PDA

Bekijk Volledige Versie : ik weet niet wat voor voer ik moet geven !

jnik
27-08-2009, 19:48
Ik weet niet vat voor voer ik moet geven ...

Ik heb zelf in de volière :

3 zebra's
1 kanarie (zwart geel intensief)
2 CH dwergkwartels
2 diamantduifjes

ik broed hokken : ( elk koppel een eigen hok)

2 rijstevogels
2 zebra's

zelf geef ik altijd tropen ei voer 50%/tropen zaad 50%

verder hebben ze altijd beschikken over maagkiezel/grit

trosgiers, inkt vissen skalet en paddy's (allen rijstevogels)

kingfisher
27-08-2009, 20:32
Hallo Jan,
tropen voer is goed maar dat 50/50 begrijp ik niet helemaal,ik neem aan dat je je eivoer mengt met je tropen voer.
Beter is aparte bakjes te geven met eivoer en tropenvoer en in de rustperiode dus buiten de broed en ruitijd 2-3 x per week eivoer en niet elke dag.
Wat je verder kunt doen is wat kanarie zaad bijgeven voor je kanarie,dat ander vogels meeëten is niet erg.
En ook wat onkruidzaad bijgeven kan geen kwaad plus de paddy voor de rijstepikkers.
verder grit en mineralen is goed en ook inktvisskelet(sepia)is goed en regelmatig badwater en wat groenvoer in de vorm van broccoli,vogelmuur en af en toe appel of i.d.
mvg,
kingfisher

jnik
27-08-2009, 20:47
oké maar zij er nu ook verhuidingen ? met voer ?

Animal
28-08-2009, 11:38
Geef gewoon een bakje met tropen zaad ,,en een bakje met gemengd volliere zaad ,,dan kunnen ze allemaal pakken wat ze willen.
En ik geef ook altijd vollop onkruidzaad ,grit/kiezel ,groenvoer en eivoer.
Een bakje universeel voer vinden de kwartels soms ook wel lekker.
Regelmateig een paar stengels trosgierst ,,de kwartels regelmatig wat meelwormen.
En de rijstvogels moeten ook een bakje met paddi hebben.

kingfisher
28-08-2009, 20:15
oké maar zij er nu ook verhuidingen ? met voer ?

Verhoudingen,denk het niet, hoeveelheden ja.
In een kooi met 1 stel vogels kun je vrij gecontroleerd voeren, ik voer dus zoveel dat het de volgende dag wanneer het weer voedertijd is bijna op is, zonder zitten ze echter nooit.
In een voliere met meerdere vogels kun je dit beter niet doen en iets meer geven.
Als je alles goed bekijkt zie je op den duur zelf hoeveel je moet geven zodat ze geen honger lijden maar ook niet te vet worden.
Dus veel observeren is het halve werk;)
Je gooit misschien iets meer weg maar ik neem dat maar voorlief.
Er zijn ook mensen die kafmolens gebruiken om het oude zaad schoon te blazen en opnieuw te gebruiken.
Ik ben hier geen voorstander van,je blaast de vliesjes er wel af maar niet de verontreingingen door ontlasting of andere zaken en die voer je wel weer aan je vogels dus mijn idee niet gebruiken maar dat is je vrije keus.
Ik vindt het zelf verkeerd bezuinigen.

Mvg,
kingfisher

jnik
28-08-2009, 21:41
de Kaf molen ben ik het niet met u eens...
ik heb broed hokken en daar bezuinig ik wel op het voer..
maar in de ''gezeldschafvoliere niet daar zitten allemaal uitwerpsenlen in...

Ilovediamantduifjes
28-08-2009, 22:06
Ik geef de vogeltjes gemengd volièrezaad, en speciaal voor de Kwartels op de grond een potje Tropenzaad (ook de andere vogels eten hiervan mee). Er hangt regelmatig trosgierst. Ze hebben altijd grit ter beschikking en eivoer tijdens het broedseizoen elke dag en anders 1 potje per week. Zo'n potje is natuurlijk niet op op 1 dag ;) Soms geef ik ze ook Krackers van Vitakraft. Best grappig en leuk op te zien hoe die beestjes het zaad of het eivoer van het stokje moeten knabbelen. En het is ook weer wat anders dan (saai) in het potje ;) :D

kingfisher
29-08-2009, 15:48
de Kaf molen ben ik het niet met u eens...
ik heb broed hokken en daar bezuinig ik wel op het voer..
maar in de ''gezeldschafvoliere niet daar zitten allemaal uitwerpsenlen in...

Ik zei al Jan,ieder zijn eigen mening maar ook in de bakjes in een broedkooi zitten wel eens uitwerpselen.
Je hoeft het ook niet met me eens te zijn,we leven in een vrij land zeg ik maar;)
Ik neem gewoon het risico niet.
Mvg,
kingfisher