Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstvogel Mokka inspecteert nestkast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Rijstvogel Mokka inspecteert nestkast

    Rijstvogel Mokka inspecteerd neskast, maar is deze wel geschikt voor rijstvogels. het lijkt er wel op,ze is volop bezig met verzamelen van nestmateriaal, het was in 1e instantie niet de bedoeling, want ik had dit nestkastje puur voor decoratie in de voliere gehangen.maar ja van mij mag ze
    ik ben benieuwd


  • #2
    Mooie rijstpikkers en mooie nestkasten.... Maar of ze geschikt zijn? Ik gebruikte in die tijd kasten met een bodemoppervlakte van ong. 15x12 cm.

    Maar misschien doen ze het hier ook wel in. Ik zou dan wel voor een aantal ontluchtingsgaten zorgen. Een stuk of 8 jonge rijstvogels geven een hoop warmte af.

    Hans.

    PS. En hoe kun je erbij om te ringen?
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      of ze geschikt zijn?

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
      Mooie rijstpikkers en mooie nestkasten.... ?
      die ontluchtings gaten maken is geen probleem .
      de bodem van het nestkastje is er van onderuit uit te halen, niet echt makkelijk dus.
      dat ringen. op de 1e plaats heb ik geen ringen,ben nog niet bij een vereniging,of kan ik die gewoon in de winkel kopen.
      ik denk dat ik het beste de nestkast weg kan halen,dit nestkastje in goed voor in de tuin voor de koolmezen en zo.
      maar niet voor in de voliere,
      dit wordt idd niks.het nest oppervlak is veeeel te klein.

      Opmerking


      • #4
        Ringen van vogels vind ik wel belangrijk. Ten eerste weet je dan altijd van welk bouwjaar de vogels zijn, uit welke ouders ze komen en, niet onbelangrijk, het volgende: een paar dagen geleden vertelde mij een handelaar dat hij een boete heeft gekregen omdat hij ongeringde rijstvogels in bezit had......
        Het ging niet zozeer om de ontbrekende ringen maar wel omdat hij niet kon vertellen van wie hij ze gekocht had, slechte administratie dus.
        Ik weet niet hoe dat allemaal bij wet geregeld is - zal vast wel in dit land van regeltjes, wetten en opstekende vingertjes - maar de handelaar in kwestie meldde dat hij in het vervolg alleen maar geringde rijstpikkers inkoopt.

        Samengevat, de ring kan als bewijs dienen dat de vogel in Nederland gekweekt is. Ringen zijn dus o.a te bestellen als je lid van een vereniging bent. (Voor Europese Cultuurvogels geldt een andere regeling)
        En wat kost zoiets? Lidmaatschap kost gemiddeld zo'n €36 per jaar en de ringen kosten 20 ct, per stuk. Niet leden kunnen ook bestellen maar dan kost het 120 ct per stuk. Beide exclusief 2,50 adm. kosten.

        Hans.
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          belangrijk

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
          Ringen van vogels vind ik wel belangrijk. .
          Ja ik weet het, en ik wil dit ook gaan doen,maar ik wist niet hoe of wat,hoe kom ik aan ringen hoe moet je ringen,en wat er nog meer bij komt kijken. ik ben net bezig, snap je? , ik heb nog te weinig ervaring met ringen e.d.
          maaaaar ben volop bezig met informatie te zoeken op het internet en op dit forum natuurlijk,het lijkt me wel handig om bij een vogelvereniging te gaan.als ik de prijzen van de ringen zie.
          hier in geldrop zit een vereniging
          "De Volierevriend"
          ik zal wel eens gaan kijken, naar deze vereniging.mijn Vader was er vroeger ook bij deze vereniging.die kweekte gouls, spitsstaart amandi's, .ed
          maar dat is heeeeeeel lang geleden, ik kan mijn hellaas niets meer vragen over vogels e.d, hellaas is hij er niet meer.maar ja zo is het leven.

          bedankt voor de informatie, Hans

          Opmerking


          • #6
            www.nbvv.nl terecht.

            Groet,
            Henk

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door henk
              Bij rijstvogels moet je er rekening meehouden, dat die op de zgn. B-lijst staan. Dat betekent, dat rijstvogels die bij een handelaar terecht komen geringd moeten zijn of de handelaar moet een administratie bijhouden van deze vogels. Dat laatste vinden ze erg lastig.
              Naast verantwoord kweken is er dus nog een reden om te ringen, namelijk als je te veel vogels krijgt. Ook en andere liefhebber wil graag zeker weten hoe oud de vogels zijn.
              Aanmelden als lid van een vereniging dus lijkt mij.
              Een lidmaatschap van ca. € 1 per week kost je de kop niet.
              Je kunt op www.nbvv.nl terecht.

              Groet,
              Henk
              `

              nee dat zijn de kosten niet,en dat een geringde vogel meerwaarde hebben,helemaal mee eens!
              ik neem aan dat knijpringen niet wettelijk zijn,
              of wel?ik heb verschillende vogels die niet zijn geringd,wel allemaal tropisch, zoals, rijstvogels,japanse meeeuwen,zebravinken en binze astrilde.
              van deze vogels zijn er verschillende niet geringd.
              moet ik me zorgen gaan maken, voor controle?

              a.s maandag komt hoogwaarschijnlijk theodoor naar mijn toe. kan ik wel eens babbalen over dit soort wetenswaardigheden, Theodoor is ook een bekende op dit forum.
              hij gaat me leren welke zaden uit de natuur kan verstrekken,is ook leuk hoor,samen de natuur in..

              Opmerking


              • #8
                je hoef je geen zorgen te maken met deze vogels
                nieuwe website

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dave1
                  je hoef je geen zorgen te maken met deze vogels
                  bedankt, je stelt me gerust.
                  tja zo gaat dat als je weinig ervaring het he?met dat ringen, maar het komt allemaal goed

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                    Voor Europese cultuurvogels wordt jaarlijks een inventaris op gemaakt en voor de andere niet of wil men het niet!!!!!
                    er wordt gezegt dat bij tropische vogels nog geringd hoeft te worden.
                    althans nog niet europese cult. vogels wel

                    Peter

                    Opmerking


                    • #11
                      We dwalen wat af.... elders op het forum staat meer over het ringen:


                      Hans
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                        We dwalen wat af.... elders op het forum staat meer over het ringen:


                        Hans
                        helemaal mee eens,Hans .
                        dit onderwerp gaat over,Rijstvogel Mokka inspecteert nestkast.

                        Opmerking

                        Working...
                        X