Mededeling

Collapse
No announcement yet.

planten zelf kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • planten zelf kweken

    ik heb gisteren 2 hele grote jeneverbesbomen gekregen. 1 voor in de tuin en 1 in de voliere. hopelijk kunnen de vogels hier langer van genieten doordat de valkparkieten alles slopen. de boom paste eigenlijk er niet in. de bovenkant is gebogen. maar nu wil ik eigelijk zelf wat kweken. hier bloeid vanalles de vlierbes en veel bruidsluier. nou heb ik al een paar pogingen gedaan om zelf wat te kweken maar helaas zonder resultaat. topje van vlier geknipt en in pot met water gedaan. maar helaas niet dus. alleen de hazelaar daar zitten nuworteltjes aan. en de laurier kan dat ook in water. misschien dat iemand tips heeft. wat ik verkeerd doe. nou is het ook wel heel erg warm geweest de afgelopen dagen. ik vind het zonde om bij een tuincenrtum te kopen omdat het toch zo kapot geknaagt is.

  • #2
    Met wilgentakken lukt het vaak heel goed. Gewoon wat verse takken in water of in echt natte aarde zetten.
    Helaas zijn wilgen erg geliefd bij valkparkieten, dat vinden ze erg lekker....

    Soms laten ze kleine coniferen ook met rust. Ik zou gewoon wat soorten proberen, een enkele plant hoeft niet te duur te zijn.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Je bedoeling is wel goed, Carolina. Alleen de tijd is nu niet ideaal, dit soort zaken kun je het beste in het vroege voorjaar doen. Van de vlier neem je een stevige rechte stok met enkele mooie ogen (begin van de knop) Aan de onderkant schuin afsnijden en de top eraf snijden. Ongeveer 30 cm in de grond steken en...... een half jaar later heb je al een leuk struikje.
      Met de wilg gaat het nog veel sneller. Ik heb in maart een stammetje van de kronkelwilg met een doorsnee van 10 cm (en 150 cm hoog) ingegraven. 70 cm de grond in en de eerste weken wat extra water geven. Het is nu bijna 5 maanden later en ik ben de trotse bezitter van een heuse boom van bijna 3 meter. In het voorjaar knot ik hem en mijn forpussen zijn me zeer dankbaar.

      Hans.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        Nog een tip; veel tuincentra hebben in deze tijd flinke voorraaden over, de aanbiedingen vliegen je om de oren. Ook is er vaak een "rommelhoek", waar planten staan die een paar gebroken bladeren hebben of net uitgebloeid zijn.
        Ik kocht laatst 2 fraaie curcuma's voor 2 euri per stuk.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          het probleem is dat hier flink gebouwd wordt.
          nieuwbouw wijk. en waar nog niet gebouwd is staan dus heel veel vlierbessen. nou hebben ze net voor de bouwvak al het gras en brandnetels gemaaid dus ik ben bang dat er straks in het voorjaar niks meer staat. en dan ben ik te laat. je moest eens weten wat een vogels er in de brandnetels zaten en fazanten. en in 1 dag alles weggemaaid. zo ongelovelijk zonde. groenlingen putters. maar dat is wel een goede tip. nu worden inderdaad de planten en bomen goedkoper verkocht.

          Opmerking

          Working...
          X