PDA

Bekijk Volledige Versie : lijnzaad

kevin
16-08-2009, 15:19
voor wat is lijnzaad goed en is het een nuttig zaad om af en toe wat bij te voeren?

dik
16-08-2009, 21:53
Kivin

lijnzaad bevat en hoog percentage omega 3 bevorder de opbouw van veren

in een goed zaadmengeling zit voldoende in gemiddel tussen 3 en 7 % voor tropen en kanarie

gr Dik

Ton Koek
17-08-2009, 00:10
Het wordt ook wel wat extra gegeven vlak voor en tijdens de winter, omdat het vrij vet is. Een ouderwets maar nog steeds werkend steuntje in de rug.

micheltje
17-08-2009, 07:07
Ik geef het mijn tt vogels extra.
Het is erg vet en dus krijgen ze meer body en glans.

kevin
17-08-2009, 09:49

dus goed voor het ruien of versta ik het verkeerd?

Harrie van der Linden
18-08-2009, 21:27
Lijnzaad is afkomstig van de vlasplant en behoort tot de oliehoudende zaden. Het zaad heeft een gunstig aminozuurpatroon, vooral het argininegehalte is hoog. Lijnzaad is arm aan lysine.

kanariepietje0
18-12-2009, 12:15
misschien een domme vraag word het ook gekiemd of word het zo gevoerd zo ja hoeveel mag er gegeven worden:confused:

micheltje
18-12-2009, 12:31
Kanariepietje0,

Domme vragen bestaan volgens mij niet.
Lijnzaad is ook te kiemen maar het word meestal ongekiemd gegeven.
In een gemiddeld zaadmengsel zit voldoende lijnzaad(kijk maar in het bericht van Dik)
Het is in de winter niet erg on iets extra's te geven maar niet te veel.
Beter geef je extra raapzaad en een beetje hennepzaad.
Vogels worden er snel vet van en dat is niet goed.
Een vette vogel kweekt slecht/niet.
In het boek "kleurkanaries kweken en tentoonstellen" van Alois van Mingeroet staan goede mengsels vermeld voor kanarie in een onverwarmd en een verwarmde kooi.

Groeten Micheltje

kanariepietje0
18-12-2009, 12:41
dank micheltje voor de uitleg ik ben beginner en moet nog veel leren;)

micheltje
18-12-2009, 13:07
Vragen staat vrij:)

Hans de Vries
18-12-2009, 14:24
misschien een domme vraag word het ook gekiemd of word het zo gevoerd zo ja hoeveel mag er gegeven worden:confused:

Zoals Micheltje al opmerkte, het is wel te kiemen.
Maar tijdens dat proces komt er een stof vrij waardoor de zaden erg plakkerig worden.
Even terzijde: Wisten jullie - en de oudere knackers onder ons zeker - dat lijnzaad ook voor andere doeleinden gebruikt werd?
Je kon het zaad verwarmen en dan liet het olie los. Deze olie werd o.a. gebruikt om schepen van roest te ontdoen.
Ging je echter door met het spul te koken - het stonk trouwens als de pest - dan kreeg je op den duur lijm, vogellijm! Met een bepaalde techniek werden hiermee bijvoorbeeld sijsjes uit de bomen getikt. Even op zaad brengen en lang leve de illegale handel..... Vangen en vervoeren was in de tijd verboden, houden mocht echter wel. Als je tegenwoordig wordt gesnapt haal je de landelijke dagbladen...

Hans

Antoni Hopmann
18-12-2009, 21:30
Kivin

in een goed zaadmengeling zit voldoende in gemiddel tussen 3 en 7 % voor tropen en kanarie

gr Dik

In de goede mengelingen zit idd. voldoende lijnzaad,zoals Dik aangeeft.

Dus niets toevoegen.

dave1
19-12-2009, 11:37
is het niet zo dat ze van teveel lijnzaad aan de schijt raken. meen ik eens opgevangen te hebben.

Antoni Hopmann
19-12-2009, 12:16
is het niet zo dat ze van teveel lijnzaad aan de schijt raken. meen ik eens opgevangen te hebben.

Daarom is een goede zadenmengeling zo belangrijk Dave.
Laat je niet bedotten en koop gewoon van een goed merk.
Daarin zitten de zaden in de juiste verhouding,die de vogels nodig hebben.

medaar
19-12-2009, 12:48
Zoals Micheltje al opmerkte, het is wel te kiemen.
Maar tijdens dat proces komt er een stof vrij waardoor de zaden erg plakkerig worden.
Even terzijde: Wisten jullie - en de oudere knackers onder ons zeker - dat lijnzaad ook voor andere doeleinden gebruikt werd?
Je kon het zaad verwarmen en dan liet het olie los. Deze olie werd o.a. gebruikt om schepen van roest te ontdoen.
Ging je echter door met het spul te koken - het stonk trouwens als de pest - dan kreeg je op den duur lijm, vogellijm! Met een bepaalde techniek werden hiermee bijvoorbeeld sijsjes uit de bomen getikt. Even op zaad brengen en lang leve de illegale handel..... Vangen en vervoeren was in de tijd verboden, houden mocht echter wel. Als je tegenwoordig wordt gesnapt haal je de landelijke dagbladen...

Hans
dat is waar .stinken en maar stinken. heb er ook nog gemaakt vogellijm.
dat was om botvinken te lijmen.
de ouden tied van toen.

gr. medaar.

Ton
19-12-2009, 13:55
ook maken ze er lijnolie van, wij gebruiken dat om hout te beschermen. stinkt wel dat spul :D

Animal
19-12-2009, 17:43
ook maken ze er lijnolie van, wij gebruiken dat om hout te beschermen. stinkt wel dat spul :D
Beukenhouten werkbanken en ook wel vloeren ,zelfs beton vloeren .

En het afval produkt wordt tot koeken geperst voor het vee.

Antoni Hopmann
19-12-2009, 20:44
Beukenhouten werkbanken en ook wel vloeren ,zelfs beton vloeren .

En het afval produkt wordt tot koeken geperst voor het vee.

Worden die lijnkoeken nog steeds aan het vee gegeven?

Animal
19-12-2009, 21:01
Worden die lijnkoeken nog steeds aan het vee gegeven?

Weet ik niet ,maar er zal echt niks worden weggegooid ,dus het wordt waarschijnlijk wel tot veevoer verwerkt.
Vroeger heb ik ze wel eens gekocht bij de boerenbond voor onze pony.

Antoni Hopmann
19-12-2009, 21:34
Weet ik niet ,maar er zal echt niks worden weggegooid ,dus het wordt waarschijnlijk wel tot veevoer verwerkt.
Vroeger heb ik ze wel eens gekocht bij de boerenbond voor onze pony.

Je weet het niet? Waarom zet je het dan hier neer?

Animal
20-12-2009, 14:47
Je weet het niet? Waarom zet je het dan hier neer?

Net alsof jij alles weet . Ik geef alleen aan waar lijnolie voor gebruikt wordt en dat zelfs het afval produkt gewoon als veevoer wordt gebruikt.
Als je af en toe eens naar educatieven prg's op de tv zouw kijken zouw je dat ook kunnen weten.

wikipedia

Lijnzaad is het zaad van vlas. Het wordt gebruikt als grondstof voor lijnzaadolie, dat met behulp van een oliemolen uit het zaad wordt geperst. Het restproduct van dit proces noemt men lijnkoek. Lijnkoeken worden gebruikt als veevoer.

Antoni Hopmann
20-12-2009, 17:42
Net alsof jij alles weet . Ik geef alleen aan waar lijnolie voor gebruikt wordt en dat zelfs het afval produkt gewoon als veevoer wordt gebruikt.
Als je af en toe eens naar educatieven prg's op de tv zouw kijken zouw je dat ook kunnen weten.

wikipedia

Lijnzaad is het zaad van vlas. Het wordt gebruikt als grondstof voor lijnzaadolie, dat met behulp van een oliemolen uit het zaad wordt geperst. Het restproduct van dit proces noemt men lijnkoek. Lijnkoeken worden gebruikt als veevoer.

Ik pretendeer niet alles te weten,maar jij zet hier iets neer waarvan je helemaal geen benul hebt.
Aan educatie kan je best iets doen hoor.Volg dan de Nederlandse Taallessen
en schrijf niet steeds zouw, maar zou.

Animal
20-12-2009, 18:07
Ik pretendeer niet alles te weten,maar jij zet hier iets neer waarvan je helemaal geen benul hebt.
Aan educatie kan je best iets doen hoor.Volg dan de Nederlandse Taallessen
en schrijf niet steeds zouw, maar zou.

Ik wist wel degelijk waar lijnolie voor wordt gebruikt en zelfs wat er met het afval produkt wordt gedaan ! Jij blijkbaar niet.!

Antoni Hopmann
20-12-2009, 20:30
Ik wist wel degelijk waar lijnolie voor wordt gebruikt en zelfs wat er met het afval produkt wordt gedaan ! Jij blijkbaar niet.!

Van die lijnkoeken even nagekeken op Wikipedia toch?:D