PDA

Bekijk Volledige Versie : massale sterfte onder zangvogels in Duitsland

rupicola
21-07-2009, 23:41
Eerlijk gezegd verbaas ik mij enigszins over het feit dat er tot op heden nog geen alarm is geslagen onder vogelhouders!

Hier tot nu toe geen bericht, . . . . elders nauwelijks reacties! (?)

bron: volkskrant
ANP Gepubliceerd op 21 juli 2009 15:18, bijgewerkt op 15:20

Massale sterfte onder zangvogels Duitsland

DÜSSELDORF - In nog geen drie maanden zijn in Duitsland tienduizenden zangvogels aan een infectie gestorven. De meeste gevallen deden zich voor in de deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen en Nedersaksen, die aan Nederland grenzen, en in Sleeswijk-Holstein en Berlijn.

Volgens de Duitse natuurbeschermingsorganisatie Naturschutzbund is de eencellige Trichomonas gallinae de oorzaak. Om verdere verspreiding tegen te gaan, raadt de bond aan voorlopig geen zangvogels meer te voeren en drinkplaatsen voor de dieren te sluiten. Vooral de groenvink is massaal getroffen, maar ook soorten als de merel.

De organisatie spreekt over de eerste massale sterfte onder wilde vogels door een infectie die grote delen van de Bondsrepubliek treft.

girlits
22-07-2009, 00:31
Toets bij google eens dubbel nul koolzaad in.Ook groenlingen zie je vaak op koolzaadvelden.
groeten eddie

Henk3
22-07-2009, 08:50
http://www.noorderbreedte.nl/pdf/89601.pdf

rupicola
22-07-2009, 09:39
Euh, . . . . lijkt me een behoorlijk gedateerd artikeltje!

N.B. de RIJP bestaat al jaren niet meer!

De massale sterfte onder zangvogels is wel zeer actueel en gezien de aard en geografische verspreiding (i.v.m. bijvoorbeeld de aanstaande vogeltrek) ditmaal wel degelijk een potentieel ernstige bedreiging voor de zangvogels in ons land en daarmee ook voor vele door ons in avicultuur gehouden soorten!

girlits
26-07-2009, 13:56
Heb er van de week eens op gelet en terugkijkend op het seizoen hebben we in de buurt maar weinig groenlingen gezien de laatste tijd helemaal niet.Kan het zijn dat ze met de jongen wegtrekken en ergens in grote zwermen rondvliegen.
groeten eddie

rupicola
26-07-2009, 21:19
Tja, aan de hand van dergelijke berichtgeving ga je er toch wat meer op letten en zo heb ik ook in Flevoland kunnen constateren dat de groenlingen het op een aantal ‘vaste’ locaties inderdaad behoorlijk later afweten.

Nog verontrustender is het feit dat ik al diverse merels heb aangetroffen die er beslist niet best (duidelijk ziek, c.q. stervende!) aan toe zijn en daar wordt ik uiteraard helemaal niet vrolijk van!

In een natuurreservaat waar ik regelmatig actief ben (ook in Flevoland) merk ik tot op heden overigens gelukkig niets van deze toestanden.

In verband met de berichtgeving uit Duitsland lijkt mij enige alertheid in ieder geval geen overbodige luxe!

In tegenstelling tot de vele reacties op diverse berichtgevingen omtrent de vogelgriep, verbaas ik mij in hoge mate dat er, zowel hier als ook op andere forums, zo weinig wordt gereageerd!

Bij de berichtgeving omtrent vogelgriep werd veel gereageerd, terwijl bij vogelgriep -in tegenstelling tot hetgeen politici/media een ieder trachtte te doen geloven- de zangvogels tot op de dag van vandaag gelukkig steeds buiten schot zijn gebleven!

Deze actuele dreiging doet zich echter juist voor bij zangvogels en is daarmee een potentieel gevaar voor de soorten die wij gemiddeld het meest in onze volières houden!

een gewaarschuwd mens . . . . .