PDA

Bekijk Volledige Versie : wat ben ik voor duif

jolandaarietruushillary
22-08-2009, 12:25
Hallo ik ben een leek op vogel/duiven gebied maar
twee weken geleden is onderstaande duif komen aanvliegen .
hij/zij zit nu bij ons buiten op de vensterbank en vliegt af en toe rond en wij voerne hem/haar sinds een paar dagen omdat de duif dus geen aanstalten maakt op weg te gaan ,maar nu hebben wij een aantal vragen

1) welk soort duif is dit
2) ivm aankomende winter willen we wel een beschutten plek maken voor de duif daar hij/zij dus nu gewoon op de vensterbank in de regen blijft zitten,maar welk hok oid is egschikt voor deze duif.
3) leven duiven alleen of is het vestandig er een duif bij te zetten.
4) moet een duif al je ze in de omgeving wilt wennen nog opgesloten worden voor een bepaalde tijd ????

misschien allemaal vreemde vragen maar ik heb echt geen verstand van duiven of welke vogel dan ook maar wil dit arem dier niet laten verhongeren of laten opeten door katten oid

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

dit is dus de duif

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ORSPE6CC.jpg

alvast bedankt
Jolanda

HJ de Graaf
22-08-2009, 15:19
De duif die bij julie zit is een takla,

een takla is een zogenaamde vliegduif deze worden gehouden voor de bijzondere mannieren van vliegen, bij takla is dit vleugels slaan en saltos maken. van da takla ken ik de verschillende rassen niet zo uit mijn hoofd maar deze heeft een voorkuif en die waren altijd aardig gewild.

het ras komt uit turkije iran die streken en worden ook veel gehouden door turkse mensen die hele goede dieren fokken. hoe mooier de duif vliegt hoe waardevoller de duif is.

een duif alleen is geen duif zeg ik altijd dus je kan het beste een koppel houden. wellicht zal jou duif in het voorjaar een partner zoeken of zich bij een andere duif aansluiten. wil je hem behouden dan zul je een partner er voor moeten zoeken. maar doen moet je dus weten of je doffer of duivin hebt!

op markplaats staan zat takla te koop en als je een liefhebber treft dan kan die zo wat voor ras je precies hebt en of het doffer of duivin is.

als je dan een koppel compleet hebt moet je ze samen een paar weken ophokken anders kan het zijn dat je nieuwe aanwinst zo wegvliegt.

ik heb zelf een aantal jaren geleden een koppel gehad en veel plezier er aanbelefd ! succes

paar linksje

http://taklaguvercinvancesur.come2me.nl/
http://members.chello.nl/m.korhan/1675386.htm
http://www.youtube.com/watch?v=6d03N6WK2zs&feature=related

succes

mvg,

HJ de Graaf

jolandaarietruushillary
22-08-2009, 18:04
Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord.
Ik ben daardoor een stuk wijzer en weet nu wat te doen.
Ik ga zowieso een partner aanschaffen voor deze duif zodat hij/zij een hopelijk fijn leventje bij ons krijgt.

Ik heb eigenlijk nog 1 vraag.

U heeft het over ophokken,nu ben ik echt een leek en wil het zo goed mogelijk doen ,maar wat is het beste hok wat we kunnen maken voo deze tijd om het a.s. koppeltje samne in te zetten.

Nogmaals mijn hartelijke dank voor het antwoord

Jolanda

HJ de Graaf
22-08-2009, 21:28
tja het beste hok, las dat je op het balkon zat dan heb je niet zoveel ruimte dus je zou een kleine til kunnen maken, al vind ik zelf een hok waarin je duif kan zie mooier.

duiven kan je vrij klein huisvesten als je ze tenminsten vrij laat rondvliegen, die van mij gingen in die tijd elke dag minimaal een uur vliegen ze konden dan een uur hun hok niet in ! vaak zaten ze de hele dag buiten

ik had ze destijds in een wandkooi ter groote van 70x50x60 lxbxh met daarvoor een spoetnikje hier heb ik er ook wel mee gekweekt dat ging vrij aardig

het model wat ik had lijkt wel wat op een lijsterkooi alleen die van mij was zelf gemaakt zodat ze wat meer ruimte hadden vooraal hoogte en had er zitplankjes in.

http://turboton.web-log.nl/tuin2006/duivenhok1.JPG

linkje van klein tilletje

(voor het ophokken moet je er tijdelijk dan een gazen kooi voorhangen zodat ze naar buiten kunnen en met de vleugels kunnen slaan, douchen )

linkje van mijn wandkooi

http://www.allevogels.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=168:kleine-kruisbek-fotos&catid=58:kleine-kruisbek&Itemid=218

onder aan de pagina

(zitten nu europese vogels in ik had in elk vak 1 koppel sierduiven)

ophokken duurt afhankelijk van hoe ze aan elkaar en locatie gehecht zijn , als ik duivin had en een nieuwe doffer erbij dan deed ik ze na 3 weken los , als ze beide nieuw waren naa 8 weken.

succes ,

MVG,

HJ de Graaf

jolandaarietruushillary
23-08-2009, 17:02
hartelijk dnak voor uw uitgebreide antwoord ,mijheer de Graaf, ik ben daar echt blij mee en ik hoop dat ik niet al te domme vragen stel.

Wij wonen niet in een huis met een balkon maar vrijstaand tussen de landerijen ,dus eigenlijke ruimte genoeg maar geen duivenkenneis genoeg.

We hebben gisteren bedacht dat we een deel van onze blokhut gaan inrichten voor de duif.
We kunnen binnen dan een hok maken en hebben bedacht dat we het klapraam aan de zijkant van de blokhut eruit kunnen halen en daar een gaashok aan kunne hangen.
Zodat ze in de tijd dta ze niet los kunnen vliegen ivm het wennen aan de nieuwe lokatie binnen kunnen zitten en ook dus lekker buiten.
De duif en zijn/haar partner ( die we willen aanschaffen zodra we van de week een kenner hebben gevonden die kan kijken of we een duif of een doffer hebben) zullen dan als het goed gaat als ze eenmaal gewend zijn en los kunnen vliegen de besckikking hebben over een hok binnen van =/- 100x100x100 en daarvanuit gelijk naar buiten kunnen vliegen.

maar...ja daar kom ik weer met mijn misschien domme vraag hoe groot mag de opening zijn van het hok....is een opening van 50x50 te groot??????

en moeten we ook nog binnen iets van stro of zaagsel oid leggen om op te slapen????

Ik voer hem nu gewoon duivenvoer wat ik snel even bij de dierenzaak ben wezen halen is dta voldoende voor een duif en hoeveel mogen we hem/haar geven???

sorry als ik domme vragen stel maar ook al is het maar een duif die is komen aanvliegen ik ben nu eenmaal zo dta ik ieder levend wezen een goede kans wil geven en als ik de mogelijheid heb ze het leventje wil even wta ze nodig hebebn.

We hebben hier dus al heel wat zielige dieren op het erf leven .

Nogmaals heel erg bednakt voor de hulp.

tropen kweker
23-08-2009, 18:51
hallo, ik meng me er ook even in:D

ten 1e: domme vragen zijn alleen vragen die niet gesteld worden.

dan antwoord op uw vragen,

- de opening hoeft niet supergroot te zijn, als de duif erdoor kan is het genoeg. (30x30 bijv)

- op de bodem van de kooi kunt u wat beukensnippers o.i.d leggen, en dit regelmatig vervangen. (dit kunt u krijgen bij de dierenwinkel)

- duivenvoer,water, en grid kan een duif best op leven.

Nog meer vragen? stel ze gerust!:)

HJ de Graaf
24-08-2009, 21:31
hoe meer zielen hoe meer antwoorden.

ha ik had vensterbak gelezen voor balkon ff in de war hahahahah

mooi dat je zoveel ruimte en ruimte in de blokhut hebt, de opening van 30x30 is groot genoeg maak er dan aan zowel aan de binnen en buitenkant wel een aanvlieg plank op want een gat daar kan een duif lastig door heen vliegen.

en het beste je gat zo hoog mogelijk maken duiven zitten graag hoog!

op de bodem zou ik of niks doen en dan schrapen, dit doe je dan elke dag ff, of hennepvezel , of gehakseld stro, beukensnippers zou ik niet doen dat is vrij scherp voor hun poten anders dan kleinere vogels die verhoornde pootjes hebben hebben duiven vleespootjes. daarnaast hebben taklas beverdering aan de poten waarin beukenstukjes kunnen vastplakken.

denk ook aan de zitplaatsen beste kan je hier latje voor neem van 2x2 en geen ronde stokken. wat ook erg goed wil zijn schapjes voor duiven kan je wel standaard kopen.

duivenvoer heb je in vele soorten weet niet welke je voert maar ik voerde atlijd sierduivenvoer, gewoon postduiven voer is grover en krijgen ze moeilijker weg tevens is dit bedoel voor postduiven die veel vliegen
sierduiven zoals jou takla kan er ook te vet van worden

succes

mvg

J.J.
24-08-2009, 21:35
Let wel op dat als je grit koopt, de grove versie pakt, speciaal voor duiven en (sier)hoenders.
De minder grove versie is namelijk niet geschikt voor duiven.

Hoeveelheid voer: dat is een beetje kijken hoeveel de duif per dag eet. Beginnen met royaal en per dag de hoeveelheid aanpassen totdat je weet hoeveel een duif op een dag eet. Dit dagelijks verstrekken. De reden hiervoor is de volgende: als je vogels teveel voer geeft, pikken ze alleen datgene uit wat ze het lekkerst vinden, terwijl andere korrels ook belangrijk zijn dat ze die binnen krijgen. Door ze gerichte hoeveelheden te geven voorkom je dat ze alleen maar de lekkerste zaden eten.
(Ook knoeien ze minder, en dat scheelt weer in de kosten:) )

De opening hoeft niet zo groot te zijn, als de duif er doorheen past is dat voldoende. Probeer er wel op te letten dat de ingang naar het nachthok tochvrij is. Zullen de duiven zeker waarderen.

Wat je ook op de bodem kunt gebruiken zijn oude kranten. Deze regelmatig verwijderen en nieuwe neerleggen. Op deze manier hou je de bodem redelijk makkelijk schoon.

Succes ermee!

jolandaarietruushillary
24-08-2009, 22:25
Ik ben alweer een heel stuk wijzer door jullie antwoorden.
Ik heb inderdaad sierduivenvoer voor hem/haar gekocht en zal moregn grit gaan halen ,dat hadden ze ier niet op het dorp .
We zijn vollop bezig met het hok en ik zal jullie zeker op de hoogte houden we proberen het hok overmorgen klaar te hebben.
En dan komt de,naar blijkt, moeilikste taak...uivinden of we dus een duif of een doffer hebben.
Ik heb al diverse mensen hier in de omgeving gevraagd of zij dat kunnen zien maar ze hebben eigenlijk allemaal postduiven ,en het schijnt heel moeilijk te zijn om het geslacht te bepalen en de postduiveneigenaren ,zeggen dta ik het best naar een taklas kweker kan gaan zodat die misschien het geslacht kan bepalen en wij dan het jiste viendje of vriendinnetje voor de duif erbij kunnen kopen dus....ja daar kom ik weer met mijn vragen

weet iemand een taklas kweker ????
en moeten we voor de winter nog speciale voorzieningen treffen met hok ed.

Ik vind het echt geweldig dta jullie mij ( en natuurlijk de duif) met zoveel geduld willen helpen.

Jolanda

HJ de Graaf
25-08-2009, 09:19
het zo een twee drie zien is erg lastig ! maar vaak had ik wel een vermoeden
de duivin is meestal wat fijner, doffer wat groter en glanst wat meer in de nek.

en als ik het dan niet wist dan ging ik uit van me vermoeden dus als ik dacht dat het een doffer was dan zette ik een zekere duivin in de kooi en binnen 5 minuten zal je doffer gaan baltsen. die duif hoeft geen takla te zijn ook een postduif of andere sierduif werkt!

of het zelfde truukje maar dan andersom.

een echte takla kweker ken ik niet, er staan er wel meerdere op marktplaats maar ik weet niet wat bij jou in de buurt is. ik woon in het midden van het land en heb er ook wel een aantal gekocht in barneveld op de kleindieren markt daar zitten soms mooie takla's en ook via het truukje met de doffer of duivin

destijds stond er ook een goede duivenhandel van mierlo uit kampen deze
staan nu niet meer op de markt maar wellicht hebben ze nog duiven !

succes

jolandaarietruushillary
25-08-2009, 21:17
het zo een twee drie zien is erg lastig ! maar vaak had ik wel een vermoeden
de duivin is meestal wat fijner, doffer wat groter en glanst wat meer in de nek.

en als ik het dan niet wist dan ging ik uit van me vermoeden dus als ik dacht dat het een doffer was dan zette ik een zekere duivin in de kooi en binnen 5 minuten zal je doffer gaan baltsen. die duif hoeft geen takla te zijn ook een postduif of andere sierduif werkt!

of het zelfde truukje maar dan andersom.

een echte takla kweker ken ik niet, er staan er wel meerdere op marktplaats maar ik weet niet wat bij jou in de buurt is. ik woon in het midden van het land en heb er ook wel een aantal gekocht in barneveld op de kleindieren markt daar zitten soms mooie takla's en ook via het truukje met de doffer of duivin

destijds stond er ook een goede duivenhandel van mierlo uit kampen deze
staan nu niet meer op de markt maar wellicht hebben ze nog duiven !

succes

We hebben in een paar dagen tijd al heel veel geleerd over de Takla ,en dat voor duiven leken.

Ik ben vandaag begonnen met het hok zodra het klaar is zal ik foto's maken.

Vandaag ook contact gehad met een aantal kwekers helaas waren het bijna allemaal Turkse mensen die bijna geen Nederlands spraken.
Wel had ik 1 kweker gevonden die wel Nederlands sprak en hij vertelde mij dus hetzelfde als u dat het heel moeilijk te bepalen is doffer of duivin ,maar hij beweerde dat het niet uitmaakt wat we bij onze duif zetten:confused:
en dat hij nog wel wat had zitten voor ons.
Tja wat moet ik daar nu mee ,is het een verkooppraatje of zou ik inderdaad er onwillekeurig een duif erbij kunnen zetten.
Het gaat ons dus niet om de kweek maar gewoon als gezelschap voor deze vondelingduif.
Want hij zij je kan je duif wel erbij zetten maar als het een hele jonge doffer is wil het ook niet altijd zeggen dat hij zijn krop opzet als hij een duivin ziet dus dan weet je het nog niet zeker.
pfffffff best moeilijk misschien dat iemand dat weet kan je zomaar twee duiven bij elkaar zetten zoals deze kweker zegt ,of heb ik dan echt een probleem mochten het per ongeluk twee doffers of twee duivinnen blijken te zijn.
( hij zei zelfs dat twee erbij zetten nog beter was ivm het loslaten dan doe je eerst twee laten vliegen ( 1 achterblijven,want hij zegt dus als je er 1 loslaat en 1 laat zitten zal die ene die los is niet gaan vliegen maar boven op het hok vlakbij zijn maatje blijven en twee vliegen wel en komen dan weer terug bij de achterblijver)

Met de duif gaat het overigens goed hij/zij eet prima en vandaag heb ik ook git gehaald maar in de vorm van een blok was speciaal voor sierduiven zijden ze en hij zit er heerlijk van te pikken.
Maar verder is het wel zielig vind ik zo alleen.

Bedankt voor het meedenken ben er echt heel blij mee ik moet eerlijk zeggen dat ik dit echt als een verademing ervaar mensen die meedenken en mijn vragen niet als dom ervaren ,ik heb namelijk al jaren franse bulldogjes ( hondjes dus) en in de hondewereld is dat jammergenoeg helemaal niet zo.

Dus super bedankt

HJ de Graaf
25-08-2009, 23:29
voor het sexen moet je volwassen duiven nemen, die van julie is zeker volwassen zo op de foto te zien.

het verhaal van die fokker vind ik met alle respect een beetje apart, een beetje fokker weet het geslacht van zijn duiven wel en zeker ook de leeftijd wel ongeveer dus dan zou je de metohde kunne toepassen, het is mij altijd gelukt zelfs toen ik ook nog leek was.

daarnaast zou ik nooit 2 van zelfde geslacht nemen 2 doffers wordt ruzie,
daarnaast zullen ze tijdens de broed lang wegblijven op zoek naar duivinnen, of helemaal wegblijven of een duivin mee nemen naar het eigen hok

2 duivinnen zullen minder vechten maar of bij een doffer blijven of er een mee brengen, probleem is dat dit elke duif kan zijn, dus een postduif, sierduif, stadsduif etc.

dan weet je niet waar ze vandaan komen mischien iemands andere duif en mocht je wel keer jongen krijgen dan heb je eigenlijk niks want het zijn 2 soorten die bijna niemand wil hebben

HJ de Graaf
25-08-2009, 23:34
als ik julie was zou ik of nog even zoeken naar kwekers hopen dat je echte liefhebber treft, ik had destijds ook last van de taalbarieere weet ik nog wel

ook zou je op zoek kunnen gaan naar een kleindieren vereninging daar zitten
vaak sierduiven liefhebbers die je vast willen helpen sexen desnoods tegen flesje wijn of zakje voer ofzo

alleen verwacht ik niet dat daar veel takla kwekers zitten is andere tak van sport.

of je zet oproep op markplaats gezoch takla liefhebbe en dan ff hulp vragen bij sexen

maar pas op er zijn goede en slechte 'liefhebbers'zoals je die helaas overal hebt! betaal ook niet te veel ik betaalde tussen de 15 -25 euro per stuk

al denk ik wel dat die met kuiven duurder zijn.

HJ de Graaf
25-08-2009, 23:41
het verhaal van de 3 duiven ken ik niet zou best kunnen werken met jongen of duiven die getraaind zijn om te vliegen. maar als ze broeds zijn zou de alleenstaande toch wegtrekken of er een aantrekken verwacht ik.

wel zou je 2 koppels kunnen nemen op 1m3 mits ze maar een eigen hoekje/plank hebben.

wil je absoluut niet kweken dan moet je niet te rijk voeren, en geen broedschaal geven, maken ze toch een nest dan lekker laten gaan en de eieren vervangen door kalkeieren

heb het even in 3 stukje geknipt anders pakte het forum het niet

geen dank hoor, iemand die een gestrande duif een kans biedt help ik graag een beetje voort, omdat ik weet dat zowel julie als de duif dan plezier aan elkaar beleven

in de vogelwereld helpt men elkaar redelijk voort zeker binnen dit forum alleen zitten hier denk ik niet zo sierduivenliefhebbers maar veel siervogelleifhebbers
toevallig vind ik beide mooi

helaas heb ik met sierduiven moeten stoppe had 6 verschillende koppels vliegduiven! allemaal met eigen specifieke vliegmethode maar door de vele havikken heb ik moeten stoppen

mvg

HJ de Graaf

J.J.
01-09-2009, 20:52
Misschien dat op aviornis.nl zit die je wat verder kan helpen met het bepalen van het geslacht van jullie duif??

angela
04-09-2009, 14:12
Mooi dat je zo je best doet voor het duifje :)
Misschien hoef je niet eens moeite te doen om een duif erbij te kopen, ze komen lichtelijk vanzelf. Ik heb op het balkon 2 postduiven zitten en gemiddeld komen 6 Takla's per jaar aanvliegen en blijven dan ook.
Ik breng ze dan altijd naar taklakwekers hier in de buurt.

J.J.
20-09-2009, 16:51
Hoe staan de duiven-zaken ervoor?

Duifje
08-11-2009, 21:27
Dag Jolanda ,

Ik ben een Takla kweker en kan je wel helpen aan een partner voor je Duif.
Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een Duivin , en de naam van deze soort Takla's noemt men 'Cakmakli' ook wel 'Miski' genoemd en zijn 100% puur Turkse duiven.
Als je een partner wilt kan ik je er 1 geven of als je de duif kwijt wilt kan ik hem wel overnemen.Laat me maar weten als je nog opzoek bent.

Groeten
Duifje

mozkan
03-12-2009, 18:08
We hebben in een paar dagen tijd al heel veel geleerd over de Takla ,en dat voor duiven leken.

Ik ben vandaag begonnen met het hok zodra het klaar is zal ik foto's maken.

Vandaag ook contact gehad met een aantal kwekers helaas waren het bijna allemaal Turkse mensen die bijna geen Nederlands spraken.
Wel had ik 1 kweker gevonden die wel Nederlands sprak en hij vertelde mij dus hetzelfde als u dat het heel moeilijk te bepalen is doffer of duivin ,maar hij beweerde dat het niet uitmaakt wat we bij onze duif zetten:confused:
en dat hij nog wel wat had zitten voor ons.
Tja wat moet ik daar nu mee ,is het een verkooppraatje of zou ik inderdaad er onwillekeurig een duif erbij kunnen zetten.
Het gaat ons dus niet om de kweek maar gewoon als gezelschap voor deze vondelingduif.
Want hij zij je kan je duif wel erbij zetten maar als het een hele jonge doffer is wil het ook niet altijd zeggen dat hij zijn krop opzet als hij een duivin ziet dus dan weet je het nog niet zeker.
pfffffff best moeilijk misschien dat iemand dat weet kan je zomaar twee duiven bij elkaar zetten zoals deze kweker zegt ,of heb ik dan echt een probleem mochten het per ongeluk twee doffers of twee duivinnen blijken te zijn.
( hij zei zelfs dat twee erbij zetten nog beter was ivm het loslaten dan doe je eerst twee laten vliegen ( 1 achterblijven,want hij zegt dus als je er 1 loslaat en 1 laat zitten zal die ene die los is niet gaan vliegen maar boven op het hok vlakbij zijn maatje blijven en twee vliegen wel en komen dan weer terug bij de achterblijver)

Met de duif gaat het overigens goed hij/zij eet prima en vandaag heb ik ook git gehaald maar in de vorm van een blok was speciaal voor sierduiven zijden ze en hij zit er heerlijk van te pikken.
Maar verder is het wel zielig vind ik zo alleen.

Bedankt voor het meedenken ben er echt heel blij mee ik moet eerlijk zeggen dat ik dit echt als een verademing ervaar mensen die meedenken en mijn vragen niet als dom ervaren ,ik heb namelijk al jaren franse bulldogjes ( hondjes dus) en in de hondewereld is dat jammergenoeg helemaal niet zo.

Dus super bedankt

Hoe is het met de duif nu heb je al iets gevonden.