PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfgemaakte kooi..?

BoesBoes
19-07-2009, 00:07
Hallo!

Mijn vriendin en ik werken aan een zelfgemaakt houten kooi om onze aanstaande Japanse meeuwtjes een onderdak te geven. We kiezen er voor om de kooi zelf te maken omdat er in het grotere formaat amper mooie houten kooien te vinden zijn. Verder willen we de kooi in Oosterse stijl maken zodat de kooi mooi aansluit op onze inrichting. Nu zijn wij niet zo ervaren en willen we ons wat meer gaan verdiepen in het houden van Japanse meeuwen. Onze zoektocht begint dan ook bij de basis, de kooi zelf.

Wat zijn punten waarmee we rekening moeten houden? Bijvoorbeeld de verf waarmee we de kooi een kleur willen geven. Waar moeten we op letten om te voorkomen dat we, voor de vogels, giftige stoffen gebruiken? Wat is voor de stokjes een ideale diameter zodat ze comfortabel kunnen zitten? Zijn Japanse meeuwen knagers? Gaan ze goed samen met een houten kooi of breken ze de boel af? Badderen de meeuwtjes ook in een kooi of alleen in een volière? Zo ja, wat is een goed formaat voor het badje? Leggen ze in kooien en waar moet een goed broedhuisje aan voldoen?

Alle tips en hulp zijn natuurlijk welkom!

Hier nog voor de volledigheid een foto van het kooitje zonder dak of bodem. De kooi is 37x37 cm en gaat uiteindelijk +/- 110 cm hoog worden..

Alvast bedankt!

http://www.leconte.nl/tijdelijk/kooi.jpg

P.Wijlaars
19-07-2009, 00:34
Hallo!

Mijn vriendin en ik werken aan een zelfgemaakt houten kooi om onze aanstaande Japanse meeuwtjes een onderdak te geven.

Op de 1e plaats mijn complimenten, prachtig gemaakt, ik neem aan dat deze kooi, gewoon in de woonkamer staat, ik zou hem ongeschilderd houden, maar als je hem wil schilderen,in dit geval kinderveilige verf gebruiken op waterbassis, die ook gebruikt wordt bij kinderspeelgoed , verder zijn japanse meeuwtjes geen knagers, als er parkieten in zou zetten dan zou ik ff oppassen,zou zonde zijn.

ik heb zelf mijn voliere geschilderd, met verf op tereptijnbassis, maar die is al zo lang uitgehard,dat daar geen dampen meer afkomen, en de vogels knagen niet aan het geschilderd hout.

ik hoop dat je er iets mee kan,

Henk3
19-07-2009, 09:02
Allereeerst mijn welgemeende complimenten voor dit stukje vakwerk. Kan ik van genieten. Kijk ook ff in deze tread hier: bericht 49: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=4594&page=5

Wat is voor de stokjes een ideale diameter zodat ze comfortabel kunnen zitten?
Antw: Verschillende diameters gebruiken zodat de vogels niet steeds dezelfde greep op de stok hebben. b.v. 10 en 12 mm.

Zijn Japanse meeuwen knagers?
Antw: Nee.

Gaan ze goed samen met een houten kooi of breken ze de boel af?
Antw: Dit gaat wel goed samen.

Badderen de meeuwtjes ook in een kooi of alleen in een volière?
Antw: Alleen als jullie badwater verstrekken gaan de vogels heerlijk in bad.

Zo ja, wat is een goed formaat voor het badje?
Antw: Je kan een voorhang badje gaan gebruiken. Is wel te koop in de vogel/dierenwinkel.

Leggen ze in kooien?
Antw: Als er nestgelegenheid/materiaal is wel.

en waar moet een goed broedhuisje aan voldoen?
Antw: Weinig eisen, b.v. een halfopen nestkastje van ongeveer 12x12x15 hoog. (Zorg dat je er altijd goed bij kan voor nestcontrole).

Dan nog een opmerking die wel van belang zou kunnen zijn.
De kooi is nog geen 40 x 40 centimeter in doorsnede, dat is niet al te veel.
De hoogte doet er niet zoveel toe, het zou veel beter zijn om een lange zijde te hebben i.v.b met dat je er vogels in doet en vogels hebben vleugels om mee te vliegen. Dat kunnen ze eigenlijk niet in een kooi met een dergelijke diameter.

Nog een tip gratis er bij en dan stop ik er mee.
Let op dat er geen voer of water bakken onder de zitstokken geplaatst worden i.v.b. met meststoffen die er anders in kunnen vallen en ziektes kunnen veroorzaken.

Succes.

girlits
19-07-2009, 11:03
Met blanke lak op waterbasis en een paar extra deurtjes op verschillende hoogtes ivm schoonmaken en een scharnierend dak als je er een tak in wilt zetten.Zou hem geen meter hoog maken omdat er dan teveel zitstokken boven elkaar komen.Bodemoppervlakte had inderdaad groter gemogen maar menig koppel kanarie zit in broedkooien van 40x40.
groeten eddie

BoesBoes
19-07-2009, 20:20
Bedankt allemaal :)

@ P.Wijlaars
We willen de kooi met donkere beits lakken. Dezelfde beits hebben we voor onze parketvloer gebruikt. Deze is op waterbasis en volgens mij hard hij goed uit. Of we hetzelfde blik gaan gebruiken moeten we dus even bekijken. Ik ga z.s.m. informeren naar de kindvriendelijkheid van de beits. We hebben nog even naar je foto's van de buiten volière gekeken. Mooi werk hoor!

@ Henk3
Bedankt voor alle tips!
Leuk die vogelmarkt met al die kooitjes. Dit zijn inderdaad de soort kooien die we in gedachten hadden en nergens hebben kunnen vinden! Het formaat van de kooi is al iets dat vast staat. We willen er niet te veel meeuwtjes in houden. 40x40 lijkt niet groot maar de kooi is van een redelijk formaat vergeleken met veel metalen kooien in de dierenwinkel. Nog bedankt voor de tip over het plaatsen van de drink en eet bakjes! We zullen er op letten!

@ girlits
De hoogte lijkt enorm uit verband maar dit valt reuze mee.. We maken er een soort van koepeldak op met daarbovenop een kleiner huisje als decoratie. De kooi zoals je hem nu ziet op de foto is 64 cm. We willen er wel een stuk of drie zitstokken in plaatsen.

Nogmaals dank voor de tips! Alle andere tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Animal
19-07-2009, 21:02
Het is een heel mooie kooi ,maar ik zouw hem niet donker maken.
Als je dan toch wilt lakken ,dan zouw ik dat met blanke lak doen .

tropen kweker
20-07-2009, 16:52
een stukje vakwerk! erg mooi:D !

hier kan heel goed een koppeltje japanse meeuwen in leven hoor!
als nestkastje gewoon een halfopen kastje geven ( oa te koop bij de dierenwinkel)
volgens mij komt het helemaal goed ;)

girlits
20-07-2009, 23:00
Als je zo creatief bent ga je toch geen nestkastje in de winkel kopen.
groeten eddie

tropen kweker
21-07-2009, 18:42
haha dat is waar eddie:D

theodoor
21-07-2009, 19:32
misschien een ideetje:gewoon klei mengen met water daar de kooi mee inkwasten laten drogen en met een halfharde borstel uitpoetsen,de kooi krijgt op die manier een uitstraling van oud donker hout.
Misschien slim om eerst uit te proberen op een proefstukje om te zien of je het mooi vindt,hoe meer je deze handeling herhaald hoe donkerder het hout wordt
garoeten theo

BoesBoes
21-07-2009, 20:41
Bedankt voor de leuke en positieve reacties!

En we gaan inderdaad zelf het broedkastje maken. We zijn toch al meer dan halverwege het werk dus dat kan er nog wel bij ;)

@ theodoor
Bedankt voor de tip! We gaan zeker een stukje hout zo behandelen om te zien hoe dit uitpakt..

girlits
21-07-2009, 23:46
Zou hem als hij op kleur is met de klei toch met een blanke lak aflakken omdat de ontlasting anders in het hout trekt en de kooi moeilijker schoon te maken is.
groeten edie