PDA

Bekijk Volledige Versie : Krachtvoer, Eivoer en opfokvoer

P.Wijlaars
19-07-2009, 08:25
Hoi,allemaal
mischien een stome vraag, maar ik vraag het toch:p
Ik vroeg me af, wat het verschil is , tussen krachtvoer,eivoer en opfokvoer
als er veschillen zijn, moet ik ze dan allemaal verstrekken?
:rolleyes:

casehulsebosch
19-07-2009, 10:22
Hallo. Er zit een prachtige zoekmachine op dit forum wat waarschijnlijk door vele leden niet genoeg wordt gebruikt. ik zie veel oude onderwerpen weer terugkeren terwijl er veel informatie voorradig is. ik zou eerst effe zoeken.
Groet, Kees nieuw Zeeland

Animal
19-07-2009, 10:37
Is allemaal ongeveer het zelfde.
Bij mij krijgen ze het hele jaar door orlux eivoer (voor kanarie's)
Ook de tropen en parkieten eten dit.

kevin
19-07-2009, 14:05
ik meng krachtvoer en eivoer van orlux
eivoer is gewoon eivoer en krachtvoer heeft meer met fruit te maken, maar heeft, denk ik, dezelfde werking

Antoni Hopmann
19-07-2009, 20:13
Hoi,allemaal
mischien een stome vraag, maar ik vraag het toch:p
Ik vroeg me af, wat het verschil is , tussen krachtvoer,eivoer en opfokvoer
als er veschillen zijn, moet ik ze dan allemaal verstrekken?
:rolleyes:

Eivoer = krachtvoer met ei of opfokvoer met ei

Het verschil krachtvoer en opfokvoer is hoofdzakelijk gemaakt voor
de vogelfokker.

Krachtvoer (eiwitgehalte niet meer dan 12%) wordt gegeven buiten
de broed en rui
Opfokvoer wordt hoofdzakelijk gegeven in de broederij en het eiwitgehalte
bedraagt ca. 16%.

Zelf geef ik de Spaanse Timbrado's buiten de rui 1x per week wat krachtvoer. Verder Broccoli,
Wortel, Vogelmuur en af en toe een stukje Groene appel en 1x per week een halve ui.
Door de zaadmengeling doe ik een kleine hoeveelheid onkruidzaden.

P.Wijlaars
19-07-2009, 20:19
Eivoer = krachtvoer met ei of opfokvoer met ei

Het verschil krachtvoer en opfokvoer is hoofdzakelijk gemaakt voor
de vogelfokker.

Krachtvoer (eiwitgehalte niet meer dan 12%) wordt gegeven buiten
de broed en rui
Opfokvoer wordt hoofdzakelijk gegeven in de broederij ein het eiwitgehalte
bedraagt ca. 16%.

Zelf geef ik de Spaanse Timbrado's buiten de rui 1x per week wat krachtvoer. Verder Broccoli,
Wortel, Vogelmuur en af en toe een stukje Groene appel en 1x per week een halve ui.
Door de zaadmengeling doe ik een kleine hoeveelheid onkruidzaden.

Dat is totaal nieuw voor mij,ui aan de vogels geven, wat is het effect er van,dat ze uit z'n snavel ruiken.ja, dat zal wel:D brocoli kan ik in komen,
en waar haal de die vogelmuur vandaan,als ik vragen Mag?

groeten , Peter

barmsijscabaret
19-07-2009, 20:32
Niet eens zo lang geleden

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=3864

Antoni Hopmann
19-07-2009, 20:42
Dat is totaal nieuw voor mij,ui aan de vogels geven, wat is het effect er van,dat ze uit z'n snavel ruiken.ja, dat zal wel:D brocoli kan ik in komen,
en waar haal de die vogelmuur vandaan,als ik vragen Mag?

groeten , Peter

Peter !
Broccoli heeft Spinazie van de no.1 plaats van de top 10 verdrongen.
Vogelmuur pak ik gewoon in de tuin
Ui geef ik al zolang ik kanaries fok (heel lang dus). Ui werkt licht ontstekingsremmend. Ook zit er een stof in(naam even vergeten).die ook in de schacht van de vogelpennen is. Het gaat dus veren pikken tegen.Muggen hebben er de p aan.Verder even googlen wat er allemaal in zit.

dik
19-07-2009, 20:47
eivoer en opokvoer krachtvoer is bijna altijd het zelfde ligt er aan in welke landen het verkocht wordt

bijvoorbeeld duitseland kent geen eivoer elleen opfokvoer

quiko zegt opfokvoer en/krachtvoer op de zelfde verpakking
sukses vermeld krachtvoer /opfokvoer

alleen cede hebt eivoer div soorten
maar ook krachtvoer = brood/beschuit met wat vitamine toegevoegt geen ei
is bedoel voor in de rust

gr Dik

Antoni Hopmann
19-07-2009, 22:43
eivoer en opokvoer krachtvoer is bijna altijd het zelfde ligt er aan in welke landen het verkocht wordt

bijvoorbeeld duitseland kent geen eivoer elleen opfokvoer

quiko zegt opfokvoer en/krachtvoer op de zelfde verpakking
sukses vermeld krachtvoer /opfokvoer

alleen cede hebt eivoer div soorten
maar ook krachtvoer = brood/beschuit met wat vitamine toegevoegt geen ei
is bedoel voor in de rust

gr Dik

Hier in Nederland(eens het land ,dat no.1 stond in de kanariewereld) hebben altijd de grote merken als CEDE en Witte Molen een grote rol gespeeld.
Quiko tot voor kort nooit van gehoord.

Trouwens vergis je niet in beschuit. De betere soorten beschuit,geschikt voor de bereiding van kracht-of opfokvoer, worden nog steeds met ei gefabriceerd (Sondey Beschuit Naturel met eiwitgehalte van12,8% te koop bij Lidl).

P.Wijlaars
19-07-2009, 22:47
Peter !
Broccoli heeft Spinazie van de no.1 plaats van de top 10 verdrongen.
Vogelmuur pak ik gewoon in de tuin
Ui geef ik al zolang ik kanaries fok (heel lang dus). Ui werkt licht ontstekingsremmend. Ook zit er een stof in(naam even vergeten).die ook in de schacht van de vogelpennen is. Het gaat dus veren pikken tegen.Muggen hebben er de p aan.Verder even googlen wat er allemaal in zit.

geef je de brocoli rauw of gekookt?

Hans de Vries
20-07-2009, 09:52
Ik denk dat er geen land ter wereld is waar de vogelkwekers zoveel keus hebben op het gebied van vogelvoeders als in Nederland (en België?) Kijk eens in de vogelbladen, op grote vogel-evenementen, in de betere speciaalzaken enz.: een scala aan zaadmengels, opfok,- cq krachtvoeders en de nodige supplementen wordt aangeprezen. Ik noem hier geen merken maar er zijn fabriekenaten die 7 à 8 verschillende 'smaken' op de markt brengen. En voor de insecteneters kan de dis ook rijk opgedekt worden...
En alleen al op dit forum staan zoveel ervaringen, aanbevelingen en discussies over dit onderwerp, dat je er bijna een boek over kan schrijven. En als je vogels het echt niet willen eten dan kun je altijd nog terugvallen op het bekende recept: 3 à 4 gemalen beschuitjes met een hardgekookt eitje en een theelepeltje honing...

Hans

casehulsebosch
20-07-2009, 10:53
Hallo. Ja Hans, ben ook wel een beetje jaloers op de keuze die jullie daar op het gebied van zaden, insecten en noem maar op hebben. Hoe meer ik er over lees en Google, hoe schagareiniger ik wordt.;) Ik krijg gelukkig nog wat goede tips over onkruidzaden en ander voer via dit forum. Blijft behelpen maar dit is ook deel van de uitdaging om met vogels te broeden. Groet, Kees, Nieuw Zeeland.

Hans de Vries
20-07-2009, 13:29
Nou Kees, ik weet niet of je over een stukje grond kunt beschikken, anders zou je misschien een paar kilo goede onkruidzaden uit Nederland kunnen laten komen. Heb je straks de eigen onkruidplantage...;) Aan het klimaat zal het denk ik niet liggen.

Gr
Hans

casehulsebosch
20-07-2009, 13:44
Hallo Hans. Ja, een stukske land heb ik wel. zit namelijk op 24 Ha net een km buiten de bebouwde kom. Het klimaat is ook zeer gunstig. Maar om zaad - welk soort dan ook - hier binnen te krijgen? dat is een heel ander verhaal.Alle geimporteerde zaden moeten eerst met Gamma stralen worden behandeld en is dan dood. Zaden kiemen voor mijn tropen zit er dan ook niet bij. Heb wel eens gekeken of dit importeren een optie was maar zat er helaas niet in. Gelukkig heb ik wat onkruid tussen mijn gras groeien.
Groet, Kees Nieuw Zeeland

P.Wijlaars
20-07-2009, 15:37
geef je de brocoli rauw of gekookt?

hoi , Antoni

zou je me een antwoord kunnen geven , ik eet redelijk veel brocoli, en daar bijft ook wel eens wat van over, kan ik die gekookt verstrekken?
of alleen rauw?:rolleyes:

petra
20-07-2009, 15:53
De brocolli gewoon rauw geven.

Je leg het ergens gewoon neer, zelf deed ik dit altijd gewoon op de grond
en de stronk eraan laten, daar hou je zelfs nog weining van over.

Ze moeten het wel leren eten hoor.

Zelf had ik 64 kanariers nou denk erom als het erin lag was het zo op
maar kerngezond he.

Nu heb ik 4 nieuwe kanaries en die beginnen het nu pas te leren eten

is mooi om naar te kijken als ze eenmaal gewend zijn, ze genieten er gewoon van.

Groetjes Petra.:)

P.Wijlaars
20-07-2009, 16:06
De brocolli gewoon rauw geven.

Je leg het ergens gewoon neer, zelf deed ik dit altijd gewoon op de grond
en de stronk eraan laten, daar hou je zelfs nog weining van over.

Ze moeten het wel leren eten hoor.

Zelf had ik 64 kanariers nou denk erom als het erin lag was het zo op
maar kerngezond he.

Nu heb ik 4 nieuwe kanaries en die beginnen het nu pas te leren eten

is mooi om naar te kijken als ze eenmaal gewend zijn, ze genieten er gewoon van.

Groetjes Petra.:)

nou, kijk dat is nou leuk,maar er zijn wel meer dingen die overblijven bij het avondeten,kan ik dat ook vestrekken,?

Animal
20-07-2009, 17:47
nou, kijk dat is nou leuk,maar er zijn wel meer dingen die overblijven bij het avondeten,kan ik dat ook vestrekken,?

Wat van het avond eten overblijft is meestal gekookt.
Dan kun je wel aan je kippen of varkens geven ,maar beter niet aan je vogels.

Antoni Hopmann
20-07-2009, 21:19
hoi , Antoni

zou je me een antwoord kunnen geven , ik eet redelijk veel brocoli, en daar bijft ook wel eens wat van over, kan ik die gekookt verstrekken?
of alleen rauw?:rolleyes:

Niet gekookt. Kan je zonder meer rauw geven. Wel even goed afspoelen en drogen.
Ook de stronk kan je geven. Hebben ze lekker wat te knabbelen,hetgeen de kanaries graag doen. De stronk schil ik wel.
Mijn vrouw laat altijd een stuk over en ook de stronk,zodat ik deze topgroente altijd kan verstrekken.