Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleempje geloof ik :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Probleempje geloof ik :(

    De jongen groeien razendsnel en zijn na 15 dagen al helemaal bevederd en verlaten dan het nest en ongeveer een week later zijn ze zelfstandig.

    Dit is wat vermeld wordt op een site (die ik na enig zoeken hier heb gevonden)
    en mijn duifje is volgens mij niet eens zelfstandig. Hij/zij is nu 4 weken en zit nog altijd in/bij zijn nest.
    De ouders hadden alweer een nieuw ei gelegd en het lijkt wel of ze het jong negeren.
    Ik merk ook dat hij zelf wel wil eten maar ja, daarvoor moet ie wel naar beneden en ik denk dat die hoogtevrees heeft en heb hem voor de gelegenheid beneden neergezet.

    Wat ik ook merkte aan het duifje is dat de buitenste teentjes nog altijd krom staan. Zou dat een afwijking zijn waar die last van gaat krijgen?

    Jeetje, zoveel vragen en nu maar hopen dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

  • #2
    Probleempje

    Geef je je duiven wel grit en eivoer? Zo nee, heb je kans op kromme poten/tenen bij de jongen. De ouders zullen het jong niet meer voeren als ze een nieuw nest beginnen.Is het duifje wit? Wittte duifjes zitten langer in het nest omdat ze minder goed zien maar met vier weken moet het toch zelf gaan eten en vliegen anders is er iets niet in orde.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Timalie
      Geef je je duiven wel grit en eivoer? Zo nee, heb je kans op kromme poten/tenen bij de jongen. De ouders zullen het jong niet meer voeren als ze een nieuw nest beginnen.Is het duifje wit? Wittte duifjes zitten langer in het nest omdat ze minder goed zien maar met vier weken moet het toch zelf gaan eten en vliegen anders is er iets niet in orde.
      Dank je wel voor het reageren.

      Ja, ze krijgen grit en eivoer. Daar kan het dus niet aan liggen.
      En dat is dus de reden dat ze het jong negeren, het duivinnetje heeft vanmorgen een ei gelegd (heb ik wel weggedaan trouwens want ik hoef geen jongen meer)
      Het duifje is wit met lichte vlekjes die niet echt goed zichtbaar zijn.

      Ik heb net vanaf een afstand geobserveerd, het jong eet zelf en is zichzelf aan het 'wassen'.

      Jemig, ik hoop maar dat het goed komt.

      Opmerking


      • #4
        Om hem een beetje op gang te helpen kun je ook wat geweekt voer geven, dat is wat zachter.
        Gewoon een paar uur in water zetten, goed omspoelen en dan voeren.

        Succes.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          dat is gewoon.
          als de duivin weer eieren heeft zullen ze de oude jongen negeren.
          je kan het jong het best gewoon wegpakken en in een kooitje zetten met een bakje voer. ( wel veel kleinvoer want dat grote ( maiskorrel en erwten ) kunnen ze niet op) en een bakje water, als je hem in de kooi zet moet je hem eerst heel eventjes zn kop in de waterbak duwen , dan weet hij waar hij moet gaan drinken.
          als je dan ziet dat het zelf eet.kun je het terugzetten.
          als je ze in een til heb zitten met maar 1 verdieping moet je hem buiten loslaten want anders versttort het jong het broedende koppel te veel.
          en anders moet je hem in de verdieping zetten waar ze niet zitten te broeden.
          als je eenhok hebt kun je ze gewoon in het hok loslaten.

          Opmerking


          • #6
            en over welke duiven hebben we het?
            ik denk dat 15 dagen voor de diamantduifjes zijn,
            maar dat bv zwaardere duiven en voyageurs toch langer in het nest blijven

            Opmerking

            Working...
            X