Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Phartenogenese

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Phartenogenese


  • #2
    Wat gaaf! Ik hoorde een tijdje terug dat het ontdekt was bij een papegaaiensoort, maar ik heb het artikel zelf (nog) niet gelezen. Als ik het gevonden heb, zal ik de link hier wel posten

    Opmerking


    • #3
      re

      Het artikel is verschenen in het BVA boekje van april 2009 maar het staat nog nergens online. Ik was enkele weken geleden op een cursusdag met van den Abeele (wat zeker een terechte aanrader is) en toen heeft Dirk verteld dat een universiteit in Engeland mee in het onderzoek gestapt was. Dus daar komt zeker een vervolg op.
      Wat mij nu interessant om weten lijkt is of daar vroeger nog meldingen van gemaakt zijn.

      Opmerking


      • #4
        Ik heb een artikel uit 2008 gevonden over het verschijnsel bij zebravinken: PDF-file

        Daar staan ook referenties naar eerdere onderzoeken

        Opmerking


        • #5
          Tijdens mijn studie(al een poosje geleden ) Heb ik eens gelezen dat in Amerika bij kalkoenfokkerijen er al een 0,04% plaatsvond.

          Opmerking


          • #6
            Bedankt, deze heb ik al. Er wordt in het artikel van D vd Abeele ook verwezen naar deze publicaties.
            Bij de roseicollis was het wel een typisch geval want daar is een jong geboren en het heeft 4 dagen geleefd. Dat in tegenstelling tot wat er in dat artikel over de zebravink staat. Daar zijn er enkel maar enkele celdelingen gebeurd in het ei.
            Ik heb vandaag naar Dirk een email gestuurd en vda schreef me dat het is Prof. Birkhead, de auteur van het artikel van parthenogenese bij de zebravink, is die samen met van den abeele deze zaak verder onderzoekt. Er worden vrij spoedig resultaten verwacht.
            PS het artikel van vda is ook verschenen in een Engels tijdschrift.

            Opmerking


            • #7




              Wat ik mis in het artikel staat wel in deze wiki pagina.
              Bij vogels ontstaan door parthenogenese altijd mannetjes omdat deze 2 geslachtschromosomen hebben.
              De eicellen hebben alles in enkelvoud en bij parthenogenese verdubbelt zich dat om weer een complete set DNA te krijgen.
              Parthenogenese levert dus lang niet altijd een kloon van de moeder op!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Henk69
                http://en.wikipedia.org/wiki/Parthenogenesis



                Wat ik mis in het artikel staat wel in deze wiki pagina.
                Bij vogels ontstaan door parthenogenese altijd mannetjes omdat deze 2 geslachtschromosomen hebben.
                De eicellen hebben alles in enkelvoud en bij parthenogenese verdubbelt zich dat om weer een complete set DNA te krijgen.
                Parthenogenese levert dus lang niet altijd een kloon van de moeder op!
                Nee maar dat is logisch. Elke geslachtscel krijgt altijd maar de helft van de ouder. Dus bij de eicel altijd 50% van de moeder. Dus levert die nooit een kloon op!
                De meesten blijven ook niet leven

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Is er meer bekend over dat onderzoek? (ben daar heel benieuwd naar)
                    Een andere vraag: zijn er syllabi beschikbaar van uw lezing over kleurstoffen in de bevedering welke u bij ons op school gedaan hebt?

                    Opmerking


                    • #11
                      De onderzoeken zijn bijna rond, maar we zijn op het moment nog een aantal andere zaken aan het bekijken. Er komt zeker een vervolgartikel over deze materie in een van de komende BVA bladen.

                      Voor deze lezing is er nog geen syllabus. Aangezien het geen eenvoudige materie is, is deze lezing eerder bedoeld voor mensen die toch wat basiskennis hebben over de aanmaak en chemische samenstelling van pigmenten en wordt bijgevolg niet zo dikwijls gegeven (behalve op scholen dan). Ik zal het op de agenda plaatsen, misschien als ik ooit eens 5 minuten tijd heb Who knows

                      Opmerking


                      • #12
                        Hihi wat leuk om dit te lezen !!!
                        Dit gaat namelijk over mijn vogeltje

                        Opmerking


                        • #13
                          Verklaar je nader.
                          Ik zou verwachten dat zo'n onbevlekte vogel ergens in een gouden kooi in het kantoor van de professor zou staan...

                          Opmerking


                          • #14
                            DIT LIEDJE wil ik graag opdragen aan de prachtige, ambitieuze en talentvolle JESSICA VAN ACKEREN, plotseling overleden op 18-jarige leeftijd tijdens een da...
                            Hallo Lester,

                            bijna juist, maar de titel van die plaat was eigenlijk: "Wat een leven"

                            Opmerking

                            Working...
                            X