekropen, hij kruipt nog wat zielig rond. Wanneer kunnen ze lopen?

  • #2
    Sorry, ik heb helemaal geen ervaring met broedmachine kuikens.
    Maar hier kunnen de Chinese dwergkwarteltjes al lopen als ze opgedroogd zijn (ik gok 30 min tot een uurtje nadat ze uit het nest zijn). De eerste paar keer nog grappig met hun vleugeltjes gespreid om hun evenwicht te bewaren
    Een goed moederhennetje blijft eerst een paar uur op het nest zitten, dus de kuikentjes lopen dan nog niet echt door het hok maar blijven onder hun moeder.

    Opmerking


    • #3
      broedkas

      Oorspronkelijk geplaatst door Xada
      Vandaag kunnen mijn kuikentjes uit hun ei komen. Ze zitten in een broedmachine. Hoe pak ik het verder aan als ze uit hun ei zijn? Ik geloof dat ik ze moet laten opdrogen in de broedmachine, maar hoe warm moet het in de kuikenmoeder zijn? Ik had hier een mooi staatje voor, maar ben het helaas kwijt.
      Wie kan mij helpen?
      Net is het eerste kuiken uit zijn ei gekropen, hij kruipt nog wat zielig rond. Wanneer kunnen ze lopen?
      je moet ze met rustlaten in de broedkas. Zeker 16uur, dan zijn ze opgedroogd. dan gaan ze naar het moederhuis, op een temperatuur van 35 graden celsius.Best op een zeer fijne rooster. je moet wel opletten van het drinkwater, want ze verdrinken rap.het eten eerste kuikenmeel, is het beste. Veel kwartel genot nog uit westvlaanderen . PS kweek er maar 700 op een jaar . den medaar.

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor het advies. Ik laat ze ook met rust, maar kijk soms door het venstertje in de broedmachine. Ik heb uit een paar yoghurtbekertjes de bodem geknipt en hier wat kiezels in gelegd en toen water erbij. Dus drinken is er en ook heb ik kuikenmeel, maar dat zullen ze de eerste dag niet eten. Ik wacht rustig af en laat ze verder met rust. ]
        Maar nu kan ik wel rustig de kunstmoeder instellen op de juiste temperatuur.

        Opmerking


        • #5
          niet kwaad bedoeld, maar waarom dacht je hier niet aan voordat je begon aan kwartels uitbroeden?

          wat ga je trouwens doen met de kwartels? verkopen of zelf houden?
          Groet'n uut Drenthe

          Opmerking


          • #6
            Ik had een heel mooi staatje waar precies in stond hoe hoog de temperatuur iedere dag in de kunstmoeder moest zijn en ook hoe je de temperatuur moest afbouwen. Helaas ben ik dat staatje kwijt.
            Het loopt eigenlijk wat te snel op dit moment, maar dat kwam door een vertaalfout in de winkel. Daar had ik volwassen kwartels gekocht en ze dachten dat ik ook eieren wilde hebben. Dus hebben ze voor mij 50 eieren erbij gedaan. Toen moest natuurlijk ook alles snel klaar voor het uitbroeden.
            Ik heb dus ook heel veel inleeswerk gedaan de laatste paar weken, maar ben weer informatie kwijt.
            Voorlopig hou ik ze zelf, ik heb hier ruimte genoeg. De jonge kippen kunnen bij de oudere in hun hok en die lopen dan vrij rond op mijn erf. De kippenren is dan leeg en daar kunnen de kwartels dan in.
            Trouwens ik denk dat dit kwarteltje het niet haalt, want hij lijkt geen evenwicht te hebben en ook zie ik de tenen van zijn rechterpootje wel strekken, maar de tenen aan zijn linkerpootje niet. Verder is hij wel actief. Ik heb dit geconstateerd door het raampje van de broedmachine, dus ik heb ze verder niet lastig gevallen.

            Opmerking


            • #7
              Hoi,
              Ik ben al 3 jaar bezig met het kweken van raskippen.
              Ik doe dit via een MS-broedmachine. Ik broed er niet enkel kippen eieren mee uit, ik heb er al kwartel eieren ingedaan en fazanten eieren(dit is moeilijker).
              Je moet zien dat je luchtvochtigheid precies goed zit, dat de eieren voldoende gedraaid zijn, anders kan je afwijkingen aan de kuikens hebben.

              Voor de kwartels groot te brengen kan je een verwarmingsplaat gebruiken maar dit is af te raden bij kwartels. Wat wel goed is, is een rode warmtelamp erboven, de temperatuur ja je regelen door bv een thermometer of door de kuikens zelf, als ze vlak onder de lamp zitten, dan is het te koud, liggen ze aan de randen, dan is het te warm.
              Kwartelkuikens zijn ontzettend klein, maar groeien gelukkig zeer snel. Ik had ze toen in een gesloten transparante bak gezet me een gaas erover, ze hadden me verteld dat ze namelijk hoog kunnen springen na een tijdje. In de bak onderaan had ik een slechte keukenhanddoek geleged en daar beukensnippers op, daar krantenpapier te hard schuift waardoor ze spreidpoten kunnen krijgen. Het eten kan je in een laag confituurpotdeksel doen, en het water eventueel ook (dat is wat ik gebruikte). Er zijn ook van die mini-drinktorens voor kippenkuikens maar ik denk dat er dan verdrinkgevaar is.

              Zo, ik hoop dat je nu een beetje meer weet.

              groeten Jill

              Opmerking


              • #8
                Bedankt voor de informatie. Ik had geen deksels meer van jampotten etc. dus heb ik de onderkant van de kleine yoghurtkuipjes eraf geknipt, ca. 1 cm hoog voor water en voer. Ik heb kiezels in het water gelegd zodat ze niet verdrinken kunnen.
                Ik heb er ook een keukenhanddoek in hun hok gelegd en verwarm het door een lamp met een thermostaat.
                Verder moet ik even kijken hoe het loopt.

                Opmerking

                Working...
                X