Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het geel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Het geel?

    hallo wij zijn nieuwe hier op dit forum en we vragen ons af of er iemand is die ons wat meer kan vertellen over het geel.....

    wij hebben een koppel mozambique sijsen en een koppel europesche barmsijsen in onze buitenvoiliere.

    Ook hadden wij een diamantvink, die hebben wij vanmorgen dood gevonden in zijn nachthokje. (deze vogel zat in dezelfde voiliere)

    We maken nu uit voorzorg nog een keer extra alle etens en drinkensbakjes schoon....(kunnen we nog iets anders doen?)

    Nu vragen wij ons af, in hoeverre onze vogels gevaar lopen om ook besmet te raken???? kunnen we ze buiten laten of moeten we ze binnen huisvesten??

    alvast bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Kun je je vogels niet behandelen als deze het geel hebben? Mijn duiven krijgen gewoon eens in de zoveel maanden een pilletje tegen het geel Ik heb er geen verstand van bij vinken maar bij duiven is het prima te behandelen in ieder geval. Je ziet ook dat ze het geel hebben omdat ze dan met hun kopje schudden en het net lijkt alsof ze iets in hun kropje hebben dat vast zit. Zag je symptomen bij deze dode vogel? Zo niet dan is het misschien iets heel anders en maak je je zorgen om niks.

    Opmerking


    • #3
      hallo,
      we zagen gisteren nog niets afwijkends aan deze vogel...
      vanmorgen lag ie dood in zijn hokje. Hokje is eruit gehaald en weggegooid.
      Dit was wel het mannetje dat dood lag vanmorgen, echter afgelopen donderdag avond was zijn vrouwtje ook overleden (legnood) misschien is 't liefdesverdriet, eenzaamheid. Het waren al wat oudere vogels aan het worden en zijn nooit echt heel sterk geweest. Hebben meerdere kuren tegen diaree gehad in de afgelopen jaren.

      We waren tot op toe vandaag nog helemaal niet bekend met geel. Dus heb ik ook geen idee of en met wat we de vogels zouden kunnen behandelen. Dus alle advies hierover is welkom. Als er een medicijn bestaat zou ik het graag willen weten hoe het heet en hoe er aan te komen.

      Opmerking


      • #4
        Je moet eigenlijk je vogels niet zomaar in de wilde weg gaan behandelen als je niet weet of ze die ziekte wel of niet hebben. Medicijnen zijn niet erg gezond vaak en het geven van de verkeerde medicijnen kan je vogels alsnog doodmaken als ze iets anders onder de leden hebben en dus al niet al te sterk zijn

        Opmerking


        • #5
          hoi cecile
          kijk even bij de volgende links over t` geel



          t`geel is een ziekte die al vele jaren voor komt bij duiven ,
          het word ook wel trichomoniase of trichomoniasis genoemt .
          maar kijk maar bij de linnks dan kom je er meer over te weten

          Opmerking


          • #6
            ik ga niet meteen behandelen omdat ik inderdaad niet weet of ze wel of niet besmet zijn, maar ik wil het wel goed in de gaten kunnen houden en wel weten wat ik kan doen als ik het vermoeden heb dat het om geel gaat.
            Is het zo wie zo raadzaam om de vogels naar binnen te doen??

            Alle bakjes uit de volliere zijn allemaal uitgekookt. Zoveel mogelijk zaad is van de grond weggehaald.
            Nieuwe bakjes gevuld met schoon zaad/water. Deze bakjes kwamen van binnen in huis. Verder weet ik nu niet meer wat ik nog kan doen behalve de vogels goed in de gaten houden. Met kopjes schudden, en dikke krop. Zijn er nog andere uiterlijke kenmerken van de ziekte???

            Als het om geel gaat, dan met vogel naar dierenarts?

            Opmerking


            • #7
              Hier een korte samenvatting over de ziekte.
              Trichomoniasis
              Deze ziekte wordt veroorzaakt door Trichomonas gallinae

              Opmerking


              • #8
                ????

                merkwaardig dat er op dit forum zo laat (vandaag en gisteren) aandacht is ontstaan voor dit nogal belangrijke onderwerp!

                het is nu 10 augustus en op 21 juli 2009 is dit onderwerp al gestart!




                bovenstaande aanvullende info staat mij al geruime tijd ter beschikking,
                maar dit had ik bij kennelijk gebrek aan belangstelling maar achterwege gelaten.
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  Jammer dan.

                  Dit is weer aangewakkerd doordat het weer opnieuw aandacht in het nieuws kreeg, persoonlijk kreeg ik het in mijn mailbox, vandaar dat ik ff een linkje wilde plaatsen in die andere tread. Het komt nu in Nederland voor. Ik kon ff niet meer verzinnen waar je tread ook weer moest zitten. Ook verder vergeten naar te zoeken.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking

                  Working...
                  X