Mededeling

Collapse
No announcement yet.

blauwkopblauwfazant - nest weghalen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • blauwkopblauwfazant - nest weghalen?

    Na wederom een mislukte poging - drie jongen maar na drie dagen allemaal dood - heb ik hopelijk het lek boven water. Ik vermoed toch een tekort aan fruitvliegjes.
    Nu is het nest dus leeg en vraag ik mij af of ik het moet weghalen of moet laten zitten voor eventueel een volgende poging. Heeft iemand daar ervaring mee?

  • #2
    heb je ze binnen zitten?

    zo ja,

    denk ik dat je het nu het best kunt weghalen.
    aangezien het nu best wel laat is.
    Groet'n uut Drenthe

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door tropen kweker
      heb je ze binnen zitten?

      zo ja,

      denk ik dat je het nu het best kunt weghalen.
      aangezien het nu best wel laat is.
      Waarom te laat?
      Eerder als ze buiten zouden zitten en dan nog zou het kunnen als ze goed beschut zitten.
      Als ze binnen zitten lijkt het me helemaal geen probleem en als ze zelf willen waarom dan stoppen?
      als het de derde ronde of meer zou zijn dan is het wat anders,niet de vogels uitputten dat is ook weer niet nodig.
      Mvg,
      Kingfisher
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        derde ronde

        Voor de blauwkopblauwfazanten zou het dan de derde ronde worden. Maar er vliegen ook mozambiquesijsjes in dezelfde voliere rond (bestaand uit beschut nachthok en buitenhok).
        Dus weghalen van de kastjes zou dan betekenen dat de mozambiquesijsjes ook geen kooitjes meer hebben. En dat is nou niet de bedoeling.
        Maar wat ik - om precies te zijn - bedoel: de fazantjes hebben in een open kastjes van veertjes en takjes een eigen constructies gemaakt waarin ze de eieren hebben gelegd en hebben gebroed. MOet ik dat eruit halen of wachten tot ze weer zin krijgen? Of moet ik voorkomen dat ze voor een derde keer gaan door de eitjes sowieso weg te halen?

        Opmerking


        • #5
          Soms gebruiken ze inderdaad meerdere keren hetzelfde nest, ik zou het laten hangen dus.
          Geef wel royaal fijn nestmateriaal, zodat ze ook kunnen kiezen voor nieuwbouw.

          Succes.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            fruitvliegjes

            bij kreca verkopen ze fruitvliegjes zonder vleugels, ideaal om te voeren.

            nestje kan je laten hangen, vogels kunnen zelf wel bepalen of ze nog een ronde doen, ja of nee.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Bij mij vanmorgen ook het nestje in de steek gelaten in de buitenvoliere,oorzaak?

              Verleden jaar zelfde condities 4 jongen op stok, dit jaar is een ramp.

              Bij mij hangen 3 pitriete buideltjes op een rij en nu pakken ze het weer het het eerste nestje waar ze het eerst in begonnen waren.(snappen jullie het nog?).

              Persoonlijk zal ik ze nu een nieuw nestje geven op een andere plek of het oude nestje op een andere plek hangen.

              Ze gaan nooit 2 keer achter elkaar in hetzelfde nest.

              Bij mij zijn het de "gewone" blauwfazantjes.

              Binnen heb ik nog 2 koppels maar die gooien helemaal met de pet erna.

              Die leggen eieren en zijn de dag erna gewoon weg, het zijn wel allemaal jonge vogels van 2008, misschien onervaren?

              Het is zeker nog niet te laat voor nog een nestje buiten.

              Succes, groeten Michael.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                weer gestart

                Ik heb net het oude nestje weggehaald (had het een week laten hangen maar ze keken er niet naar om) zie daar...binnen korte tijd is het mannetje bezig met het bouwen van een nieuwe creatie. Heb ze wel diverse soorten materiaal gegeven, waaronder takjes uit het oude, weggehaalde nest. Die pakken ze overigens als eerste.
                Het zijn inderdaad nog jonge vogels, dus wellicht een combinatie tussen mijn onervarenheid en hun onervarenheid. We zullen zien...Hopelijk meer succes.

                Opmerking


                • #9
                  Zoveel mogelijk met rust laten en veel buffalowormpjes geven als je hoort dat er jongen zijn, werkt vaak het best.

                  Succes!
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    rust en wormpjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                    Zoveel mogelijk met rust laten en veel buffalowormpjes geven als je hoort dat er jongen zijn, werkt vaak het best.

                    Succes!
                    Tja Ton, die kregen ze vorige keer ook. Maar ja.., blijft de natuur. Ik zal je 'succes'ook aan de vogels doorgeven ;-)

                    Opmerking

                    Working...
                    X