PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke kamerplanten in kamervoliere?

Marx
20-07-2009, 11:21
Ik kan nergens op internet vinden welke planten nu echt goed zijn om bij de blauwgrijsjes in de kamer te zetten? Iemand een idee? Ik heb een hele grote gatenplant, die wil ik er sowieso inzetten ivm het effect dat de bladeren hebben. Echt goed om te verstoppen tussen de luchtwortels en achter een blad mocht er ooit gejaagd worden.

Ik heb het niet het idee dat deze soort aan blaadjes knabbelt. Ze eten hier niks van het groen dat ik aanbiedt nl. Maargoed, ik ga toch geen giftige planten inzetten als het even kan.

Verder wilde ik 2 grote hangmanden met forse varens ophangen. Iemand nog suggesties of goede ervaringen met een andere plant? Ficus? Palmen?

J-T
20-07-2009, 12:37
Eten van planten doen ze niet echt (bij mij in de voliere).
Wel slopen ze allerlei planten om hun nest van te maken / aan te kleden.

Bij mij trekken ze bijvoorbeeld complete takken van de wilgen leeg (al het blad eraf) en hiermee kleden ze het nest aan. Ook trekken ze trosjes met groene (onrijpe) bessen van de struiken af voor het nest. (deze struik zie je vaak tegen gevel / schuren aan staan. hij bloeit in het voorjaar met witte bloementjes, er zitten stekels in en in de winter doen de merel/kauwen zich tegoed aan de rode/oranje bessen).

Tip:
Zaag ergens een flinke wilgentak af en zet deze in een emmer/speciekuip met water. Als er wortels aanzitten gooi je hem vol met grond.
Een wilg groeit makkelijk en kun je altijd snoeien. Zelf heb ik geen enkele (fabrieks) zitstok in de volieres, er staan alleen veel planten in met diverse wilgen die als zitstok dienen. Als hij groot genoeg is en het juist model heeft snij je laag bij de grond de bast door en heb je mooie natuurlijke zitstokken.
Ook zijn de blauwgrijze bij mij echte ontdekkingsreizigers en plukken elk luisje uit de nieuwe wilgenknoppen. (als zul je in een kamer voliere niet zo snel bladluizen hebben denk ik).

carolina
20-07-2009, 12:41
kan ik dat wat je met de wilg doet zagen en in bak water ook met een vlierbes doen? hier groeien namelijk erg veel vlierbomen.

Marx
20-07-2009, 13:11
Hoi J-T. Ik heb de vogels binnen. Dus die wilg moet ik dan binnen zetten en ik weet niet of dat gaat werken.
Wat ik eigenlijk van plan was was een tweetal grote bossen dennentakken in 2 hoeken hangen en in het midden van de kamer een voedertafel met een grote dennentak. Dan voor de aankleding alleen nog wat kamerplanten in kuipen. Dus erg sober en heel veel vliegruimte. Die dennetakken wil ik dan zo in een bos binden dat ze er in kunnen broeden/bouwen en slapen. Dus echt twee flinke bossen van 1 x1 meter met de rest van de kamer als vliegruimte met evt nog wat touwen om op te zitten.

Maar die kamerplanten zijn hetgeen waar ik over twijfel. Ik doe die gatenplant, dan denk ik een palm en evt een grote ficus. 2 hangvarens en dat was het dan wel eigenlijk. Moet genoeg zijn.

J-T
20-07-2009, 14:03
Wilgen zijn net onkruid: ze doen het volgens mij overal.

Bij mij maken ze weinig gebruik van de vliegruimte maar klimmen en klauteren ze liever. Ze zitten bij mij geregeld op de grond tussen de struiken/stenen of ze hangen tussen de takken van de hortensia, wilgen e.d., echt vlieguren maken doen alleen de kivusijzen smorgens vroeg. De andere voliere bewoners (granaatastrildes en elfenastrildes) zijn eigenlijk allemaal ontdekkingsreizigers en zitten liever wat meer verscholen in de bosschages.
Als nestkast gewoon een kaal traliekastje is bij mijn vogels voldoende.

Marx
20-07-2009, 14:48
Hoi J-T. Dan doe ik het anders. Ik denk dat ik dan een soort wandrek ga bevestigen met daaraan allerlei takken gebonden. Dat ze vanaf de grond tot aan het plafond kunnen klauteren en dan moeten ze alleen zo nu en dan naar de overkant vliegen. Gedwongen, goed voor de conditie :D

Dat geeft evt broedende koppels de kans een wand te claimen zonder dat de anderen daar verplicht moeten zijn. Dat lijkt me wel wat. Ik ga daar eens over nadenken. Ben blij met je tip over klauteren want ik heb alles nu tijdelijk voor de rui in broedkooien van 160 cm dus ik zie ze alleen klauteren. Ik dacht dat ze meer zouden vliegen als tropen.;)

Ton Koek
20-07-2009, 15:14
Buxus doet het hier binnen ook prima. Hedera ook. Bamboe redelijk.
Thilantia is ook heel mooi voor binnenshuis, die hang je op zonder aarde.

Verder gebruik ik ook kunstplanten.

tropen kweker
20-07-2009, 17:10
ha die marc

een ficus kan volgens mij ook als ik het me goed herinner
erg mooie plant vind ik zelf

buxus kan idd ook goed
bamboe zou ook kunnen, maar ik weet niet hoe hard het groeit binnenshuis

leila
12-09-2009, 22:33
hallo een wilg dat gaat niet lukken denk ik,in het najaar valt het blad eraf ook binnen
zodra de plant in het voorjaar uitloopt eten ze alle jonge groene blaadjes eraf en gaat meestal de plant dood zonde van uw moeite.
ikzelf vind het het mooiste planten en vogels in 1 voliere levende en kunstplanten.
ik gebruik nu rekken die ik heb vastgemaakt op 10cm van de achterwand met aan beide kanten kunstplanten in hangbakken en met tywraps vastgemaakt
nu er zitten soms nesten zo goed verstopt onvindbaar gewoon.
de rekken bestaan uit zogenaamd schapengaas je ziet het ook weleens in schuttingdelen.
eerst had ik ze verder naar voren met meer ruinte erachter,helaas toen als je eens een vogeltje moest vangen dat was onmogelijk.
ben nu bezig met een proef met kamerplanten erin behalve bij mijn groenlingen
die eten zelfs een cactus nog op,raar maar ze laten de kunstplanten redelijk met rust.
wat ik vroeger deed was in elke hoek een grote bos riet daar sliepen en nestelden ze dan in.
ook maakte ik een houten of gazen kistje van kippegaas en dat stopte ik helemaal vol met hooi en dan hier en daar maakte ik met mijn vingers een holletje erin,nog nooit zoveel oranjekaakjes gekweekt dat jaar.
mvg wim
ps als je hooi gebruikt heb je ook geen gezeur van het pikken van elkaars nestmateriaal.:p