PDA

Bekijk Volledige Versie : insectenpaté of universeel

Kornelis
10-08-2009, 20:06
Hallo,

Ik had een vraag omtrend insectenpaté van orlux.
Ik gebruik dit voer nou ongeveer een jaar bij mijn tropen, afrikaanse en australische prachtvinken.
In de broedtijd als ik er buffalo's doormeng wordt het graag gegeten, maar buiten de broedtijd bijna niet, dan meng ik er ook geen buffalo's doorheen.
Nu las ik laatst in een boek dat universeel voer ook geschikt kan zijn voor tropen. Nu is mijn vraag kan ik de insectenpaté vervangen door universeel of is dit geen goed idee.

Groet Kornelis.

Ton Koek
10-08-2009, 22:16
Voor prachtvinken kan dat zeker. Vaak eten ze wel universeelvoer, een beetje erbij. De Australische hebben het meestal niet echt nodig, maar het maakt het menu lekker compleet.
Zaden moeten wel (voor bijna alle "gewone" soorten) het hoofdbestanddeel blijven.

Ilovediamantduifjes
11-08-2009, 10:46
Ik geef ze beiden. Wat ik dan wel merk is dat de Rijstvogels en de Diamantduiven meer insectenpaté zullen eten dan bijvoorbeeld Chinese Dwergkwartels, die hun potje Universeelvoer direct leegeten. Hangt dus wel wat vanaf wat ze het liefst eten;)

Antoni Hopmann
11-08-2009, 16:37
Universeel voer. Het woord universeel zegt het al.
Een goed universeel voer bevat o.a. vruchten en insecten.
Mijn vogels zijn er altijd gek van geweest ook de Japanse Nachtegalen.
Wie zet er nog wel eens een bakje van dit voer bij de kanaries.

dik
11-08-2009, 21:19
Antoni Hopmann

universeelvoer of insectenpatee is een goede aanvulling naast eivoer en een goed zaadmengeling bevat namelijk een hoogpercentage dierlijk eiwit

Kornelis
12-08-2009, 20:21
Allen bedankt voor de reacties.
Ik ga nu zeker universeel voer proberen.

Antoni Hopmann
12-08-2009, 20:57
Antoni Hopmann

universeelvoer of insectenpatee is een goede aanvulling naast eivoer en een goed zaadmengeling bevat namelijk een hoogpercentage dierlijk eiwit

Uiteraard was mij dat bekend, Dik. Ik vroeg me echter af welke kanariefokker
nog wel eens universeelvoer aan de kanaries geeft naast het gebruikelijke.

dik
12-08-2009, 21:28
Antoni Hopmann

wat ik je kan vertellen dat er een grote groep vooral kleurkanariekweker bij hun bestelling buiten eivoer ook universeelvoer bestellen in de meeste gevallen wordt dit door elkaar gemengd

wat mijn ook erg opvalt is dat er inverhouding er maar wening kwekers maagkiezel geven meestel denken ze dat dit in het gemengde vogelgrit zit
dit is niet het geval .
gr Dik

Antoni Hopmann
13-08-2009, 00:09
Antoni Hopmann

wat ik je kan vertellen dat er een grote groep vooral kleurkanariekweker bij hun bestelling buiten eivoer ook universeelvoer bestellen in de meeste gevallen wordt dit door elkaar gemengd

wat mijn ook erg opvalt is dat er inverhouding er maar wening kwekers maagkiezel geven meestel denken ze dat dit in het gemengde vogelgrit zit
dit is niet het geval .
gr Dik

Aha Dik. Ik wist niet dat universeelvoer door kleurkanariekwekers door het eivoer wordt gemengd. Werk je zelf toevallig in dat soort producten.
Tussen haakjes in het gemengde vogelgrit van WM,dat ik hier heb (baaltje van 25 kg) zitten wel degelijk scherpe maagkiezeltjes,maar ook schelpjes,
rood steen, houtskool,mineralen en kalk.

dik
13-08-2009, 16:00
Antoni Hopmann

Klopt Antoni Ben de eigernaar van van der aart diervoeders
en groothandel van der aart vogelbenodigheden

witte molen vogelgrit zit dus geen maagkiezel in ben zelf wm verdeler

verkoop ook liever oestergrit reden roodsteen breek vitamines af maar is wel goed voor de duiven

aleen bij orlux zit het er in

Antoni Hopmann
13-08-2009, 16:30
Antoni Hopmann

Klopt Antoni Ben de eigernaar van van der aart diervoeders
en groothandel van der aart vogelbenodigheden

witte molen vogelgrit zit dus geen maagkiezel in ben zelf wm verdeler

verkoop ook liever oestergrit reden roodsteen breek vitamines af maar is wel goed voor de duiven

aleen bij orlux zit het er in

Hallo Dik.
Leuk om te horen,dat je eigenaar bent van Van der Aart Diervoeders en daarnaast ook nog de Groothandel Van der Aart Vogelbenodigdheden.
Kennelijk heb ik nog een "oud" baaltje gemengd vogelgrit,want bij mij zit er wel degelijk maagkiezel in.
Met roodsteen heb ik geen moeite, want sommige vogels eten het wel en anderen weer niet. Idem met het kleine percentage houtskool.
Ik ben toch van plan ook weer eens wat TOVO universeelvoer aan de Spaanse Timbrado's te verstrekken.
Zal ongetwijfeld goed zijn voor de afwisseling.

peterkx
03-03-2010, 13:42
wat verstaan jullie onder universeel?
is dat het zelfde als insecten pate of is het iets anders?

John10
03-03-2010, 16:23
Hallo Dik.
Leuk om te horen,dat je eigenaar bent van Van der Aart Diervoeders en daarnaast ook nog de Groothandel Van der Aart Vogelbenodigdheden.
Kennelijk heb ik nog een "oud" baaltje gemengd vogelgrit,want bij mij zit er wel degelijk maagkiezel in.
Met roodsteen heb ik geen moeite, want sommige vogels eten het wel en anderen weer niet. Idem met het kleine percentage houtskool.
Ik ben toch van plan ook weer eens wat TOVO universeelvoer aan de Spaanse Timbrado's te verstrekken.
Zal ongetwijfeld goed zijn voor de afwisseling.

heb eens vernomen dat het roodsteen, stukjes van gemalen dakpannen waren.
wellicht kan een foremlid dit bevestigen/ontkennen ?

Antoni Hopmann
03-03-2010, 18:43

Ja dat verhaal ken ik John. Zulke verhalen doen altijd graag de ronde.
Partijtje oude gebruikte dakpannen,malen maar en door het grit voor duiven en allerlei. Alles kan maar het roodsteen dat in het vogelgrit zit en ook apart verkrijgbaar is,ziet er heel goed uit.

Er is ook het verhaal,dat een overigens goed bekende bestaande firma massief eikenhouten meubelen verkocht,maar dat het niet massief was maar gevuld met beton. Was natuurlijk niet waar,maar de firma ging wel failliet.
Hetzelfde met bier van het merk Buckler (alcoholvrij).
Een of andere lullige conferencier vergeleek het met paardenpis.
Onterecht allemaal. Maar de schade was al toegebracht.

Josly
03-03-2010, 19:36

hallo john10,
google; " bloggen be onzenatuur archief roodsteen "

John10
04-03-2010, 15:01
hallo john10,
google; " bloggen be onzenatuur archief roodsteen "

volgens de vogelkliniek in Meppel zou het dus inderdaad gaan om gemalen bakstenen / dakpannen.
het roodsteen wordt niet door het lichaam opgenomen en zal net als houtskool stoffen vanuit de darm opnemen.
indien het om giftige stoffen gaat is dit prima.
echter ook gezonde voedingsstoffen worden uit de darmen gehaald zodat deze waardevolle stoffen niet door het lichaam van de vogel kunnen worden opgenomen !

John10
04-03-2010, 15:08
Ja dat verhaal ken ik John. Zulke verhalen doen altijd graag de ronde.
Partijtje oude gebruikte dakpannen,malen maar en door het grit voor duiven en allerlei. Alles kan maar het roodsteen dat in het vogelgrit zit en ook apart verkrijgbaar is,ziet er heel goed uit.

Er is ook het verhaal,dat een overigens goed bekende bestaande firma massief eikenhouten meubelen verkocht,maar dat het niet massief was maar gevuld met beton. Was natuurlijk niet waar,maar de firma ging wel failliet.
Hetzelfde met bier van het merk Buckler (alcoholvrij).
Een of andere lullige conferencier vergeleek het met paardenpis.
Onterecht allemaal. Maar de schade was al toegebracht.

Josly verwees mij naar een site betreffende het onderwerp roodsteen.
wellicht is het mogelijk dat duivemelkers de duiven tijdelijk roodsteen geven om eventuele giftige stoffen uit de darmen te verwijderen ?
kan mij voorstellen dat een duif na lang gevlogen te hebben onderweg vervuild water/voedsel of iets dergelijks heeft gedronken/gegeten.