Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eenden nachthok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eenden nachthok

    Wij hebben een ren met kippen, die elke avond netjes in het hok gaan. We willen nu ook graag eenden er bij in doen, maar kunnen deze ook 's avonds uit zichzelf in het hok gaan?
    Kippen kun je een paar dagen in het hok opsluiten, en dan weten ze meestal wel dat ze daar heen moeten 's avonds. Werkt dit bij eenden ook?
    Groeten,
    Johan

    http://johanhendriks.webklik.nl

  • #2
    Nooit Doen!

    Je moet nooit eenden bij kippen zetten. Ik weet niet hoe groot die ren is? Eenden maken overal een smeerbende van, poepen stralen en hebben een waterbak nodig waar ze binnen no time een strontpoel van maken. Laten kippen nu net een droge ondergrond nodig hebben, schoon water en zeker geen eenden als maatjes. Eenden zijn iets anders en slapen ook nooit in nachthokken. Waarom ook? Ze hebben het nooit koud en worden niet nat van regen. Ik heb jaren kippen en eenden gehad maar nooit samen. De eenden maken zelfs van een veld van 10 x 10 meter een modderpoel.

    Dus doe het maar niet om wille van je kippen en hun gezondheid tenzij je een gigantische ren hebt waar ze elkaar kunnen ontlopen en de kippen hun zandbad kunnen nemen en op droge ondergrond kunnen lopen terwijl de eenden elders in de modder wroeten en op natte bodem kunnen rommelen.

    Eenden en een nachthok slaat dus nergens op want ze gaan er nooit in

    Opmerking


    • #3
      De ren is 20 bij 50 ofzo
      Groeten,
      Johan

      http://johanhendriks.webklik.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
        De ren is 20 bij 50 ofzo
        Als de grond goed gedraineerd is moet het kunnen. Maar die eenden sluit je dus snachts niet op en zonder open water worden ze gepakt door marters en vossen. Je kan ze wel in een ren drijven die helemaal dicht is en ze dan opsluiten. Moet je in een hoek van je wei een stevige rondom dichte ren bouwen met een betonnen of stenen vloer. Drijf je daar elke avond de eenden in en dan zitten ze veilig en ontlast je je veld voor 50% gezien eenden snachts minstens net zo actief zijn als overdag. Die slapen dus niet in de nacht. Drijven kan wel alleen met tamme varianten van de wilde eend. Een koppel casarca's en een koppel mandarijneenden drijf je niet samen een rennetje in nl

        Opmerking


        • #5
          Zowel kippen als eenden gaan vanzelf wel in een nachthok ,als ze daar behoefte aan hebben .
          Die hoef je er helemaal niet eerst in op te sluiten.
          En eenden zullen net zo lief buiten slapen ,dat kan ook helemaal geen kwaad.

          Opmerking


          • #6
            Met zo'n grote ruimte zou ik het makkelijk aandurven. Ik heb in veel kleinere ruimtes gezien dat het ook prima kan gaan.
            Misschien een idee om een stuk af te schermen met een gaashekje waar alleen de eenden kunnen lopen. Een oud ligbad, al of niet ingegraven, kan als waterpoeltje dienen.
            Ik neem aan dat de ren ook voor de kippen al veilig is, dat er geen rovers in kunnen komen.

            Om de mogelijkheden te bekijken, neem eens een kijkje bij de fa. Hoogendoorn in Stolwijk, daar zitten heel veel soorten.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Ik ging er eigenlijk vanuit dat 20x50 meter geen beschermde ren is en dat die kippen dus het nachthok in moeten ivm roofdieren. Of heb jij een dichte kooi van 20x50 meter? Die eenden worden dus opgegeten want ze gaan niet in een nachthok omdat ze daar geen reden voor hebben. Ze zijn nachtactief, waterdicht, nooit koud en slapen nooit op stok maar op zo open mogelijk veld of water. Een eend heeft een afkeer voor opgesloten zijn tussen 4 muren want dat is de meest onveilige plek voor een dier als een eend. Open water of een weiland zullen ze altijd verkiezen boven een nachthok. Geen van mijn eenden heeft ooit in het stro gelegen in het nachthok. Altijd op het midden van het gras of op de vijver waar ze kunnen vluchten voor een vos of marter. Eenden zien snachts ook heel erg goed, slaan vreselijk alarm en laten zich indien er open water is nooit vangen.

              Opmerking


              • #8
                Groeten,
                Johan

                http://johanhendriks.webklik.nl

                Opmerking

                Working...
                X