PDA

Bekijk Volledige Versie : wat zouden jullie doen

dave1
17-07-2009, 20:07
hallo

ik had even een vraagje .

ik ga van de week beginnen met nieuwe vluchten te maken voor me vogeltjes.
nu zit ik met de vraag hoe ik iets moet/wil maken.
de vluchten gaan gemaakt worden met frames van hout die we later aan elkaar bevestigen.
op de foto heb ik 2 schetjes gemaakt en de vraag is wat zouden jullie doen.
eentje is zonder tussen balk de ander met tussen balk.

de frames worden tussen de 180 á 190 hoog . het liefst zou ik het maken zonder tussen balk. maar zou dit stevig genoeg zijn .
de gaas maat wordt denk 25x25 of 19x19.

http://i528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/frame.jpg

tropen kweker
17-07-2009, 20:22
ha die dave!:D

ik zou zeker gaan voor die met tussenbalk.
dat lijkt me net effe wat steviger dan die zonder.
alhoewel het gaas het gelheel ook wel aardig bij elkaar houd.

kun je niet eerst een frame zonder tussenbalk maken en alvast een tussenbalk op maat maken.
bevalt het niet, dan maak je die balk er alsnog tussen;)

:D

dave1
17-07-2009, 20:29
oh even vergeten de breedte erbij te zeten .

ze worden 80cm breed en dus 180 á 190 hoog ligt er even aan hoe hoog het muurtje wordt.

casehulsebosch
17-07-2009, 22:43
Hallo Dave1. Met deze vraag ligt het er natuurlijk ook aan welke hout dikte en soort U gebruikt voor het frame. 80 cm breed is zo breed niet en ik zou persoonlijk kiezen voor de optie zonder tussenbalk. Het gaas geeft het geheel toch weer wat extra sterkte. Groet, Kees Nieuw Zeeland

dave1
17-07-2009, 22:56
hout diklte 5x5 ruw vuren die in de groene beits gezet gaan worden.

dave1
17-07-2009, 23:22
nog een vraagje .

zou osb als het geschilderd is het houden in het nederlandse weer .

voeg weer even een schetje bij.

het groene dichte gedeelte is de plaat osb (als het kan),

deze plaat komt in elke vlucht op die plek dus de eerste en laatste plaat hebben constand met het weer te maken.

http://s528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/th_frame2-1.jpg

Ton Koek
18-07-2009, 01:00
Je hebt OSB 2, dat is voor binnen, en OSB 3 voor buiten, dat gaat een stuk langer mee als het goed behandeld is.

Ik zou ook de panelen zonder tussenbalk gebruiken, meer zicht is mooier tenslotte, met zulk stevig hout staat het heus vast genoeg.

Succes.

Patriick
18-07-2009, 11:18
Ik zou ook zeker die zonder tussenbalk nemen.
Ik heb panelen van 2 hoog bij 1 meter breed zonder tussenbalk en dat gaat perfect en is stevig genoeg.

rob 2
18-07-2009, 12:14
Zou ook voor die zonder tussenbalk gaan of het gaas aan de binnenkant spannen,de vogels zullen anders hier veel op gaan zitten wat de boel er niet schoner op maakt.Zelf heb ik een paar sijzen gehad die het als slaapplaats gebruikten en zich vast in een hoek drukten helaas heeft een kerkuil daar gebruik van gemaakt en het koste me 3 sijzen,omdat ik niet door had wat er speelde.Verder zou ik zeggen kijk eerst eens naar de breedte van het gaas dat verkrijgbaar is,hier kun je 50cm en 1m krijgen dan kun je misschien beter de breedte daar op aanpassen heb je niet zoveel afval.

ThomasD
18-07-2009, 12:40
zonder tussen balk oogt mooier en is zeker stevig genoeg

80cm breedt ? bedoel je met de 5x5 vuren erbij of tussen de 5x5vuren balken

met de 5x5 vuren bij wordt het 90cm breedt

en 80 of 90 breedt is niet echt handig ivm gaas afmetingen

dan zul je veel knip en snij werk hebben

zoals Rob2 al zei
is het mss handiger om eerst te kijken naar de breedtes van het verkrijgbare volière gaas.... (is maar een ideetje om werk uit te sparen)

mvg veel bouwplezier

dave1
18-07-2009, 13:50
hij wordt nu ook een meter breed

dank voor je reacties.

als het weer een beetje meezit gaan we er volgende week donderdag vrijdag mee beginnen.

P.Wijlaars
18-07-2009, 14:23
hij wordt nu ook een meter breed

dank voor je reacties.

als het weer een beetje meezit gaan we er volgende week donderdag vrijdag mee beginnen.

HOI ,DAVE
met wat voor materiaal ga je het dicht maken, ik bedoel de achterwand,als je een balkje er tussen maakt , is dat iets gunstiger met materiaal kopen
ik heb zelf 9 mm betonplex gebruikt,ivm dat je dat niet hoeft te schideren aan een zijde,ik het de betonpplex die niet in het zicht ligt , niet geschilderd
betonplex 9mm is te krijgen in 250x125

Groeten,Peter;)

P.Wijlaars
18-07-2009, 14:28
ha die dave!:D

ik zou zeker gaan voor die met tussenbalk.
dat lijkt me net effe wat steviger dan die zonder.
alhoewel het gaas het gelheel ook wel aardig bij elkaar houd.

kun je niet eerst een frame zonder tussenbalk maken en alvast een tussenbalk op maat maken.
bevalt het niet, dan maak je die balk er alsnog tussen;)

:D

klopt , helemaal , kris :D
het gaas is wel iets moelijker op te spannen, maar wel mooier , voor een beter zicht in de voliere

dave1
18-07-2009, 17:52
ik zat te denken aan osb of underlayment. het schilderen maakt niet uit . heb tuinbeits en dat bevalt goed op de andere volieres.

Ton
18-07-2009, 18:45
wat betreft de gaasmaat, wat voor vogels komen er in ? 19 x 19 of 25 x 25 is voor menig tropen vogeltje aardig ruim.

dave1
18-07-2009, 19:09
hier komen grote parkieten in. maar aangezien de andere volieres de 12x12 hebben . vind het vrouwtje het mooier als deze ook op de andere vluchten komt.

in me andere 2 volieres van 6 meter bij 1,25 bij 2 meter komen de tropen en eventueel wat cultuur vogels.

tropen kweker
18-07-2009, 20:37
als het af is willen we zeker de foto's zien hoor:D

veel succes met bouwen dave:D

populier
19-07-2009, 09:51
Maar om welke soorten vogeltjes gaat het, ik zie bij je avatar een diamantvink.

En je hebt het over 25x25 of 19x19 aan maaswijdte te gaan gebruiken, is het niet beter om 12,5 x 12,5 te nemen voor dit soort vogels.

Groeten Michael.

girlits
19-07-2009, 11:08
Zag iets staan over grote parkieten.Zou toch gaan voor een kleinere maaswijdte ivm het mischien ooit een keer kleinere vogels nemen en tegen de muizen.
groeten eddie

dave1
19-07-2009, 12:55
misschien moet ik even wat duidelijker zijn dus zal hier even het hele plan neerzetten.

ik heb op het moment 2 volieres van 6 x 1,25 x 2 (lxbxh) met een nachthok van 2,44 x 1,25 x 2 (lxbxh) hier zitten op het moment mijn grote parkieten in rosella's en halsbanden. deze gaan straks naar mijn nieuwe vluchten waar we deze week mee gaan beginnen.

dit worden straks in totaal 12 vluchten van 3 x 0,90 x 2 (lxbxh) . aangezien ik 2 koppels halsbanden heb wil ik deze vakantie (op het moment ziektewet) 2 vluchten klaar hebben om de halsbanden te verplaatsen . in de voliere van de halsbanden komen dan wat aanpassingen en een x aantal planten/struiken te staan . in deze voliere komen dan mijn tropen te zitten. in deze voliere zitten alle tropen samen die ik heb. en in het kweekseizoen gaan er een aantal tropen in de kweekkooien(zijn we ook mee bezig aan te passen en op te knappen) in de schuur. een aantal tropen blijven in het kweekseizoen in de voliere omdat deze dan misschien beter tot kweken overgaan.

de bouw plannen zijn nu als volgt.
er worden frames gemaakt van 1,90 hoog en 1 breed . we maken 3 frames voor de zijkant waarvan er 1 dicht wordt gemaakt met hout (osb of underlayment) netzo als de achtekant. aan de voorkant komt dus een frame van 90 cm breed waar een voerplateau en een deurtje. de frames komen op een muurtje van een 10 tot 20 cm te staan . dus de 1,90 hoog van het frame kan dus iets andere maat krijgen. het wordt in totaal 2 hoog. het gaas wordt gewoon hetzelfde als de andere volieres. dus dat wordt dan de 12x12 vind het vrouwtje mooier. de gehele voliere wordt overdekt met een dak van golfplaat .en op de bodem komen stoeptegels te liggen waar later betonegaliseer over gaat en waar later een laagje zand overgaat om het als het nodig is (1 x in de week ) dit eruit te vegen en te voorzien van een nieuw laagje.

ele
19-07-2009, 14:21
ik zat te denken aan osb of underlayment. het schilderen maakt niet uit . heb tuinbeits en dat bevalt goed op de andere volieres.

osb en underlaymentplaten worden binnen gebruikt voor o.a.: vloeren, achter gipsplaten (in de wand) en dakbeschot.
Ze zijn licht waterbestendig en kunnen een tijdje tegen weersinvloeden(water), maar zijn daar dus niet voor gemaakt.
Er zijn verschillende kwaliteiten te verkrijgen, van niet tot redelijk watervast verlijmd en zijn allemaal gemaakt van vurenhout of dezelfde soort minder duurzame houtsoorten. (van slecht tot minder goed bestand tegen vocht)

o.a. Merantie-multiplex is een betere kwaliteit hout en watervast verlijmd, dezegoed schilderen en je hebt er langer plezier van dan van osb of underlayment.

Ton
19-07-2009, 18:39
Dave, is jouw meisje zo klein, dat je steeds "het vrouwtje" zegt :confused:

dave1
19-07-2009, 18:56
nou klein niet maar overdreven groot ook niet.

nee dat zit er nu eenmaal in gebrand om te zeggen :)

P.Wijlaars
20-07-2009, 23:45
osb en underlaymentplaten worden binnen gebruikt voor o.a.: vloeren, achter gipsplaten (in de wand) en dakbeschot.
Ze zijn licht waterbestendig en kunnen een tijdje tegen weersinvloeden(water), maar zijn daar dus niet voor gemaakt.
Er zijn verschillende kwaliteiten te verkrijgen, van niet tot redelijk watervast verlijmd en zijn allemaal gemaakt van vurenhout of dezelfde soort minder duurzame houtsoorten. (van slecht tot minder goed bestand tegen vocht)

o.a. Merantie-multiplex is een betere kwaliteit hout en watervast verlijmd, dezegoed schilderen en je hebt er langer plezier van dan van osb of underlayment.

hoi ele, je kan ook 9mm betonplex gebruiken die hoef je maar aan een zijde te schilderen, de rest valt toch uit het zich.

dave1
21-07-2009, 00:00
aan de achterkant valt er maar 1 kant in het zicht ja. elke eerste meter van de vlucht wordt dicht .

dave1
24-07-2009, 20:44
we hebben vandaag een begin gemaakt aan de nieuwe vluchten . het worden er in totaal 12 hebben nu de frames klaar voor 2 vluchten . nu hebben we even 2 dagen rust en dan eerst even het terras afmaken (het zou vandaag zo slecht weer worden) . en dan gaan we weer verder met de vluchten . eerst worden er 2 vluchten geplaats zodat de halsbanden kunnen verhuisen naar deze vluchten. dan de schuur helemaal aanpassen voor de broedkooien en dan als er nog tijd is in de vakantie (eigenlijk ziektewet) gaan we verder met de andere vluchten.

de vluchten komen op een muurtje te staan van 21 cm (steen en voeg komt op deze maat) . de vluchten worden dus frames die we later aan mekaar vast maken.
de frames worden 1x1,79 deze worden dus op het muurtje geplaats en dan kom je in totaal op 2 m hoog . in totaal wordt de vlucht 3 x 0,90x 2 .

op de foto zie je dus een frame en het fram die aan de voorkant komt. even niet op de verf leten die erop zit hij moet nog in zijn geheel geschilderd worden.

alle eer voor schoonpa die heeft het in mekaar gezet (kan niet te veel doen)

http://i528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/001-3.jpg

dave1
08-08-2009, 16:32
zo we hebben nu eindelijk de 2 vluchten af.
denk dat de foto's alles wel vertellen.

http://i528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/018-3.jpg

http://i528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/019-2.jpg

http://i528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/020-1.jpg

en onderstaan nog een linkje met hoe het er tot nu toe uitziet dus 2 volieres en 2 vluchten van de 12 vluchten

http://i528.photobucket.com/albums/dd322/cindel_02/030-1.jpg?t=1249740483

tropen kweker
08-08-2009, 18:54
ziet er puik uit!!:D

dave1
08-08-2009, 21:18
je ziet wel op de foto's dat er nog wat afwerkingen gedaan moeten worden.
ik denk er nog over om de muur te bewerken en in wit of groen te verven.

Ton
08-08-2009, 21:21
goed gedaan hoor , complimenten aan de bouwers. misschien hadden de voerplateaus wat lager gemogen, ivm de inkijk ? veel kweekplezier met de nieuwe boxen.

Henk3
08-08-2009, 21:30
Mooi maar pas op dat de vogels niet langs je vliegen bij het in en uit stappen. Is n.l. zo gebeurt.

dave1
08-08-2009, 22:58
de voerplateaus zijn extra zo gemaakt omdat we beide met een hernia zitten en anders niet normaal door de deur kunnen. dus we moeten echt extra opletten bij het open maken van de deur. dit zal 1 x in de week gebeuren iom de boel schoon te maken.

Henk3
09-08-2009, 09:16
Waarom dan niet gewoon werken met een sluisje? Veel veiliger. Ik voorspel jullie dat het zo op een keer echt mis gaat en dat je vogels langs je vliegen. Is mij n.l. ook eens gebeurd toen ik vogels van een goede kennis moest verzorgen. Het gaat zo snel, dat je jezelf ff afvraagt of ie nou wel of niet langs je heen ging. Zou toch zonde zijn? Ikzelf werk ook met sluisjes. Toch een stuk veiliger gevoel.

girlits
09-08-2009, 10:38
Ik zou de eerste deur andersom laten draaien als je niet met een sluis gaat werken.Als je in de eerste vlucht stapt zullen de vogels die achterin zitten willen vluchten ,de meeste vogels vliegen naar het licht ,de deur werkt dan net als de vlag van een fuik.Je kunt ook een luikje met schuif tussen de twee vluchtjes maken zodat je de vogels naar een kant kunt laten,is ook minder stressvol bij schoonmaken.
groeten eddie

dave1
09-08-2009, 10:45
en waar zou ik het sluisje moeten maken dan. kan hem alleen in de vlucht maken en dan hebben de vogels minder ruimte. ik heb nu in de volieres ook geen sluis. is me nog geen rosella of halsband weggevlogen. in de volieres ga ik hem straks wel maken omdat hier de tropen in komen.

ik vind het wel beter een sluisje erin maar heb geen idee waar ik hem moet plaatsen . de voor is geen optie dus kan hij alleen in de vlucht en dan hebben de vogels minder ruimte.

Henk3
09-08-2009, 12:48
Geen idee of je hier wat mee kunt. Ik zelf heb bij een paar vluchten een uitbouw gemaakt die ik kan plaatsen waar ik wil, kan ik er weer afschroeven indien nodig. Deze kan je plaatsen waar je wil, b.v. aan de zijkant. En dan in het tussengaasgedeelte ook een doorgang maken naar de andere vlucht.

In een ander gedeelte heb ik in één vlucht een sluis ingebouwd en van daaruit kan ik ook een andere vlucht in.

dave1
09-08-2009, 17:04
kan je een foto plaatsen of naar me toe sturen. dit vind ik wel een goed idee.

Henk3
09-08-2009, 20:18
Ingebouwde Sluis voor 2 vluchten.
http://img196.imageshack.us/img196/7702/s6003239.jpg (http://img196.imageshack.us/i/s6003239.jpg/)

http://img3.imageshack.us/img3/3817/s6003240.jpg (http://img3.imageshack.us/i/s6003240.jpg/)

Ton
10-08-2009, 18:55
handige man die Henk3 :wave