PDA

Bekijk Volledige Versie : verlichting

josmo
29-07-2009, 21:01
hebben jullie evntueel adviezen qua verlichting.
ik ben helemaal niet bekend hiermee en aangezien ik in mijn schuur enkele kooien wil maken en hier beperkt daglicht binnenkomt.

Ton Koek
29-07-2009, 22:47
Er bestaan hele dure daglichtlampen, ik gebruik binnen echter TL's Philips kleur 965, dat doet het hier ook uitstekend.
Het is mooi licht en het kost haast niets.

josmo
29-07-2009, 23:38
dus deze zijn energie zuinig?
hoe zit het met het licht aan en uitdoen hier schrikken ze van natuurlijk moet dit met een tijdklok gewoon aan en uit?

casehulsebosch
30-07-2009, 00:30
Hallo. Eens gedacht aan lcd's? Ik gebruik zelf dimbare hoogfreqency TLs met de kleur 965 maar voor verlichting in de kooien is lcd een hele mooie oplossing.
De eigenaar van www.venkelectronics.nl kan je goed adviseren. Hij is zelf ook een vogel hobbyist. Ik heb er hele mo oie foto's van lcd's in kooien gezien. Success. Groet, Kees Nieuw Zeeland

Animal
30-07-2009, 10:31
Hallo. Eens gedacht aan lcd's? Ik gebruik zelf dimbare hoogfreqency TLs met de kleur 965 maar voor verlichting in de kooien is lcd een hele mooie oplossing.
De eigenaar van www.venkelectronics.nl kan je goed adviseren. Hij is zelf ook een vogel hobbyist. Ik heb er hele mo oie foto's van lcd's in kooien gezien. Success. Groet, Kees Nieuw Zeeland

LCD 's ???
Een lcd scherm ,,daar zitten gewoon tl's achter.(en niet kleur 965)
Als je led's bedoeld ,,die zijn er nog niet in de goede kleuren ,stralen geen uv uit ,en zijn ontzettend duur.

wessellouw
30-07-2009, 11:12
Hallo Animal:

Kees bedoelt uiteraard LED's (light emitting diodes), die wel voordelig in aanschaf en energiezuinig zijn.

Ik gebruik er een als schemerverlichting voor 's avonds.
Hoofdverlichting aan 7 a.m. - 9. p.m.
Schemer: 8.45 p.m. - 9.15 p.m.
Voor dit halfuurtje speelt de lichtkleur weinig rol.

De hoofdverlichting is echter inderdaad kleur 965.

Wessel van der Veen.

Marx
30-07-2009, 13:09
Zien vogels dat geknipper van Tl's niet? Puur iets waar ik ineens aan moest denken.

Ton Koek
30-07-2009, 13:15
Dr. v.d. Horst heeft onderzoek gedaan bij grijze roodstaarten. Een deel van het verblijf had "gewone" TL-lampen, een deel hoogfrequente.
Na een jaar onderzoek bleken de vogels geen voorkeur te vertonen.

wessellouw
30-07-2009, 15:55
Hallo Ton:

De hoofdverlichting in mijn vogel ruimte bestaat sedert 25/9/1999 uit twee HoogFrequent armaturen (28.000 Herz) van 16 Watt.
Kostprijs toen per armatuur +/- € 58,65.
Ze werken na ongeveer 10 jaar bij 14 uur per dag nog altijd perfect

Wat me al meermaals opgevallen is: als ik een uurtje in de kweek ruimte bezig geweest ben, zie ik een TL buis in een normaal armatuur (50 Herz) wél tijdelijk flikkeren.

Ik heb dat verslag van die testen in het N.P.O. indertijd ook gelezen.
Maar was de eindconclusie niet gebaseerd op iets in de trant van "de papegaaien zitten even graag onder een normale TL dan onder een HF TL" ?

Wessel van der Veen.

josmo
30-07-2009, 16:14
komt toch nog aardig wat bij kijken lees ik.

Ton Koek
31-07-2009, 00:01
Het was volgens mij geen wetenschappelijk onderzoek maar puur een praktijktest.
Voor mij telt ook het gedrag van de vogels. Ik kweek al een aantal jaren ook binnen vogels. Dat is bij een paar soorten nogal goed gelukt. De vogels zien er prima uit ook.
Voor mij genoeg reden om tevreden te zijn met de "gewone"TL's die ik nu heb. Ik kan en wil niet oordelen over de veel duurdere, daar heb ik geen ervaring mee.
Alleen mijn conclusie is; met gewone lampen kan het ook.

casehulsebosch
31-07-2009, 02:59
Hallo. De vogels zien dat geknipper inderdaad wel. 50 Hz is goed voor de mens, maar de vogels denken dat ze op een disco zitten. Mijn TL's zitten op hoogfreqentie van 30.000 Hz. Veel onderzoek op dit gebied is gedaan in de pluimvee industrie omdat wij arme tropen en kromsnavel houders het niet kunnen veroorloven. De pluimvee industrie in NL is toonaangevend. Ik ben zelf niet zo technisch maar heb me laten informeren door mensen die meer van dat grijze spul tussen de oren hebben dan ik en die bovendien in de pluimvee EN in kanaries en tropen zitten. In NL natuurlijk. Groet, Kees nieuw Zeeland.

josmo
31-07-2009, 11:11
en werkt dit met aan en uit, ik neem aan dat de vogels schrikken als het licht in een keer uit gaat en het ineens donker is.
hoe werkt dit.

Patriick
31-07-2009, 11:15
Dan kun je er een dimmer tussen zetten.
Die zorgt er voor dat het licht heel langzaam uitgaat, zodat de vogels hun nest nog op kunnen zoeken voordat het helemaal donker is.

Animal
31-07-2009, 12:26
Een zwak nachtlampje is ook erg nuttig.
Gewoon de hele nacht laten branden ,als er dan om de een of andere reden problemen en gefladder ontstaat ,zien de vogels ook nog iets om weer een zitplaats te vinden.

wessellouw
31-07-2009, 15:52
Hallo Josmo:

U kunt u gek laten maken door advertenties die gouden bergen beloven alleen maar als u absoluut lampen van merk ?? koopt.
Deze z.g. speciaal ontwikkelde lampen hebben ook een speciale prijs.
Maar de Philips en Osram TLD 965 buizen (iets duurder dan standaard TL buizen - laatste aankoop 12/12/2008 8 €) produceren net als de veel duurdere lampen ook maar gedurende 500 uur UV licht.
Dan zie ik het nut er niet van in om het vier-, vijfdubbele te betalen voor een zg. "speciale vogelspaarlamp". (Dus eigenlijk een opgevouwde TL buis met zelfs minder lichtspreiding).
Een gewoon kaal standaard TL armatuur koopt u in elke grote Doe Het Zelf zaak voor enkele Euro's.
Voor 25/6/1999 gebruikte ik die ook, ik had er toendertijd een stuk of acht nodig.
I.v.m. met een veel kleinere ruimte (5 x 2 x 1,6 m - l x h x b) na een verhuizing volstonden twee armaturen en ik ben toen overgestapt op de HF uitvoering à € 58,65/st.
Na een week vond ik de vogels er wat tieriger bijzitten en dat lijkt me nog steeds zo.
Die verlichting gaat aan 7 a.m en uit 9 p.m. geregeld via een schakelklok.
Een LED-je gaat aan 8.45 pm en weer uit 9.15 p.m. voor de schemerverlichting.
's Middags brandt van 1 tot 2 een extra (gewone) TL buis om de grotere lichtopbrengst van het middaguur te imiteren.
's Morgens is er m.i. geen schemerverlichting nodig.
Zelfs hartje winter in het pikdonker maken de vogels iets voor 7 uur al wat lawaai; ze weten donders goed dat de nacht vrijwel voorbij is.

Anecdotisch: bij de jaarlijkse overschakeling naar zomertijd heb ik éénmalig de klok een uur verzet. De vogels waren een twaalftal dagen van slag.
Nu doe ik dat al enkele jaren door 4 weken lang een kwartier te veranderen (zowel bij zomer- als bij wintertijd).
Daar reageren ze hoegenaamd niet op.
Bijkomend voordeel: ook geen echtgenote die last heeft van de overschakeling op zomertijd en een maand lang last heeft van "een uur vroeger opstaan" :).

In het boek van Holsheimer "Kweken met vogels" kunt u vrij veel details vinden over verlichting.
Diepgaande techische en andere info vindt u op de "Birds and Lighting Website".

Wessel van der Veen.

mirke
02-08-2009, 01:01
ik heb een kelder van 6 meter lang en bijna 4 meter breed
daarop hangen de bakken met iedere 2 tl buizen gewoon van 36 wat
dus 4 tl buizen
de broedkooien zijn allemaal wit dit geeft ook al veel lichter in de kooien .
voordat hij uitslaat gaat er een ander lampje aan wat ik op een timmer heb gezet zo kunnen de vogel in rust gaan nemen en dat lampje srpingt naar een uurtje uit ik vind dat dit prima werkt gewoon een energie lamp zodat ze toch nog wat zien en ze schrikken niet dat het licht uitvald geen enkel probleem mee

josmo
15-08-2009, 14:08
als ik nu kies voor de tl's van philips kleur 965.
ik weet niet hoeveel wat deze zijn maar de tl bakken die ik nu in de schuur heb hangen daar zitten tl's in van 58 watt moet ik dan ook andere tl bakken hangen of is dit niet nodig.

Animal
15-08-2009, 15:42
Kleur 965 is ook in alle lengte's/wattage's te koop.

josmo
15-08-2009, 17:52
is het dan mischien goedkoper qua energie om andere tlbakken te kopen of moeten de vogels een bepaald watage aan licht hebben.

wessellouw
16-08-2009, 11:43
Hallo Josmo:

Holsheimer "Kweken met vogels" ISBN 90 03 96080 1 geeft het volgende aan (door mij beknopt weergegeven).
Bij pluimvee wordt een minimaalvermogen van 0,8 Watt per vierkante meter aangehouden. Voor ovulatie bij hennen schijnt minimaal 15 lux nodig te zijn.

1 lux = 1 lumen per m2.
lumen: de totale hoeveelheid licht die een lichtbron per seconde uitstraalt.

Een wit geschilderde ruimte van 4 x 3 x 2 m kan optimaal verlicht worden met een kaal TL armatuur van 40 Watt, eventueel te vervangen door 2 buizen van 18 Watt.
Ze moeten zodanig worden geplaatst dat een zo gelijkmatig mogelijke lichtverdeling wordt bereikt.

De in dit boek gebruikte codering van de verschillende kleuren TL buizen is inmiddels wél herzien.
Zonder 100 % zekerheid meen ik te weten dat de Osram type 35 en de Philips type 57 inmiddels vervangen zijn door het type 965 en dat bij beide fabrikanten.

Na 10.000-11.000 branduren hebben de buizen ca. 15 % van hun lichtsterkte verloren (opgave fabrikant).
Bij mijn verlichtings schema van 14 h/dag is dat na 714 dagen of bijna 2 jaar. Dus om de twee jaar vervang ik de buizen.

Ik heb geen gegevens over het verschil in verbruik tussen een standaard en een HF armatuur.
Wel neem ik aan dat er bij gebruik van het HF armatuur minder slijtage aan de buis zelf optreedt.

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
16-08-2009, 14:47
Hallo Wessel !
Ik vervang mijn TL nooit voordat ze stuk zijn.
Mocht de opbrengst van de TL verlichting (vroeger gwone lampen)achteruit zijn gegaan,dan heeft dat
echter in mijn broederij nooit mindere resultaten geleverd,zover ik kan nagaan.
Dat hoeft natuurlijk niet in alle omstandigheden te gelden.

wessellouw
16-08-2009, 16:19
Hallo Antoni:

Die verminderde opbrengst gaat heel langzaam, maar in toenemende mate.
Ik bedoel dus niet 1 1/2 % per 1000 uur maar (volledig fictieve cijfers als voorbeeld) 1e 1000 uur 0,5 %, 2e 1000 uur 1 %, 3e 100 uur 2 % % en zo voort.
Juist door dat trage teloorgaan denk ik dat het normaal noch door ons noch door de vogels opgemerkt wordt.
Als u echter vandaag uw lampen vernieuwt en direct het aantal lux meet met een belichtingsmeter en u doet datzelfde weer na 10.00 branduren, zal er wel degelijk een verschil zijn.
En € 16 voor 2 buizen in twee jaar is 0,67 € per maand op pakweg 2 cent per dag.
Dat is het mij wel waard om een slechte TL buis in de kweekruimte te voorkomen - al staat die maar een paar uur knipperen. Het comfort van de vogels staat in deze voorop.
En 2 cent per dag kan Bruin nog wel trekken.

Wessel van der Veen

Antoni Hopmann
16-08-2009, 16:30
Hallo Antoni:

Die verminderde opbrengst gaat heel langzaam, maar in toenemende mate.
Ik bedoel dus niet 1 1/2 % per 1000 uur maar (volledig fictieve cijfers als voorbeeld) 1e 1000 uur 0,5 %, 2e 1000 uur 1 %, 3e 100 uur 2 % % en zo voort.
Juist door dat trage teloorgaan denk ik dat het normaal noch door ons noch door de vogels opgemerkt wordt.
Als u echter vandaag uw lampen vernieuwt en direct het aantal lux meet met een belichtingsmeter en u doet datzelfde weer na 10.00 branduren, zal er wel degelijk een verschil zijn.
En € 16 voor 2 buizen in twee jaar is 0,67 € per maand op pakweg 2 cent per dag.
Dat is het mij wel waard om een slechte TL buis in de kweekruimte te voorkomen - al staat die maar een paar uur knipperen. Het comfort van de vogels staat in deze voorop.
En 2 cent per dag kan Bruin nog wel trekken.

Wessel van der Veen

Ik geloof je direct Wessel. Het moet wel langzaam gaan. Anders merk je het
zo. Het gaat bij mij ook niet om het geld. Trouwens ik koop gewoon daglicht TL bij de bouwmarkt Ik geloof van het merk Dachs. Met een Prisma-kap
heb je nog meer lichtopbrengst. Of vergis ik mij daarin?
Ik betaalde Euro 15 voor 2x18 W met Prismakap.

wessellouw
16-08-2009, 17:01
Hallo Antoni:

Ik heb geen idee wat een Prisma kap is.
Maar een witte achtergrondkleur reflecteert rond de 70 % van het geproduceerde licht.
Het beste lijkt mij dan ook een kaal armatuur op een witte ondergrond.
Dus als die Prisma kap uit glas bestaat en dat glas zit tussen de lamp en de te verlichten ruimtendan vermindert hij de licht opbrengst.

Wessel van der Veen.

josmo
16-08-2009, 21:18
kijk dus als ik 2 tl's van 18 wat en een dubbel armatuur koop ben ik klaar.
dan moet ik aleen nog een nachtlampje hebben moet deze ook nog een bepaalde lichtsterkte hebben of niet.
en de tl's mogen deze gewoon aan en uitgeschakeld worden met een tijdklok.

wessellouw
17-08-2009, 08:42
Hallo Josmo:

Zie bericht 21.
Het wattage hangt af van de ruimte en in welke kleur die beschilderd is.

Pluimvee: min. 0,8 Watt per m2.
Twee afzonderlijke armaturen op enige afstand van elkaar geven een betere lichtspreiding dan 1 dubbel armatuur.

U heeft nooit vermeld hoe groot de schuur is.
Maar waarom niet de daar aanwezige armaturen gebruiken?

Een suggestie: haal het boek van Holsheimer in de bibliotheek en u kunt zelf uitrekenen hoeveel wattage u nodig heeft, rekining houdend met de oppervlakte van de schuur en de kleur van plafond en wanden.

Wessel van der Veen.

Animal
17-08-2009, 11:25
Ik gebruik als nachtlampje een led lamp.
Ziet er uit als een normale gloeilamp ,heeft wit mat glas ,maar binnen in zit een led. Gebruikt aan stroom maar 1 watt.

josmo
19-08-2009, 13:28
in de schuur hangen nu 3 afzonderlijke enkele tl bakken die alle 3 afzonderlijk 58 watt trekken dat is 174 watt lijkt me wat veel.
mijn schuur is trouwens 5 meter lang en 2.70 breed maar de kooien staat achter in de schuur over de breedte.
als ik dan een dubbele tl bak hang met twee lampen van 18 watt vlak bij de kooien,of is dit niet voldoende.

Animal
19-08-2009, 14:00
Ik zouw geen dubbele bak gebruiken ,maar gewoon 2 enkele,,dan is het licht beter verspreid door de ruimte.
2 van 18 watt lijkt me toch wel erg weinig.
Het scheelt natuurlijk ook hoe de ruimte verder is ingericht ,,wat voor kleur ,want hoe lichter de kleur ,hoe lichter de ruimte zal zijn.

josmo
20-08-2009, 14:48
de wanden zijn allemaal wit het plafon is donker.
dus twee enkelen is beter hoeveel watt per lamp zou het beste zijn?