Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ringen voor wie nog niet weet hoe het moet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ringen voor wie nog niet weet hoe het moet

    verwijderd omdat de plaatjes die toegevoegd zijn beter zijn dan het filmpje.

    we moeten het wel goed leren he
    nieuwe website

  • #2
    Het is natuurlijk goed bedoeld, maar ik vind het toch een beetje geklooi....... kan veel sneller!

    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      inderdaad hans.

      eingelijk is het niet het goede voorbeeld.

      nog een geluk dat dit een stevig pootje was, anders was het gebroken.
      (bij een kleine putter was het pootje geheid gebroken geweest)

      een ring duw je niet aan, maar trekje aan.

      je duwt de ring over de drie teentjes en dan is het duwen voorbij en trek je de ring over de drie teentjes verder en over de gewrichten, hier zie je dat ze de ring over de gewrichten (proberen te) duwen.



      hier een voorbeeld hoe ik de vogels ring, bij het voor beeld wel een kanarie gebruikt maar hetzelfde geld voor een putter,goudvink, groenling enz. alleen niet voor kromsnavels.

      je pakt het jong in 1 hand en pakt tussen je vingers een pootje naar keuze



      je steekt de ring over de 3 voorste teentjes, let hier bij op dat je niet te ver duwt, anders breekt het pootje.



      als de teentjes erdoor zijn pakje deze vast en trekt de ring omhoog over het pootje, houd de teentje goed vast, zodat er geen druk komt op het pootje



      haal nu het achterste teenje door de ring, als je wat laat bent en het gaat moelijk, gebruik dan een veertje, helaas heb ik hier geen foto van.
      duw de veer tussen achterste teentje en poot en zo haal je de achterse teen door de ring.



      en je vogel is geringd.

      maar zo denk ik erover, en die mening deelt niet iedereen.
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4
        Goed bedoeld maar niet de goede methode

        Dave 1 je bedoeld het goed maar dit is geen voorbeeld om te ringen. Het duurt te lang en de belasting van het pootje is extreem. Hou in ieder geval in het vervolg de laatste teen naar achteren dit is gewoon zielig.

        Maak nog een filmpje zou ik zeggen maar dan op de manier van Naruch.
        Wat mij betrefd is dat de enige juiste methode.
        mvg Gerard 6

        Opmerking


        • #5
          dit is geen filmpje van mij dit kwam ik tegen op youtube. jullie hebben gelijk dat het sneller kan en moet. het ging mij om het idee hoe het moet. had ook plaatjes kunnen gebruiken die ik tegen kwam misschien was dat beter geweest.
          nieuwe website

          Opmerking


          • #6
            ringen

            Oorspronkelijk geplaatst door naruch
            inderdaad hans.

            eingelijk is het niet het goede voorbeeld.

            nog een geluk dat dit een stevig pootje was, anders was het gebroken.
            (bij een kleine putter was het pootje geheid gebroken geweest)

            een ring duw je niet aan, maar trekje aan.

            je duwt de ring over de drie teentjes en dan is het duwen voorbij en trek je de ring over de drie teentjes verder en over de gewrichten, hier zie je dat ze de ring over de gewrichten (proberen te) duwen.



            hier een voorbeeld hoe ik de vogels ring, bij het voor beeld wel een kanarie gebruikt maar hetzelfde geld voor een putter,goudvink, groenling enz. alleen niet voor kromsnavels.

            je pakt het jong in 1 hand en pakt tussen je vingers een pootje naar keuze



            je steekt de ring over de 3 voorste teentjes, let hier bij op dat je niet te ver duwt, anders breekt het pootje.



            als de teentjes erdoor zijn pakje deze vast en trekt de ring omhoog over het pootje, houd de teentje goed vast, zodat er geen druk komt op het pootje



            haal nu het achterste teenje door de ring, als je wat laat bent en het gaat moelijk, gebruik dan een veertje, helaas heb ik hier geen foto van.
            duw de veer tussen achterste teentje en poot en zo haal je de achterse teen door de ring.



            en je vogel is geringd.

            maar zo denk ik erover, en die mening deelt niet iedereen.
            zo ring je een vogel .

            Opmerking


            • #7
              Ik doe het weer anders. Ik hou het jong niet vast. Ik leg het op een handdoek, pak de ring in een kromme pincet en manipuleer die over de drie voortenen. Dan pak ik die vast en trek het pootje door de ring. De ring heb ik vast met de pincet. De achtereen trek ik er dan door met een veer. Al die tijd ligt het jong lekker op de handdoek.

              Ik vind mozambique sijsen te klein om vast te pakken op die manier en hier gaan ze dan ook uit angst poepen.

              Ik denk dat iedereen moet doen wat voor hem of haar de vriendenelijkste en veiligste manier is voor de vogel.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                Ik doe het weer anders. Ik hou het jong niet vast. Ik leg het op een handdoek, pak de ring in een kromme pincet en manipuleer die over de drie voortenen. Dan pak ik die vast en trek het pootje door de ring. De ring heb ik vast met de pincet. De achtereen trek ik er dan door met een veer. Al die tijd ligt het jong lekker op de handdoek.

                Ik vind mozambique sijsen te klein om vast te pakken op die manier en hier gaan ze dan ook uit angst poepen.

                Ik denk dat iedereen moet doen wat voor hem of haar de vriendenelijkste en veiligste manier is voor de vogel.

                Hmm weinig vaste punten voor je lichaam om te handelen lijkt me. Bovendien zie ik al eens een gespiest sijsje in het verschied.
                Als het beestje schreeuwt doe je het te ruig, al mogen ze best een beetje roepen.
                Verder leg ik de teentjes meteen goed: dus pak ze zo tussen wijsvinger en duim dat de ene teen naar achteren ligt en de rest naar voren, naast elkaar.
                Dan schuif je over het algemeen de ring er vlot overheen. Nog even de achterteen terugpeuteren klaar.
                Overigens kunnen de pootjes wel wat hebben. Het is allemaal nog kraakbeen.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                  ... als je wat laat bent en het gaat moelijk, gebruik dan een veertje, helaas heb ik hier geen foto van.
                  duw de veer tussen achterste teentje en poot en zo haal je de achterse teen door de ring.
                  Nog een tip voor als je wat te laat bent met ringen, is het pootje even in je mond nemen zodat er speeksel op komt (of er op spugen), dan glijdt het allemaal wat makkelijker

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik doe altijd een piep klein beetje vaseline in het ringetje. Glijd super zonder enige moeite.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking

                    Working...
                    X