PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinese Dwergkwartel in volière

JohanPG
29-07-2009, 21:54
Ik wil als ik mijn volière af heb graag wat kwarteltjes erin. Kunnen deze gewoon bij de andere vogels in een nachthok, zonder ze te hoeven scheiden? En gaan ze ook op een stok, of blijven ze gewoon op de grond zitten? En wat is een goede bodembedekking in het nachthok?

kevin
30-07-2009, 10:03
ze kunnen in het nachthok slapen, maar dan moet er wel een gat zijn vanonder waar ze door kunnen, ch dwergkwartels blijven op de grond

Tori no Hime
30-07-2009, 11:14
Hee Johan, One Piece fan? :D (wijst naar je nieuwe avatar)

Als bodembedekking gebruiken wij beukensnippers of houtsnippers/krullen. Dat bevalt ons prima. Het is wel aan te raden om het regelmatig te verschonen, want het gaat snel stinken bij de kwartels.

JohanPG
30-07-2009, 11:54
Haha, zeker weten! :D En ik kon niet echt een goede avatar vinden, ze mochten maar 80×80 :rolleyes:

En wat moet ik verstaan onder 'regelmatig verschonen'? Twee keer per week ofzo?

Tori no Hime
30-07-2009, 13:12
Dat ligt er ook een beetje aan hoe groot het oppervlak is.. en hoeveel vogels er in zitten natuurlijk ;) Je moet zelf maar even afwachten hoe snel het bij jou vies wordt.

JohanPG
30-07-2009, 17:28
Het nachthok zal ongeveer 2,5 × 1,5 worden..
En zijn die beukensnippers gewoon bij de dierenspeciaalzaak of winkels zoals Welkoop/Boerenbond verkrijgbaar?

tropen kweker
30-07-2009, 17:31
hallo johan

beukensnippers zijn wel verkrijgbaar bij boerenbond/welkoop, maar zijn vaak wel erg duur.

ik koop (al) mijn vogelbenodigheden meestal op een markt.
stukken goedkoper, en de kwaliteit is minstens zo goed.

:D

Animal
31-07-2009, 10:34
Het nachthok zal ongeveer 2,5 × 1,5 worden..
En zijn die beukensnippers gewoon bij de dierenspeciaalzaak of winkels zoals Welkoop/Boerenbond verkrijgbaar?

Er mag ook gewoon zand op de bodem hoor ,,daar is niks mis mee.
En of dat nu wit ,geel ,of gewoon zwart is zoals in je tuin ,geeft helemaal niks.

XaNaX
01-08-2009, 11:30
Hier ook beukensnippers en er is toch wel een verschil in onderhoud hoor. Een volière leeg scheppen waar beuken snippers liggen of waar zand ligt, is een enorm verschil. Beukensnippers zijn licht en makkelijker op te kuisen dan zand, althans.. mijn voorkeur.

Ok, het is duurder dan zand maar... ik neem er het gemak dan ook graag bij.

Weet wel : als je beukensnippers gebruikt, voorzie dan ergens een 'zandbakje' voor je kwartels. Ze baden namelijk graag in zand en ze onderhouden er hun veren mee. Zand steeds mee verschonen, met de snippers. Hier heb ik de plastic onderkant gebruikt van een oude hamsterkooi. Je plaatst het dus als een soort 'kattenbak' in de volière, je zal al gauw zien dat de kwartels er gek op zijn. Succes!

Animal
01-08-2009, 13:35
Als je een zand bodem hebt in de volliere kun je die gewoon regelmatig omspitten ,en je kunt ook gemakkelijk beplanting aanbrengen.
In het nachthok kan ook zand ,,dat is helemaal niet meer werk dan iets anders ,als je dat wilt verversen kun je het ook gewoon bij elkaar vegen en opscheppen.

yoontjuh
04-08-2009, 21:58
Zand is hartstikke makkelijk aan te vegen met een veger en blik. Doe ik ook en ik zou niet anders willen. En inderdaad goedkoop en de vogels vinden het heerlijk om erin te baden. Bij mij hebben ze overigens keus uit rivierenzand en gewone grond.

JohanPG
23-08-2009, 09:30
Ik ben op het moment in bezit van twee Ch. Dwergkwartels. Ze zitten alleen nog in het nachthok, maar ik wou ze nu toegang tot de buitenren geven.
Waar kunnen die beestjes door heen eigenlijk? Zouden ze al door een kier van twee cm ontsnappen?

tropen kweker
23-08-2009, 18:54
nee hoor, daar komen ze (bij mij niet in ieder geval) niet doorheen.

de kuikens is een ander verhaal.... die ontsnappen al door dubbeltjesgaas!;)

JohanPG
24-08-2009, 08:57
Dan is er een over het tijdelijke deurtje gesprongen, want er zat er een in de andere helft van het nachthok :p Vandaag wordt die deur afgemaakt, dus ze kunnen er dan niet meer overheen.
En is het normaal dat ze vannacht heel de tijd buiten gezeten hebben?