PDA

Bekijk Volledige Versie : vitamines europese insecten eters

bonkje
16-08-2009, 15:27
wat moet ik mijn winterkoninkjes en vliegenvangers aan vitamine,s geven

gr klaas

wessellouw
16-08-2009, 17:27
Hallo:

Waarom wilt u vitamines geven?

Mijn vogels krijgen 1 dag per week een speciaal vitaminepreparaat, maar wel op aanbeveling van een dierenarts.
En ook al heb ik geen insecteneters: volgens mij geldt daar hetzelfde.

Vitamines: alleen op advies.
En dat advies van een deskundige, niet van Jan, Piet of Klaas.

Zwartkopje
16-08-2009, 18:26
Het is helemaal niet zo gek te vragen naar preparaten bij insecteneters.
Zijn een andere categorie dan tropen ed.
De eerste vraag moet lijkt me zijn, wat geef je ze nu.

reggie
16-08-2009, 22:10
hoi zwartkopje ik ken deze jonge
en als voeding geeft hij één keer in de week multie vitamine,s.
ze krijgen pinky,s insekten eten.

grt rené

Zwartkopje
17-08-2009, 13:00
Dat zegt me nog weinig. Welke insecten? behandeld? Geen ei-/universselvoeder welke etc etc

reggie
17-08-2009, 20:13
ze krijgen beaphar insecte voer
en ei voer van cédé en universselvoer maar hoe dat zo heet zou ik zo niet weten wel dat er rozijnen en zo in zitten

Zwartkopje
18-08-2009, 17:58
En dat eten ze allemaal??. Het gaat er natuurlijk om wat er binnenkomt en niet wat ze voorgeschoteld krijgen.

In principe zou je dan geen supplementen geven, tenzij je natuurlijk een gebrek constateerd!

Waar vaak/soms een probleem met insecteneters tevoorschijn komt is vit A, B of kalk(calcium / fosfor/vit D).
Vaak zichtbaar in neurale kwalen, botopbouw(eieren), slecht verendek.

bonkje
20-08-2009, 22:20
hallo

mijn vogels nemen pinkie,s en buffelo,s goed op ook het pate maar toch zijn ze in mijn ogen niet fit volgens mij zit het hem in vitamine d kalk etc
wie o wie kweekt met winterkoning em kan mij helpen gr klaas

Zwartkopje
23-08-2009, 21:35
Persoonlijk vind ik het een vreemde conclusie om bij vit d etc aan te komen.
Wat is het probleem???? Foto????

Lester Lievens
24-08-2009, 00:02
hallo
wie kweekt met winterkoning em kan mij helpen gr klaas

Klaas,

Onze winterkoninkjes krijgen naast universeelvoer, ook vers aangemaakt eivoer met daarin gehakte insekten. Verder ook levende buffalo's en diepvries pinkies.
De buffalo's zitten doorgaans op een voedingsbodem van onder meer tarwebloem (+extra vit.E) + havermout + piepkuikenmeel + universeel; vóór de buffalo's gevoederd worden minstens één week lang op een voedingsbodem van 2 delen biergist + 1 deel groene poederklei + 2 delen gemalen stuifmeel + 1 deel bananenpoeder + een snuifje chorella. De vochtfractie wordt doorgaans afwisselend aangeleverd door ofwel brocolli, ofwel wortel.
Pinkies zijn wel diepvries maar worden bepoederd met het bovengenoemde poedermensel. Alternatief kan men natuurlijk ook teruggrijpen naar commerciële insectenstrooipoeders. Er zijn er meerdere. De ene al beter dan de andere.

Afsluitend Klaas,

1. universeelvoer voor winterkoninkjes was eerst Orlux, werd vrijwel niet opgenomen; op dit moment wordt beaphar gegeven maar ook hier zijn onze winterkoninkjes niet echt van ondersteboven. Binnenkort komen andere merken aan de beurt, tot we een universeelvoer gevonden hebben dat goed wordt opgenomen (en tegelijk niet meer dan 15-16% vet en 16-17% eiwitfractie heeft).

2. Vlak na het spenen kregen de jonge winterkoninkjes dagelijks verse sprinkhanen (klein type); ziek werden ze er niet van, maar sinds we met sprinkhanen gestopt zijn, zitten ze alle veel strakker en heviger actief.

Voldoende zo Klaas ?

bonkje
27-08-2009, 21:29
dank je lester ga dit proberen geef ze ook beaphar universeel en nemen het hier wel goed op
als er nog vragen zijn hoor je het wel

gr klaas-0-

Lester Lievens
27-08-2009, 23:59
...geef ze ook beaphar universeel en nemen het hier wel goed op

Toch maar uitkijken Klaas,
wij versnijden beaphar met een universeel van een lager vetgehalte; immers zit ruwe vetfractie in beaphar aan 27% en dat is eigenlijk een heel stuk te veel van het goede. Streefwaarde is 15-16% vetgehalte.

Wanneer je je insekten gaat bepoederen, zal je aan de winterkoninkjes vlug het verschil zien in conditie. Na de rui mag wel tijdelijk gestopt worden met bepoederen, tot net voor het volgende kweekseizoen.

Succes maar.

bonkje
28-08-2009, 11:42
welk merk etc bepoeder jij de insecten zal oppassen met het unveriseel maar geld dit ook voor andere insecten eters als vliegenvangers etc

gr klaas

Lester Lievens
28-08-2009, 19:18
welk merk etc bepoeder jij de insecten ?
met eigen mengsel.

...zal oppassen met het universeel maar geld dit ook voor andere insecten eters ?

vetfracties in universeel best rond 15-16% (ruw vet) houden. tijdens de kweek mag dit voor de meeste soorten nog een stukje lager. Zoals gezegd is de 27% van beaphar behoorlijk hoog, zeker ook voor vliegenvangers.

bonkje
29-08-2009, 14:15
-0- wat beveel je mij aan op de insecten mee te bepoederen gr klaas

Lester Lievens
31-08-2009, 18:51
Klaas
voor ons voldoet een simpel mengsel zoals hierboven eerder opgegeven, waarin klemtonen worden gelegd naar verhoogd vit.B gamma uit biergist + allerhande ondersteunende en rui-aanzwengelende stofjes uit stuifmeel en andere. In groene poederklei zit bovendien ook genoeg zink en selenium voor voor een versterkende wisselwerking.

Voor de kweek is een lichte wijziging van de samenstelling van het strooipoeder aangewezen. Of je kan als kweekstarter gemakshalve ook kiezen voor bvb Aves insectenstrooipoeder (vooral als je diepvries-insecten gebruikt). Hierin zal ongetwijfeld onder meer de driehoek calcium-magnesium-fosfor nog rijkelijker voorzien zijn dan in het opgegeven mengsel. En logischerwijze ongetwijfeld vergezeld van aangepaste hoeveelheden A-D3-E en bijkomende ondersteunende stoffen.

Ik vermoed dus dat Aves niet slecht is voor gebruik tijdens de kweek van insecteneters, maar voor de rui van insecteneters legt men wellicht best toch andere accenten.

De rest moet je eerst maar es voor jezelf bekijken. En waar het kan, zoveel mogelijk levende insecten gebruiken die vooraf op een aangepaste voedingsbodem hebben gezeten.