PDA

Bekijk Volledige Versie : mijn eerste voliere

sander1602
15-08-2009, 00:09
Hoi allemaal

Ik ben net begonnen met deze hobby en wilde jullie even laten zien hoe de verloop van de bouw van mijn eerste volière is gegaan.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
De maten zijn 3 meter breed nokhoogte 2 meter en diepte 1 meter

http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/4.jpg
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/6.jpg
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/P8054326.jpg
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/P8054328.jpg.

Ik had eerst de zijkant ook dicht gemaakt maar was wel erg donker dus de zijkant ook opengemaakt en er plexiglas voorgezet die ik er zomers met twee schroefjes uit kan halen voor de doorluchting

De rest vd foto's plaats ik in een nieuw bericht het waren er iets teveel.

Gr Sander

sander1602
15-08-2009, 00:10
Hoi

Hieronder zie je een tweetal foto's waarbij 1 deel is geverfd in het zwart en wat een verschil dat is.
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/P8054333.jpg
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/P8054334.jpg

Het uiteindelijke resultaat:
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/P8094346.jpg
http://i594.photobucket.com/albums/tt21/sander1602/P8094343.jpg

Heerlijk gezegd vindt ik hem zelf erg geslaagd zo voor mijn eerste volière.
Moet alleen de deur ook nog zwart verven maar de verf was op.

Er zit op het moment in:
1x koppel chinese kwartel (komt nog een hen bij maar ze waren op)
1x koppel spitsstaart amadine
2x koppel wit/bont japanse meeuwtjes
1x koppel zilverbekje
1x koppel zebravink (Pop is inmiddels overleden)

Gr Sander

casehulsebosch
15-08-2009, 00:18
Hallo Sander. Proficiat hoor. Zeer geslaagd. Wat maakt het verven van het gaas een verschil zeg. Vind vooral de grote spanwijdte van het gaas erg mooi en bied een prachtig uitzicht. Had U mischien nog aan een sluis gedacht? Vind die grote deur aan de zijkant wel erg groot en gevaarlijk voor het ontsnappen. Succes. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

putterke
15-08-2009, 05:26
hoi Sander , knap gemaakt denk inderdaad sas nodig !
en zelf had ik gekozen voor een lichtere achter grond ,dan komen de vogels nog beter tot hun recht
nog veel suc6 met u hobby
grt Rudi

Tenzi
15-08-2009, 09:31
De deur is inderdaad hoog. De kans dat vogels over je hoofd wegvliegen is daardoor wel groot.
Als je de deur lager maakt moet je wel bukken, maar de kans dat er dan vogels over je heen vliegen is stukken kleiner.
Ziet er verder erg mooi en verzorgd uit!
Met welke verf heb je het gaas geschilderd?

goulds75
15-08-2009, 09:58
Ik zal ook voor de achtergrond wat lichtere kleur geven.Verder zit er erg mooi en netjes uit.Suc6.

sander1602
15-08-2009, 11:03
Hoi

Ik heb het gaas geverfd met hammerite zwart hoogglans is wel even werk maar het resultaat maakt het weer goed nu alleen de zijkant nog (met een roller en de zijkanten met een kwastje).
Wat betreft de deur die is inderdaad wat hoog maar ik heb rugklachten
dus ik moet zo min mogelijk bukken vandaar de hoogte maar hij is iets lager en een stuk smaller als ik ben waardoor de vogels weinig ruimte hebben om er langs te vliegen ze hebben wel geteld een ruimte van 5 cm om er langs te vliegen -0- aan de bovenkant.
En een sluis vindt ik persoonlijk niet mooi en ik wil de volière zo groot mogelijk houden dus ik neem het risico:p .
Wat betreft de achterzijde is wel waar dat een lichte kleur de vogels er meer uitspringt maar ik wilde hem eigenlijk dezelfde uitstraling geven als de rest vd tuin en het huis en daar is ook alles hardhout en de donkere kleur vd achterkant is weer de kleur van de dakkapellen dus vandaar (misschien in de toekomst).

Gr Sander

tropen kweker
15-08-2009, 21:02
idd een schitterende voliere! erg mooi.:)

wat maakt het schilderen van het gaas trouwens een enorm verschil zeg!

ik ga mijn gaas als het effe kan ook schilderen denk ik.:D

ga je ook kweken met je vogels, of is het puur voor de lol (kweken is ook leuk hoor!);)

sander1602
16-08-2009, 19:29
Hoi

In het begin wilde ik het gewoon voor de leuk doen maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik in mijn hoofd al een plek heb vrijgemaakt in de schuur waar de kweek kooien zouden kunnen hangen?:D :D
Dat komt omdat ze al vrij snel in de volière overal nestjes aan het maken waren en dat is toch wel leuk.
Enne ik zou zeker je gaas zwart verven het is even werk maar het loont zich driedubbel terug.

Gr Sander

Ton Koek
17-08-2009, 00:15
Toch nog even over de hoge deur... Je gaat echt ontsnappingen krijgen vrees ik, 5 cm is royaal voldoende voor snelle vliegers.

Een prima oplossing kan zijn een z.g. vliegengordijn. Die zijn er ook bijna doorzichtig en het maakt het risico aannemelijk kleiner. Als straks een broedende vogel ontsnapt ben je dubbel teleurgesteld.

Verder, ook complimenten, ziet er erg netjes uit.

Animal
17-08-2009, 11:23
Ik zouw toch maar een sluis maken .
Gewoon naast de volliere.
Je moet daar nu ook ruimte vrij houden waar de deur draait.

XaNaX
20-08-2009, 12:10
Wat ik ook eens zag bij iemand die geen sluis wou :
die had enkele krammetjes boven de deur.
Als hij in de volière ging, hing hij eerst een breed net aan aan die krammetjes. Dan stapte hij tussen het net en de deur en opende dan pas de volière. Als er al es eentje probeerde te ontsnappen, hing die in het net. Hij plukte die er dan uit en zette de vogel weer in de volière.

Een sluis lijkt mij diervriendelijker en zeker een optie bij een nieuw gebouwde volière.
Een vogel die in een net verstrikt raakt kan de pluimen snel beschadigen. Om te zwijgen over breuken aan poten of vleugels...
Ik zou er nog eens over nadenken.

tropen kweker
20-08-2009, 17:02
ik zou gewoon even zo'n vliegengordijn ophangen. je ziet er (bijna) niets van, en het kost geen fluit.

laatst bij de ALDI waren ze in de aanbieding voor $4,- per stuk (euro dan hé):D

Animal
20-08-2009, 17:13
Een vliegen gordijn ,of net ,,of gewoon een stuk fijne vitrage werkt natuurlijk ook wel ,maar is allemaal wel minder mooi.
Ik had bij mijn eerste eigen gemaakte vogelkooitjes voor buiten achter het deurtje (aan de binnekant dus ) ook altijd een lapje dunne stof wat met punaise's aan de bovenkant en een zijkant vast zat.
Als je dan je hand naar binnen stak om te voeren en dergelijke ,sluit het stof ongeveer de overige ruimte helemaal af.

angela
20-08-2009, 20:39
Mooie voliere hoor !!
En die witte bodem geeft een mooie chice uitstraling.

sander1602
23-08-2009, 08:30
Hoi Angela

Bedankt voor het compliment ik vond het ook wel goed passen de kleur bij de rest vd voliere.

Voor de rest vd reacties ik ga geen sluis ernaast of erin maken maar ik ga wel
een vliegengordijn aan de bovenkant ophangen van +- 15 cm hoog dan kunnen ze niet boven mijn hoofd langs -0- -0- in ieder geval. (toch maar voor de zekerheid:) ).

Bedankt voor de reacties

gr Sander

wim1950
23-08-2009, 17:39
Beste Sander een zeer mooie voliere om te beginnen,ik mis een nachthok.
En hoe is het met het probleem katten, ik heb bij mij dubbele draad moeten zetten
groetjes Wim

bert3660
06-09-2009, 16:41
Ik weet niet wanneer dit topic voor het laatst nog actief is geweest maar ik snap de uitleg van het vliegen gordijn boven de deur niet.

Ik wil dit graag ook doen want ik ben zo al eens een zebravinkje kwijt geraakt.

Groetjes

tropen kweker
06-09-2009, 19:34
bert,

het hele idee achter ''het vliegengordijn'' is dat de ruimte die jij niet vult met je lichaam als je de deur opendoet, toch ''opgevuld'' word (met het vliegengordijn)

het is een (heel) goedkoop altenatief voor een sluis. alhoewel een sluis alsnog veel veiliger is. maar voor 4 euro (zie bovenstaand bericht) bespaar je jezelf veel leed (en vogels:eek: )

Kris

bert3660
06-09-2009, 21:45
Dat begrijp ik nog wel.

Maar hoe je die vast hangt dat begrijp ik niet ?

Ik heb nog al redelijk veel plaats boven mij hoofd...

Groetjes

sander1602
09-09-2009, 15:58
Hoi

Even een kleine update over mijn nieuwe volière het gaat prima
inmiddels zijn mijn zebravinken.spitsstaarten en zilverbekjes aan het broeden.
Was niet helemaal de bedoeling maar ze waren er zo snel bij dat ik toch maar
even wat broedkastjes heb opgehangen.
Alhoewel ik denk dat alleen die van de zebravinken het goed doen want de rest gaat er redelijk vaak vanaf maar we zien het wel.
Maar heb er geen spijt van dat ik hem gebouwd heb vindt het nog steeds erg leuk.
Wat kan ik ze het beste te eten geven als de vogeltjes wel jongen krijgen.

Gr Sander

Jill
09-09-2009, 17:49
Hallo,
Je moet ze dan eivoer verstrekken.
Maar ik denk dat je daar best al mee kan beginnen want als de ouders het eivoer niet gewoon zijn, of gewoon niet eten dan gaan de jongen ook niet al teveel binnen hebben.

Mvg,
Jill
( Je hebt een mooie volière!)

sander1602
09-09-2009, 18:28
Hoi Jill

Bedankt voor het compliment voor de volière.
Ik geef ze regelmatig eivoer maar die vogels eten er bijna niks van de zaden daar in tegen, eten ze echt allemaal op.
Heb al een paar verschillende merken geprobeerd maar helaas zonder echt resultaat.

gr Sander

Ton
09-09-2009, 19:06
eivoer moet je ze ook leren eten. bijvoorbeeld s`morgens haal je alle voer weg, en laat je alleen het eivoer staan. s`middags plaats je dan het zaad weer terug. je kan ook wat ze lekker vinden, bijvoorbeeld pinkies, door het eivoer mengen. eerst doe je ze er boven op, zodat ze weten dat het er is, en een paar dagen later meng je het er door heen. dan gaan ze ook wel eivoer op nemen.

bert3660
09-09-2009, 19:44
Dat begrijp ik nog wel.

Groetjes

Kan mij iemand hier nog uitleg over geven ? :help

groetjes

jotto
10-09-2009, 13:48
Sander : Prachtige volière :cool: :cool: :cool:
Ik zou er ook zo wel eentje willen, mijn grote droom, ik ga enkel nog een paar jaartjes wachten voordat we verhuizen. Ik heb alvast mooi ideeën dankzij jou!

Wat het voer betreft had je inderdaad meteen mogen beginnen met eivoer. Nu zou ik als ik jou was eivoer met het ander zaad vermengen, zo krijgen ze de smaak het snelst te pakken. Indien het eivoer toch niet echt lukt kan je ook zeker en vast geen kwaad met trosgierst en misschien moet je eens gekiemde zaden proberen.

Bert

: Citaat:
Origineel gepost door bert3660

Hoe hang je een gordijn op. => Je maakt het gordijn (vliegraam in dit geval) vast aan een ijzeren staaf. Aan je volliere maak je twee haakjes waar je de staaf met gorijn kan achterhangen. Ik zou wel een gordijn nemen tot aan de grond, zoals al iemand zij.
Je gaat dan achter het gordijn staan voor je de deur opent en zo kan er niemand weg. Ps : tot nog toe gebruikte ik ook altijs een vliegraam maar waarom niet gewoon een donker gordijn nemen, vogels vliegen niet naar het donker wel naar licht :yes:

Grtz

Joachim

Antoni Hopmann
23-09-2009, 10:18
Prachtige voliere,Sander,zonder meer.

sander1602
10-10-2009, 19:09
Hoi
Hier ben ik weer na een waanzinnige drukke tijd op mijn werk(bij ons gelukkig wel) weer eens tijd voor een kleine update.
Heb inmiddels 1 jong vd spitsstaarten die in de veren zit en ik had iets van 20 eieren van de rest(behalve de japanse meeuw en de kwartels de rest had eieren)ze zaten er al een hele tijd op en heb ze weggehaald behalve vd de zilverbekjes niet die liggen er pas.
Vond dit eigenlijk best knap voor een volière die er pas 4 mnd staat-0- -0- .
Zit ook erg te twijfelen om vd winter mijn schuur om te bouwen voor volgend jaar om daar broedkooien te kunnen plaatsen.
Maar zoals de meesten van jullie weten heb ik geen nachthok (daar hebben mensen verschillende meningen over;) )er zitten wel warmtelampen in.
Het rechterdeel aan de voorkant heb ik al dicht gemaakt met een doorzichtige plaat voor tegen de wind en de linkerzijkant ook.
Mijn vraag is is het verstandig om de rest ook dicht te maken aan de voorkant met een kleine opening of niet.

Gr Sander

sander1602
13-10-2009, 14:48
Hoi
Niemand een antwoord op mijn vraag maakt niet hoor-0- -0- .

Ik heb het al besloten het middelste gedeelte gaat ook dicht voor de winter
en het linkergedeelte voor de helft hebben ze wel frisse lucht maar niet echt de volle wind.

En ik heb een teleurstellende mededeling mijn zilverbekjes lagen vh weekend allebei dood in het nestkastje ik heb ze nagekeken met mijn vader maar helemaal niks kunnen vinden, ze zagen er goed uit aan de buitenkant.

Iemand enig idee hoe dit zou komen

gr Sander

sander1602
05-06-2011, 19:15
Hoi

Ik ben al een tijdje niet meer ingelogd geweest maar wel veel gelezen op de site(ik hou jullie in de gaten;) )
maar wilde jullie mee laten kijken met de bouw vd uitbreiding van de "oude" volière.

Aan de linkerkant komen vasten planten te staan en aan de andere kant komen een aantal klimop planten en weer zilverzand op de bodem

Hoop dat jullie het een beetje geslaagde uitbreiding vinden wij vinden het toch ook wel erg leuk vandaar de uitbreiding hij is nog niet helemaal af maar hij is bijna klaar.
Opmerkingen fout of goed zijn altijd welkom ik heb een dikke huid:rolleyes: .

Gr Sander

peerpm
05-06-2011, 19:48
Als het virus toegeslagen heeft.....

Ziet er piekfijn uit!, mooi hoe je in de materialen van de omgeving (schutting - huis) verder bent gegaan!

Suc6,

Peer

andre 44
05-06-2011, 20:00
ik vind het mooi om te zien :)

bram vd kooi
05-06-2011, 20:41
ziet er goed uit!:) :)

komt er nog een nachthokgedeelte?:confused:

sander1602
05-06-2011, 20:55
Hoi Bram

nee er komt geen nachthok in,in de winter sluit ik het meeste rechtse gedeelte met een plexiglazen plaat af aan de voorzijde en binnen in komt er een deelbare wand te staan.
Dit heb ik dit jaar voor het eerst gedaan en werkt prima, moet ik wel zeggen dat er in dat gedeelte twee warmtelampen hangen en er voor de kwartels vloerverwarming in zit(bestaat uit een buis die je normaal voor het bevriezen van het water gebruikt zodat het niet bevriest;) )met een pluk kokus draad erover heen vonden ze heerlijk.

gr Sander

Saab
05-06-2011, 21:00
Hoi hoi,

Ziet er prima uit, complimenten hoor!

Nu je wat meer ruimte heb zou ik je toch aanraden nu wel een sluis te maken. Ik had dat eerst ook niet, ik dacht dat valt wel mee! Jaren ging dat goed totdat me een maskergoudvink ontsnapte (paar jaar terug alweer), natuurlijk mijn mooiste vogel, sindsdien zweer ik bij een sluis!!!!!

Groetjes Saab:D

jeffrey rahoens
05-06-2011, 21:02
saab heeft gelijk! Ik zou niet zonder kunnen, verder is het een goede opslagplaats geworden voor enkele spulletjes!

sander1602
05-06-2011, 21:55
Hoi

Ik ga er geen sluis inmaken vindt ik zonde van de ruimte maar dat is mijn mening natuurlijk;) :) .
Toen ik de eerste ging bouwen werd dit mij ook meerdere keren medegedeeld maar ik heb toen van Ton Koek het advies gekregen om er een vliegengordijn voor te hangen en dit werkt gelukkig prima tot nu toe en mijn spulletjes staan toch in de schuur dus daar heb ik ook niet echt last van.
Maar moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de deur deze keer wel aan de voorkant heb gedaan ipv in de vliegrichting dus ik heb er wel rekening mee gehouden.

Gr Sander

sander1602
12-06-2011, 17:38
Hier weer even een update foto hij is bijna klaar nog wat extra planten erin
en hij is af.

gr Sander

krien
12-06-2011, 18:36
Ziet er goed uit.

peerpm
12-06-2011, 22:27
Materiaaltechnisch absoltuut grote klasse, was een hele investering (zowel financieel als qua arbeid) denk ik maar er staat dan ook wel wat.

Mooi om te zien hoe de aanpassingen (in ieder geval op deze foto) niet zichtbaar zijn.

Wellicht kun je nog aantal (grotere) foto's plaatsen?

Succes in ieder geval met de beplanting, wordt het nog beter van!

Peer

sander1602
13-06-2011, 00:08
Zijn niet echt geweldige foto's maar jullie hebben een beetje een idee.
Kan ze niet groter maken peerpm zit aan de maat vast vd foto's
Nou de rest vd tuin nog ben voorlopig nog niet klaar.

Ik had inderdaad voor goedkopere materialen kunnen kiezen peerpm maar dan vond ik het persoonlijk minder bij de tuin passen omdat we daar
alles van hardhout hebben wilde wij de volière ook het meeste daar in hebben.
Ja en mbt tot de tijd ging het tweede gedeelte een stuk sneller wij (mijn pa en ik)hebben er 4 dagen over gedaan.
En over de kosten :(praten we maar niet of iemand is er erg nieuwsgierig naar dan vertel ik het jullie wel.

Maar het is de moeite waard geweest al zeg ik het zelf

gr Sander

Ton
13-06-2011, 11:52
allereerst mijn complimenten voor je mooie voliere, ziet er prachtig uit. om het geheel wat een natuurlijker uitstraling te geven, kan je wat takken van bijvoorbeeld een berk snoeien, en die op de achterwand schroeven. een beetje kriskras door elkaar heen. zo heb ik het ook gedaan.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/002.jpg

dat kan je mooi laten begroeien, en bovenin kan je wat kunstplanten kwijt.

sander1602
13-06-2011, 17:29
Dank je Ton voor het compliment ben er zelf erg tevreden over.

Dat van die berken is inderdaad een goed idee kijken of ik die nog ergens kan "lenen"

gr Sander

Ps Ton wat heb jij boven je ingang zitten een plankje en dan gaas of is het iets anders en waar gebruik je dat voor.

Ton
13-06-2011, 18:52
boven dat plankje bij de ingang heb ik van dat grove gaas zitten, wat ook in een trellis zit, zo`n plantenscherm. daaraan heb ik mijn voerbakken hangen, daaronder zit een laatje, waar het vuil in valt.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/003.jpg
http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/005.jpg

ik hoop dat het zo duidelijk is.

hansd
13-06-2011, 21:25
hardstikke mooi vogelverblijf man,echter wat Ton al aanhaalde,hoe zou je het vinden als een vogel ontsnapte met jongen?al was het "maar" een zebravink ik persoonlijk vind dit niet opwegen tegen de eventule kosten en groot hoeft een sluis ook niet te zijn.op de foto lijkt me jouw tuin niet echt te klein voor een sluis,verder alleen maar complimenten hoor!

grt hans

sander1602
14-06-2011, 22:23
Ha Ton nou is het duidelijk is wel een slimme oplossing zo kan je makkelijk overal bij.

Hans
Bedankt voor het compliment in ieder geval.
Ik weet het is mij al een x overkomen met een spitsstaart dat is ook de reden dat de deur nu aan de voorkant zit zodat ze niet in een x weg kunnen vliegen en tevens heb ik er op advies een tijd geleden van Ton een vliegengordijn voor gehangen wat tot nu toe prima werkt ze zijn er als de dood voor(bij wijze van spreken dan) en ze komen er niet in de buurt zeker niet als ik naar binnen wil.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bijna niet naar binnen gaat 1 a 2 x per maand dan is het veel denk ik om even het zand te verschonen en de aarde een beetje om te spitten.

gr Sander

sander1602
14-07-2011, 21:04
Het is weer even geleden maar ik had niet zoveel te melden heb wel regelmatig
het forum zitten lezen hoor.

Maar wilde jullie toch even laten weten dat de vogels er wel aan gewend zijn dat ze een wat grotere volière hebben gekregen.

Wij hebben het leuke nieuws dat onze japanse vrienden flink aan het broeden zijn wij hebben inmiddels 8 jonge meeuwtjes gespot dus we wachten maar even met vogeltjes erbij kopen.
Er zijn weer wat planten bijgekomen ben alleen nog op zoek naar een berk stam voor aan de achterwand(en om nou te gaan zagen bij de gemeente vindt ook weer wat).

gr Sander

Kees Bos
28-01-2012, 08:04
Hoi Sander, ik ben tussen de oudere berichten aan het snuffelen en kwam deze tegen. Hardstikke mooie voliere! En dat gaas verven was voor mij nieuw. Dat ga ik ook zeker proberen, vraag hierover; mors je niet erg veel tijdens het verven? Ben namelijk niet erg geduldig. En laatste vraag kan je nogeens een update geven?

Groeten Kees:rolleyes: