PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwartel met rare poep

Ilovediamantduifjes
12-08-2009, 13:25
De poep van onze Kwartelhen is echt raar. Dit was vanochtend nog niet zo. Ze is groot, rood en steekt naar buiten. Er hangt een grote witte/ grijze klomp van een soort vezels aan. We hebben haar cloaca een beetje afgewassen, maar er zit er nog in... Er is ook een rode 'pukkel' naast haar cloaca, het lijkt een beetje op een grote muggenbeet. Het is geen legnood. Volgens mijn vader kan het zijn dat haar ingewanden naar buiten komen. Brrr.... Morgen gaan we naar de dierenarts... Weet er iemand wat dit kan zijn?

populier
12-08-2009, 14:13
Ik heb het ook gehad, het was net na de winter toen het hennentje weer begon met eieren leggen.

Ik schrok me rot toen ik het zag, ik merkte het omdat het haantje steeds onder het staartje van het hennetje zat te pikken.

Ik heb het toen ook met lauw water een beetje schoon gemaakt en even apart gezet van de haan.

Na een paar dagen was het weer weg, het leek toch een beetje op legnood waardoor alles naar buiten was gekomen van het persen(aambei).

Is het van jouw een jong hennetje of legt ze al dagelijks?

Groeten en sterkt met het beestje.

Michael.

Tori no Hime
12-08-2009, 14:45
Bij knaagdieren heb je iets dat 'rectal prolapse' heet, er kan geprobeerd worden om het weer terug naar binnen te duwen (door een ervaren dierenarts!) maar meestal is het beter om het dier gewoon af te maken omdat het erg veel pijn doet en het meestal toch niet meer goed kan komen..

Ik hoop dus niet dat dit bij je kwartelhennetje hetzelfde is :(
Ik zou je aanraden om zo snel mogelijk een dierenarts te bezoeken.

populier
12-08-2009, 15:21
Even geleend van een ander forum:

Een probleem dat zich bij of na legnood kan voordoen is het uitstulpen van de cloaca. Dit komt omdat er dan heel veel druk gezet is op de ontlastingspieren, waardoor deze helemaal verzwakken. De cloaca is namelijk het uiteinde van zowel de ontlastingsdarm als het urinebuisje en het legkanaal.
Soms komt het dus voor dat door legnood de cloaca een uitstulping vertoont met een roze kleur van het inwendige weefsel. Dit lijkt heel pijnlijk voor het popje, maar blijkbaar heeft een popje daar lang niet zoveel last van.
Het is echter wel nodig als je dit merkt om dit zo snel mogelijk te behandelen, om zo ontstekingen en infecties te voorkomen, wat dan weer wel heel gevaarlijk is voor het vogeltje.
Was eerst heel goed je handen en droog ze af aan zuiver keukenpapier. Daarna zorg je eerst dat je alles bij de hand hebt wat je nodig hebt, (een waterbakje, en watten of wattenstokjes zijn nog beter)
Neem dan je vogeltje en hou haar onderlijfje even in lauw water, en dep dan de cloaca af met de (vochtige) watten en druk zachtjes de uitstulping terug in het lichaam. Hou daarbij wel even het onderlichaam vast. Daarna zal het weefsel normaal netjes op zijn plaats in het lichaam blijven zitten en geeft het vogeltje geen pijn of ongemakken. Laat het vogeltje na deze behandeling wel een tijdje in een aparte kooi, om tot rust te komen en de cloaca goed in het oog te houden.
Mocht er ondanks deze behandeling, toch weer een uitstulping van de cloaca zijn, dan kun je beste naar een ervaren dierenarts gaan, die dan een speciaal ringentje rond de cloaca aanbrengt. Het is ook raadzaam om dan een kuur met antibioticum te geven aan je vogel.
Hebt je er geen ervaring mee of je twijfelt, kun je best meteen naar een ervaren dierenarts gaan.

Groeten Michael.

Ilovediamantduifjes
12-08-2009, 18:54
Ze legt dagelijks. Nu zal ik proberen wat Populier aanraadt. De dierenarts is pas morgen om 10 uur weer open. Dan ga ik sowieso naar de dierenarts ermee. Maar zolang wil ik gewoon niet meer wachten. Hopelijk redt het beestje het :(

Edit: we hebben de cloaca afgekuist met een vochtig watje en lauw water, net als vanmiddag. Maar we durfden niet goed het gezwel terug te duwen. Het is veel groter dan vanmiddag. Ongeloofliijk! Vanochtend was nog helemaal niks! :mad: Morgen gaan we naar de dierenarts. Ik hoop echt dat ze het haalt. Ik ben juist bezig een grote ren te bouwen voor de kwarteltjes... En die is bijna af. Moest ze dat missen.... Balen!

Sowieso: iedereen bedankt voor de reacties...

populier
12-08-2009, 19:10
Sterkte, en laat het ons nog even weten wat de dierenarts heeft gezegd.

Groeten Michael.

Ilovediamantduifjes
13-08-2009, 17:57
De dierenarts zei dat het misschien komt doordat ze zoveel eieren legt. Elke dag of om de 2 dagen en dat al vanaf februari :eek: Maar ze broedt nooit, waardoor ze blijft leggen. Haar cloaca stulpte uit door het vele persen of zo. Of het ei dat niet goed gleed of een tikkeltje te groot was. Ze heeft het terug geduwd en zei dat als ze na 3-4 uur niet beter was (terug uitgestulpt en zo) dat we 's avonds terug konden komen voor een spuitje:( Maar zover is het niet gekomen. We wisten dat het diertje niet meer goed ging komen, ze zat 's middags ineengedoken met haar oogjes dicht, er bleef wit spul uit haar cloaca komen en die stulpte weer (een beetje) uit. Ze is gestorven nog voor we terug naar de dierenarts konden :(

Nergens zag ik een poepje liggen. Ik denk ook niet dat ze heeft gegeten, het potje universeel was nog vol en het zaad had ze omgegooid. Het drinkbakje was halfleeg. Bij de dierenarts heeft het arme diertje trouwens ook nog eens overgegeven :(

Ton
13-08-2009, 19:03
sneu voor je, jij hebt er in ieder geval alles aan gedaan, om het beestje te helpen. een schrale troost..:(

populier
13-08-2009, 19:11
Dat is een heel naar verhaal en spijtig om te horen.:(

Geef je naast universeel en zaad ook nog meelwormen?

Misschien was het voedsel iets te eiwitrijk waardoor ze maar bleef leggen.

Of misschien een beetje te oud?

Had je maar 1 hennetje of meerdere, en hoe is het met het haantje?

Roept tie veel?

Sterkte met het verlies.

Groeten Michael.

Ilovediamantduifjes
14-08-2009, 21:06
We gaven niet echt meelwormen.Hhet haantje roept af en toe, maar niet echt veel. Wat we wel gaven was 2 keer in de week universeel-, insecten- of eivoer. We hadden maar 1 hennetje (Kwartels: monogaam??)

Semda
15-08-2009, 18:24
Ik heb net even het topic door gelezen en het raakte me echt. :(

Nogmaals veel sterkte met het verlies van je hennetje. ;)

Ik heb veder niet zo veel verstand van kwartels dus ik voeg er maar niks aan toe. ;)

Groetjes en sterkte,

Fabien